Gelukkig van een iemand een mobiel nummer en hoop dat ik die andere op een andere manier nog kan bereiken.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kaja schreef:Véél te laat.... En als je denkt dat je het voor het dier doet, denk dan nog maar eens want je 'pakt' het dier er juist mee!
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook voor deze Jazz geldt.
Alane schreef:Vroeg of laat inrijden, ik heb een 6 jarige die 2 jaar geleden zadelmak gemaakt is en toen vakantie heeft gekregen (oa vanwege familiaire toestanden) 4 maand geleden weer opgepakt en die vakantie heeft haar wel goed gedaan
Onze ander 6 jarige was nog zo puppy, die werd onlangs door de DA nog op 4 geschat (moet er wel bij vertellen dat hij een erg late is, juli-veulen idem voor zijn volle zus die ook laat rijp was) die is nu goed zadelmak en geheel probleemloos ondanks zijn afstamming (laudabilis X foxiland xx X Golddollar)
Aan een ieder zal duimen dat ze goedgekeurd worden.
@ Nicole: respect voor geduld maar 14 paarden keuren? Dacht dat je er maar 1 wilde?
Caro_W schreef:Dan heb ik dezelfde prijs in gedachten als jij, met misschien wat uitloop omdat ze leuk aan mijn wensen voldoet. Maar de vraagprijs ligt daar ver, ver, ver boven. Het zadel wat er bij zit, zou dat nu ongeveer 800 à 900 waard zijn? Dan nog ligt de prijs..jaja, er ver ver boven
Nicole schreef:Ik wil er ook maar eentjemaar die eigenaar laat uit zich zelf al alle hengsten keuren die nu binnen zijn van het land om te weten waar hij aan toe is dus was nog niet uit mijn opdracht (geld zeker te veel
) als alles dus goed is incl de prijs dan weet ik ook vrijwel gelijk hoe hij er aan toe is op de foto's misschien dat ik zelf nog nek en rug foto's laat maken dan
Kaja schreef:Maar dat zijn aannames...![]()
Ook al denk ik dat je gelijk hebt, weet je natuurlijk maar nooit wat er al met het dier gebeurd is.
Best kans dat ze het met 3/4 jaar al 'geprobeerd' hebben, maar niet gelukt is.
Nefertarie schreef:Nicole schreef:Ik wil er ook maar eentjemaar die eigenaar laat uit zich zelf al alle hengsten keuren die nu binnen zijn van het land om te weten waar hij aan toe is dus was nog niet uit mijn opdracht (geld zeker te veel
) als alles dus goed is incl de prijs dan weet ik ook vrijwel gelijk hoe hij er aan toe is op de foto's misschien dat ik zelf nog nek en rug foto's laat maken dan
Laten wel meer mensen foto's van rug en nek maken?
Ik heb net slechte ervaringen gehad met de rug en nek van m'n paard.
Of word dat alleen bij de hogere prijsklassen gedaan?
Lante schreef:Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en een paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?
Met 4 jaar zadelmak maken en dan de wei weer in is geen probleem, maar pas met 6 jaar zadelmak maken is vaak niet zo simpel als met een 4 jarige (is mijn ervaring).
Lante schreef:Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en ene paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?
Suelza schreef:Lante schreef:Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en ene paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?
Stille meelezer komt weer even uit meeleesmodus![]()
Dominatie heeft niets te maken met het wel of niet laat beleren, maar alles met het karakter van het paard.
Het enige waar je tegen aan zou 'kunnen' lopen is dat het paard adolescent is en het karakter al volledig gevormd is (en dan zijn bepaalde gedragskwesties soms moeilijk te veranderen, omdat het al volledig gevormd is, net als bij mensen), maar dan spreek je over paarden ouder dan 8.
Momenteel heb ik een 'wilde' merrie op stal staan, welke afkomstig is uit een groot natuurgebied en wat men nog nooit halstermak heeft kunnen maken. Merrie is 11 jaar oud en staat 4 maanden bij mij.
Inmiddels loopt ze braaf mee, kun je erop zitten en ga zo maar door. En dan spreek je over een merrie wat in 11 jaar tijd nog nooit in handen is geweest en de eerste 8 jaar van haar leven op 2000 hectare heeft rondgebracht.
Ik krijg zelf jaarlijks heel veel paarden te beleren, danwel corrigeren en ik heb nooit problemen met paarden die op oudere leeftijd beleerd moeten worden. Het enige verschil tussen een ouder paard en een jonger paard, is dat een ouder paard zich niet zomaar door jou de les zal laten lezen, daar waar een jong dier zich nog wel eens laat overdonderen door mensen...
besita schreef:ik heb het meer op het feit dat men ervan uitgaat dat je niet moet gaan kijken bij een onbeleerde 5-6 jarige omdat het dan wel zou geprobeerd zijn maar niet gelukt