Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 00:22

Dddara, ik heb een ongebroken flexisoft bustrens! Hier starten wij op werk eigenlijk alle paarden mee.. dus heb het ook gewoon gedaan.. minder hard en stug in zo’n jong mondje voor mijn idee.. hij loopt hier zo fijn op dat ik hem er gewoon nog steeds mee rij :j

Vaak wisselen we alles naar een dubbelgebroken watertrens maar zolang het niet nodig is vind ik dit prima

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 08:26

Xsensibel, even voor de duidelijkheid is dat dan niet de innocent versie? (dus niet de: Trust Inno sense flexi soft bustrens) maar de "gewone" Trust Flexi soft bustrens en dus ook zonder port toch.

Ik heb wel wat gedoe gehad met Reus met het bit een sprenger anatomische enkelgebroken aurigan D-trens. Eerst leek hij het er heel goed op te doen, maar ineens was hij helemaal kopschuw als ik met hoofdstel aankwam en kon in zelfs met moeite nog het halster om krijgen. Tandarts is geweest en er is niets bijzonders gevonden wat dit kon veroorzaken wel een losse dop. Daarna heb ik alles bitloos gedaan dit ging erg goed en nu heeft hij al weer 2 weken vakantie. Ik zal hem na de vakantie eerst weer bitloos oppakken maar als ik terug ga naar bit wil ik toch graag iets heel anders in zijn mond stoppen dat mocht het toch aan het bit hebben gelegen, dat ik niet direct mijn eigen werk weer verpruts. Op alle metalen bitten die ik heb gepast is hij sowieso heel onrustig in de mond (extreem veel kauwen) en op dubbelgebroken is dit nog veel erger.
Dus vandaar mijn interesse ik de trust.

Sababber

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:12

Prop zit even midden in de APK, voedingsschema laten maken, zadelmaker is geweest. Deze week komt de tandarts weer een keertje en waarschijnlijk volgende week de chiropractor. Gewoon omdat hij wat meer opgepakt gaat worden, even alles netjes nalopen. :list: :$

Qua bitje heb ik er nu een bustrens dubbelgebroken met sweet iron in hangen, de meeste paarden kunnen volgens mijn bitfitter op een simpel bitje het beste uit de voeten. Die zweert bij metalen bitten, die worden niet voor niks al duizenden jaren gebruikt volgens haar, er mag absoluut geen kunststof in een paardenmond volgens haar theorie. kunststof is stroever dan metaal en zorgt daarmee voor wrijving waar brandwonden door kunnen ontstaan, vandaar ook dat paarden vaak stiller in de mond worden van deze bitten. Dan zou een lederen bit volgens haar een betere optie kunnen zijn, als metaal echt niet gaat.

Dan nog over vormen: Ik begrijp best dat paarden soms gebroken bitten niet prettig vinden, het beweegt altijd meer in de mond dan iets wat uit een geheel bestaat. Met dubbel gebroken is het dan weer opletten dat de “breuk” niet op de lagen van het paard zit. Blijft toch in z’n geheel een kwestie van persoonlijke voorkeuren.. er speelt ook zoveel mee, wat voor ringen, juiste maat, juiste vorm, dikte..

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 16:42

Ik vind het ook erg lastig, ik heb nu een dubbelgebroken watertrens gekocht voor Goof, maar denk dat hij er snel uitgegroeid is.

Ik heb afgelopen week toch het zadel erbij gepakt en de eerste drafpasjes onder het zadel gereden met Goof, wel nog aan de longe omdat hij nog geen stuur heeft. Hij reageert al super goed op mijn been en stemhulp, ondanks dat ik er nog maar 3x echt op gezeten en 'gereden' heb.

De 25e komt mijn instructeur weer langs voor een les, dan gaan we ook het sturen aanleren. Verder zijn we nu vooral bezig met het aanleren van schouder binnenwaarts aan de hand en het vragen van stelling op de longe.

Hoe gaat het bij jullie verder? Nog uit te houden met de hitte?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:04

Rosie en ik hadden een mijlpaal vandaag <3

Afbeelding

Zo bijzonder, voor het eerst op mijn zelf gefokte paardje!

Wij gebruiken een myler bitje trouwens, een level 1

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:32

Ik rij bitloos wanneer het kan, dus hier (nog) geen overwegingen welk bit. Eerste stukje met een touwhalster gedaan en de laatste keer voor het eerst met haar nieuwe sidepull.

Ze doet het super braaf, wennen aan gewicht op de rug vond ze even spannend en daarna voelt ze eigenlijk al super safe. Ik zeg nu gewoon tegen mijn vriend wanneer ik ga rijden, dan kijkt hij voor de zekerheid wat vaker op de camera en dat is het dan :D
Doel voor dit jaar is praktisch gezien 10 minuten hobbelen, in stap kunnen sturen en stoppen en dat is het. Versnelling hoger en wat serieuzer komt wel als ze 4 is. Tot die tijd hou ik het ook bij de bbp, als we wat serieuzer aan de slag gaan laten we de zadelmaker wel komen voor een net zadel.

2e keer los
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

3e keer voor het eerst in een groter stuk (onze paddock is vrij smal, alternatief is weiland in formaat van een bak)
Afbeelding

En de 4e keer, nu met sidepull
Afbeelding
Afbeelding

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 08:19

Wauw lekker bezig @mooney!
Wij pakken het ook een beetje hetzelfde op, dus echt leuk om te zien. Ik hobbel nu ook af en toe op de bbp. Heb wel al eens een zadeltje opgehad voor de gewenning, maar wil deze pas aan laten meten wanneer hij weer wat breder is, anders vind ik dat ook zo zonde van mijn geld. :+

Ik heb de afgelopen tijd een paar keer gerelaxed op Azu zijn rug. Gewoon staand, enkele minuutjes lekker kriebelen. Hij kan inparkeren, dus dan stap ik zo op.
Dat was echt al koek en ei, dus ook zonder begeleiding gedaan en dat ging ook super!

Afbeelding

Ons eerste ritje was afgelopen zaterdag <3 <3 <3
Lekker spontaan, maar alle voorbereidingen die nodig waren (imo) hadden we al netjes afgevinkt, dus hij was er zeker klaar voor.
En ikke ook, want ik zat er zo relaxed op! <3 *\o/* Lekker 10 minuutjes meegelift terwijl mijn moeder hem adh begeleide! Heb wel een beetje op mijn zit gedaan en wat aan de teugels gezeten; ging hartstikke goed. :D

Dit wil ik gewoon af en toe meepakken wanneer dat kan, ondertussen ga ik zelf puzzelen omdat mijn moeder helaas longkanker heeft en in de zware behandelingen natuurlijk níet de energie heeft om lekker mee te gaan :(:) , dus ik zie het maar als een proef om zelfstandigheid met Azu te gaan bouwen. We bekijken het positief. :j
Dreamteam <3 :+:
Afbeelding

Het gaat naar omstandigheden heel goed hoor, dus ondanks de harde klap op ons als gezin, staan we er heel positief in. Laten we duimen dat dit wordt beloond. :j

Verder doe ik vooral een hoop andere dingen, aangezien Azu echt een langpootmug is en nog lekker mag ontwikkelen. :+ Daarvoor doe ik nu dressuur adh en longeren. En góed dat hij dat oppakt! _/-\o_
Ik heb twee x pm les en we zijn al zúlke stappen aan het maken. Het werken aan de hand is alleen nog in stap en voornamelijk zijgangen en tempowisselingen, maar we zijn nu vanuit het wijken al inmiddels ook begonnen met contrastelling (aan de buitenkant lopen dus) en schouder binnenwaarts. Echt de verticale balans dus door de schouders te sturen, en nu af en toe wat meer de achterhand er bij.

Afbeelding

Longeren doe ik vaak afwisselend met het werken adh en soms na of voor een andere training. Gewoon 15 minuutjes balans op zoeken, een beetje op zoek gaan naar verticale en horizontale balans. Schouders verplaatsen, achtjes maken, noem het.
Ik heb hem ook eens met zadel gelongeerd en vond hem toen ook echt heel lekker lopen, geen geknepen billen oid. +:)+
Longeren doe ik ofwel op halster, of Zyara kaptoom. En het werken adh doe ik met het Zyara hoofdstel (bitloos).
Hier met zadeltje:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder doen we lekker veel hersenwerk. Ik geef sinds kort les hierin, dus heb inmiddels ook nieuwe snuffelmaterialen die Azu natuurlijk allemaal mag testen! :D

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:32

Wat een leuk paard is Azu! Ziet er ook lekker relaxt uit, sterkte voor je moeder.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 10:16

Hier ondertussen weer lekker terug van vakantie. Er ook al weer opgezeten braaf beest, opstappen en wegrijden. Wel weer spoken zien. Paard van de buren die van een struik eet, vermoord je dan ook echt :Y)

Hier een tijdje gereden op enkel gebroken bustrens op advies van de zadelmakmaker, daarna de ongebroken bustrens van Trust geprobeerd 1x. Paard enorm tegen de hand. Nu ben ik een dubbel gebroken sprenger bustrens aan het proberen. Lijkt hij erg goed op te gaan, nadat hij op enkel gebroken erg sterk begon te worden.

Aangezien het gisteren te warm was, heel kort aan de longeerlijn gegooid, zodat ik woensdag niet met een berg overtollige energie zit. Liep zich een partij uit te sloven. Daarna gaan oefenen met de vliegenspray. Want op een of andere manier pleegt die wel moord, maar de staart spray niet. Beloont bij het goede antwoord. Daarna ook gekeken of hij de balanspad eng vond, maar dat was helemaal geen probleem. Nuttige tijdsbesteding zo.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:15

Hier een simpele dubbelgebroken D-trens met sweet iron, maar weet ook nog niet zeker of dat de beste optie is. Maar voor nu moet ze het er maar even mee doen :o Als ze straks goed beleerd is kunnen we altijd nog verder kijken.

Hier zijn we wel aan het beleren met zadel, maar ik heb er inmiddels één met een verwisselbaar kopijzer dus ik hoop dat we daar voorlopig even mee vooruit kunnen.
Wat dat betreft gaat het gelukkig heel goed :D Laatst 10-15min door de bak gestapt met iemand erop en hopen vanavond het eerste drafje ohz te kunnen doen :)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 17:01

Dddara het is de inno sense! Zonder poort
Afbeelding
Deze :)

Red staat de komende 2 maanden lekker op de wei! In ruil daarvoor heb ik nu een 3 jarige van een vriendin op stal. Dit zal mijn project zijn de komende 2 maanden :D Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 16:25

Dank je wel xsensibel!
Leuk dat je weer een projectje hebt,

Reus staat ook lekker op de wei laatste 3x rijden (bitloos) ging geweldig. Nu heeft hij 2.5 week helemaal niets gedaan gewoon ongestoord op de wei. En sinds gister weer even halstertje om gehad en vandaag weer bitloos hoofdstel om. (Want dat was een tijdje een probleem met om doen) Dit ging vandaag vlekkeloos dus als omdoen goed gaat mag hij meteen de wei weer in.
Dinsdag krijgt hij zijn eerste osteopatie behandeling. En dan zijn we al weer een maandje verder en kijk ik weer wat en of we langzaam aan weer wat gaan doen.

Op het moment ziet hij er voor mijn gevoel anders uit. Het lijkt wel of hij langer wordt inplaats van hoger..... of het lijkt zo door andete lichamelijke veranderingen.

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:53

DDDara schreef:
Ik heb wel wat gedoe gehad met Reus met het bit een sprenger anatomische enkelgebroken aurigan D-trens. Eerst leek hij het er heel goed op te doen, maar ineens was hij helemaal kopschuw als ik met hoofdstel aankwam en kon in zelfs met moeite nog het halster om krijgen. Tandarts is geweest en er is niets bijzonders gevonden wat dit kon veroorzaken wel een losse dop. Daarna heb ik alles bitloos gedaan dit ging erg goed en nu heeft hij al weer 2 weken vakantie. Ik zal hem na de vakantie eerst weer bitloos oppakken maar als ik terug ga naar bit wil ik toch graag iets heel anders in zijn mond stoppen dat mocht het toch aan het bit hebben gelegen, dat ik niet direct mijn eigen werk weer verpruts. Op alle metalen bitten die ik heb gepast is hij sowieso heel onrustig in de mond (extreem veel kauwen) en op dubbelgebroken is dit nog veel erger.
Dus vandaar mijn interesse ik de trust.

En een leren bitje dan?

naranja1
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-24 19:58

DreamGuide schreef:
Hey mede-beleerders!

Ik geef niet zo heel veel updates, maar inmiddels zit ik al op mijn kleine. Ze is 99% braaf, alleen reactie op het been is nog een beetje een uitdaging.

Als in, aandraven gaat prima maar na 2 rondjes gaat ze halverwege de wending steeds langzamer tot ze stilstaat. Als ik dan been geef gaat ze gewoon achteruit. :')

Iemand nog tips hiervoor? Of leuke oefeningen? Ook dingen die ik evt vanaf de grond zou kunnen doen?

Mijn vader is er ook altijd bij met longeerzweep, maar wil op den duur natuurlijk ook graag alleen kunnen rondrijden.

[ [url=m/uvUurM.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik zal niks met een zweep doen. Maar ik hou dan ook niet van met zweep rijden. Dus dat is voor iedereen anders.

Ik zal zeggen. Kijk naar je paard of ze de hulpen snapt. Ga je niet te snel? Snapt ze het feit dat je als je been geeft harder moet? Laat iemamd ernaast lopen als ze stapt geef been.

Mijn paard wou ook niet voorwaards en achteraf denk ik dat ze gewoon de hulp niet te snappen en wou ik te snel.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 16:51

Hi, een vraagje als meelezer: ik was aan het zoeken naar boeken over beleren en zag dat hier gesproken was over "beleren, geen kunst". Zijn de mensen daar nog enthousiast over?
Ik zag een aantal recencies dat ze ervanuit gaat dat elk paard het 'gewoon doet', klopt dat of gaat ze er ook op in als ze bijv. wel makkelijk bokken?

Stukje context: paard is super gemakkelijk in de omgang, opstappen geen enkel probleem en stappen zelf ook niet. Maar hij heeft het bokken ineens uitgevonden, ook met longeren zonder dat ik erop zit in draf. Met de 1e paar keer draven ging het eigenlijk beter dan nu, dus ik moet even een paar pasjes terug.

Ik had ook bijv. die cursus van Dressuurnatuurlijk gezien maar ik ben niet zo goed in filmpjes kijken en ga volgende week op vakantie dus ik dacht lekker leesvoer. Ik hoor graag wat jullie daarvan vinden of andere goede boeken!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 18:39

Ik ben vooral fan van de TRT methode, maar ik heb ook dressuur natuurlijk en het boek Beleren geen kunst uit eindelijk komt het allemaal wel een beetje op het zelfde neer. Dus het boek is zeker een aanrader als je geen zin hebt om filmpjes te kijken.
Al denk ik dat je misschien voor het bokken het meeste hebt aan de TRT methode maar die kan je ook gewoon op youtube kijken hoef je geen cursus voor aan te schaffen.

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 19:29

DDDara schreef:
Ik ben vooral fan van de TRT methode, maar ik heb ook dressuur natuurlijk en het boek Beleren geen kunst uit eindelijk komt het allemaal wel een beetje op het zelfde neer. Dus het boek is zeker een aanrader als je geen zin hebt om filmpjes te kijken.
Al denk ik dat je misschien voor het bokken het meeste hebt aan de TRT methode maar die kan je ook gewoon op youtube kijken hoef je geen cursus voor aan te schaffen.

ik ben echt heel blij dat je dat zegt want ik zat idd heel erg te twijfelen om TRT te kopen, want ken mezelf dat ik het koop en vervolgens niet kijk dus YouTube is stuk beter, dank!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 20:16

Naast dat TRT inderdaad heel fijn is, heb je gecheckt of hij een reden heeft tot bokken? Ligt je zadel goed etc?

Enzo_Ollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 21:13

Ik zal eerlijk zeggen dat t zadel niet 100% goed ligt, maar het ligt niet slecht. Klappert niet, genoeg ruimte voor bij de schoft en ligt niet op z'n schouders. Als het niet goed zou liggen zou ik er idd niet opgaan. Het bokken is ook pas een week, heb er in die rijd 4x opgezeten en hij deed het 2x dus zo extreem is het niet maar wil het niet "erger" maken, ga morgen zonder zadel longeren om even verschil te zien.

Instructeur en collega's hadden gezegd doe het niet zelf dus heb m meegenomen naar iemand fie zadelmak maakt (waar verschillende mensen in mn omgeving super tevreden over zijn) maar ben vooral bang dat dat te snel is gegaan, sindsdien bokt ie namelijk met longeren en ervoor niet. Overigens heeft ie bij hem maar 1 kleine kik gegeven en verder niks, maar vandaar dat ik bang ben dat het te snel is gegaan.

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 22:51

Oh dat is vervelend, als hij daar van slag door is :(

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-24 09:34

Enzo_Ollie Hoe gaat het nu met het bokken?
Ik persoonlijk zou in jou geval denk ik gewoon even een paar stapjes terug doen, gewoon opzadelen en rondje aan de hand stappen en weer afzadelen. Zodat er niet altijd een reden is om te bokken met zadel op. Als je dat een paar keer hebt gedaan opzadelen rondje stappen en weer afzadelen. Gewoon weer even om de associatie met het zadel leuk en makkelijk te maken.

Zo ben ik nu ook met reus bezig. Onze hoofdstel en uiteindelijk zelfs halster problemen zijn weer helemaal weg. Gewoon 100 keer om doen zonder dat hij er iets mee moet. Het ging zelfs zo goed dat ik uit eindelijk gister het bit weer heb in gedaan. Gewoon mijn eigen bit, ik had onderhand een leren bit gekocht en overwogen een Trust inno sense te kopen. Maar ik bedacht me, ik heb nooit problemen gehad wanneer hij het bit in had het probleem was echt puur het in doen van hoofdstel. Gister al mijn bitten uit de kast getrokken een soort van nep Trust en alles eens goed bekeken en op me zelf getest (over me arm/scheen) en toch tot de conclusie gekomen dat het bit dat ik had naar mijn idee het meest passend en fijn zou moeten zijn. Dus bit gister in gedaan ging eigelijk als vanzelf heb geen vinger in zijn mond moeten doen hij hapte hem zelf in. Vervolgens een suikerklontje erin en daarna bit uit en paard weer de wei op.
Maar Reus is 3 dagen geleden wel door een osteopaat behandelt en daar bleek hij erg vast te zitten in zijn atlasgewricht en wat zwelling te hebben onder zijn tongbeen. Dus dat zou heel goed de reden kunnen zijn geweest van hoofdstel / halster problemen.
Voor nu hou ik het rijden gewoon nog even bij bitloos (hoe wel hij nog op dit moment nog lekker vrij is) maar af en toe het bit in doen zonder er mee te hoeven werken hou ik er wel ff in.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 07:42

Hoe gaat het bij iedereen?

Replay gaat als een speer! Ik heb er nu 5x op gezeten, en iedere keer gaat hij weer ietsje makkelijker <3

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:02

Ga morgen voor het eerst mee na de clubles O:) weet nog niet wat ze zal doen.. word de eerste x met meerdere paarden.in de bak /3 /3 /3

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-24 21:04

Hier gaat het ook goed, Joop is nu 3mnd zadelmak en zondag een bosritje gemaakt (met een stalgenootje beide met eigen trailer op pad)

Moet mezelf echt nog vaak even zeggen dat ie pas 3mnd zadelmak is, hij doet het zo goed

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-24 07:51

Rose-Sonny Ik vind het echt knap hoe rustig jij het doet. Ik had zelf heel erg het gevoel dat ik heel snel moest heel vaak herhalen heel veel dagen achter elkaar zodat hij het zou onthouden. Ik weet nog dat jij daar commentaar op gaf en dat ik het weg wuifde met het idee van hij doet dan wel dagelijks iets maar zo veel stelt het niet voor (soms was hij binnen 5 minuten klaar)
Maar uiteindelijk kreeg ik problemen doordat hij geen hoofdstel/ halster meer in wou. Ik weet nog steeds niet of het lichamelijk was of misshcien geestelijk door dat ik hem te vaak iets liet doen. Maar ik heb ook een stapje terug gedaan en nu heeft hij al bijna 2 maanden vakantie. Ik doe alleen af en toe zijn halster en hoofdstel is en gister voor het eerst weer zijn zadel op. Wat een wereld van verschil is dat.
Of het de tandarts is geweest (die weinig bijzonder had gezien) de osteopaat (die wel vertelde dat tongbeen en atlas vast zat) of dat het de rust is die het grote verschil heeft gemaakt. Maar hij hapt nu het bit weer zelf in en laat zijn hoofd zakken voor halster en hoofdstel. Als ik hem straks ga oppakken ga ik het wel echt anders aan pakken.
Afwisselender en minder vaak. Max 2 keer per week er op of longeren, en max 2 keer wandelen of iets anders leuks doen. Maar 3 tot 4 ECHTE vrije dagen hou ik er in.

Tirza wat ziet hij er al super fijn en relaxt uit buiten.

En Snorkel wat spannend eerste club les, laat je ons weten hoe het is gegaan? Succes