Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:20

rien10 schreef:
Enkel hoog draad uit onvermogen is ok maar uit onwil is niet ok? Het schaap of de wolf interesseert dat geen reet.

Met jouw opmerking "als je het financieel niet kan dragen" zet je mensen die professioneel met hun vee bezig zijn, buiten spel. Ga maar een ander vak beoefenen. Maar zo werkt het niet, een schaapherder met zijn schapen op verschillende percelen gaat niet een ander vak kiezen omdat er wolven zijn. En wat dan met de schapen? Verkopen (=verplaatsen van het probleem). Slachten?
Er is geen ruimte voor wolven in NL. Ze kunnen en moeten hier niet zijn.

Dat zeg ik helemaal niet Rien, ik vind het nooit ok wanneer vee wordt aangevreten.

Verder noem ik een optie, ik zeg niet wat mensen moeten doen, maar als houder sta je voor een keus, je gaat door zoals nu en met dode schapen of je gaat er wat aan doen met minder dode schapen. Zo liggen de feiten nu eenmaal.

En hoe helpt jouw laatste zin nu helemaal? Ik ben het met je eens dat ze er niet horen te zijn, feit blijft echter dat ze er wel zijn en niet zo weinig ook. Met roepen dat ze hier niet horen of mogen zijn, verander je niets aan dat feit.

Lanoca

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:30

Wat kunnen oplossingen zijn? Zelfs al zou je bij de kudde schapen, of wat voor een vee soort dan ook, de wacht houden. Dan mag je de kudde niet beschermen tegen een wolf. Dat vind ik van het zotte, maar daar gaat het niet om. Je mag afrastering plaatsen waar een hongerige wolf overheen kan springen maar de schapen dan in opgesloten zitten. Als je nu klemmen aan de buitenkant zou kunnen zetten, dan heb je er wat aan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:33

De oplossing is dus het niet beschermen van de wolf.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:33

Nederland is te klein voor de wolf. Natuurlijk moeten we onze dieren zo veilig mogelijk houden. De andere kant van het verhaal is wel, wat gaat er gebeuren als ze teveel moeite moeten doen om een schaap te pakken? Zijn dan de kinderen aan de beurt? Waarmee ik dus niet wil zeggen dat het oke is als er schapen gedood worden maar juist doordat Nederland te klein is past de wolf zich aan aan het feit dat er mensen dichtbij komen. Je ziet nu al gebeuren dat ze minder schuw worden.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:34

Wintu schreef:
rien10 schreef:
Enkel hoog draad uit onvermogen is ok maar uit onwil is niet ok? Het schaap of de wolf interesseert dat geen reet.

Met jouw opmerking "als je het financieel niet kan dragen" zet je mensen die professioneel met hun vee bezig zijn, buiten spel. Ga maar een ander vak beoefenen. Maar zo werkt het niet, een schaapherder met zijn schapen op verschillende percelen gaat niet een ander vak kiezen omdat er wolven zijn. En wat dan met de schapen? Verkopen (=verplaatsen van het probleem). Slachten?

Dat zeg ik helemaal niet Rien, ik vind het nooit ok wanneer vee wordt aangevreten.

Verder noem ik een optie, ik zeg niet wat mensen moeten doen, maar als houder sta je voor een keus, je gaat door zoals nu en met dode schapen of je gaat er wat aan doen met minder dode schapen. Zo liggen de feiten nu eenmaal.

En hoe helpt jouw laatste zin nu helemaal? Ik ben het met je eens dat ze er niet horen te zijn, feit blijft echter dat ze er wel zijn en niet zo weinig ook. Met roepen dat ze hier niet horen of mogen zijn, verander je niets aan dat feit.

Ik ben het volkomen met je eens dat je met roepen de feiten niet verandert. Met jouw roepen verander je net zo min feiten.
Het moet duidelijk gaan worden dat er 0 ruimte is in NL voor wolven. Dan kan er ingegrepen worden. Tot die tijd blijft het zoals nu; klote voor alle partijen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:39

Lanoca schreef:
Wat kunnen oplossingen zijn? Zelfs al zou je bij de kudde schapen, of wat voor een vee soort dan ook, de wacht houden. Dan mag je de kudde niet beschermen tegen een wolf. Dat vind ik van het zotte, maar daar gaat het niet om. Je mag afrastering plaatsen waar een hongerige wolf overheen kan springen maar de schapen dan in opgesloten zitten. Als je nu klemmen aan de buitenkant zou kunnen zetten, dan heb je er wat aan.

Geen idee Lanoca, maar ik denk wel dat er meer aandacht naar uit moet gaan hoe wel een aanval kunnen voorkomen, dan roepen dat ze er niet mogen zijn. Dat laatste helpt niemand.
Aanvallen uitbannen gaat je niet lukken, alles omleggen gaat ze niet doen. Dus als houder van dieren sta je dan voor een behoorlijke keus. Wat ga je doen, neem ik de gok, neem ik die niet. Kan ik mijn dieren veilig houden financieel of kan ik dat niet, zo nee, ben ik bereid de dode dieren te accepteren of niet. Ongeacht wat je van de wolf vind, voor die keuzes staan mensen.

Ik las net dat er blauw draad is, dit schijnen reeen te kunnen zien.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:39

rien10 schreef:

Helaas is die oplossing niet voor handen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:41

Ik vind de opmerking "roepen dat ze er niet mogen zijn helpt niet" een vreselijke dooddoener. Dan kan je net zo goed tegen iedere protestgroep zeggen dat protesteren waar dan ook tegen niet helpt.
Jij mag dus wel zeggen "het is een risico dat genomen moet worden etc etc" en ik mag niet zeggen "dat risico vind ik onaanvaardbaar, wolven moeten weg". Wat is dat een raar soort meten met 2 maten?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:42

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Helaas is die oplossing niet voor handen.

Dat weet ik. Maar in mijn optiek moet daar wel naar gestreefd worden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:43

rien10 schreef:
Ik ben het volkomen met je eens dat je met roepen de feiten niet verandert. Met jouw roepen verander je net zo min feiten.
Het moet duidelijk gaan worden dat er 0 ruimte is in NL voor wolven. Dan kan er ingegrepen worden. Tot die tijd blijft het zoals nu; klote voor alle partijen.

Ik roep niets, ik zeg enkel dat men toch meer zal moeten gaan kijken naar oplossingen om dieren veilig te houden en hoe dat sneller kan. Hier hebben ze een trekker met een wagentje er achter met zoveel lijnen op katrollen, mooie innovatie, blauw draad zodat reeen veilig langs je draden kunnen. Ik denk dat je meer die kant op moet, met subsidies van de overheid. Want die wolven gaan ze niet afschieten.
Het enige wat jij zegt, er is 0 ruimte, punt. En dat helpt niks, je kan beter constructiever denken in oplossingen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:44

rien10 schreef:

De laatste zin, 100% mee eens.
Echter dat blijven denken en volhouden om geen betere bescherming te bieden helpt niks. Dit gevecht ga je niet winnen, je moet maatregelen gaan nemen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:47

Dreamboy schreef:
Nederland is te klein voor de wolf. Natuurlijk moeten we onze dieren zo veilig mogelijk houden. De andere kant van het verhaal is wel, wat gaat er gebeuren als ze teveel moeite moeten doen om een schaap te pakken? Zijn dan de kinderen aan de beurt? Waarmee ik dus niet wil zeggen dat het oke is als er schapen gedood worden maar juist doordat Nederland te klein is past de wolf zich aan aan het feit dat er mensen dichtbij komen. Je ziet nu al gebeuren dat ze minder schuw worden.

Snap ik. Maar de overheid doet niks en de wolven zijn er, dus hoe nu verder?

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:49

Maar wat voor maatregelen? Meidoornstruiken meeslepen? Die mogen hoger dan afrastering. Ik zou zeggen klemmen zetten, die beesten die gevangen worden, een radio halsband om. Als ze nog een keer in een weiland achter vee aangaan, opruimen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:49

Blijven ageren, blijven adresseren, blijven duidelijk maken dat het zo niet gaat. Blijven rammelen aan de poorten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:50

Lanoca schreef:
Maar wat voor maatregelen? Meidoornstruiken meeslepen? Die mogen hoger dan afrastering. Ik zou zeggen klemmen zetten, die beesten die gevangen worden, een radio halsband om. Als ze nog een keer in een weiland achter vee aangaan, opruimen.

Klemmen zijn afgrijselijk wreed. Bovendien kan je een dier na een klem niet meer uitzetten, die is gruwelijk verwond en moet je verzorgen. Als je ze wilt zenderen moet je ze schieten met een verdovingspijl of vangkooien gebruiken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:51

rien10 schreef:
Blijven ageren, blijven adresseren, blijven duidelijk maken dat het zo niet gaat. Blijven rammelen aan de poorten.

Dat roep ik al vanaf het begin. Je moest eens weten wat ik allemaal overhoop heb gehaald. Het helpt niets, 0,0. Ik blijf bezig hoor, maar ik vind het nu wel tijd dat mensen actie ondernemen aangezien de feiten voor zich spreken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:53

rien10 schreef:
Lanoca schreef:

Klemmen zijn afgrijselijk wreed. Bovendien kan je een dier na een klem niet meer uitzetten, die is gruwelijk verwond en moet je verzorgen. Als je ze wilt zenderen moet je ze schieten met een verdovingspijl of vangkooien gebruiken.

Ik ben echt anti wolf maar als we klemmen gaan zetten dan is het hek voor mij van de dam. Het zou niet eens in me opkomen….

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:55

Lanoca schreef:

Ik denk dat daar wel de aandacht meer naar uit moet inderdaad, denk ook dat de draden hoger moeten dan Bij12 aangeeft. Ik denk dat er meer aandacht uit moet naar hoe je het zetten en het goed zetten van dit soort afrasteringen kunt aanpakken. Systemen uitgevonden hoe het sneller kan, uitgevogeld moet worden hoe je iets goed kunt zetten op oneffen terrein. Hoe je het veilig maakt voor wild. Nu gaat er vooral veel energie zitten in het vinden dat de wolf er niet mag zijn (ben ik het ook 100 procent mee eens). Maar daar worden de aanvallen niet minder van. Gemeente is hier al veel coulanter hoor, die zijn zo strikt niet meer, kunnen ze ook niet. Zou mooi zijn als er samenwerkingen ontstaan, apps worden ontwikkeld. Zodat veehouders en organisaties als SBB kunnen checken waar de wolven zitten, waarschuwingen uit kunnen doen in klein verband. Maar denken, niks kan, dat brengt ons ook niet vooruit.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:57

rien10 schreef:
Ik vind de opmerking "roepen dat ze er niet mogen zijn helpt niet" een vreselijke dooddoener. Dan kan je net zo goed tegen iedere protestgroep zeggen dat protesteren waar dan ook tegen niet helpt.
Jij mag dus wel zeggen "het is een risico dat genomen moet worden etc etc" en ik mag niet zeggen "dat risico vind ik onaanvaardbaar, wolven moeten weg". Wat is dat een raar soort meten met 2 maten?

Ik meet niet met 2 maten en je verdraaid mijn woorden, zou het fijn vinden als je dat niet zou doen, bij voorbaat dank.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:59

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Ik ben echt anti wolf maar als we klemmen gaan zetten dan is het hek voor mij van de dam. Het zou niet eens in me opkomen….

Hetzelfde met gif.

Vangkooien voor wolven, ik denk dat ze daarvoor te slim zijn en niet hongerig genoeg.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:08

Wintu schreef:
rien10 schreef:

Ik meet niet met 2 maten en je verdraaid mijn woorden, zou het fijn vinden als je dat niet zou doen, bij voorbaat dank.

Dat begrijp ik niet, dat ik je woorden verdraai. Kan je dat uitleggen? Bij voorbaat dank

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:28

rien10 schreef:

Misschien meer de media opzoeken. En dan niet met schattige, vliegenvangende wolfjes maar met de harde feiten. Alle gruwelijke foto's van aanvallen verzamelen en indienen in Den Haag. Ik heb ook echt geen idee wat en of het gaat werken maar de ogen moeten eens flink geopend worden. En nee, de wolf gaat daar niet mee weg maar wellicht dat ze dan gaan beseffen dat er teveel zijn en dat daar iets aan gedaan moet worden.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:34

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:40

Er is al het één en ander aangekaart bij de Europese Unie. Echter om een voet tussen de deur te krijgen moet je met zwaarwegende feiten komen. Met het huidige dossier wordt je direct naar huis gestuurd met de boodschap “ga eerst maar eens voldoen aan de gestelde eisen”. Dat wil zeggen, alle omheiningen wolfwerend op de juist gestelde hoogte.
Onze overheidsinstanties zijn traag en log. Zit weinig beweging in. De Europese Unie werkt nog trager. Dus ze zullen je met een kluitje het riet insturen.
Mochten aanvallen blijven aanhouden, zelfs met wolfwerende omheiningen, dan zullen ze stellen dat de hoogte onjuist is. Dan gaan ze naar 1.40 of 1.60m. met de volgende excuses “we hebben ervan geleerd, we stellen de eisen bij”.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 13:41

Wintu schreef:
Lanoca schreef:

Geen idee Lanoca, maar ik denk wel dat er meer aandacht naar uit moet gaan hoe wel een aanval kunnen voorkomen, dan roepen dat ze er niet mogen zijn. Dat laatste helpt niemand.
Aanvallen uitbannen gaat je niet lukken, alles omleggen gaat ze niet doen. Dus als houder van dieren sta je dan voor een behoorlijke keus. Wat ga je doen, neem ik de gok, neem ik die niet. Kan ik mijn dieren veilig houden financieel of kan ik dat niet, zo nee, ben ik bereid de dode dieren te accepteren of niet. Ongeacht wat je van de wolf vind, voor die keuzes staan mensen.

Ik las net dat er blauw draad is, dit schijnen reeen te kunnen zien.

en dit helpt wel?!

Je kunt een aanval niet voorkomen, niet!
Ja binnen met de deur op slot, buiten in geen enkele wei!

Dus ja wij allen, met een dure hoge omheining of niet, wij allen nemen momenteel het risico dat we onze dieren niet veilig kunnen houden voor de wolf als we ze buiten zetten.

Dus hou aub op met je stemmingmakerij...