Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:06

Sorry.. mijn vorige post is ook al verwijderd omdat ik tegen de negatieve bokkers inging, waarom wil iedereen zo graag zijn mening delen. Heel jammer dat het zo gaat.

Wil je wel super veel succes wensen. Ik duim Dat er nog een veulentje gaat komen. Zal echt even moeten afkicken van dagelijks kijken haha

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:17

Jullie zitten al paar pagina's enorm te drammen dat er teveel gedramd wordt :+

Heel toevallig heeft nog niemand TS of "team veulenplezier" persoonlijk aangevallen, maar mensen die kritische geluiden laten horen zijn meteen toetsenbordridders, pestkoppen en zure drammers :')

Hoezo is inhoudelijk en netjes gebracht advies om toch echt dierenarts te bellen m.b.t. mogelijke gezondheidsrisico's niet zinnig en zodanig verstorend dat het via pb moet :? sinds wanneer is beleefd on topic reageren niet toegestaan op bokt?

Het kan prima aflopen, zeker, maar dracht van meer dan 350 dagen bij een shetlander is toch wel een hele afwijkende toestand met alle risico's van dien, idem omschreven beeld en klachten zonder dat er sprake is van dracht. En onderzoek kan ook uitwendig zonder dat het dier er onnodig onder lijdt.

Ik vind trouwens dat bokt over het algemeen (ook helemaal losgezien van dit topic en TS!) juist enorm laks is als het om dierenartsen gaat :') het wordt doodnormaal geacht om maandenlang aan te kijken en af te wachten of eerst tig peuten en paten te laten komen ipv echte dierenarts. Ook al hebben paarden overduidelijk pijn. Men mag het scharen onder "gezond boerenverstand, hoofd koel houden en nadenken", zou mijn keuze niet zijn maar IMO is een discussieforum geen hele rare of slechte plek om het hier met elkaar over te hebben.

pien_2010

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 14:21

Sterkte Swift met je schatje en hopelijk krijgen we spoedig een veulen update! Ik open dit topic elke ochtend hoopvol en ben een totale leek op dit gebied.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:01

Jammer Swift, ik las graag de updates en vond het heel leuk om mee te volgen. Dat heb ik nog nooit eerder gedaan.

Ik snap je wel, de laatste sneer was er echt over, daar werd ik zelfs kwaad om en dat gebeurt niet zo vaak.

Ik hoop nog wel op een update met veulen :(:)

Biebz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:04

Wat jammer Swift, ik kwam elke dag even kijken of er al nieuws was en hoewel ik team hooi ben, ben ik stiekem toch nieuwsgierig hoe alles verloopt! Ik hoop dat er snel een veulen naast staat of dat je duidelijkheid krijgt :(:)

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:05

Wat jammer dat er zo negatief gedaan wordt over mensen die een ander gevoel hadden en dat op een nette en onderbouwde manier aan ts (of anderen) willen aangeven ?

Hoezo typisch bokt ? Ik werd juist zo blij van dit topic omdat er hier op 1 na heel vriendelijk tegen elkaar gedaan werd en beide kanten juist, vooral door ts, netjes beantwoord werden.
Zo hameren dat de andere kant het topic verpest hebben is niet netjes imo. Zie alleen maar meelevende mensen (welk team je ook zit !)
Jammer van een leuk en leerzaam topic.
(Of ts wil niet trakteren...dat kan natuurlijk ook :)) _O- )

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:17

Mondy, ik vind dat jij dit heel mooi verwoord. Ik sta 100% achter elk woord van je reactie.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:46

Heel erg jammer...

Wat ik eerlijk gezegd bijzonder vind: wat als deze Shetlander van een of andere boer was geweest. Die had er niet om gemaald en het gedrag was al helemaal niet opgevallen. Die had gewoon gedacht, och niet drachtig. Maar omdat de pony zo goed in de gaten wordt gehouden worden er naar mijn idee ook meer apen en beren gezien, die normaal helemaal niet op zouden vallen. Dus als TS al iets niet handig heeft gedaan is het waarschijnlijk teveel details te noemen waardoor andere bokkers zijn gaan opnoemen wat voor vreselijke dingen er mogelijk aan de hand zouden kunnen zijn. En daarmee een verwijt naar TS dat ze geen onmiddellijke actie zou ondernemen.
Stel dat de pony van één van die gerenommeerde bokkers zou zijn, die misschien aan het werk is en alleen 's ochtends en 's avonds een keertje checkt en s nachts al helemaal niet dan was misschien de enige conclusie geweest dat de merrie niet drachtig was en verder niks.
Nogmaals jammer. TS succes met je mooie ponies en ik loer wel even goed als ik langs je huis kom of ik iets kleins zie dartelen <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 15:54

Anna79 schreef:
Heel erg jammer...

Wat ik eerlijk gezegd bijzonder vind: wat als deze Shetlander van een of andere boer was geweest. Die had er niet om gemaald en het gedrag was al helemaal niet opgevallen. Die had gewoon gedacht, och niet drachtig. Maar omdat de pony zo goed in de gaten wordt gehouden worden er naar mijn idee ook meer apen en beren gezien, die normaal helemaal niet op zouden vallen. Dus als TS al iets niet handig heeft gedaan is het waarschijnlijk teveel details te noemen waardoor andere bokkers zijn gaan opnoemen wat voor vreselijke dingen er mogelijk aan de hand zouden kunnen zijn. En daarmee een verwijt naar TS dat ze geen onmiddellijke actie zou ondernemen.
Stel dat de pony van één van die gerenommeerde bokkers zou zijn, die misschien aan het werk is en alleen 's ochtends en 's avonds een keertje checkt en s nachts al helemaal niet dan was misschien de enige conclusie geweest dat de merrie niet drachtig was en verder niks.
Nogmaals jammer. TS succes met je mooie ponies en ik loer wel even goed als ik langs je huis kom of ik iets kleins zie dartelen <3

Deze vind ik scherp! En ook waar.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:14

Niet mee eens, er worden ook bij "bekende" bokkers dingen aangehaald als iemand iets opvalt. Bij de een wordt dat beter geaccepteerd dan de ander.

De boer die niet er naar omkijkt wordt echt wel meer verafschuwd. Ja je weet t daar niet, tot er in een nieuwsbericht iets voorbij komt en dan zijn de reacties niet mals.

Juist doordat ts eea deelde, imo juist niet teveel, is het een ontzettend mooi leerzaam topic. Er wordt flink meegeleefd, gehoopt op, gelachen maar ook geleerd op wat er eventueel zou kunnen gebeuren als t de verkeerde kant op zou gaan.
Ben al jaren een hele stille meelezer in het dikke buiken topic (waar ook verschillende meningen en opties geplaatst worden) en zie daar dingen voorbij komen die je niemand toewenst.
Zeker niet een ts die zo gek is op de beestje(s)

Dus ja, ik hoop dat er altijd mensen zijn die durven aangeven wat voor vreselijke dingen er zouden kunnen gebeuren... juist uit zorg voor onze dieren en om te leren !

bellieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:35

Jammer dat je je zo voelt TS! Ik lees al vanaf het begin lekker stilletjes mee, maar ik heb laatst ook gemerkt dat de sfeer wat minder geworden was, ik vind het jammer dat mensen niet gewoon je keuze kunnen accepteren, en kunnen begrijpen dat je er echt goed over nagedacht hebt. (Het kan ook zijn dat ze gewoon geen zin hadden om zo lang te wachten op een mogelijk veulentje := ) Maar dan vind ik ook dat ze moeten luisteren als iemand nee zegt. Het leken soms net op kleine kinderen, dan zeg je dat iets niet mogelijk is, maar omdat zij perse hun zin wilden bleven ze doordrammen -O- .
Swift, onthoud wel, we weten hoe goed je het voor hebt voor Skyla, en we weten dat je altijd het beste voor haar wilt! Natuurlijk ga ik het stiekem wel missen om meerdere keren per dag dit topic te checken om te kijken of er al iets naast stond.
Ik hoop dat je je binnenkort weer comfortabel genoeg voelt om weer iets te posten in je eigen topic. Vanaf het begin sta ik al vast getimmerd in team veulen, en daar blijf ik ook staan, voor een stukje van tiwi’s sokken kan je me een pb sturen :D

Voor nu trek ik weer stilletjes mijn grot in en blijf ik toch elke ochtend kijken of er een spruitje, olifantje, klein adrélon modelletje, of iets anders naast staat :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:46

Ik heb maat maat 39 dus ik voorzie schaarste…

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 16:54

Wat jammer Swift, maar zeer begrijpelijk. Ik stoor mij ook enorm aan dat gedram.
Je doet het super voor Skyla. Hoop nog steeds op een bolliewollie.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:18

Jammer, maar ik snap het goed. Ik blijf 'gestipt', hopelijk lees ik dan binnenkort toch dat er een veulentje naast Skyla staat :)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:28

Zo jammer dat een aantal mensen weer een topic verpesten voor andere mensen |(
Dit was nou gewoon een topic met een goede sfeer en veel grapjes terwijl ondertussen
Skyla heel goed in de gaten wordt gehouden en verzorgt wordt.
Ik snap echt dat topic starter hier geen zin meer in heeft, maar aan de andere kant
hebben die zuurpruimen weer hun zin :Y)
Ik hoop dat ze zich nog bedenkt en we misschien toch weer elke morgen een reden hebben om snel bokt te openen. Lieve groet en heel veel sterkte :(:)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:33

myk_en_shant schreef:
Swift ik wil je echt mijn complimenten geven, voor alle rust, geduld en uitleg. Je blijft altijd respectvol naar de drammerige bokkers. Maar mijn mening heb je het nog verdomd lang vol gehouden, ik had allang gezegd ajuus tabee, zoek het lekker uit met z'n allen.

Inderdaad. _/-\o_ Zelfs nu moeten mensen nog doorgaan ook, wauw. :+

Ik blijf ook gewoon gestipt want ik hoop ook nog steeds op een veulen en anders op ooit nog zo'n heerlijke Andrélon foto! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:44

Jammer maar erg begrijpelijk TS. Oprechte bezorgdheid is fijn natuurlijk maar volgens mij heb jij gewoon goed contact met je DA en heb je alles goed besproken en overwogen.

Ik hoop dat Skyla toch binnenkort een gezond veulen op de wereld zet.

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 18:48

Nee, ontstippen doen we niet, we gaan immers voor een appaloosa. :')

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:02

silvia58 schreef:
Zo jammer dat een aantal mensen weer een topic verpesten voor andere mensen |(
Dit was nou gewoon een topic met een goede sfeer en veel grapjes terwijl ondertussen
Skyla heel goed in de gaten wordt gehouden en verzorgt wordt.
Ik snap echt dat topic starter hier geen zin meer in heeft, maar aan de andere kant
hebben die zuurpruimen weer hun zin :Y)
Ik hoop dat ze zich nog bedenkt en we misschien toch weer elke morgen een reden hebben om snel bokt te openen. Lieve groet en heel veel sterkte :(:)

Dit soort reacties verpest een topic eerder hoor.... andere zuurpruimen noemen is niet alleen kinderachtig maar ook niet nodig.

Ts ik hoop dat je t leuk vind te updaten als er meer duidelijk is welke kant dan ook. Succes met je knappe dame !

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 19:08

Nou daar ben ik toch alweer :') Ik blijf toch lezen en helemaal niet reageren na zoveel lieve berichten voelt ook wel heel kil.
Ik vind het super lief hoe jullie allemaal reageren en ik vind het bijzonder om te lezen hoeveel harten Skyla heeft veroverd!
Maar dat ik deze keuze maak is niet iemands schuld. Ik heb deze keuze nu voor mijzelf gemaakt en dat gaat dus ook over mij en niet over een ander.

Het zijn voor mij niet de  meedenkende reacties met tips die mij storen. Zoals ik al aangaf heb ik die berichten vrijwel allemaal als goed bedoeld, meedenkend en leerzaam ervaren en dat (naar mijn idee) ook in mijn reacties laten blijken.

De toon van een aantal berichten gister schoot bij mij (wederom gaat dat dus over mijn gevoel) wel verkeerd. Ik merkte de afgelopen dagen dat het reageren in het topic mij meer energie/moeite kostte omdat ik het gevoel had dat mijn reacties niet (goed) gelezen werden waardoor steeds hetzelfde herhaald bleef worden (ook door mijzelf).
Skyla wordt bijvoorbeeld al behandeld voor zand op de manier die door de dierenarts is geadviseerd. Dat heb ik al heel vaak uit proberen te leggen maar dat wordt (naar mijn idee) steeds niet gelezen/begrepen/geaccepteerd en dat voelt voor mij dan op een gegeven moment ingewikkeld. Ik wil het zo graag goed uitleggen dat ik dat dan blijf proberen (leerpunt, niet geleerd zie hieronder :') ) en dat kost energie.
Wat ik nu doe is hetgeen je moet doen als je met een pony vol zand zit. Als je pony niet genoeg psyllium wil eten is het toedienen via de sonde nog een optie maar Skyla eet de hoge dosis keurig op dus dat is nu niet aan de orde. Het komt op mij dan bijzonder over dat er doorgegaan wordt over zand terwijl daar dus al naar gehandeld wordt. Want zand lijkt mij (na dracht) toch ook een optie dat heb ik zelf ook al regelmatig aangegeven in het topic. Het past qua symptomen niet perfect maar zand blijft lastig te herkennen en is niet altijd in de mest terug te vinden. Het is dus niet dat ik passief af zit te wachten tot mijn pony ziek wordt, ik ben juist actief en op verschillende fronten (voer, beweging, zandkuren, wormenkuur) bezig.

Er is contact geweest met de dierenarts waarin dingen zijn doorgesproken (zoals ook al meermaals is aangegeven). De dierenarts kan van buiten niet bepalen of er een veulen in zit. En ik heb op dit moment verder werkelijk niks concreets om nu een dierenarts voor te laten komen. Als er iets is met mijn paarden staat de dierenarts hier meteen, ook in het weekend, ook in de nacht. Maar ik ga geen dierenarts laten komen omdat bokkers dat aan de hand van een paar foto's en wat (blijkbaar door mij niet goed genoeg geformuleerde) omschrijvingen nodig achten. Daar mag iedereen van vinden wat zij/hij wil maar ik neem uiteindelijk de beslissingen die ik het beste acht voor mijn pony (die ik goed ken en heel veel zie op een dag).

Dat er gevaren worden aangehaald die in mijn ogen niet te maken hebben met al dan niet op laten voelen vind ik ingewikkeld (wederom mijn gevoel). Stel Skyla was opgevoeld en drachtig bevonden hadden we alsnog de range van vijf weken (want zo lang stond ze bij de hengst) plus de range van een dracht gehad en had ik ook echt niet al die tijd 24/7 kunnen waken.
Een lange dracht (binnen de normale range) geeft geen extra risico's en inleiden wordt vrijwel niet gedaan omdat het slagingspercentage daarbij gering is. Veulens die na een lange dracht worden geboren zijn over het algemeen eerder aan de kleine dan aan de grote kant. Het veulen bepaald wanneer het klaar is om geboren te worden en er is een grote range die daarbij onder normaal valt. (Bron: https://equine-reproduction.com/articles/mares/overdue)

Een verkeerd liggend veulen is altijd de nachtmerrie van iedereen die een veulen verwacht. Zoals ik in het topic heb aangegeven is dat ook voor mij een grote angst. Het veulen draait echter pas tijdens de bevalling en opvoelen zegt dus niks over de juiste ligging bij de geboorte.
Ik snap dat heel goed dat mensen vanuit traumatische ervaringen een bepaalde angst/voorzichtigheid hebt en anderen graag wilt behoeden voor dat trauma. Het is menselijk om dan te zoeken naar manieren om controle te houden zodat je het gevoel hebt dat je kunt zorgen dat zoiets vreselijks nooit meer gebeurd. Helaas is niet alles te voorkomen, het kan zelfs de beste, meest ervaren, betrokken en perfect voorbereidde fokkers overkomen. En mij dus absoluut ook, dat is een heel beangstigend idee maar niet te voorkomen met opvoelen.

Ik heb in het topic ook al continu aangegeven dat ik de kans op een veulen steeds kleiner acht. Ik ga dus ook niet uit van een veulen (maar hoop er wel op) en vind het ook niet erg als mensen zeggen dat er geen veulen komt. Ik twijfel zelf ook continu zoals jullie weten.
Ik genoot gewoon van het de betrokkenheid, het meeleven (en de grapjes) van mensen of ze nou in team veulen of in team hooi zitten.
Zal ik anders foto's posten als ik iets zie veranderden (mocht dat gebeuren)? Ik ga dan verder niet meer uitgebreid op iedereen reageren maar dan kunnen jullie nog wel een beetje gezellig blijven speculeren.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:17

Foto's blijven welkom, Swift. Maar alleen als je je er goed bij voelt.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:18

Swift wat ben jij toch een topper!! *\o/*
Dat is het enige wat ik na jouw laatste post er over te zeggen heb.

Enneuuhhh foto’s mogen van mij altijd gepost worden hoor *-:)

Maar alleen als je er de energie voor hebt en het zelf ook leuk vindt. Het blijft jouw topic hè

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Melzazu op 14-02-24 19:18, in het totaal 1 keer bewerkt

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:18

Doe wat voor jou goed voelt *\o/*

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:28

tiwi1969 schreef:
Ik heb maat maat 39 dus ik voorzie schaarste…

Ja oliebol, dat is wel een dingetje ja :=

Uithalen dan maar en iedereen een draadje?

Ponytante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 19:31

Melzazu schreef:
Swift wat ben jij toch een topper!! *\o/*
Dat is het enige wat ik na jouw laatste post er over te zeggen heb.

Enneuuhhh foto’s mogen van mij altijd gepost worden hoor *-:)

Maar alleen als je er de energie voor hebt en het zelf ook leuk vindt. Het blijft jouw topic hè

Edit: typo

Even druk, dus tijdbesparend roep ik: Hear hear ! *\o/*