Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:23

Mij maakt het heus niet uit hoe ver een paard in de sport kan komen hoor. Voor paarden zelf hoeft die paardensport helemaal niet, die wil gewoon elke dag zijn eten en een vrolijk leventje leiden.

Het ging mij meer om de ruiters zelf: je kunt nog zo graag een jong, snel en groot bewegend paard willen, als je daar zelf niet genoeg ruiter voor bent, dan ga je er mee verongelukken (al dan niet letterlijk). Paard leert foute dingen, en per saldo zal er sprake zijn van kapitaalvernietiging.
Als je perse zo'n jong dier wilt moet je het zelf maar weten. Maar het kan wel zo ontspannen en leuk zijn om gewoon een wat ouder, doorgereden paard te hebben. Zeker als je zelf maar een matige ruiter bent.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:34

Tja en wanneer ben je matig.
Tis lastig om te beoordelen wat iemand wel of niet kan.

@ dees; ja ik ging ook voor n ouder paard in eerste instantie, ik wilde binnen 6 mnd wel op concours, lekker naar buiten ed..
Maar helaas alles wat ik zocht ( en dan hebben we het niet over paardjes vn 2000 euro, ok heb 1 goedkopere bekeken, die was eerst niet klinisch goed dus laten staan, meid heeft er mee gewerkt fysio ed en paard kwam daarna door keuring. Maar ik durfde t niet aan. Daarna in wat hogere prijsklasses gezocht..)Maar wat ik daar tegen kwam was gewoon niet goed, te hard in de mond, kreupel, onregelmatig of op de foto was weer iets mis. Ja ik zocht ze wel uit :D ( prijsklasse vn 5000-7000)

Toen kwam mij puber op t pad, wel getwijfeld maar het klikte.
Eigenlijk nog geen moment spijt gehad. Alleen jammer vn een rot start.
Of ik kundig ben? Geen flauw idee?
Maar paardje krijgt goede begeleiding, veel liefde en goede zorg :)

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:37

Klopt het dat je eigenlijk beter in de herfst op zoek kan gaan naar een pony of paard? Kreeg de tip dat veel paarden dan weer naar binnengaan, veel minder mensen een paard kopen waardoor er veel meer keuze is in paarden en pony's. Merk nu ook wel op Marktplaats dat veel brave recreatiepaarden snel weg zijn.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:38

In de herfst worden niet perse betere paarden te koop aangeboden, maar wel de paarden waar men echt geen stal meer voor beschikbaar heeft en dus kan je in het najaar rekenen op een relatief lage prijs.

De markt voor brave recreatiepaarden loopt altijd nog wel goed. Echt brave, leuke recreatiepaarden kun je van maart t/m okt op ieder moment wel goed kwijt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:40

Dat laatste is het belangrijkst Romanoff.
Vind het ook wel irri soms dat er zo gehamerd blijft worden op de mindere ruiters. Want no-offence, wie weet vinden anderen jou wel een mindere ruiter terwijl jezelf een topruiter vind... :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:40

Ach je moet zelf ook leren om jonge beesten op te leiden (en sommigen leren het nooit :D ), maar ik heb er zelf ook al een paar de soep in gereden/verprutst :7 en ik denk velen met mij...

Karen kan zichzelf wel een matige ruiter vinden, maar ze kan een jong dier wel wat bijbrengen/aanleren t/m het Z, dus zo'n matige ruiter ben je niet ;)
Misschien geen sterruiter, maar dat zijn er maar weinig....geeft ook helemaal niks, voor de meeste is het hobby :)
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 15-08-12 09:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:42

Mijn idee. :D

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:43

Hihi, zo is het ook.

Maar als je geen paard kunt opleiden van B tot iig M.... begin er dan ook niet aan :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:44

*veegt voorhoofd af* Dat is me dan iig gelukt. haha

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:46

Romanoff schreef:
Tja en wanneer ben je matig.
Tis lastig om te beoordelen wat iemand wel of niet kan.

@ dees; ja ik ging ook voor n ouder paard in eerste instantie, ik wilde binnen 6 mnd wel op concours, lekker naar buiten ed..
Maar helaas alles wat ik zocht ( en dan hebben we het niet over paardjes vn 2000 euro, ok heb 1 goedkopere bekeken, die was eerst niet klinisch goed dus laten staan, meid heeft er mee gewerkt fysio ed en paard kwam daarna door keuring. Maar ik durfde t niet aan. Daarna in wat hogere prijsklasses gezocht..)Maar wat ik daar tegen kwam was gewoon niet goed, te hard in de mond, kreupel, onregelmatig of op de foto was weer iets mis. Ja ik zocht ze wel uit :D ( prijsklasse vn 5000-7000)

Toen kwam mij puber op t pad, wel getwijfeld maar het klikte.
Eigenlijk nog geen moment spijt gehad. Alleen jammer vn een rot start.
Of ik kundig ben? Geen flauw idee?
Maar paardje krijgt goede begeleiding, veel liefde en goede zorg :)

Zo herkenbaar Romanoff! Ik had een beetje hetzelfde in mijn hoofd als jij (braaf, doorgereden, vlot naar buiten en op concours kunnen gaan) maar ben nu uiteindelijk toch ook gevallen voor een groene 3-jarige met potentie en kwaliteit :+
Wat voor de kopers opgaat gaat namelijk ook voor de verkopers op ;-) Die denken allemaal een wereld paard in handen te hebben en zelf ook de sterren van de hemel te rijden. Maar ga je die dieren in het echt bekijken dan mankeert er aan allemaal wel wat. En dan helaas vaak ook aan het gereden zijn (vaak heus wel braaf, maar geen lossigheid meer te bekennen in het dier etc.).

Ik zie mijzelf absoluut niet als topruiter, maar ik heb wel redelijk veel ervaring heb met jonge paarden. Dus voor mij persoonlijk ga ik liever nu wat op bouwen met een jonkie dan dat ik pretendeer een verreden paard weer recht te kunnen breien. Dat laastste is lastiger in mijn ogen dan een jong dier netjes opleiden (met de juiste begeleiding uiteraard!)

Als je zelf nog geen ervaring hebt opgedaan met jonge dieren aanrijden en doorrijden is dit waarschijnlijk geen goed idee hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar de zoektocht naar een goed doorgereden paard is écht lastig, ook als je wel een behoorlijk budget meeneemt.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:49

Ja maar de meeste die ik t/m het M+ heb gereden waren ook verprutst, dus dan zegt klassering niks :o ik ken genoeg Z of > paarden die niet fatsoenlijk na te rijden zijn...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:50

Tsja, aan de andere kant, als je nooit een jong paard gaat opleiden, krijg je er ook geen ervaring in.... :D

Dat klopt ook hoor listiglistje.
Gelukkig konden anderen altijd beter op m'n paard wegrijden dan ik. (Voor mijn gevoel althans) Dus zo verkeerd deed ik het niet.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:52

Needje schreef:
Tsja, aan de andere kant, als je nooit een jong paard gaat opleiden, krijg je er ook geen ervaring in.... :D

Dat is zo, ik zie het gewoon als leergeld, je moet er eerst een paar verprutsen :D daar leer je iedere x weer van...

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:13

Ik ben dan nooit officieel gestart dus verder geen bewezen niveau.
Wel heb ik op meerdere jonge paarden gereden/ beleerd/ doorgereden, en dat waren zeker niet altijd de leuksten.
Mja nu word mn puber al dik 6 mnd gereden door mn insructrice, hij zal nu vast iets goeds leren :D

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:26

De door mij genoemde persoon had op het moment dat ze het jonge paard kocht de beschikking over een LT paard van 18 waar ze nog jaren op zou mogen rijden om e.e.a. te leren, het paard mocht bij haar oud worden. We hebben nog gewaarschuwd zou je dit paard wel kopen want ze ziet er niet echt makkelijk uit, misschien moeten we nog even verder kijken bij andere stallen etc. Maar ze moest en zou dat paard hebben.

Ik snap best dat iedereen de mogelijkheid moet hebben om een keer een jong paard op te leiden maar koop er dan geen 1 van 25.000,- euro.

@KarinvdM ik weet wel zeker dat jij 10x beter kan rijden dan het door mij genoemde voorbeeld.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:29

Prijs maakt toch niet uit als je het geld hebt en wil uitgeven :D het is alleen wat duurder leergeld....

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:41

Mijn idee LL, laat ieder dat gewoon voor zichzelf beslissen. Als je het geld er voor hebt zie ik het probleem niet zo.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:09

Mijn metafoor voor paardrijden:
Het paard spreekt Chinees en jij spreekt Nederlands. En samen gaan jullie Duits leren spreken.
Zorg dan op zijn minst dat jij de basis van het Duits onder de knie hebt, omdat je anders je paard maar niet het minste beetje Duits kunt bijbrengen.

Om even door te borduren: je hoeft echt geen Duits staatsexamen te hebben afgelegd om een beetje Duits te spreken. De sportkwalificatie zijn echt niet zaligmakend, maar wel indicatief ;)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:12

pff.. vandaag en morgen komt er iemand voor mijn merrie kijken.
want een rot gevoel is dat.!
ik hou zoveel van haar maar heb niet genoeg ervaring haar onder het zadel te krijgen.
ik zou dan daarna gaan kijken voor een al doorgereden paard...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:15

Komt wel goed dodyg, je hebt de keuze niets voor niets gemaakt toch.
Wat voor paard heb je en wat zoek je?

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:25

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:41

Tja het is ook maar net wat je onder paard verprutsen verstaat. Kan me best voorstellen dat het sommige mensen pijn aan de ogen doet als een geweldig goed paard maar blijft rindhobbelen in het L. Aan de andere kant, het zal het paard lekker aan zijn staart roesten hoor. Bij mij op stal een heel stel van die "matige" ruiters maar knollie zijn geestelijk en lichamelijk prima gezond, jammer dan dat een wissel op appuyement niet zo lukt.

Ben zelf ook niet een bepaald rijtechnisch wonder, maar mijn knollies staan wel blij in de wei en gingen allemaal mee langs de weg ( toegeven dat laatste niet altijd even succesvol :D) En ik heb er ook wel eens een gehad die me boven de pet ging. Maar verknald had die topruiter voor me hem al. Rijtechnisch werd die bij mij niet beter, wel geestelijk gezonder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:12

Over het opleiden van paarden: tegen de tijd dat je mij de garantie kunt geven dat het paard veilig op de Dam kan staan als Ajax de Cup gewonnen heeft, tegen die tijd mag je terug komen........

Het is maar net wat je belangrijk vindt.....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:14

Inderdaad, tis wat je als ruiter zelf belangrijk vind, bij ons is het de regel dat de dieren stil staan terwijl we met ze bezig zijn of ze nou vast staan of niet. Onder het zadel is het afhankelijk van het paard en niveau wat ik wil wat ze doen of kunnen :j
Wel wil ik dat al mn dieren op zit zijn te rijden op kleine hulpen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 13:19

Stil staan op de poetsplaats los of vast, makkelijk laden en lossen, boxdeur open en geen halster is binnen blijven. Langs racende motoren of (groot)landbouw of vrachtverkeer is braaf verder gaan waar je mee bezig was, hetzij op de wei lopen hetzij aan het werk zijn.
Braaf op wedstrijden, die enkel gebruikt worden ter controle of hetgeen thuis getraind wordt door een derde net zo beoordeeld wordt als jezelf of je instructie.