Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:06

Seven hoe kan een paard wat niet ohz is en dus niet werkt in hemelsnaam verzuren? Dan zou ik maar eens bloed laten trekken of je rantsoen onder de loep nemen want dat lijkt me geen gezonde situatie.
Dat magnesium een positief effect kan hebben bij stressgevoelige dieren dat is bewezen, dat klopt.

Ik vraag me altijd af waarom in de rijsport op hobbyniveau er zoveel supplementen in de paarden verdwijnen, er zoveel strijkers en voelers rondom de paarden lopen en er zoveel poespas over het voer gemaakt wordt dat ze idd zoals hier al aangegeven vaak meer overvoerd dan correct gevoerd worden...
Wij zitten al jaren in de draf en renpaarden en er is geen paard wat standaard wat voor supplement dan ook over het voer krijgt, geen een! En die paarden werken echt hard!! Ook bij de trainer niet, die de stallen vol heeft staan. Paarden worden naar indiviuele behoefte uitgebalenceerd gevoerd, meer granen dan brok, krijgen onbeperkt hooi, benen worden tiptop verzorgd in de klei en aan de koeling en thats is. Bijkomen en herstellen doen ze buiten, na een zware koers of training, 2 tot 3 dagen. Lekker laten lopen en gezonde paarden mankeren zo geen ene dag wat op hun lijf.
Laatst bijgewerkt door Saika op 07-09-12 13:07, in het totaal 2 keer bewerkt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:06

mijne krijgen kuil > zomer gras
1 kilo brok + 1 schep breeding muslie (fokmerrie)
als ik rijd op olivia 2 kilo brok schep breeding muslie
die is ook dragend namelijk...

Seven

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 13:15

Ze heeft ataxie en mag zich zelf graag iets te veel laten doen in het land. Vooral als er veel om dr heen gebeurd raakt ze snel gestressd en de magnesium haald net dat randje dr vanaf.
Jij hebt het gezien lisch beestje blijft maar showen hahaha :j
Heeft niets met rantsoen of iets te maken ze moet wennen dat dr lijf niet meer doet wat ze zou willen

Dier is gewoon graag bezig en nog niet gewend aan dr te kortkomingen dus doet ze te veel en krijg later last van dr spieren nu met de magnesium is dit zoveel minder geworden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:34

Pfff Nicoooooollllll, heb je bericht?

Of ze het paard al aan het ophalen?

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:56

Alane schreef:
Pfff Nicoooooollllll, heb je bericht?

Of ze het paard al aan het ophalen?

Was dat maar waar :')

Nope nog geen bericht maar kan beste dat bedrag aanhouden dat ze zei in die richting,, dus eerst goed overleggen hier..

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:59

*zag je al in de auto zitten, hoofd uit het raam, haren wapperend en turend door de verrekijker of je je droompaard al zag. *

Maar je hoeft toch niet te betalen wat ze vragen?
Kijken en vertellen wat het dier je waard is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:04

Ik zou zo ie zo gaan kijken Nicole!

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:13

Alane schreef:
*zag je al in de auto zitten, hoofd uit het raam, haren wapperend en turend door de verrekijker of je je droompaard al zag. *

Maar je hoeft toch niet te betalen wat ze vragen?
Kijken en vertellen wat het dier je waard is.

_/-\o_ serieus ik zou echt voor in staat zijn!! Maar iedereen is aan werk dus eerst even overleggen.. jammer genoeg -O-

Dus will be continued...

amarial

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 14:27

Ben benieuwd Nicole. *\o/*

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:20

Seven schreef:
lees 4 kg biks per dag, vind ik voor een kwpner ook veel trouwens
Die grote Jazz van mij heeft een tijd op 6 kilo brok gestaan... + ruwvoer en weidegang. Die blijf maar groeien in de hoogte,niet in de breedte.

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:33

Vind het zo'n onzin dat paarden op B/L niveau geen zware arbeid verrichten.
Voor het ene paard is Z niveau zwaar voor het andere kan B al pittig zijn.
Is compleet afhankelijk van het paard.

Hier krijgen ze 4 maal daags brok en ze doen het er super op.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:45

Ik heb aan de verkopers gevraagd wat mijn paard daar kreeg toen ik haar kocht.. Ze bleek dagelijks 3 kilo sportbrok en 1 kilo haver te krijgen := Dat vond ik persoonlijk een wat fanatiek voerbeleid voor zo'n jonge merrie := Hier krijgt ze dus wat minder ;) Nu staat ze 24/7 buiten en voer ik haar dagelijks zelf bij. Straks wordt de weidegang afgebouwd. 's Winters komt ze overdag in de paddock en krijgt ze vier keer per dag hooi en twee keer per dag krachtvoer :)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:47

Goos als B pittig is voor het paard dan is er iets niet in orde met het betreffende paard.
(behoudens jonkies zonder enige conditie die net zadelmak zijn en waar je mee gaat opbouwen).
Er wordt in de B niets gevraagd van een paard dan de normale basisgangen ontspannen in aanleuning.
Tenzij je dat 3 uur volhoudt misschien en niet alleen stapt dan werkt een paard wel ja. Maar gewoon rijden in de bak op dat niveau met een volwassen gezond paard is echt geen werk. Dat is bewegen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:53

De mijne loopt M/Z niveau en krijgt 3 keer een 1/2 schep sportbrok. Wel een enorme hoeveelheid hooi en in overleg met DA ook magnesium. Wij moeten flink werken om zijn lijf aan de gang te houden na alle blessures en liepen steeds tegen enorme stijfheid aan in blessuregebied.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:56

toen mijn grote nog groeide en eigenlijk niets deed kreeg ie ook 3 kilo brok/muesli, uiteindelijk nog maar 1 (op Z niveau)
ligt helemaal aan paard en zijn omstandigheden op dat moment..

Sinds gister heb ik weer een nieuw paard

verkoop foto
Afbeelding

nu is ze al mooi wat bijgekomen

Afbeelding

(blijf het toch moeilijk vinden niet meer m´n Ches in de wei..)

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 15:58

Wat een leuk paard Chessie! Wat is de afstamming?

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:00

Sythaa schreef:
Goos als B pittig is voor het paard dan is er iets niet in orde met het betreffende paard.
(behoudens jonkies zonder enige conditie die net zadelmak zijn en waar je mee gaat opbouwen).
Er wordt in de B niets gevraagd van een paard dan de normale basisgangen ontspannen in aanleuning.
Tenzij je dat 3 uur volhoudt misschien en niet alleen stapt dan werkt een paard wel ja. Maar gewoon rijden in de bak op dat niveau met een volwassen gezond paard is echt geen werk. Dat is bewegen.

Grootste onzin, dus voor een jong paard kan B geen intensieve arbeid zijn? Sorry hoor, maar ronduit belachelijk.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:01

Goos gaat het een beetje ? :D

Als je mijn hele post leest, zie je dat er staat "behoudens jonkies die net zadelmak zijn en waarmee je aan het opbouwen bent"

Juist jij maakt in je post geen leeftijdsonderscheid door aan te geven dat voor het ene paard B pittig is en voor het andere Z.....

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:04

Sythaa gaat heel goed, jij trekt enkel conclusie's zonder logisch na te denken.
Heeft niks met jonkie's te maken, ook voor oudere merrie's die enkel in het bos zijn gereden kan B/L niveau zware arbeid zijn.

Leeftijd staat helemaal los van het paard, heeft meer te maken met andere factoren vanaf welk bepaald niveau zware arbeid is voor een paard.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:05

uphill x farrington

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:08

Mijn jonkie wordt maar twee keer per week gereden. Toch heeft ze natuurlijk ook gewoon voldoende krachtvoer nodig voor de groei en ontwikkeling. Ik vind 4 kilo echter overdreven ;)

Gefeliciteerd, Chessie! Mijn vorige merrie was een Farrington :)
Laatst bijgewerkt door Yelly op 07-09-12 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

lisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:08

bij vzh weg! :) lijkt me een leuk dier..
waika heb ik daar ook gekocht :j

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:27

Laten we de voer-discussie hier maar niet gaan voeren voor er een groene verschijnt. :)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 16:27

Leuke vos Chessie!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 16:33

Ik bedoelde trouwens niet perdag maar per voer beurt :D
De grote jazz van ons stond ook op 4 kg per dag die had meer energie nodig door het groeien, naast dr onbeperkte hooi.

Ik reed een pre hengst die werd ineens wel heel erg vurig vroeg ik wat die kreeg ja 4 kg toch ik zeg ja klopt bleek later dat ze het per voerbeurt gaven en ik bedoelde per dag dier kreeg dus 12 kg per dag :oo