Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:13

Apple : fijn dat hij gewassen is! Nu hopen dat ze allemaal weg zijn...
Sbravour : Lastig! Al is een longeersingel natuurlijk gewoon een plat ding en een zadel wel met vorm. Een goed gevormd zadel zou toch wel moeten kunnen.
Moonprayer : liever achter je kruipen dan je mee op sleeptouw nemen :o

Ik heb deze week ook nog even de storm getrotseerd met Lina :') Er waren allemaal beren op de weg, bijna letterlijk. Ik ging hetzelfde pad als vorige week zaten er ineens 2 zwanen op de weg. Nou met mijn traumatische ervaring met zwanen ben ik maar weer rechtsomkeert gegaan langs het wapperende rood witte lint. Dat was ook dramatisch maar ik kon haar wel bij me houden. Daarna een rustig stuk opgezocht en nog even droog gemend. Op het einde durfde ze weer een beetje te ontspannen.

Gisteren ben ik bij de manege geweest om de men lessen te bekijken. In tegenstelling tot de ruiters wat me echt aan het hart ging waren de menners super respectvol en goed met hun paarden. Paarden liepen er ook goed bij en er werd echt gekeken naar wat het paard moeilijk vond. Als iets niet helemaal lukte hamerden ze daar ook niet een halfuur op door, wat de ruiters ervoor wel deden. Dus dat vond ik erg positief. De lesgeefster was ook erg vriendelijk en wist goed waar ze het over had :D Dus misschien eerst een paar menlessen bij mijn tandarts, gewoon aan huis. Misschien wil ik later dan wel een keer mee naar de menvereniging. Kan ze ook wennen aan andere paarden met wagen in de buurt en al het gerammel :j

Morgenochtend hebben we een fotoshoot dus ik ga straks beentjes en staart wassen. En zo op zoek naar nieuw voer.... Vind het maar lastig. Ze komt echt nergens van aan.. Ze krijgt onbeperkt hooi elke avond een bak luzerne en had nu nog ponybrok. Kijken wat voor voer ik nu moet kiezen, iemand een idee?

Afbeelding

Afbeelding

AnnetteFlame

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:16

Ziet er goed uit! Qua voer helaas geen adviezen, hier ook nog zoekende :')

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:25

moonprayer, owja ik herken je paard inderdaad! Super grappig
Het plan ligt er ook om te vloggen over het opleiden van een sportpaard. Heb hier ook al contact voor bij een tijdschrift en een merk dat het wilt sponsoren. Maar eerst even wachten tot we wat meer kunnen doen :Z

Het is echt zo'n lief paard, en het verbaasd mij eigenlijk dat hij ondanks dat hij echt veel op stal staat door die operatie zo rustig blijft...
Afbeelding

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:48

Nynkster wat voer betreft kregen wij als advies om merriebrok te geven, ze zijn zo in de groei dat ze die extra's wel kunnen gebruiken, je zou er zelf niet opkomen, ik niet tenminste maar t helpt echt wel. proberen zeker waard. ik voerde van subli de merrie brok, maar van een ander merk kan natuurlijk ook.

enne veel plezier met je shoot, we verwachten wel spam natuurlijk...

bravour t blijf lastig met een zadel, voral in het begin, onze heeft juist geen schoft, waardoor het zadel al snel naar voren gaat...tja, even behelpen met een zo goed mogelijk zadel en dat steeds wat aanpassen tot ze een beetje uitgegroeid zijn, maar dan nog, wanneer de spieren veranderen kun je weer.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:56

Merriebrok zat ik ook over na te denken! Zal eens kijken welke soorten er bij de winkel liggen...
Komt helemaal goed!

Dankjewel!

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:11

Te druk voor een grote bijleespost maar wil alvast even op nynkster reageren, voor aankomen werkt inderdaad combi van merriebrok en bietenpulp echt super. Hadden er een op stal leek echt een slachtpaard toen die uit opfok kwam. Die toen ook op onbeperkt hooi, kleine kg merriebrok en 1kg ongeweekte bietenpulp (dus dik halve emmer als het uitzet is) gezet en binnen 2 maanden was hij echt gigantisch aangekomen en begon het weer ergens op te kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 16:31

Super om te horen!
Ik heb bietenpulp meegenomen en brok waar veel lijnzaad in zit meegenomen. Op hoop van zegen

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 19:03

@dawson hij is zoo knap <3

Succes met het herstel, steeds afspoelen en wandelen??

Devoto is nu pas 3 en een halve week geleden gecastreerd volgens mij, maar lijkt al heel mooi rustig.
Hij was door de verhuizing en castratie wel ietsje ingevallen, maar dat is zelfs alweer bij getrokken.

Hij veranderd wel nog echt met elke week, hebben jullie dat ook?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 20:06

moonprayer schreef:
@dawson hij is zoo knap <3

Succes met het herstel, steeds afspoelen en wandelen??

Devoto is nu pas 3 en een halve week geleden gecastreerd volgens mij, maar lijkt al heel mooi rustig.
Hij was door de verhuizing en castratie wel ietsje ingevallen, maar dat is zelfs alweer bij getrokken.

Hij veranderd wel nog echt met elke week, hebben jullie dat ook?

Ja dat veranderen ken ik wel, zeker nu hij besloten heeft dat het tijd wordt om al zijn vacht los te laten..
Nee ik zie hem steeds groeien en breder worden.. Ik hoef zelfs mijn enkelspan tuig niet meer te verstellen als ik hem van Bo op Bram leg (op de rugriem na.. Bram heeft 2 gaten langer dan Bo en Bram is 10 jaar jonger)
Het is zo prachtig als je ze groter ziet worden.
Zeker na de castratie ga je verschil merken (na een half jaar heb je echt een heel ander paard)

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:19

moonprayer, hij mag nu 20 minuten in de molen en gelukkig over een week weer los in de paddock en longeren.

Gaan die van jullie ook deze zomer lekker de wei op? Kan echt niet wachten tot het weide seizoen weer begint

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 21:33

Dawson123 schreef:
moonprayer, hij mag nu 20 minuten in de molen en gelukkig over een week weer los in de paddock en longeren.

Gaan die van jullie ook deze zomer lekker de wei op? Kan echt niet wachten tot het weide seizoen weer begint

Die van mij staan altijd buiten (oke de IJslanders dan) en ook op de wei maar idd ik kan ook niet wachten totdat het weer warm word.. Die dikke wintervachten vind ik echt vreselijk :)

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:02

Lente/voorjaar/zomer heb ik ook echt zin in.

Weideseizoen niet persé want mijn Shetten mogen alleen 2 uurtjes in de tuin. Ivm hun lijntje (ik wil ze niet te dik) en Lars mag niet langer dan 2 uur ivm zijn gezondheid. Dus hier is dat een hoop gedoe met paarden verplaatsen steeds van wei naar paddock.

Hier ook 24/7 buiten hoor maar de weide gebruik is dus maar heel beperkt.
Laatst bijgewerkt door xApple op 02-02-18 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 22:03

Die van mij staan er 24/7 buiten met schuilstal. Heb ze nu toevallig binnen omdat Lina moegen op de kiek moet
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 09:35

Mij maakt het niet zoveel uit. Ik ga zo toch naar Zweden haha. En gezegend met Zilver haar korte wintervachie. Maar de blub en regen mogen van mij vooral stoppen...
Ze gaan hier meestal rond april de weide op

Veel plezier vandaag Nynke! En super dat lina zo braaf was met de storm!

Moonprayer hoe bedoel je per week veranderen? Lichamelijk of geestelijk? Ik merk eerlijk gezegt niet veel verschil :+
Waar is dat kasteeltje?
Qua spanning. Niet op reageren. Gewoon je ding blijven doen.

Jeutje zoe wat een verandering!!

Dawson mooi paard <3 Hij was al ruin toch? Of blijft ie hengst?

Straks vrijheidsdressuur les :D zin in hihi.
Helaas word het goed koud aankomende week... denk dat ik dan weer helemaal niks kan. Ik ga zaterdag vliegen

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 10:44

Oja Kabayo ZOMERVACHT :D Hopen dat Lars dan eindelijk een beetje over zijn ‘lelijke fase’ heen komt _O- Als veulen en jaarling was hij prachtig maar toen werd hij 2 en nu denk ik wel eens >;) Ik hoop dat je bijtrekt :')

Met een geintje natuurlijk hoor want ik ben onvoorwaardelijk gek op hem. Maar de looks van zijn papa en broers en zussen heeft hij niet écht nog. :+

Hoe hebben jullie dat?

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 12:03

Apple, Ghadir lijkt sprekend op zijn vader met een wat hogere halsinzet van zijn moeder en het hoofd van zijn moeder. Op de foto zie je onze merrie

Afbeelding
zijn vader is de welsh hengst Desperado

Kabayo veel plezier in Zweden, heb even gemist waarom je daarheen gaat. en wat betreft de vorst dat is echt vreselijk, hier alweer volop winterstress om de bak goed te houden zodat we kunnen blijven rijden, hopelijk lukt dat, als er nuet teveel regen meer valt vandaag zou het moeten kunnen maar ja, net iets ten noorden van ons ligt sneeuw en al best veel dus.....hopelijk blijft t daar

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:39

xApple, vanwaar jouw keuze om straks op buitenrit eerst achter een ander aan te rijden? Dat lijkt mij dus echt heel eng }:0

Wat leuk Kabayo, in Linkoping echt even de grote kerk binnenlopen, die is echt heel mooi (als je ervan houdt :P ) Ga je voor de uni, of gewoon vakantie?

:):) wat een heerlijk bericht kleinvosje, komt heus wel helemaal goed! Hoop doet leven! Neem Phoebe en mij als voorbeeld!

SBravour, gelukkig heb je prima singels voor dat probleem :P

moonprayer, idd gewoon veel kilometers gaan maken. Als paarden verkeer erg spannend vinden, wil ik ook nog wel eens op een tactische plek gaan staan (doodlopend stuk, oprit oid) en dan elke keer voedselbeloning erin als er verkeer langs komt. Dan koppelen ze het positief. Omdat ik veel (alleen) naar buiten ga, is verkeersmak gewoon mijn veiligheid, dus liever te goed gedaan dan altijd twijfel houden.

Nynkster, menlessen bij je tandarts _O- Is je shoot goed gegaan? Hier bij het maatje van Phoebe helpt voederbiet wel om haar op gewicht te houden. Zou niet mijn keuze zijn, maar kan niet ontkennen dat het werkt. In het verleden heb ik zelf Seniores Priores gevoerd.

Dawson123, knap koppie heeft jouw stoere paard!

Hier straks ook 24/7 weide, nu 24/7 paddock met verharding en onbeperkt hooi.

Kabayo, van wie heb je les? Mijn lesgeefster heeft helaas niet zoveel haast met afspreken. Komt wel een keer, voorlopig kan ik paardlief zelf nog wel wat leren. Heb vannacht nog een boomstam gejat als blok :+

Hier geen last van winter, hooguit moet ik de verharding strooien, dat is in 5 minuten klaar.

Heb paardlief de afgelopen dagen alleen gezien tijdens het voeren, veel te druk met me niet goed voelen en werken, bah. Vandaag weer wat beter, dus nu eerst voeren, dan voer halen, en hopelijk dan even longeren. Morgen vrij, dus dan wil ik er weer even op :list:

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 15:59

caily, heb je tips dan voor singels? Vandaag weer gelongeerd, handwerk ging top. Daarna op de cirkel gezet en aangedraafd. Helaas schoof de singel naar achter naar haar lendenen.
Je raadt het al, geen fijn gevoel, arm paard bokken, galopperen en naar buik trappen.
Heb haar maar losgelaten en paar rondjes uit laten razen. Ze probeerde wel naar me toe te komen maar ze was toch wel een beetje geschrokken en rende dus steeds weer verder. Uiteindelijk kwam ze naar mij toe, heb ik haar beloond en de singel voorzichtig losgemaakt. Voelde mij heel schuldig, ik hoop dat ze geen nare ervaring hier aan over heeft gehouden... :(

Tips zijn meer dan welkom. Ik heb een MSFC singel liggen, die wil ik gaan proberen, misschien dat de singel daar vaster mee ligt. Als hij toch weer gaat schuiven na een paar rondjes kan ik het hopelijk voor zijn en dan ga ik een borsttuig aanschaffen. Hopelijk kan iemand mij helpen en vertellen dat het niet zo ernstig is als ik denk haha.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 17:46

Ahh sbravour een paard heeft heus niet direct een trauma. Wat voor singel heb je nu? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit meegemaakt dat een singel schuift. Dan zit ie simpelweg te los. Maar over het rennen bokken en hard gaan.. dat hoort bij het leerproces. Spanning en angst is wel redelijk normaal. Vaak oefenen gaat het vanzelf beter!!

Caily dankje voor de tip! Ik ga erheen voor stage! :) Ik had les van Ilse Wolfs. Jammer zeg. Mijne komt zelfs in de stromende regen :')
Beterschap nog!!

Dankje Tineke! Ik ga voor stage erheen. Ja vreselijk die vorst. Je kan niks..

Xapple hoe bedoel je de laatste zin. Hoe hebben wij wat?

Zoooo trots vandaag met de les :oo Eerst de kunstjes geoefend die ze al kon. Flemen. Voetje en cirkelen. Ze kent ook al op het blok.
Vandaag voor het eerst de spagaat gedaan. Ze is zo slim!!
Afbeelding
Toen dat redelijk bevestigd was eens haar hoofd tussen haar benen gevraagd. Van de normale buiging zo geen foto. Ze bood zelf aan om haar been omhoog te doen dus stukje compliment mee gepakt. Ze zakt heel braaf, maar dat laatste stuk is toch te spannend hihi
Afbeelding
Afbeelding
En omygod!! Ze bood zelfs een steiger aan!! Niet heel noemenswaardig :+ maar ben er zoooo blij mee
Afbeelding
Daarna naar het blok verhuisd. Eerste keer een jambette op het blok!!
Afbeelding
En een kleine buiging om mee af te sluiten :D
Afbeelding
Ik ben zooo blij met haar vorderingen! En dit is nogmaar les 3. Tussendoor oefen ik heel soms vrijheidsdressuur. Maar bijna nooit. Slimme meid <3

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:13

Eigenlijk was ze al gewend aan de singel en had ze nog geen bok gegeven. Het was puur dat de singelnaaf haar liezen schoof wat niet fijn voelde. Ik hoop niet dat ik vaker een schuivende Longeersingel ga oefenen :+ als ie gaat schuiven haal ik hem er af volgende keer Haha! Gelukkig was ze daarna weer chill en hinnikte ze net weer toen ik op stal kwam, we zijn nog vriendinnen Haha.

Over instructie, mijne komt ook altijd, ook met windkracht 8. Topper ;)

Silver gaat super he! Trots baasje mag je zijn!

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:57

kabayo , caily thanks hij is ook super lief dus dat ik ook leuk meegenomen:) Hij is nu ruin, ik heb zelf niet echt iets aan een hengst omdat hij sws niet mee naar de HK kon omdat hij een ontsteking in zn kaak had helaas

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 18:57

Mooie bijlees post caily! Sbravour denk dat het trauma niet heel groot zal zijn, dit kan altijd gebeuren, gewoon lekker vaak herhalen

Hier heeeeeel trots!! Eerst keer iemand op zn rug!!
Afbeelding
Die lach krijg je niet meer van mijn gezicht :D

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:02

Oef, dat klinkt niet fijn SBravour. Kijk eens naar een banaansingel of een singel van prolite. Anatomisch schijnt ook al te helpen volgens mensen, maar dat verschil merk ik zelf minder. Ik gebruik zelf graag de supersingel van FRA, die is wel gewoon recht, maar door het materiaal van de singel blijft bij mij tot dusver alsnog alles op zn plek, ook wat voorheen wel schoof.

Heerlijk Kabayo, knap hoor! Mijn vorige paard kon dat ook. Phoebe kan kusjes geven, jambette, voetballen en op het blok, en toeteren en ballonnen kapot stampen. Grotere kunsten ben ik nog niet mee bezig geweest. Veel plezier in Zweden alvast!

Doorgaans komen mijn instructrices ook gewoon altijd hoor, maar dit is iemand die het er een beetje bij doet, omdat ik het vraag. En als ik dan niet heel doortastend ben, is zij dat ook niet en draait het dus op niks uit :+ Als ik wat meer druk erop zet en zelf fanatieker ben komt ze heus wel :P

GAAAAAAFFF Annette!! *\o/* *\o/* *\o/*

Vandaag dus gelongeerd. Een kant gaat super, andere kant in draf wat lastiger, maar met geduld en volhouden haar toch gekregen hoe ik het hebben wilde. Vind het ook niet erg als het even moeilijk gaat, ik wil juist haar leren dat ik haar ook dan coach en rust erin breng, en dat gaat steeds beter. Steeds minder "kip zonder kop" momentjes bij Phoebe :)

Afbeelding

Bijna 5 en nog steeds niet klaar met groeien

Afbeelding

Haar manen groeien gelukkig ook nog, laat dat Barbie-haar maar komen <3
Afbeelding

Wat voor hoofdstel hebben jullie? En gebruiken jullie een kaptoom?
Ik heb voor Phoebe een multi bridle, met longeren gebruik ik ringetje op de neus en met rijden als side pull. Merk alleen als ik echt aan het werk ga, zoals vandaag. Dat ze het maar een irritant ding vindt. Steeds willen schuren langs haar been en zodra ik hem af toe moet haar paardenvriendin en de hooibak het ontgelden. Ik vind de lijn vast maken op de neus en rijden met side pull wel heel fijn, maar weet niet zo goed wat anders wat voor haar prettiger zou zijn. Overweeg iets te laten maken bij Dabo.

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:15

Ik gebruik nu voor het wennen mn Kieffer Ivana, dat is gewoon een simpel anatomisch gevormd hoofdstel. En als die gewend meer is krijgt die mn hoofdstel van Kieffer Amsterdam of TopFitHorse shop die zijn allebei super mooi anatomisch maar ik vind die te mooi om gelijk al te gebruiken...

Gebruik geen kaptoom of iets in die richting

Afbeelding dit is die ik nu gebruik

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-18 19:23

Ik heb een kingsley trenshoofdstel hier ga ik uiteindelijk ook gewoon mee rijden. Tijdens het longeren en handwerk gebruik ik voorderest heel vaak gewoon een touwhalster!
Ik vind dit een fijn, soepel en anatomisch hoofdstel.

https://www.kooleruitersport.nl/kingsle ... 77225.htmlAfbeelding