[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 19:56

_Zoe schreef:
Ik heb er ook 8x over gedaan m’n rijbewijs te halen, bij mij hielp Bach (natuurlijk middel om kalm te maken) erg goed laatste 2x!

Heb ik laatste keer ook gebruikt. Uitwendig zag je mijn stress niet maar inwendig was die nóg harder aanwezig.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:09

Dat is een kleine intelligente boevenpony als ik die zo zie staan. Die gaat je waarschijnlijk aan alle kanten uittesten :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 20:56

Sizzle schreef:
Dat is een kleine intelligente boevenpony als ik die zo zie staan. Die gaat je waarschijnlijk aan alle kanten uittesten :P

Hij staat daar mooi te discussieren met zijn maat over zijn rechten op jouw aandacht, wint de discussie en vind jou dan ook accuut niet meer boeiend.
Volgende keer zelf ingrijpen en vertellen wie er van jou aandacht mag, anders ben je dadelijk zijn speelbal.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:09

Sizzle schreef:
Sizzle schreef:

Hij staat daar mooi te discussieren met zijn maat over zijn rechten op jouw aandacht, wint de discussie en vind jou dan ook accuut niet meer boeiend.
Volgende keer zelf ingrijpen en vertellen wie er van jou aandacht mag, anders ben je dadelijk zijn speelbal.
haha nee idd hij vind mij niet bepaald boeiend. Tenzij ik voer bij heb :') anders loopt die hele tijd gewoon weg. Uiteindelijk komt die dan wel of blijft die staan maar pas nadat ik hem een tijdje achterna heb gezeten. En hij geniet soms wel van de aandacht hoor.
Helaas jagen anderen hem ook van me weg en die hebben niet bepaald respect voor mijn ruimte op dat moment. :\

Boevenkopje he?
Afbeelding

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 21:17

Als je hem aanhoudt moet je daar wel mee aan de slag hoor anders staat hij dadelijk letterlijk op je tenen of sleurt je mee.
Nu staat hij nog actief te leren, over 6 maanden past hij het geleerde toe.
Alternatief is om hem niet in handen te hebben, dan begin je op de makkelijkste leeftijd (3) als hij nog redelijk mens naief is.
Dit is geen Limo die graag wil pleasen, deze wil gepleased worden.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 21:28

Nja zoveel komt die niet in handen. Ik wil gewoon wat gaan kijken op de wei hoe het ermee gaat en eens proberen te benaderen en.aaien. that's all.
Voetjes moeteb helaas ook bekapt worden. Dus denk ik vraag de stalbaas wel om hem vast te houden als de smid er is volgende maand.
Maandag heeft hij limo ook vastgehouden voor de smid (Spirit kon toen nog niet ivm tijdgebrek van de smid en Spirit niet gepland was om te doen).
Limo is 2x vooruit gesprongen toen smid rechtsachter wou doen maar na 2e keer en nadat stalbaas met limo praatte kon smid gewoon inéén keer doorwerken.
Ik kon er zelf niet bij zijn ivm werk maar kan op stalbaas vertrouwen hiervoor.

poes

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:36

In België mag he in principe niet praten met de examinator heb ik ook geleerd. Bij mij was het ook ijzig stil. Brrr!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:41

Lijkt me heel apart.
Hier vroegen ze naar mn opleiding, hobby’s etc, zolang het wel veilig bleef :).

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:42

Hoe gaat het inmiddels met de verkoop van Spirit en het vinden van een trainingstal voor Limo?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 10:01

oji schreef:
Hoe gaat het inmiddels met de verkoop van Spirit en het vinden van een trainingstal voor Limo?

Eén stal heeft gereageerd maar op mijn nieuwe mail geen reactie gekregen.
Zij stelde voor les bij haar te nemen met limo. Maar dat is net niet wat ik zoek. Laat staan dat ik op verplaatsing durf rijden. Dan is limo namelijk al 1 brok spanning.
Nee, Ik zoek iemand die limo kan resetten en doorrijden.
Heb dan ook eerlijk verteld wat ik zoek en waarom ik haar contacteerde.

Van andere stallen die ik gecontacteerd heb niks gehoord.

Spirit staat te koop. Maar heb geen reacties meer gehad.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:17

Wat vervelend dat ze niet reageren! Misschien kan je ze bellen? Ik heb ondertussen wel geleerd in de paardenwereld dat het 100 keer beter werkt om iemand te bellen dan om iemand te mailen of te appen (appen nu niet van toepassing natuurlijk) :')

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 10:20

Bellen werkt in de paardenwereld inderdaad veel beter, dat is ook mijn ervaring.
Of er gewoon eens langs gaan dan zie je ook meteen hoe de andere paarden erbij staan. En of je de persoon wel aardig vind.
Maar wel balen als ze niet reageren.

Balen dat het van je rijbewijs niet lukt.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 12:03

Als het mogelijk is zou ik ook langsgaan. Zo vanaf internet lijkt altijd alles leuk en aardig, maar het belangrijkste is dat het in het echt ook gelijk goed voelt. :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 13:33

Veel stallen hebben geen lichtere ruiters voor ponies en daarnaast staat nu natuurlijk alles vol.
Alles wat nu 3 of 4 is is net binnen gekomen van de opfok om in te gaan rijden. Dan zitten ze niet op een klein correctie projectje te wachten.
Daarom loopt het voor Spirit ook niet, de inscharingstijd is nu voorbij. Alles is nu vol.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 00:11

Vandaag klein beetje met Spirit kunnen bezig zijn.
Meelopen van stal tot piste ging goed met beetje hulp van stalgenoot die langs achter wat drijft.
In piste losgelaten. En dan bij me geroepen. Elke keer hij ook kwam en zich liet aanraken gaf ik een klein stukje wortel. Uiteindelijk volgde hij me los door de piste. Maar luisterde ook als ik hem van mij wegstuurde als in "mijn persoonlijke ruimte mag je niet binnenkomen"
Het terug naar de stal brengen ging zelfs vlotter dan uit de stal halen.

Toch een positieve avond gehad met Spirit.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:39

Aub niet gaan voeren.
Dan gaat hij zeker bijten.
Ze leren echt zo ook wel dat aanraking fijn is.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:53

enjoymyhorse schreef:
Aub niet gaan voeren.
Dan gaat hij zeker bijten.
Ze leren echt zo ook wel dat aanraking fijn is.

Ze gaan bijten wanneer ze gefrustreerd zijn en niet weten wanneer ze een beloning krijgen en hebben geleerd dat schooien mag.
Ben je duidelijk wanneer je het paard beloond (vaak door een bridge zoals een clicker) en geef je alleen de beloning wanneer het paard niet schooit (wat vaak les 1 is met clicker en) dan is er niks mis mee.
Ik weet niet hoe anders dit met veulens werkt, maar lijkt mij niet heel veel te verschillen dan met volwassen paarden.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 08:55

Maar bij de meeste hengstjes moet je dan toch wel stevig in de schoenen staan als ze dan ineens wat lekkers opeisen. Want dat gaan ze bijna allemaal eens proberen dan.
Ts die aangeeft zo al wat angst voor hen te hebben kan dat dan denk ik niet.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:07

Mijn hengstveulen krijgt ook gewoon snoepjes als die braaf is. Ongevraagd op zoek gaan is gewoon tik
Op de neus. Snapt ie prima en hij weet nu echt wel dat ie niet hoeft te bijten. Hengstveulens zijn gewoon wat brutaal vaak. Maar als je niet stevig genoeg in je schoenen staat kun je toch beste sowieso geen veulen nemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:17

Waarom niet die momenten gebruiken om eerst aan practische zaken te werken?
Meelopen, vastbinden en poetsen. Ieder paard heeft nu jeuk (herfst) dus poetsen is al een beloning op zich. Dan hoef je niet met snoepjes te rotzooien.
Maximaal een kwartier en weer klaar.
Loslopen en spelen is leuk maar als het probleem het touw is, waarom dan los en niet oefenen met het touw eraan?

Onzeker of bang zal hij niet zijn want bange jaarlingen rennen schreeuwend rondjes als je die in hun eentje in een binnenbak parkeert en proberen over de deur te klimmen :+ .

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:44

Ik geef mijn paard nooit snoep oid uit de hand. Ze worden echt al happerig genoeg vanaf 1, dus ik hoef ook niet nog extra een paard dat op zoek gaat naar eten. Altijd in haar voerbak/emmer. En helemaal niet uit het land halen met eten.

Clickertraining zou een mooie oplossing kunnen zijn, maar ze dan leren dat ze een beloning krijgen als je clickert. Anders niet

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:06

Limo heb ik ook geleerd voetjes te geven dmv snoep maar wel zeer snel afbouwen.

Spirit kreeg eerst een stukje als die naar me toe kwam en daarna pas als ik hem kon aaien dus afbouwend ook weer, want eerst was het als die bij me stond en dan als ik hem kon aaien over de hals. (Waarvoor ik dan een beetje naar hem toe stap zodat ik makkelijker aan de hals kan)
Eerste keren stapte hij weg als ik naar hem toe ging voor aaien aan de hals. Maar hij leert snel en bleef andere keren goed staan. Ook als ik halstertouw erbij nam even achteruit gegaan maar al snel kwam die weer dichterbij en bleef wel staan.
Dan rondje piste gestapt en aan de poort van de piste pas stukje wortel gekregen. Daarna pas in de stal weer. (Stal is ongeveer 15m van piste af maar smalle gang door en langs een merrie (baas op de wei) die in de tralies bijt als Spirit langskomt waarvan Spirit wel schrikt)

Als hij opdringerig wordt stuur ik hem weg. Ik weet óók gewoon dat hij dan niks mag krijgen. Zo lomp ben ik ook weer niet. Als die zou gaan happen naar me krijgt die gewoon een tik tegen de neus zoals ik met ieder ander paard doe.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 01-11-18 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:09

Sizzle schreef:
Waarom niet die momenten gebruiken om eerst aan practische zaken te werken?
Meelopen, vastbinden en poetsen. Ieder paard heeft nu jeuk (herfst) dus poetsen is al een beloning op zich. Dan hoef je niet met snoepjes te rotzooien.
Maximaal een kwartier en weer klaar.
Loslopen en spelen is leuk maar als het probleem het touw is, waarom dan los en niet oefenen met het touw eraan?

Onzeker of bang zal hij niet zijn want bange jaarlingen rennen schreeuwend rondjes als je die in hun eentje in een binnenbak parkeert en proberen over de deur te klimmen :+ .
in begin loopt hij roepend rondjes hoor. Maar over de wand klimmen niet.
Eerste keer da ik limo er eens bij had gezet was limo te wild en wou Spirit wel over de wand springen. (Augustus was dat) Dus gisteren limo er niet bij gedaan voor de veiligheid.

Wat Spirit wel doet is erg luid snuiven als die iets ziet bewegen in de kantine.

En wat je zegt kan ik idd ook proberen, dus van wei/stal naar poetsplaats en even borstelen.
Vanuit de wei misschien gewoon aan de buitenkant vastzetten dan is het niet zó ver weg. Want wei naar poetsplaats is misschien nog iets te veel gevraagd om te beginnen. Stal naar poetsplaats is net zo ver als stal naar piste.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 14:20

Wat goed dat je weer met spirit bezig bent! Af en toe er eventjes mee bezig zijn kunnen ze een hoop van leren. Doe je met limo nog grondwerk tot je iemand hebt gevonden om het door te rijden? Is het niet mogelijk om iemand te vinden die hem bij jouw op stal doorrijd? Dan hoeft hij niet te verhuizen en kan jij daarnaast ook nog gewoon met hem werken.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 14:42

Limo heb ik.gisteren gelongeerd. En wauw hij deed het erg goed. (Mijn zus longeert tussendoor ook met hem)
In galop mooi bolle bovenlijn en hoofd op boeghoogte. Alleen trekt hij nog nat buiten toe wat erg zwaar is. Maar ik ben wel tevreden dat hij zijn rug ook beter gebruikt in galop.