Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 08:52

:n zit er nog en ook aan de binnenkant is een overvulling maandag weer naar de kliniek een echo maken om te kijken of er wat beschadigd is.

Niemand snapt het de oude eigenaren niet, de kliniek niet...en ik ben boos op mezelf omdat ik niet goed heb gecontroleerd van te voren

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 10:47

Hoi iedereen in het topic :D Heb even een paar vraagjes, krijg binnenkort misschien een pony. Willen jullie er een paar beantwoorden?
Laten jullie je paard ook röntgenologisch keuren voordat je hem koopt? Of alleen klinisch? Of laat je dat van het paard afhangen?
En kopen jullie op proef? Zo ja, hoe lang nemen jullie voor de proeftijd? Alvast bedankt! :)

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:37

@Tita nja voor het zelfde geld zat het er nog niet! Ik bedoel met z'n grondige keuring moet zoiets toch opgevallen zijn.. :n
Denk dat je eerst de echo even af zal moeten wachten wie weet heeft het zich op de trailer ontwikkeld om een bepaalde reden oid
Duim in iedergeval er voor dat het allemaal weer goed komt! :(:)

@Parouscha heb je ondertussen al een filmpje binnen gekregen van de 2 jarige?

Ik heb deze week met moeite en afspraak kunnen maken met kliniek bears i.v.m met school en werk kan het pas op de 23ste.. moet nog ff geduld hebben dus.
Zo lastig als je zo ver moet rijden op een door de weekse dag! :D

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:53

Ja ik heb een filmpje binnen gehad. Maar paard was echt SUPER arm bespierd. Oke het is een 2 jarige. Maar deze hals zal ben ik bang niet veel verbeteren met training.

Ik heb een time out. Ik kijk volgend jaar weer eens verder!

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 17:57

Jammer parouscha.

ittakesmore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 18:13

Jammer parouscha!

@Romanoff las ook iets over jou paardje! Balen zeg hee..

Word zelf steeds banger voor de keuring.. |(

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 19:30

@ Ittakesmore : Ja dit is echt niet leuk :n. Maar ben blij dat ik Floyd zo nog even de tijd van zn leven kan geven ZONDER pijn met de pijnstilling :j.
Ik kan begrijpen dat je het eng vind.. Moet je nagaan dat mijn Floyd Klinisch en rontgen is goed gekeurd.. en nu heeft ie dit.. zo ie zje maar weer dat keuringen ook geen fiets zeggen eigenlijk..

Volgend paard wat ik zal kopen zal ik wss ook echt wel 5000x overnadenken. Ik vertrouw nu echt geen verkoper meer.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 21:47

mijn paard was 1,5 jaar geleden ook klinisch en rontgen ok zonder bemerkigen en is nu ingeslapen wegens hko, het blijft een moment opname

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 07:14

@anniekw je mag geen reclame maken voor je eigen site.

@ Romanoff wat is er gebeurd?
@ Adin je kan geluk of pech hebben, zo heb ik een kat gekocht waarvan de oma het PL gen heeft, mocht Nora PL krijgen dan zal die operatie stukken duurder worden dan een paard wat een weekje in de kliniek staat. Toch heb ik haar gekocht.
@ Parousha is vind dat echt de verkeerde manier om een paard te laten staan. Training en goed voer doen echt wonderen.

Volgens mij heb ik altijd mazzel met mijn dieren, Dus hopelijk nu ook weer leek iets minder dik gister. Maar kan het ook willen zien.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:02

Romanoff schreef:
@ Ittakesmore : Ja dit is echt niet leuk :n. Maar ben blij dat ik Floyd zo nog even de tijd van zn leven kan geven ZONDER pijn met de pijnstilling :j.
Ik kan begrijpen dat je het eng vind.. Moet je nagaan dat mijn Floyd Klinisch en rontgen is goed gekeurd.. en nu heeft ie dit.. zo ie zje maar weer dat keuringen ook geen fiets zeggen eigenlijk..

Volgend paard wat ik zal kopen zal ik wss ook echt wel 5000x overnadenken. Ik vertrouw nu echt geen verkoper meer.

Jeetje heb je berichten even nagezocht, om te kijken wat er aan de hand was. Maar dat is ook niet best!

Phoe wat zal je schrikken en balen.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:03

Tita- Dat is toch persoonlijk?

Ik heb een merrie als 2 jarige gekocht. Met een iele hals. Na 15 jaar te hebben gehad, nooit een dikke bespierde hals geworden. Altijd arm bespier gebleven.

Dat is een persoonlijke smaak :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:08

>;) heb je ook wel gelijk in maar trainen en voer en flink groeien zijn toch vaak wel eigenschappen voor juiste bespiering

Mag hopen doortjes rug is nu ook nog zo baby

anniekw

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 08:20

@tita, bedankt voor je tip! ;-) Het was ook niet als reclame bedoeld maar meer dat ik zie dat veel mensen vragen hebben over welk paard ze het beste kunnen kopen, en wat de doen met keuring etc. Maar goed dat je het even zegt!

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:23

Hoi

Ook ik ben nog op zoek naar een dressuurpaard. 6000 geboden op leuke 3-jarige merrie (voorlopig keur), vraagprijs 7500 en wilde niet zakken. Heb ik de verkoper daarmee beledigd? Dat gevoel had ik nl. Ik heb nog een leuke gezien, 4 jaar en ster, vrprijs 8500 maar ik durf niet goed meer te bieden, mijn max ligt op 6000 dus dat verschilt nogal. Hebben jullie ervaring met bieden? Wanneer wordt het beledigend? Ik kijk naar paarden tot zo´n 2000 boven mijn budget. Of moet ik al eerder aangeven wat mijn max is. Ik vind het ook zo stom om al te gaan afdingen voordat je het paardje gezien hebt. Maar nu voel ik me weer schuldig dat ik de verkoper nog niets heb laten horen omdat ik mijn max niet durf te zeggen. Ik hoor hem al denken, pfff, je wist de vraagprijs dus waarom ben je dan gekomen... probleem probleem probleem.

Ok ik zoek dus nog steeds een merrie, 3 tot 6 jaar. heeeel evt. een ruin. Minimaal 1.65. Mooie bewegingen!! Klassiek type, hannoveraan e.d. Mooi vind ik Gribaldi´s, Sandro hit, veel nakomelingen uit de lijn Donnerhall, Dreamcatcher, soms Uphill, sommige Johnsons, 007, Voice, ... zo zijn er vast nog veel meer. Géén Flemmingh, volbloedvaders, echte springhengsten. Zeker geen sensibele paarden en van die kijkers en snuivers. Gewoon lekker koel en braaf i.d. omgang.

Omgeving Limburg - NBrabant. Geboden wordt stal aan huis, weidegang, veel aandacht, gezelschap van een 25 jaar oude merrie en een thuis voor vele en vele jaren

alle hulp welkom

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 10:47

@tita, ik hoop dat alles goed komt!

@ Eb01, een prijsverschil van 2500 op dat budget is enorm hoor, mensen willen vaak wel wat zakken (maar een hoop ook niet), maar dan praat je eerder over honderden euro's dan 2500. Ik zou mijn zoekgebied wel vergroten, maar voor dat budget moet je wel een leuk paard kunnen kopen.

Als je toch naar een paard gaat kijken met dit grote prijsverschil zou ik wel over de telefoon over de prijs beginnen, is helemaal niet vreemd, een hoop mensen doen dat. Verkopers hebben dit soms liever zodat ze geen tijd hoeven te steken in mensen die langskomen en het paard niet kunnen betalen.

Je weet het overigens nooit, als een paard al langere tijd te koop staat en ze willen er echt vanaf kan de prijs zo maar in ene flink zakken!

manou1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:00

Hoi,

Vraagje: er was toch een toppic onstaan na dit toppic voor mensen die geslaagd waren met hun zoektoch naar een eigen paard?

Weet iemand waar ik die kan vinden?

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:08

Hoi
Ja ik was er al bang voor. Andersom geredeneerd, de verkoper gaf aan dat de VRAAGprijs 7500 was. Ik had toch wel verwacht dat er meer dan 500 afging. Ik was best wel bereid om er nog iets bij te doen, enkele honderden ofzo. Maar hij was volgens mij al beledigd. Eerste paard was vraagprijs 9000 en ik mocht haar meenemen voor 7000. Ik wilde nog verder kijken. In prijsklasse tot 5000 vind ik niets wat mij aanspreekt. Zo moeilijk inschatten hoeveel ruimte er zit.

We blijven zoeken. Ik hoop nog steeds op een particulier of fokker die het fijn vind dat zijn paardje goed terecht komt. Mijn huidige merrie is mijn eerste paard en die heb ik al 22 jaar. Ze is nu echt op, steeds kreupel, ZE wordt steeds erger e.d. Vandaar mijn zoektocht. Ach, ik heb geen haast. Ben benieuwd of de prijzen gaan zakken i.d. winter.

Ik zal er eerder over beginnen. Merci voor je reactie.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:23

Ik kreeg er ook niet veel af, nu vond ik de prijs wel acceptabel..het was niet het paard wat ik zocht. Spring gefokt en iets bekrompen maar wel ontzettend leuk koppie en mooie draf....

Wij zijn alle amateurs en mij maak het niet uit wil lol en Z2 is verlopig het doel en dat is haalbaar met elk werkwillig paard

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:25

Mijn ervaring is overigens dat de hobbyfokker met jaarlijks maar 1 of 2 veulens maar heel weinig willen zakken en blijven vast houden aan een (veelal) hoge prijs. Die zitten nog met prijzen van een paar jaar terug in hun hoofd.

Ik heb zelfs meegemaakt dat ik vooraf had gevraagd of er te onderhandelen viel en dat was er, toen het puntje bij paaltje kwam was het echt niet mogelijk, die dachten echt van "dat paard gaat ze sowieso wel kopen" omdat ik 2x was komen kijken etc.
Het vroeg gaan onderhandelen is dus vaak ook in je eigen belang, als ze zien dat je gek op het paard ben dan is er veel moeilijker over te praten dan als je koud komt kijken of over de telefoon. Dat heb ik wel geleerd in mijn zoektocht.

Prijzen zakken meestal als de paarden weer op stal gaan, dus vanaf nu tot oktober/november, dan komt het jonge spul op stal en moeten de reeds ingereden paarden weg.

Ik zelf heb nu een superleuk paard in de prijsklasse waarin jij zoekt (ruin, 5jr, L1 met winst, koel in de kop), dus het moet wel lukken. Ik moest er overigens wel een heel eind voor rijden, maar ja, dat hoef je maar een paar keer te doen en dan staat hij/zij toch op stal bij je.

Edit, ik heb er wel wat vanaf gekregen maar niet veel, maar ik vond de prijs meer dan reëel en was binnen budget.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:33

@Eb ik snap heel goed dat ze niet zakken met de prijs. Het is immers al een voorlopige KEUR merrie...denk echt je te goedkoop uit wilt zijn..... voor merrie's met predikaten (dat is nu eenmaal geen dubbeltje op de 1ste rang). met een predikaat is meteen en x bedrag er boven op en terecht want een predikaat heeft een bepaalde waarde. Ik vind 7500 voor een voorlopige keur merrie een prima prijs hoor...

Je kunt beter kijken naar merrie's zonder predikaten ( bv nog niet op de keuring geweest maar wel een kanshebber voor een predikaat(want volgens mij ga je die niet vinden voor onder de 6000 euro).
Die van mij is trouwens ook predikaatloos, indien alles zo lekker blijft gaan en ik krijg van meerdere mensen te horen het is een goed gebouwde correcte merrie dan ga ik er wel mee naar de keuring om te kijken we ze daar van haar vinden.

Trouwens paarden zonder predikaten kunnen net zo goed zijn als met (de meeste ruinen komen al nooit op de keuring) en een merrie met een predikaat hoeft ook geen fijn sport paard te zijn...

Ik heb trouwens maar 250 uit coulance van de prijs af kregen. Maar ik vond haar prijs ook reeel ..

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:47

Is prok ook predikaat?

Hoe lopen die predikaten nou precies.. prok-ster-keur-??? en dan

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:57

ik doe dat ook steeds hoor flink onder de vraagprijs bieden en zoals ik al eens eeerder heb gezegd k on ik 1 kopen voor 5000 ipv 7500. ze komen er vanzelf wel achter dat ie niet verkocht wordt voor 7500 en ze willen er toch een keer vanaf. Ik g er gewoon mee door je weet maar nooit of het lukt toch.

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:10

Hoi

Tita, ik weet welk paard jij hebt gekocht. Ik heb er voor gebeld, inderdaad mijn prijsklasse. Ik zag dat het dicht bij mijn huis was maar daar woont de eigenaar en ze stond een heel eind weg. Ik vond haar i.d.d. ook leuk, voor mij niet helemaal wauw, en wat klein voor mij. En tjsa om dán zo eind te rijden. Leuk dat ze nu bij jou staat. Ik heb er vaak aan gedacht. Ook mijn ambitie ligt bij ooit die stang en trens. Ik heb het al bijna 20 jaar in huis :o , ik was M2 met mijn merrie maar ging toen studeren, vriendje, kindjes,..... Toch zoek ik een beetje wauw-paardje. Een beetje showen vind ik ik stiekem wel leuk en tsja, als ik er weer 22 jaar mee doe dan mag ik er best wel voor gaan. Hoe is het met haar spronggewricht trouwens? Ze kan best i.d. trailer een rotbeweging /trap hebben gemaakt. Is het warm? Zakt het naar beneden? Wordt het minder met stappen? vervelend voor je

ingvdh. ik denk dat je gelijk hebt. Die laatste merrie was 6000 tegen 7000. ook een kleine fokker die hem in training heeft staan. Je zou toch zeggen dat hij nog een tegenbod probeert, enkel weken in training kost hem meer. Maar ja. Het was ook een merrie met superafstamming. Ik moet wat bescheidener blijven. Ik heb alleen niet de tijd om veel te reizen. Fulltime baan (paarden kosten geld he), 3 kinderen, 3 katten, huis, tuin, we zijn een bak / omheining aan het plaatsen, pffff. Ik heb a.s. woensdag weer 'paardrijles' hihi. Mijn eerste les in 15 jaar want sinds mijn studie rijd ik nog wel maar geen les en geen wedstrijden. En dat merkte ik wel toen ik paarden ging proberen. Dat vind ik ook lastig. Ik ben wat te zwaar (nou ook weer niet moddervet, maar ja, scheelt wel 20 kilo met 20 jaar geleden), ik ben maar 1 paard gewend en rijd dus niet top op een vreemd paard. Ik merk dat ik daar erg onzeker van word.

Als jullie nog goede tips hebben mbt handelaar dan hoor ik het graag. In Eersel zit stal Fabrie. Op bokt goede verhalen maar ik weet ook mensen die daar hun paard aan verkochten omdat ze hem niet aan een particulier wilde verkopen. Ik weet niet wat wel en niet waar is. Verder een leuk paard gezien maar blijkt dat het een bekende verkoopster is met slechte reputatie (België). Leuk paard. Ik baal er nog steeds van maar ik durfde niet en daarbij is het tegen mijn principes om te handelen met iemand die anderen heeft beduveld. In Liempde een goede handelaar maar allemaal net te duur. Zeker wel aan te raden. Er zitter er daar meer dus als iemand interesse heeft dat PB ik wel de naam. Fijne man. Ik ben ook nog in Naarden geweest maar ook daar niets voor mij (en een eind rijden). Echte handelaar. Niets mis mee maar sprak mij niet aan. Verder weet ik nog een heeeele leuke Johson ruin. Ziet er super chique uit. Hele betrouwbare eigenaar/fokker. 4 of 5 jaar. Maar net te weinig pit voor mij. Wat flegmatiek, je moet er echt aan werken. Maar leuk paard. Staat officieel niet te koop maar wist ik via via. Een paard en verkoper die ik echt een leuke nieuwe eigenaar gun.

Tips welkom!, misschien weten bokkers leuke paarden die in principe niet te koop staan maar ze wel een leuke nieuwe eigenaar zoek ofzo. Of hebben jullie op je zoektocht een leuke gezien die niet bij jou maar wel bij mij past. Ik mis het rijden zo erg. Nu ik op mijn oudje niet eens meer recreatief kan rijden verlang ik weer naar de oefeningen, het afgeschoten worden bij middendraf, alle uren trainen op contragalop, trots als eindelijk de schouderbinnenwaarts simpel lijkt....

Eb01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:16

Hoi Tita

Dat weet ik toevallig wel.
Een merrie op de keuring kan ster worden, dan nog aangewezen worden voor Centrale keuring en dan voorlopig keur worden. Als ze dan nog slaagt voor IBOP of EPTM test (in Deurne) óf ze wordt zelf Z (of ZZ weet ik niet zo goed) met winst dan wordt ze keur. Voorlopig keur blijven ze hun hele leven. Op papier staat enkel ster en pas bij definitief keur wordt dat gewijzigd.

Prok staat er los van. Zegt niets over type of beweging. Enkel dat ze RO goed bevonden is voor de fok (mn om OCD zoveel mogelijk uit het stamboek te krijgen)

Een keurmerrie met PROK goedkeuring is Elite. Prok is wel een soort predikaat, het wordt vermeld en je krijgt het op papier.

En tjs studiemiep: ik wil teveel voor te weing. Maar verdorie, ik wil qua type niets inleveren en ik kan moeilijk de gezinsspaarrekening plunderen voor moeders hobby. We zaten 'maar' 1000 euro uit elkaar. Echter, keuring komt er nog bij en dan ga ik toch 1500 over mijn budget en da's teveel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 12:22

@Eb01 het was niet mijn prijsklasse ik zocht eerst in de categorie 10.000-15.000 en daar kon ik dus ook niks in vinden. Elk 3 jarige was gelijk 10.000 euro waard met minimale gangen enkel omdat papa en mama dressuurbloed hadden.

Van Door had ik een filmpje gekregen waarop ik alles kon zien, de foto's bij Lauw vond ik aardig.
Klein vind ik Door absoluut niet ik heb moeite met opstappen ze was het laatste in oktober 163cm en denk eerlijk gezegd dat ze nu wel weer groter is. En nog maar 3.5 jaar ik hoop wel dat haar bouw nog iets veranderd met name haar rug.
Ze was ook niet helemaal wauw voor mij maar ik denk dat ik wel een wauw-paard van kan maken iig heeft de 1e geiintreseerde zich al gemeld maar ze is niet voor de verkoop. Er staat foto in mijn profiel zo kun je zien dat ze weer wat ouder is dan de bokt foto

Sprong lijkt iets dunner te worden, niet warm en kan ook niks mis mee zijn aangezien de foto's 1-tjes opleverde. Maar ik wil zeker weten voordat ze aan het werk gaat, dus maandag naar de kliniek.