Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 19:51

Okeeeee ik ben nu echt heeeeeel blij met mijn winstpuntje. :oo
De andere (Z1-ers waren dat) hadden
56.6%, 50.7% en 51.3% Dat is dus bijna verlies. :oo
Was in de hogere klasse dus ook enige met winst. :oo

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 22:49

kijk, dat geeft hoop :-)

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:21

Ik kom ook een duit in het zakje doen over de proef van Mirjam en Zorro, naar mijn idee een nette proef waar een paard in een gepast ritme beweegt, in alle gangen zijn passen en sprongen netjes afmaakt en de voorhand en achterhand gaan netjes samen. In alle oefeningen blijft hij keurig in het zelfde tempo doorgaan. De basis gangen van Zorro lijken niet ruim en van de grond. Hij zal extra hard moeten werken om het er allemaal expansiever uit te laten zien. Ik ben benieuwd hoe Rien je hiermee verder helpt.

Gefeliciteerd met je winstpunt, dat heb je toch mooi voor elkaar. Ik weet niet wat sommige juryleden verwachten soms.

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-18 23:30

Mirjamalvaro thumbs up, die kan jij mooi in je zak steken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 07:14

Nou dat zet je net-winstpunt toch in een heel ander perspectief toch +:)+

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 09:37

Lanoca schreef:
Ik kom ook een duit in het zakje doen over de proef van Mirjam en Zorro, naar mijn idee een nette proef waar een paard in een gepast ritme beweegt, in alle gangen zijn passen en sprongen netjes afmaakt en de voorhand en achterhand gaan netjes samen. In alle oefeningen blijft hij keurig in het zelfde tempo doorgaan. De basis gangen van Zorro lijken niet ruim en van de grond. Hij zal extra hard moeten werken om het er allemaal expansiever uit te laten zien. Ik ben benieuwd hoe Rien je hiermee verder helpt.

Gefeliciteerd met je winstpunt, dat heb je toch mooi voor elkaar. Ik weet niet wat sommige juryleden verwachten soms.

Waarom moet het er altijd spectaculair uitzien? Zie eerlijk gezegd liever hoe mirjamalvaro door een proef heen rijd. En zo probeer ik ook altijd door mijn proeven heen te rijden. Dan iemand die heel spectaculair rijd, waardoor het in mijn ogen er regelmatig rommelig uit gaat zien.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:02

Het internet is lastig, ik dacht dat mijn commentaar als positief opgevat zou worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:09

Lanoca schreef:
Het internet is lastig, ik dacht dat mijn commentaar als positief opgevat zou worden.

Ik snap wel wat je bedoeld. Maar er zijn meer paarden die gewoontjes lopen, dan die echt heel spectaculair kunnen lopen. Zonder dat het er rommelig uit gaat zien. En volgens mij is het ook zo dat Rien dat wil laten zien. Dat een paard wat gewoontjes en ontspannen zijn oefeningen doet, ook goed kan scoren.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:12

Lanoca schreef:

Vat het ook positief op!
Word erg blij van jullie commentaar.
Zorro moet inderdaad harder ervoor werken dan een paard die van nature ruime krachtige gangen heeft.
Zoals iemand zei die ons zondag life zag "oh had niet verwacht dat hij zich zo zou presteren zoals hij erbij stond met opzadelen". :')

Afbeelding

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:15

Nog even jouw proef bekeken, mirjamalvaro. Maar vind het er netjes en ontspannen uitzien.

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:33

Ik vind Zorro dus niet “loperig” zoals het commentaar van de jury was. Wat wilde de jury nu zien om er een dikke of dubbele winstpunt van te maken?

Leuk dat je het positieve eruit haalt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 10:36

Euhhh dat weet ik eigenlijk niet zo goed wat ze precies ander wou. Als algemeen commentaar stond iig dat hij te loperig was, moest meer verzamelen. Dus denk vooral daar op afgestraft. Kan vanmiddag foto maken van protocol en erop zetten?

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:03

Om het even op mij zelf te betrekken ipv Mirjam nu onderwerp van discussie te maken: Mijn ervaring is dat een paard met wat gewonere gangen als snel loperig gevonden wordt. Of dat het commentaar juist is dat ze impuls missen.
De marge is gewoon wat kleiner en het pakt al snel niet 'goed genoeg' uit in de ogen van de jury.

Ik vermoed dat ze gewoon iets grotere passen willen zien. Maar dan rijd je mogelijk je hele proef in een soort middendraf. Het is blijkbaar oprecht heel moeilijk om de gangen te beoordelen tov wat een paard normaal doet.

Als iemand mijn paard zo ziet lopen vinden ze er weinig aan denk ik. Als je hem ziet lopen vanaf gewoon losrijden tot 'proefgericht' dan zie je een flink verschil in oprichting, verzameling en paslengte. Maar dat ziet een jury dus niet. En die kan daar dus ook niet naar oordelen.
In mijn ogen is dat wel precies waar dressuur rijden om gáát. Je paard verbeteren. Maar hoe je dat moet ondervangen in de jurering weet ik ook niet. ik snap ook wel dat je in slaap sukkelt als je naar mijn proef kijkt als je daar voor net een elastiekje door de baan hebt zien gaan.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:07

Haha geweldig omschreven Pol. :D

Lanoca

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 11:23

Goed omschreven inderdaad, je geeft immers ook een show weg, op dit niveau zijn alle gangen gedurende de proef of verzamelt of in meerdere of mindere mate uitgestrekt. Het is maar net hoeveel je die verschillen kunt laten zien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 12:18

pol013 schreef:
Om het even op mij zelf te betrekken ipv Mirjam nu onderwerp van discussie te maken: Mijn ervaring is dat een paard met wat gewonere gangen als snel loperig gevonden wordt. Of dat het commentaar juist is dat ze impuls missen.
De marge is gewoon wat kleiner en het pakt al snel niet 'goed genoeg' uit in de ogen van de jury.

Ik vermoed dat ze gewoon iets grotere passen willen zien. Maar dan rijd je mogelijk je hele proef in een soort middendraf. Het is blijkbaar oprecht heel moeilijk om de gangen te beoordelen tov wat een paard normaal doet.

Als iemand mijn paard zo ziet lopen vinden ze er weinig aan denk ik. Als je hem ziet lopen vanaf gewoon losrijden tot 'proefgericht' dan zie je een flink verschil in oprichting, verzameling en paslengte. Maar dat ziet een jury dus niet. En die kan daar dus ook niet naar oordelen.
In mijn ogen is dat wel precies waar dressuur rijden om gáát. Je paard verbeteren. Maar hoe je dat moet ondervangen in de jurering weet ik ook niet. ik snap ook wel dat je in slaap sukkelt als je naar mijn proef kijkt als je daar voor net een elastiekje door de baan hebt zien gaan.

Heel goed omschreven. Die van mij is net zo. Heeft ook geen spectaculaire bewegingen. Maar ze zijn wel allemaal correct. En een jury hoort bij beide te zien of ze de oefeningen correct uitvoeren. Natuurlijk krijgt een paard wat dat allemaal heel erg gemakkelijk doet hogere punten dan een paard wat er wat moeite mee heeft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:27

Nou vandaag met de les over het ZZ-Zwaar gehad. Hij vind dat ik over moet gaan zodra ik mijn punten heb. :=
Dat is eughg best wel gaaf om te horen..:')

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 15:30

Wow, super dat hij gelooft dat je ook in die klasse kunt gaan scoren.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:22

pol013 schreef:

Dat is ook mijn ervaring (als ruiter van de ehhh, niet sportdressuurtypische paarden), dus best lastig om daar balans in te vinden, die passend is bij het paard. En ja, het verschil is dan niet groot en ja, je kan het als ruiter wel voelen als is het verschil niet groot.

Ik ben mega tjuffed... Ben echt 6 voudig aan stukken... om diverse redenen en stond ook nog mijn schuur blank, om even te ontspannen en hoofd leeg te waaien Heps van stal getrokken. Man... wat een gouden pony. Laatst bij Herman Wientjes voor het eerst aan het changement gesnuffeld. (hij wist nog dat mijn vorige merrie ze niet sprong, maar uiteindelijk wel in zijn les) en vandaag omdat ze zo fijn was even aan gerommeld, het resultaat, niet perfect, verre van, maar he! Dit is poging 2 tot het ooit proberen van! Met verrotte ruiter erop, maar ohh, zo'n fijn paard. Nu verrot aan het nagenieten.

Heps.. Poging 2 (poging 1 had ik geen camera staan, nooit gedacht dat ze ook maar iets zou doen :+ :Y) )
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 162560772/

Heps poging 3 en daarbij gelaten, super braaf!!!
https://www.facebook.com/10001266076914 ... 385894083/
Laatst bijgewerkt door Nadia op 02-05-18 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Extra puntjes uit tekst verwijderd

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 16:23

mirjamalvaro schreef:
Nou vandaag met de les over het ZZ-Zwaar gehad. Hij vind dat ik over moet gaan zodra ik mijn punten heb. :=
Dat is eughg best wel gaaf om te horen..:')

Vind ik ook, mede doordat de jouwe ook niet met zijn benen langs zijn oor gaat zwaaien, kan je wel ZZ-L blijven rijden tot in lengte van dagen, maar kun je net zo goed doorstarten toch? En gewoon correct rijden zoals je nu op weg bent.

Promisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:51

Ben het helemaal met Sjolvir en voorgaande schrijfsters eens.

Sjolvir@ heerlijk zoals jij aan het genieten bent! Ik werd er helemaal vrolijk van. Niet dat ik dat niet was want heb zelf net ook heerlijk gereden, maar toch :-)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:55

Word ook altijd blij van hebsie verhaaltjes :+:
Promisse dus heerlijk gereden! Super.

Ik zit of euhhh lig eigenlijk hier echt nog op een grote roze wolk.
Wissels series om dd 5 en 4 springen. Om de 3 geprobeerd maar was stapje te ver. Jeetje wat een paard. :+:
En krijg nu overal complimentjes dat hij zo mooi van achteren naar voren gereden word. Dat is toch het compliment voor dit topic!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 18:58

Promisse schreef:
Ben het helemaal met Sjolvir en voorgaande schrijfsters eens.

Sjolvir@ heerlijk zoals jij aan het genieten bent! Ik werd er helemaal vrolijk van. Niet dat ik dat niet was want heb zelf net ook heerlijk gereden, maar toch :-)

Verder hier momenteel weinig om van te genieten :( , maar dan is zo'n blij ei van een pony echt niet alleen goud waard maar ook diamanten!!! Wat ze aan talent in gangwerk mist compenseert ze ruimschoots in haar karakter <3 (ome Toobs is ook lief!!! 8-) <3 , maar die is wel tikje gecompliceerder met rijden, Heps is echt opstappen en lachen)

mirjamalvaro schreef:
Word ook altijd blij van hebsie verhaaltjes :+:
Promisse dus heerlijk gereden! Super.

Ik zit of euhhh lig eigenlijk hier echt nog op een grote roze wolk.
Wissels series om dd 5 en 4 springen. Om de 3 geprobeerd maar was stapje te ver. Jeetje wat een paard. :+:
En krijg nu overal complimentjes dat hij zo mooi van achteren naar voren gereden word. Dat is toch het compliment voor dit topic!

Oh, stoer!!!! En om de 3 is ook best snel, dan moet je zo opletten en zo weinig doen dat je door het weinig doen in de knoop komt. En he! Je rijdt hem toch ook netjes, ere wie ere toekomt.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-18 19:00

Zo om de 3 is inderdaad echt snel. En hij werd er best euhh snel van. Soms reuze sprong wissel, soms opeens 3 om de 1. Haha dat ging dus even wat minder. Maar Frenk al helemaal happy als er eentje lukt op de derde sprong. Dus word je zelf ook weer super enthousiast. :))

Zuchini

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-18 01:20

Sjol ik werd ook helemaal vrolijk en enthousiast van jouw filmpjes, brave heps!!

Mirjam dat is precies waar jij zo hard voor traint, waar de rien methode om gaat. De achterhand activeren en daarmee samen met de verbinding aan de voorkant de bovenlijn kunnen bepalen. En het heeft allemaal tijd nodig maar jullie zijn echt hartstikke goed bezig. Ik ben rustig aan weer aan het opbouwen, longeren, buiten rijden, cavaletti's (hij is er niet goed in maar hij vindt het zo leuk en interessant). Het weer wordt zo ontzettend warm de afgelopen week, het is zelfs al om 08.00 heet -O- maar goed. Alles went zeggen ze. ..niet mauwen maar rijden. Ik ben nog steeds ver verwijderd van het contact dat ik had met hem voor we zijn geëmigreerd. Het heeft er allemaal nogal ingehakt bij ons beiden geloof ik. Zat gisteren een filmpje te kijken van voor ons vertrek. Kon wel janken eerlijk gezegd %)