Een nieuw paard kopen Deel X

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Re: Een nieuw paard kopen Deel X

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:16

Neee zou vandaag twee paarden kijken en heb de adressen in mijn mailboks staan. Is die gehackt ;(.
Gelukkig van een iemand een mobiel nummer en hoop dat ik die andere op een andere manier nog kan bereiken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:18

Vroeg of laat inrijden, ik heb een 6 jarige die 2 jaar geleden zadelmak gemaakt is en toen vakantie heeft gekregen (oa vanwege familiaire toestanden) 4 maand geleden weer opgepakt en die vakantie heeft haar wel goed gedaan :j
Onze ander 6 jarige was nog zo puppy, die werd onlangs door de DA nog op 4 geschat (moet er wel bij vertellen dat hij een erg late is, juli-veulen idem voor zijn volle zus die ook laat rijp was) die is nu goed zadelmak en geheel probleemloos ondanks zijn afstamming (laudabilis X foxiland xx X Golddollar)

Aan een ieder zal duimen dat ze goedgekeurd worden.
@ Nicole: respect voor geduld maar 14 paarden keuren? Dacht dat je er maar 1 wilde?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:33

Kaja schreef:
Véél te laat.... En als je denkt dat je het voor het dier doet, denk dan nog maar eens want je 'pakt' het dier er juist mee!
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat ook voor deze Jazz geldt.

Ik pak mijn dieren ook altijd pas laat op, rustig zadelmak maken met 4 jaar... Daarna een halfjaar met vakantie, winterseizoen weer even oppakken en dan weer op vakantie. Laatste jonge dier hier op stal is inmiddels 6 en gaat nu pas écht aan het werk. Veel mensen verklaren me daarmee voor gek, maar het is een bewuste keuze, met als gevolg dat ze op latere leeftijd ook nog 'heel' zijn en ik puberlijk gesodemieter vermijd waardoor de kans op negatieve ervaringen geminimaliseerd wordt.
Ik zou me dan ook niet laten weerhouden door een op latere leeftijd ingereden paard, de prijs is vaak wat gunstiger en vaak komen ze daarna juist krachtig op gang.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:41

Alane schreef:
Vroeg of laat inrijden, ik heb een 6 jarige die 2 jaar geleden zadelmak gemaakt is en toen vakantie heeft gekregen (oa vanwege familiaire toestanden) 4 maand geleden weer opgepakt en die vakantie heeft haar wel goed gedaan :j
Onze ander 6 jarige was nog zo puppy, die werd onlangs door de DA nog op 4 geschat (moet er wel bij vertellen dat hij een erg late is, juli-veulen idem voor zijn volle zus die ook laat rijp was) die is nu goed zadelmak en geheel probleemloos ondanks zijn afstamming (laudabilis X foxiland xx X Golddollar)

Aan een ieder zal duimen dat ze goedgekeurd worden.
@ Nicole: respect voor geduld maar 14 paarden keuren? Dacht dat je er maar 1 wilde?

Ik wil er ook maar eentje :') maar die eigenaar laat uit zich zelf al alle hengsten keuren die nu binnen zijn van het land om te weten waar hij aan toe is dus was nog niet uit mijn opdracht (geld zeker te veel :') ) als alles dus goed is incl de prijs dan weet ik ook vrijwel gelijk hoe hij er aan toe is op de foto's misschien dat ik zelf nog nek en rug foto's laat maken dan :)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:42

Jeetje respect hoor zo lang wachten.
Je weet het natuurlijk liever gisteren dan vandaag...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:42

Wat voor een heb je op het oog dan Nicole?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 10:46

De jazz zit meer achter kwa het laat inrijden en dat is ook niet erg iemand die daar de tijd in wil steken en omkan gaan met een dier wat af en toe in het luchtledige vertrekt :D

Voor de nieuwsgierige onder ons ik heb een tijd geleden een ad geplaatst voor alles met vita daar had deze dame ook op gereageerd met nog 2 mensen die serieus lijken. Met haar had ik al veel gesproken en gsteren de knoop doorgehakt en gelijk naar toe gereden.

Het rijden ging opzich goed dier nam enkele keren weer wat aanleuning maar snapte er niet veel van als ik hem beloonde groeide hij wel 10 cm en voelde je ineens cadans en ontspanning in de rug dus dat gaat helemaal goed komen.

coroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:48

Caro_W schreef:
Dan heb ik dezelfde prijs in gedachten als jij, met misschien wat uitloop omdat ze leuk aan mijn wensen voldoet. Maar de vraagprijs ligt daar ver, ver, ver boven. Het zadel wat er bij zit, zou dat nu ongeveer 800 à 900 waard zijn? Dan nog ligt de prijs..jaja, er ver ver boven :(

Wil je mij ook pb'en? Heb deze mensen namelijk een tijdje geleden gemaild en geen reactie gehad :-).

Nefertarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:49

Nicole schreef:
Ik wil er ook maar eentje :') maar die eigenaar laat uit zich zelf al alle hengsten keuren die nu binnen zijn van het land om te weten waar hij aan toe is dus was nog niet uit mijn opdracht (geld zeker te veel :') ) als alles dus goed is incl de prijs dan weet ik ook vrijwel gelijk hoe hij er aan toe is op de foto's misschien dat ik zelf nog nek en rug foto's laat maken dan :)

Laten wel meer mensen foto's van rug en nek maken?
Ik heb net slechte ervaringen gehad met de rug en nek van m'n paard.
Of word dat alleen bij de hogere prijsklassen gedaan?

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 10:53

Ik heb dat wel eens gedaan maar enkel als ik iets verdenk tot nu toe gelukkig nooit op de rug afgekeurd.

schipper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:54

[quote

Ik pak mijn dieren ook altijd pas laat op, rustig zadelmak maken met 4 jaar... Daarna een halfjaar met vakantie, winterseizoen weer even oppakken en dan weer op vakantie. Laatste jonge dier hier op stal is inmiddels 6 en gaat nu pas écht aan het werk. Veel mensen verklaren me daarmee voor gek, maar het is een bewuste keuze, met als gevolg dat ze op latere leeftijd ook nog 'heel' zijn en ik puberlijk gesodemieter vermijd waardoor de kans op negatieve ervaringen geminimaliseerd wordt.
Ik zou me dan ook niet laten weerhouden door een op latere leeftijd ingereden paard, de prijs is vaak wat gunstiger en vaak komen ze daarna juist krachtig op gang.[/quote]

Hier evenzo! Ik kan er niks van snappen dat mensen met 2,5 al gaan longeren en hangen en met 3 gaan rijden. Als je ziet hoe puppy ze dan nog zijn....en wat ze nog moeten groeien..! Wij beginnen rustig met longeren op 3.5 en met 4 zadelmak. Dan rustig doorrijden en trainen en inderdaad ook nog eens vakantie tussendoor. Ook lekker het bos in, langs de weg en eens op ander terrein oefenen. Maar in de wedstrijdring tref je me later pas. En de ervaring leert inmiddels dat ze op deze manier minstens zo makkelijk lopen als een paard wat jong beleerd wordt, en inderdaad geloof ik ook dat het de levensduur als sportpaard ten goede komt.

Ik zou dus zeker gaan kijken bij zo'n paard, ook omdat de prijs meestal aantrekkelijk is.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:56

Kaja schreef:
Maar dat zijn aannames... :o

Ook al denk ik dat je gelijk hebt, weet je natuurlijk maar nooit wat er al met het dier gebeurd is.
Best kans dat ze het met 3/4 jaar al 'geprobeerd' hebben, maar niet gelukt is.

vind dat vaak zo'n onzin ..
ken geen enkel paard wat uiteindelijk niet zadelmak gemaakt kan worden ..
en wie weet "wie " het geprobeerd heeft..daar zeg je ook al wat ..
heb er ook al moeilijk gevallen bij gehad ..die brachten we gewoon weg dan naar mensen met verstand van zaken ..
wij hebben ooit één hele moeilijke gehad en dat heeft echt maanden geduurd voor het appeltje eitje was om zo op te stappen en weg te rijden maar uiteindelijk komt dat toch altijd goed

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:58

Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en een paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?

Met 4 jaar zadelmak maken en dan de wei weer in is geen probleem, maar pas met 6 jaar zadelmak maken is vaak niet zo simpel als met een 4 jarige (is mijn ervaring).
Laatst bijgewerkt door Lante op 24-09-12 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 10:59

Omdat mijn vorige merrie onder andere zeer ernstige kissing spines bleek te hebben, heb ik wel foto's van de bovenlijn laten maken. Mijn nieuwe merrie viel niet in de hogere prijsklasse. De verkopers hadden haar al klinisch en röntgenologisch laten keuren. Ik mocht de merrie op hun kosten klinisch laten overkeuren waar ik bij was bij een dierenarts naar keuze, maar de extra foto's kwamen voor mijn rekening. Prima regeling. Ze hebben haar na goedkeuring meteen gratis gebracht, dat zat bij de prijs in volgens hen :D

Ik ben ook bij een stal geweest, waar ze niet aan foto's van de bovenlijn deden bij 'goedkope' paarden :+ Ik vond één paard wel heel leuk, was al op de foto gezet en klinisch goed bevonden. Ik gaf aan eventueel wel interesse te hebben, maar dat ik dan wel graag aanvullende foto's liet maken. Daar begonnen ze niet aan hoor :+ Ik heb toen aangegeven dat ik zelf wel voor deze kosten op wilde draaien, geen probleem. Maar nee hoor, aan dat gedoe gingen ze niet beginnen! Alleen op paarden in de hogere prijsklasse (boven de 10.000 Euro geloof ik, bedrag wat ze noemde weet ik niet meer zeker) waren dit soort uitgebreide keuringen van toepassing. Nouja, het ging voor mij dus over.

Gelukkig heb ik nu een nog leuker paard gevonden :P

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:00

Nefertarie schreef:
Nicole schreef:

Laten wel meer mensen foto's van rug en nek maken?
Ik heb net slechte ervaringen gehad met de rug en nek van m'n paard.
Of word dat alleen bij de hogere prijsklassen gedaan?

Ik wil bij deze gewoon zeker weten dat ik goed zit :) is gewoon veel geld en wil er lang mee vooruit kunnen :)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-12 11:01

Elke kan inderdaad zadelmak gemaakt worden maar er zijn steeds minder mensen die echt goed zadelmak kunnen maken.
Ik zou het ergens wel aandurven met de merrie maar de mensen reageren gewoon nergens op :D

En wat dominantie is niet verkeerd mits je er mee om kan gaan, als je dat voor je kan gebruiken en omzet naar werklust kan je er een topper aan hebben. Dier heeft nog een heel leven voor zich sommige dieren veranderen met de juiste ruiter in heel andere dieren.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:02

Needje schreef:
Wat voor een heb je op het oog dan Nicole?

PB

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:02

Lante schreef:
Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en een paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?

Met 4 jaar zadelmak maken en dan de wei weer in is geen probleem, maar pas met 6 jaar zadelmak maken is vaak niet zo simpel als met een 4 jarige (is mijn ervaring).

ik heb het meer op het feit dat men ervan uitgaat dat je niet moet gaan kijken bij een onbeleerde 5-6 jarige omdat het dan wel zou geprobeerd zijn maar niet gelukt

die moelijke was trouwens een 3 jarige hengst ..erg moeilijk met opstappen en de eerste minuten wegrijden ..gegarandeerd ernaast :Y)
Laatst bijgewerkt door besita op 24-09-12 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:03

Lante schreef:
Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en ene paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?

Stille meelezer komt weer even uit meeleesmodus :')

Dominatie heeft niets te maken met het wel of niet laat beleren, maar alles met het karakter van het paard.

Het enige waar je tegen aan zou 'kunnen' lopen is dat het paard adolescent is en het karakter al volledig gevormd is (en dan zijn bepaalde gedragskwesties soms moeilijk te veranderen, omdat het al volledig gevormd is, net als bij mensen), maar dan spreek je over paarden ouder dan 8.

Momenteel heb ik een 'wilde' merrie op stal staan, welke afkomstig is uit een groot natuurgebied en wat men nog nooit halstermak heeft kunnen maken. Merrie is 11 jaar oud en staat 4 maanden bij mij.

Inmiddels loopt ze braaf mee, kun je erop zitten en ga zo maar door. En dan spreek je over een merrie wat in 11 jaar tijd nog nooit in handen is geweest en de eerste 8 jaar van haar leven op 2000 hectare heeft rondgebracht.

Ik krijg zelf jaarlijks heel veel paarden te beleren, danwel corrigeren en ik heb nooit problemen met paarden die op oudere leeftijd beleerd moeten worden. Het enige verschil tussen een ouder paard en een jonger paard, is dat een ouder paard zich niet zomaar door jou de les zal laten lezen, daar waar een jong dier zich nog wel eens laat overdonderen door mensen...

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:06

loulou schreef:
duimen dat hij goedgekeurd wordt! kom je hem wel melden in ons olivi topic als het allemaal doorgaat :)

leuk dier sassie

Zal ik doen!! *D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:15

Suelza schreef:
Lante schreef:
Ik ken er verschillende die toch vrij dominant bleven na beleren op latere leeftijd. Verschillende fokmerries die al eens een veulen hadden gehad e.d. en ene paar ruinen 'waar men niet aan toe waren gekomen'. Ze werden wel beleerd, maar echt fijne paarden werden het niet op de één of andere manier. Dat bedoelen we eigenlijk en dat zeg je zelf ook besita eigenlijk ook toch?

Stille meelezer komt weer even uit meeleesmodus :')

Dominatie heeft niets te maken met het wel of niet laat beleren, maar alles met het karakter van het paard.

Het enige waar je tegen aan zou 'kunnen' lopen is dat het paard adolescent is en het karakter al volledig gevormd is (en dan zijn bepaalde gedragskwesties soms moeilijk te veranderen, omdat het al volledig gevormd is, net als bij mensen), maar dan spreek je over paarden ouder dan 8.

Momenteel heb ik een 'wilde' merrie op stal staan, welke afkomstig is uit een groot natuurgebied en wat men nog nooit halstermak heeft kunnen maken. Merrie is 11 jaar oud en staat 4 maanden bij mij.

Inmiddels loopt ze braaf mee, kun je erop zitten en ga zo maar door. En dan spreek je over een merrie wat in 11 jaar tijd nog nooit in handen is geweest en de eerste 8 jaar van haar leven op 2000 hectare heeft rondgebracht.

Ik krijg zelf jaarlijks heel veel paarden te beleren, danwel corrigeren en ik heb nooit problemen met paarden die op oudere leeftijd beleerd moeten worden. Het enige verschil tussen een ouder paard en een jonger paard, is dat een ouder paard zich niet zomaar door jou de les zal laten lezen, daar waar een jong dier zich nog wel eens laat overdonderen door mensen...

Natuurlijk kan het ook wel goed gaan, maar goed; ieder heeft zijn of haar ervaringen. :)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:18

Natuurlijk kan het goed of slecht gaan, maar zoals ik al zei, dat heeft alles te maken met het karakter van het paard en met de kunde van zijn ruiter...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:23

Overigens, vwb het wel of niet laat beleren... een hoop mensen fokken ook gewoon eerst 2 of 3 veulens, alvorens ze (laten) beleren of het ontbreekt ze gewoonweg aan de tijd ervoor (of de ruiter).

Ik zou niet direct argwanend zijn, je ziet snel genoeg of ergens wel of niet mee is gefokt en aan het gedrag of de bespiering van het paard of er wel of niet mee gereden is.

Uitzonderingen daargelaten, want ik weet uit ervaring dat sommige 'personen/bedrijven' de lastige paarden idd als 'onbeleerd' verkopen. Maar vaak merk je toch aan die paarden dat er aan gerommeld is, althans, ik wel, maar ja, dat is dan ook mijn vak.

Ik denk dat die fratsen eerder in de handel voorkomen, dan bij een particulier. Die particulier wilt toch vaak nog wel het beste voor zijn of haar paard en wilt niet op zijn geweten hebben dat een ander ermee verongelukt.

Maar ja, ook daarin heb je nare mensen. Het blijft 'handel' helaas...

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 11:25

Klinkt als de juiste keus, Ninz :D Leuk!

Gefeliciteerd, Seven :) Lekker wat afleiding :)

Mijn vorige merrie was trouwens pas met negen jaar volledig beleerd. Een onwijs leuk paard, maar niet altijd de makkelijkste, alhoewel dat later natuurlijk ook voor een groot deel te verklaren bleek (rugproblemen). Jammer dat de osteopaten dit ook nooit opgemerkt hebben en dat ze altijd stug door de pijn, die ze moet hebben gehad, door heeft gelopen :(

Ik geloof best dat later inrijden voor sommige paarden gunstig uit kan pakken. Mijn vorige merrie bleek echter op de foto's alsnog volledig afgekeurd te worden, terwijl ze haar hele leven lang amper belast is. Van mijn huidige merrie (drie jaar oud), weet ik nu dat ze op de foto's helemaal goed is. Ik kies er bewust voor om haar met beleid en onder begeleiding rustig verder te beleren. Ze komt niet te vaak en niet te lang onder het zadel. We hebben zeker geen haast en ze zal geregeld vakantie krijgen. Vorige maand heeft ze ook drie weken vakantie gehad en daarna was het weer opstappen en wegrijden :)

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-12 12:49

besita schreef:
ik heb het meer op het feit dat men ervan uitgaat dat je niet moet gaan kijken bij een onbeleerde 5-6 jarige omdat het dan wel zou geprobeerd zijn maar niet gelukt

Mag ik vragen waar deze suggestie gewekt word?

ALLES heeft te maken met het karakter van het paard en de kunde van de ruiter, helemaal mee eens.
Buiten karakter, dominantie etc. zijn veel dieren spiertechnisch gezien al dusdanig ontwikkeld dat het niet verstandig is op latere leeftijd zadelmak te maken. Komt daar een dominant/uiterst sensibel karakter bovenop, dan is zo'n paard niet gebaat bij op latere leeftijd zadelmak te maken. Zeker niet de dieren die zogenaamd 'vergeten' zijn en al vijf/zes jaar in een weide lopen.

Redenen als het niet stuk rijden, ontwikkeling, puberen etc. zijn echt onzin. Je moet altijd zuinig zijn op je dieren, ongeacht welke leeftijd.
Je kunt een net zadelmakke zes jarige ook niet volop laten werken omdat op die leeftijd de groeischijven dicht zijn :?

Ik ken ze wel hoor, paarden waarbij het nooit gelukt is om ze zadelmak te krijgen.
Nimmer de schuld van het paard in mijn ogen, een paard word niet 'vals' geboren!