Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 10:32

Waarom is zo'n toon meteen nodig? Ik ben geen spreker, je kan gewoon de usernaam gebruiken, ook in de quotes hoor.
Maar waarom ga je niet in op de rest van het bericht en de vragen aan jou, maar geef je alleen steken onderwater?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 11:03

"Moest boodschappen doen."

De aardbeien waren er nog.
Citaat:
Janneke, jij valt over het wel vertellen van het doel maar niet het middel. Maar jij doet in discussies precies hetzelfde. Als er iets gevraagd wordt geef jij ook alleen het doel en legt nooit het middel uit.
Wat vind jij mainstream dressuur? En wie zegt dat jouw methode de enige juiste is?
Ik heb geleerd van achter naar voren te rijden, klassiek als ik het een naam moet geven, en ik rijd op hele andere manier als jij. Ik ken ook een hele groep die ook zo opgeleid is en we rijden allemaal wedstrijden dus ik gok dat wij onder de mainstream dressuur vallen dan, maar die knik en alles wat jij noemt komt mij niet bekend voor. En zie ik ook gewoon afgestraft worden op wedstrijd. Gelukkig.

Even voor alle duidelijkheid: ik meldde gisteren iets over gediplomeerde instructeurs op een brave FNRS manege met een serie sterren, die niet wisten wat ik het beste kon doen met het projectpaard dat ik had aangeschaft.
Dat ging over "vorm".
Ik vind dat instructeurs dat soort dingen horen te weten...
Als mensen graag willen horen hoe ik het heb opgelost wil ik dat graag melden, maar volgens mij is het off topic. Het topic was de kwaliteit van instructie (en jureren).

Ik heb een verklaarde hekel aan "moderne dressuur" waar mensen in no time het paard in een valse knik trekken, het dier in hoog tempo met stuwend achterbeen door de baan laten racen en dan ook nog appuyementen vragen (dertig keer de diagonaal over).

En ik heb nooit beweerd 'dat er maar één weg naar Rome zou zijn'.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:19

https://news.google.com/read/CBMijAFBVV ... id=NL%3Anl

Persoonlijk ben ik er al heel lang klaar mee.
Er zijn maar heel weinig poppetjes die ik graag op een paard zie zitten/ er achter zie hangen met wieltjes.

Bij “ paardensport “. Zet ik bij elke tak van “ die sport “ een heel groot vraagteken.

Kinke

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:36

of zulke poppetjes zijn (relatief) onbekend.
David de Wispelaere bijvoorbeeld, die man kan zo prachtig rijden

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 12:51

Janneke2 schreef:
"Moest boodschappen doen."

De aardbeien waren er nog.
Citaat:
Janneke, jij valt over het wel vertellen van het doel maar niet het middel. Maar jij doet in discussies precies hetzelfde. Als er iets gevraagd wordt geef jij ook alleen het doel en legt nooit het middel uit.
Wat vind jij mainstream dressuur? En wie zegt dat jouw methode de enige juiste is?
Ik heb geleerd van achter naar voren te rijden, klassiek als ik het een naam moet geven, en ik rijd op hele andere manier als jij. Ik ken ook een hele groep die ook zo opgeleid is en we rijden allemaal wedstrijden dus ik gok dat wij onder de mainstream dressuur vallen dan, maar die knik en alles wat jij noemt komt mij niet bekend voor. En zie ik ook gewoon afgestraft worden op wedstrijd. Gelukkig.

Even voor alle duidelijkheid: ik meldde gisteren iets over gediplomeerde instructeurs op een brave FNRS manege met een serie sterren, die niet wisten wat ik het beste kon doen met het projectpaard dat ik had aangeschaft.
Dat ging over "vorm".
Ik vind dat instructeurs dat soort dingen horen te weten...
Als mensen graag willen horen hoe ik het heb opgelost wil ik dat graag melden, maar volgens mij is het off topic. Het topic was de kwaliteit van instructie (en jureren).

Ik heb een verklaarde hekel aan "moderne dressuur" waar mensen in no time het paard in een valse knik trekken, het dier in hoog tempo met stuwend achterbeen door de baan laten racen en dan ook nog appuyementen vragen (dertig keer de diagonaal over).

En ik heb nooit beweerd 'dat er maar één weg naar Rome zou zijn'.

Een manege-instructeur is misschien goed om kinderen en volwassenen de beginselen van paardrijden te leren, maar niet geschikt om te begeleiden bij een projectpaard.
Is niet een hele realistische verwachting, denk ik.

Verder gaat het wel heel erg offtopic hier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:04

Eh, :o dan toch even weer een stukje inhoud: ik vroeg naar de spieren die een goed gereden paard hoort te gebruiken. (Niet eens om begeleiding. Maar ik stond daar, kletste met de instructeur en stelde een vraag aan een 'beroeps'.)
Lijkt mij te horen tot de beginselen van het paardrijden.

(En ik kreeg te horen 'de rugspieren'. Ja, je wil graag dat die soepel zijn. Maar de rugspieren die wij dagelijks poetsen en boven op zitten, hebben tot doel om de rug... hol te maken.
Lopen is per definitie 'beetje holler, beetje boller', dus zijn ze beslist nuttig. Maar de rugspieren komen 'uit de knoop'/ uit de kramp door het correcte gebruik van de 'buik'spieren, bekkenkanteling en schoftlift.)

.... ik vind het jammer dat dit kennelijk niet geleerd wordt in de orun. :=
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 03-08-24 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:08

Janneke2 schreef:
Eh, :o dan toch even weer een stukje inhoud: ik vroeg naar de spieren die een goed gereden paard hoort te gebruiken.

(En ik kreeg te horen 'de rugspieren'. Ja, je wil graag dat die soepel zijn. Maar de rugspieren die wij dagelijks poetsen en boven op zitten, hebben tot doel om de rug... hol te maken.
Lopen is per definitie 'beetje holler, beetje boller', dus zijn ze beslist nuttig. Maar de rugspieren komen 'uit de knoop'/ uit de kramp door het correcte gebruik van de 'buik'spieren, bekkenkanteling en schoftlift.)

Dit is volledig offtopic .

Janneke2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:10

Dat zou kunnen, maar wel op verzoek.

(Bij eerdere gelegenheden was er wrevel over, dat ik geen inhoud gaf. Nu, dat wil ik heus wel)

Wat mij betreft was het topic de kwaliteit van de instructeurs.
(En qua basis is dat in mijn ogen niet best.)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:15

Janneke2 schreef:
Eh, :o dan toch even weer een stukje inhoud: ik vroeg naar de spieren die een goed gereden paard hoort te gebruiken. (Niet eens om begeleiding. Maar ik stond daar, kletste met de instructeur en stelde een vraag aan een 'beroeps'.)

Wie zegt dat dit niet geleerd wordt bij de ORUN?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:17

Janneke2 schreef:
Dat zou kunnen, maar wel op verzoek.

(Bij eerdere gelegenheden was er wrevel over, dat ik geen inhoud gaf. Nu, dat wil ik heus wel)

Wat mij betreft was het topic de kwaliteit van de instructeurs.
(En qua basis is dat in mijn ogen niet best.)

Topic gaat over CD uit OS, niet de kwaliteit van manege-instructeurs.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:23

Nee Janneke, ik heb ook niet om uitleg gevraagd in dit topic. Ik zeg dat het niet eerlijk is om iets negatiefs neer te zetten (de complete Orun opleiding) vanwege 1 slechte instructie.
Vooral omdat jij heel regelmatig het middel niet uit wil leggen in andere topics. Ook niet als je anderen iets wil 'leren' en mensen om uitleg vragen. Dus het verwijt dat jij geeft over doel en geen middel geldt ook voor jou juist. Juist in rijtechnische topics waar je het schrijft als tip wat ze moeten doen.

Dat vond ik apart. Net als een complete groep wegzetten als slecht, terwijl je geen idee hebt wat er geleerd wordt en er overal goede en slechte voorbeelden zijn. Net als de zogenaamde mainstream dressuur. Geen idee wat dat is, als ik op wedstrijd kijk zijn er tig verschillende manieren van rijden. Enige overeenkomst is het wedstrijd rijden. En ook op alle stallen waar ik kom zijn er verschillende methodes die gevolgd worden waarbij de wedstrijden niet de onderscheidende factor zijn.

Over oude methodes met nieuwe benamingen, dan is het handig als mensen niet doen alsof ze het wiel opnieuw uitvinden en ook wel de juiste definities gebruiken van begrippen. Ik heb nergens een naam genoemd over wie ik het had en had het zelfs over meerdere namen. Plus dat je toch ook verwacht dat de leerlingen het dan in ieder geval deels uit kunnen voeren en ook ooit verder komen en dat is niet wat ik gezien heb.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 13:52

denisesilver schreef:
Worden de ruiters in de GP die secuur rijden daar ook voor beloond? En dan bedoel ik ook de ruiters die met rust de proef rijden en niet met hectiek door de baan gaan. Dat is een beetje waar ik over val. Afijn, dan hebben we het weer over jurering en daar is denk ik al genoeg over gezegd.

Ja zeker, ze letten veel meer op lossigheid, rust, en stille aanleuning. Je ziet dat ook steeds meer in de punten terug op internationale wedstrijden vind ik.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 14:51

MyWishMax schreef:
Nee Janneke, ik heb ook niet om uitleg gevraagd in dit topic. Ik zeg dat het niet eerlijk is om iets negatiefs neer te zetten (de complete Orun opleiding) vanwege 1 slechte instructie.
Vooral omdat jij heel regelmatig het middel niet uit wil leggen in andere topics. Ook niet als je anderen iets wil 'leren' en mensen om uitleg vragen.

Dan bij deze een ingewikkelde challenge:
...ik wil op zich graag inhoud leveren,
dus vraag het mij maar als het aan de orde is.
(Naar het schijnt is het hier niet aan de orde, dus blijf ik doorgaans redelijk on topic, en geef weinig "inhoud" en meer "vorm".)

Citaat:
Net als de zogenaamde mainstream dressuur. Geen idee wat dat is, als ik op wedstrijd kijk zijn er tig verschillende manieren van rijden.

Voor alle duidelijkheid: ik heb geen idee wat "men" bedoelt met mainstream dressuur.
Het is dan ook een term die ik niet gebruik.

Citaat:
Over oude methodes met nieuwe benamingen, dan is het handig als mensen niet doen alsof ze het wiel opnieuw uitvinden en ook wel de juiste definities gebruiken van begrippen. Ik heb nergens een naam genoemd over wie ik het had en had het zelfs over meerdere namen.

In kerk en theologie spreekt men wel van 'hertalen'.
Omdat de oude woorden sleets zijn geworden. En omdat de 'hertaling' mensen even uit een cliché haalt: 'dit aspect zit er ook aan'.

...en als gezegd, oude methoden in een nieuw jasje: ik vind dat goed.

En ik kom in de knoei met "ze moeten wel de juiste definities van begrippen gebruiken" - juist bij 'hertalen' krijgt een oud begrip zoals bijv Schwung 'een nieuw jasje', bijvoorbeeld "veren plus energie". Als je dier lekker 'veert' en je voegt energie/ 'voorwaarts' toe voel je iets fantastisch onder je....

Onjuist kan ik het niet vinden. Het is de kern van hertalen.
En soms wordt er pittig in de kerk gedebatteerd over of iets wel correct "ge-hertaald" is: dat zijn nuttige gesprekken die ik graag mbt rijkunst zou willen voeren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:28

Janneke2 schreef:
Ik ben erg voor educatie, maar in de mainstream (karikatuur) dressuur weet men vrijwel niets.

Je hebt het zelf geschreven en ik heb de term uit jouw bericht en daarom vraag ik ernaar. En dit is precies zo'n stuk waar ik over schreef dat dit discussies dood slaat. Als je andere mensen weg moet zetten als dom, weten niets, geen ervaring of doen alles fout, dan is het eigen argument niet sterk genoeg. En mensen willen meteen niet meer het gesprek aan gaan, want wie zegt dat jij het wel goed doet? Het komt namelijk absoluut niet over alsof je open staat voor anderen. Ja, om te zenden, niet om te ontvangen. En zeker ook niet om uitleg te geven over de inhoud en ja, dat is mijn ervaring en niet alleen de mijne nav een heel aantal discussies.

Het kinderachtige "ingewikkelde challenge" is nergens voor nodig. Daar is niks ingewikkelds aan, er is in diverse topics vaker aan jou gevraagd of je iets uit wil leggen en het ingewikkelde is blijkbaar voor jou het inhoudelijke antwoord geven. Daar komt de opmerking vandaan dat wat jij een ander kwalijk neemt jij zelf ook niet doet of kan in topics waar het aan de orde is.

Het gaat niet om hertalen, het gaat om het compleet verkeerd gebruiken van termen zoals bijvoorbeeld verzameling en noem maar op.

Maar goed, ik vind deze manier van communiceren absoluut niet netjes en vooral sneren met zo net mogelijk taalgebruik.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 15:57

Ik houd mij altijd buiten de discussies met Janneke2. Vind ik veel te vermoeiend, komt in mijn ogen nooit iets concreets uit alleen verwarrende wollige taal. Ga ik mijn energie niet aan besteden.

Net de dressuur gekeken. Catherine Dufour heeft behoorlijk hoger gescoord als de rest. Misschien in het huidige licht een beetje dubbel aangezien dit paard tot voor kort volledig opgeleid is door Charlotte Dujardin. Op zich was het een heel mooi beeld, als je de mond buiten beschouwing kon laten. Die stond de hele rit open en hoe mooi de proef verder ook was (want dat was die echt), die mond vond ik wel een enorme ergernis en uiting van ongemak en verbaas me dat de punten met zo'n open mond zo hoog uitvielen, ondanks de verdere kwaliteit van de proef. Geen idee of Freestyle bij CD ook altijd de mond open had? Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat er in de breedte vriendelijker en harmonieuzer gereden werd als 4 jaar terug. Vind het dan teleurstellend dat juist die open mond by far het hoogste scoort (2% los van de rest).
Overigens was ik ook verbaasd dat Dalera zo hoog scoorde met regelmatig de tong eruit en toch bijna 8-en voor de onderdelen waar die tong eruit kwam.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:14

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

...ik heb één keer het woord mainstream gebruikt, in aansluiting op iemand anders.

Vervolgens vertel ik wat ik versta onder karakatuur dressuur.

Bokker A schuift mij in de schoenen dat ik het heb over mainstream en Bokker B dat ik zo wollig zou zijn.

Dank jullie wel voor een hartelijke lachbui....!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 16:56

oji schreef:
Ik houd mij altijd buiten de discussies met Janneke2. Vind ik veel te vermoeiend, komt in mijn ogen nooit iets concreets uit alleen verwarrende wollige taal. Ga ik mijn energie niet aan besteden.

Net de dressuur gekeken. Catherine Dufour heeft behoorlijk hoger gescoord als de rest. Misschien in het huidige licht een beetje dubbel aangezien dit paard tot voor kort volledig opgeleid is door Charlotte Dujardin. Op zich was het een heel mooi beeld, als je de mond buiten beschouwing kon laten. Die stond de hele rit open en hoe mooi de proef verder ook was (want dat was die echt), die mond vond ik wel een enorme ergernis en uiting van ongemak en verbaas me dat de punten met zo'n open mond zo hoog uitvielen, ondanks de verdere kwaliteit van de proef. Geen idee of Freestyle bij CD ook altijd de mond open had? Ik moet zeggen dat ik het idee heb dat er in de breedte vriendelijker en harmonieuzer gereden werd als 4 jaar terug. Vind het dan teleurstellend dat juist die open mond by far het hoogste scoort (2% los van de rest).
Overigens was ik ook verbaasd dat Dalera zo hoog scoorde met regelmatig de tong eruit en toch bijna 8-en voor de onderdelen waar die tong eruit kwam.

https://youtu.be/rGNu7j7xFvM?feature=shared

Heb het even opgezocht want ik was nieuwsgierig. Hier ook af en toe wat beweging in de mond maar over het algemeen lijkt het beeld rustiger in de mond.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:36

Janneke2 schreef:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

...ik heb één keer het woord mainstream gebruikt, in aansluiting op iemand anders.

Vervolgens vertel ik wat ik versta onder karakatuur dressuur.

Bokker A schuift mij in de schoenen dat ik het heb over mainstream en Bokker B dat ik zo wollig zou zijn.

Dank jullie wel voor een hartelijke lachbui....!

En wie zijn Bokker A en Bokker B? Lijkt wel opsporing verzocht. Wat wollig betreft kan ik me wel in vinden,.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:40

...ik heb geen zin om namen te noemen en ik wil ook niet bijhouden "Oh, "die" heeft 'dat' over mij gezegd en "deze" vond 'dit' van mij.

Maar voor wie dit wel wil weten: gewoon efkes teruglezen en het is helder, hoor.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 17:47

Kinke schreef:
of zulke poppetjes zijn (relatief) onbekend.
David de Wispelaere bijvoorbeeld, die man kan zo prachtig rijden

Absoluut, heb het genoegen gehad jarenlang bij deze man te mogen trainen met mijn paarden heel héél veel van geleerd.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 18:35

Elisa2 schreef:

Heb het even opgezocht want ik was nieuwsgierig. Hier ook af en toe wat beweging in de mond maar over het algemeen lijkt het beeld rustiger in de mond.

Bedankt voor het filmpje. Vind de mond hier inderdaad veel rustiger. Bij CD vind ik de mond absoluut niet storend, bij Dufour doet hij echt de mond open en vind ik het wel storend voor het verder hele mooie beeld.

Ennnuuuhhh...ik ben bokker B :D

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:12

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:14

denisesilver schreef:
Worden de ruiters in de GP die secuur rijden daar ook voor beloond? En dan bedoel ik ook de ruiters die met rust de proef rijden en niet met hectiek door de baan gaan. Dat is een beetje waar ik over val. Afijn, dan hebben we het weer over jurering en daar is denk ik al genoeg over gezegd.

Er zijn zeker ruiters die heel secuur hun proef rijden in de GP en sommigen kunnen het niet helpen dat ze op een goed paard zitten die wat extra's laat zien. Maar het op spektakel rijden wordt niet meer zo gewaardeerd, zover zijn we al op internationaal niveau. Overigens vond ik CD (waar dit topic over gaat eigenlijk) ook een voorbeeld van een amazone die zeer secuur haar paard liet zien en hem (Valegro) tot zijn recht liet komen met de dingen die hij extra goed kon .

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:18

Elisa2 schreef:
oji schreef:

Vanaf de tribune was het helemaal niet zo storend, best wel genieten vandaag <3

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 19:41

Elisa2 schreef:

Ennnuuuhhh...ik ben bokker B :D
[/quote]

Mis die like knop :')[/quote]

Sluit me ook wel aan bij de wollige taal sorry, maar ik moet de zin een paar keer opnieuw lezen om te begrijpen wat er eigenlijk staat. -O- Welkom bokker B in Bokt :D
Sorry heb niet heel veel toevoeging voor bij het topic, vond de wedstrijd wel netjes gaan sommige ruiters vond ik vrij hoog gescoord waarbij ik dacht okeeee... en sommige ruiters waar het juist heel netjes en harmonieus eruit zagen kregen wat lagere punten. Misschien omdat ze wat minder spectaculair waren?