Hé heb je al gedacht aan regenrot ? Heb niet alles gelezen... Het gaat zo hard. Als ik google zie ik ook allemaal van die rare plekken.
"Regenschurft is de meest voorkomende bacteriële huidaandoening bij paarden en wordt ook wel regenrot genoemd, naar het Engelse Rainrot. De Latijnse benaming is Dermatophilose. De naam regenschurft is eigenlijk een onjuiste naam. Bij schurft zijn mijten de oorzaak, bij regenschurft is dit een bacteriële infectie en is vergelijkbaar met mok. De plekjes zitten vaak op de rug of zijkant van het paard, maar kunnen ook de weg volgen waarlangs zweet afvloeit. Ook aantasting van de kootholte komt regelmatig voor. In eerste instantie lijkt het op schimmel. De vacht gaat op plekjes wat opstaan of de huid wordt wat kaler. Hierna ontstaan er korstjes. Wanneer je deze korstjes verwijdert zal er een open plekje te zien zijn. De onderzijde van de korstjes is vochtig en soms is er wat pus te zien. De korstjes jeuken meestal niet, maar kunnen wel pijnlijk zijn. "
Huidaandoeningen komen wel heel veel voor bij cushing. Ik weet het even niet meer. Is ze al opnieuw getest? Het haar is dan ook anders van structuur en niet zo functioneel als bij'gezonde paarden'.
Misschien krijgt ze die plekken wel omdat het helemaal niet zo koud is (op 3 dagen na) en ze wel een hele dikke, dichte vacht heeft. Dat kan ook irriterend werken, zou misschien niet eens zo gek zijn de vacht er af te halen zonder een hele korte kop op 't scheerapparaat. Bright krijgt overal jeuk en kriebels met zijn vacht, die scheer ik standaard iedere winter tegen de jeuk.
Wendy_Komen
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-16 10:33
Tijd voor een update denk ik zo..... Ik ga er even voor zitten in ieder geval.
timokyana
plekjes lijken idd op luizen plekjes Dat je ze niet ziet betekent niet dat ze er niet zijn. Ben benieuwd naar je update
Wendy_Komen
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-16 11:01
Zo.... Dat was een tijdje geleden. Iets met erg druk, druk, druk. Maar nu toch wel weer tijd voor een update. Eentje met een dubbel gevoel.
Aan de ene kant gaat het echt wel goed met madam. Ze is erg vrolijk en alert. Eet goed en lijkt verder goed in der vel te zitten. Aan de andere kant blijft ze jeuk houden, en lijkt ze nu te dik te zijn ipv te mager. En heb ik dus een besluit genomen: het haar gaat eraf. Om te kijken of het de jeukt verminderd, en om goed zicht te hebben of ze nu inderdaad te dik is, en ik haar voeding nog verder aan moet passen. Want wat vind ik dat lastig zeg!! Was ze verder goed, had ik der onbeperkt hooi gegeven, en dan de bijvoeding wat aangepast. Maar dat gaat niet, want ze kan geen hooi weg krijgen. En ineens teveel minderen met het risico dat ze te dun wordt wil ik ook weer niet. Lastig lastig...
Nu eerst opzoek naar een deken, zodat ik haar kan scheren. Maar dekens met onderlengte 135/145 zijn nog best lastig te vinden. Nu was er iemand die in pb aangaf wellicht nog een deken te hebben, maar ik ben die pb kwijt. Zou diegene nogmaals een berichtje willen sturen?
Het plekje op haar hoofd gaat weer de goede kant op, dus gelukkig geneest ze ondanks de cushing wel goed! Dat is dan wel weer een geluk bij een ongeluk. En net wat ik zeg, verder zit ze echt duidelijk goed in der vel. Hieronder 2 filmpjes waaruit dat ook wel blijkt:
(en wees niet bang, dit was even voor het filmpje, normaal doen we dit niet op de bestrating)
Ondanks dat ik het liever niet deed, ben ik nu ik toch besloten heb te scheren, wel heeeeel benieuwd hoe ze er nu onder die vacht uitziet! Ik hou jullie op de hoogte!
Topic net doorgelezen een heel stuk. Maar wat is ze opgeknapt. Heb gelezen tot de echo dat er een 4 maand oud veulenin zat, is ze nu nog drachtig of? Vind haar echt super lief en dat filmpje dat ze je dochter volgt, wauw
Wendy weet je de schoftmaat van bambi. Heb een idee dat 135 / 145 te krap is voor haar. Ze oogt groter.
Wendy_Komen
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-16 14:38
Ik schat haar tussen de 1.10 en 1.20. Maar wordt inderdaad 1.45 dekenmaat.
Dravergekkie bedankt voor de tip! Die had ik inderdaad op mijn lijstje. Ik kan voor nu even een deken van de stal eigenaren lenen, dus morgen middag is het zover!!
Ik heb thuis nog een deken liggen die mij als 185 verkocht is. echter is hij zelfs te klein voor een arabier die maat 175 heeft. Weet nu dit niet welke maat het écht is haha
Kan je haar van borst tot billen eens opmeten? mocht dat passen met de deken heb ik nog wel een 200grams waterdichte deken liggen voor je. Verder heb ik helaas niks in de kleinere maatjes...
De hangbuik zal wrs een gevolg zijn van de cushing. Het haar van paarden met cushing functioneert toch niet zoals bij gezonde paarden, dan kan het er net zo goed af!
Maar heeft ze nu medicatie of niet? Want haar huidproblemen kunnen echt heel goed van niet goed ingestelde cushing komen.
Het is dat je zeker weet dat ze geen beestjes heeft, want zo zagen de plekken van de shet met luizen er ook altijd bij. Alhoewel,, ook door broeien van warmte, maar niet op zijn hoofd.. Gek.
Ik blijf ook maar denken aan luizen. Die zijn echt bijna niet te zien. Ik herken ze alleen omdat ik ze ooit gezien heb. Lijken niet op mensenluis. De dierenarts keek er toen zelfs ook overheen. Kun je niet voor de zekerheid wassen met sebacil als je haar geschoren hebt?
Patt
Geplaatst: 27-01-16 16:41
Even weer stuk meegelezen. Ik denk echt dat je er goed aan doet haar te gaan scheren. Zo sluit je het broeien uit, vindt haar zo op de foto's er ook erg fluffy uitzien en zoals hierboven al genoemd werd werkt de vacht van een cushing paardje niet zoals het hoort en kan het de huid verstikken. Als ze eenmaal toch geschoren is zou een keer goed wassen met een anti bacterieel middel een goed optie zijn, zou hiervoor even overleggen met je dierenarts.
Wel vervelend dat ze je zoveel problemen bezorgd al zijn het kleine dingen ik kan me je zorgen hierover wel indenken.
Hoop dat ze er snel vanaf komt en ik duim voor je mee.
Succes!
Wendy_Komen
Geplaatst door de TopicStarter: 27-01-16 16:59
Dank julie wel. Luizen zouden volgens mij ook gedood moeten zijn door die injectie. Plek achter het oor was de vacht bij de huid hard, kijk ik net, kan ik daar zo stuk vacht met daaronder lijkt het wat pussige vloeistof... Zie het echt even niet meer zitten.
Open luik dicht gemaakt, kan ze zich in ieder geval minder snel kapot schuren. Voor de zekerheid grasbrok van het menu. En dan morgen scheren en wassen. En dan weet ik het echt niet meer.
Heeft ze geen mijt? Die graaft tunneltjes onder de huid en daarvan kan haar ook zo loslaten met pus eronder... Spijtig hoor zo'n zorgen om zo'n diertje, sterkte ermee. Denk dat scheren haar sowieso al zal doen opknappen, met deze temperaturen!