Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:18

Zelfde voorbeeldje zoals Toot toch die nu ineens in geen velden meer te bekennen is ;)?

Tuurlijk kun je ene prachtig paard die beleerd is door een GP amazone, dik 15.000 euro voor betalen, maar als je zelf de kennis en kunde niet hebt (tuurlijk, iedereen leert altijd verder!) kom je nooit vooruit.
En dan kun je het wel op je paard of instructie gooien, maar de ruiter is nog atlijd de gene die het dier "bestuurd" en hulpen geeft.

@ Grauwman; Zonde van zo'n paard.

@ Prijs voor paard; ik betaal ook niet voor potentie. Bewijs dat eerst maar eens. En bijna overal waar dat bij staat zijn jonge paarden die van de wereld nog niks gezien hebben, maar vanuitgaand van het papier wat ze hebben, worden ze toppers.
Yeah right. Eerst zien, dan geloven :D

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:20

Bij die bruine PRE heeft in eerste instantie een vraagprijs gestaan. Maar waarom die weg is gehaald!???

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:21

of een veulen voor veel geld kopen ivm de beweging waar niets van over is op 4 jarige leeftijd.

Kennis van mij had een paard, bewoog los subliem, maar met ruiter zwaar bagger..... is een leuke grasmaaier geworden. :j

Daannn

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:22

Even een vraagje: Ik rijd voor goede bekende een paard. Een 13 jarige Catano ruin die 1.40 heeft gesprongen. Heeft nu 2 jaar niet niks gedaan en start hem binnenkort in het M springen. Nu staat hij te koop en zouden hem graag willen overnemen. Wat vinden jullie een redelijke prijs voor zo'n paard?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:22

Romanoff schreef:
Zelfde voorbeeldje zoals Toot toch die nu ineens in geen velden meer te bekennen is ;)?

Tuurlijk kun je ene prachtig paard die beleerd is door een GP amazone, dik 15.000 euro voor betalen, maar als je zelf de kennis en kunde niet hebt (tuurlijk, iedereen leert altijd verder!) kom je nooit vooruit.
En dan kun je het wel op je paard of instructie gooien, maar de ruiter is nog atlijd de gene die het dier "bestuurd" en hulpen geeft.

Maar als ik dat geld beschikbaar had voor een GP-paard, dan had ik ook wel het geld om tegen mijn instructrice te zeggen: zorg dat ie op dat niveau blijft en leer mij er naartoe. Hoeft echt niet de wereld te kosten, kwestie van contacten........

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:34

Klopt, Maar dan kocht ik wel al een wat ouder paard dat echt als leermeester kan dienen op zulk niveau :j! & niet een jonkie van 4 jaar.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:53

Soms heb je van die dagen...
Las ik op bokt dat de vader van een vroegere merrie gestorven is en zoek ik via google op de naam van die merrie en vind ik zomaar een dochter die bij ons geboren is terug, wel op marktplaats maar dat mag de pret niet drukken.
http://link.marktplaats.nl/583021127
Eerder vandaag al een ander veulen van ons "terug" gevonden op de startlijst van de gelderse kampioenschappen. Vond het apart dat er een pony was met dezelfde vader, omdat die in prive bezit was, kom ik er via bokt achter dat deze gestart wordt onder een andere naam dan haar stamboeknaam...
De eerste is een welsh A pony de 2e een welsh B.
Best wel grappig :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:54

Romanoff schreef:
Klopt, Maar dan kocht ik wel al een wat ouder paard dat echt als leermeester kan dienen op zulk niveau :j! & niet een jonkie van 4 jaar.

tuuuurlijk niet, zo'n 4 jarige gaat toch veel langer mee dan eentje van 10 of ouder :+

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 18:59

Alane schreef:
Romanoff schreef:

tuuuurlijk niet, zo'n 4 jarige gaat toch veel langer mee dan eentje van 10 of ouder :+

Die tienjarige leeft al zeker 3 jaar op reservetijd.........

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:43

Citaat:
@ Prijs voor paard; ik betaal ook niet voor potentie. Bewijs dat eerst maar eens. En bijna overal waar dat bij staat zijn jonge paarden die van de wereld nog niks gezien hebben, maar vanuitgaand van het papier wat ze hebben, worden ze toppers.
Yeah right. Eerst zien, dan geloven :D

Als jij een ruiter/amazone bent die echt wat uit een paard kan halen, dan zul je een paard met enige belofte nodig hebben.
Als je geen waarde hecht aan potentie, zul je er niet voor willen betalen. Maar mocht je daar wel gericht wat mee kunnen, zul je ook bereid zijn wel ervoor te betalen.

Een dure prijs is geen garantie voor een heel bestgaand paard.
Maar een lage prijs is vaak wel garantie voor een heel matig gaand paard. Zeker in de ogen van een ruiter die écht wat uit een paard kan halen.

Waarmee ik niet wil zeggen dat iemand hier niet kan rijden, maar ik geloof er geen barst van dat wij allen ruiters zijn die 3.000 euro-beestjes naar de Z2 toe kunnen opleiden :n
En er zitten ook hier ruiters die dat ook niet kunnen op een 25.000 euro-beestje :D

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:51

een goed paard hoeft niet duur te zijn en een duur paard hoeft niet goed te zijn.

het is een combinatie van ruiter en paard die naar de Z gaat, niet alleen het paard en niet alleen de ruiter.
en daarbij komt geduld en doorzettingsvermogen en geduld.
winnaars geven nooit op en opgevers winnen nooit.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:53

Toch, een paard met duidelijk meer kwaliteit hoort wel een hogere prijs te hebben dan een paard met duidelijk minder kwaliteit.
Betere paarden horen gewoon duurder te zijn en horen niet te koop te zijn voor lagere budgetten.

Het is naïef te veronderstellen dat een verkoper niet weet wat hij op stal heeft. De meesten weten dat wel.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:55

ikke schreef:
Dan ga ik ook voor een 7jarige :+

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:09

Er werd mij gevraagd wat ik versta onderde hogere dressuur, daar versta ik verder dan het z mee...een duur paard geeft geen enkele garantie op een goed paard waar je ver mee kunt komen en natuurlijk zegt het in uitzonderingen niks als je een goedkoper paard hebt die zich dusdanig ontwikkeld dat ie grand prix loopt. Uiteraard ligt het aan de ruiter en begeleiding maar ik Ken niet veel andere dan super Guus geen fjord of haflingers die boven het z uitstijgen omdat het ze het simpelweg niet kunnen.....ik denk alleen dat bepaalde kwaliteit een prijskaartje heeft en als je praat over een iig zadelmak paard met potentie denk ik vanaf 10000 .....maar dat is mijn mening.....

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:09

Romanoff schreef:
ikke schreef:
Dan ga ik ook voor een 7jarige :+

De mijne is intussen 12 en de kans is groot dat ie het grootste deel van z'n leven bij mij doorbrengt, net als mijn eerste paard (die ik als 12-jarige kocht en als 29-jarige naar de eeuwige weides heb gezonden).

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:47

Denk dat het met dressuurpaarden ook wel anders ligt. Ik ben daar niet in thuis. Maar elk paard kan als het ware uiteindelijk in het Z uitgebracht worden.
In het springen niet. Paard moet daar wel echt potentie hebben en daar betaal je voor.
Wanneer het paard een goede techniek heeft, veel vermogen etc. gaat meteen de prijs omhoog. Echt veel sneller dan bij een dressuurpaard is mijn ervaring.
Voor een goed springpaard (goede galop en goede sprong) betaal je dan ook meteen 15000 is mijn ervaring.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 20:59

Goed paard, matige ruiter. Als knollie maar goed verzorgd wordt Zie ik liever dat iemand met zon duur paard leuk prijsjes gaat rijden in de B/L dan bij een topruiter die er lichte tour mee kan rijden maar beestje behalve de buitenconcoursen het daglicht niet ziet. Als iemand het geld wil uitgeven en dieren hebben het goed prima toch.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 21:22

Ziji schreef:
Er werd mij gevraagd wat ik versta onderde hogere dressuur, daar versta ik verder dan het z mee...een duur paard geeft geen enkele garantie op een goed paard waar je ver mee kunt komen en natuurlijk zegt het in uitzonderingen niks als je een goedkoper paard hebt die zich dusdanig ontwikkeld dat ie grand prix loopt. Uiteraard ligt het aan de ruiter en begeleiding maar ik Ken niet veel andere dan super Guus geen fjord of haflingers die boven het z uitstijgen omdat het ze het simpelweg niet kunnen.....ik denk alleen dat bepaalde kwaliteit een prijskaartje heeft en als je praat over een iig zadelmak paard met potentie denk ik vanaf 10000 .....maar dat is mijn mening.....

Ik denk dat je je daar op verkijkt ;) Hoger dan het Z is al ZZ-Licht en een gezond paard, wat netjes opgeleid is, moet dat niveau in principe aan kunnen. Betekent niet dat het direct een spectaculair geheel zal zijn, maar netjes de oefeningen op ZZ-licht niveau uitvoeren ligt voor veel paarden wel binnen handbereik. En daar hoef je geen absurd duur dier voor aan te schaffen hoor.

Neem de ruiter of amazone ook mee he.. er zijn er veel met weinig of geen gevoel en/of een slechte instructeur ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:02

Het zou toch mooi zijn als meer matige ruiters hun eigen vermogensbeperkingen onder ogen willen zien en daar gewoon een passend beest bij kopen.
Helaas zijn ook zij vooral geïnteresseerd in "jonge high potentials"... :')

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:11

Dees schreef:
Het zou toch mooi zijn als meer matige ruiters hun eigen vermogensbeperkingen onder ogen willen zien en daar gewoon een passend beest bij kopen.

Ik koop geen paard op toegedichte of bedachte kwaliteiten; ik koop een paard omdat het karakter mij aanspreekt.

Datzelfde "levensgevaarlijke" M2 paard dat ik hier eerder genoemd heb, heeft nog heel even op de nominatie gestaan om bij mij terecht te komen. Dat is niet doorgegaan omdat de eigenaar er zo verknocht aan raakte dat het paard gebleven is. Bij mij zou het paard zelfs nooit een dressuurring van binnen gezien hebben, goed papier en potentie of niet.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:14

Als wat ik aan kijkers op mijn erf gezien heb, reepresentatief is voor het soort kijkers dat er tegenwoordig zijn, dan verschilt dat wel sterk van wat jij beschrijft over je eigen wensen, ikke...

De mensen die met name mailden en belden waren vooral op zoek naar én een goed papier, én goed (en groot) bewegen (mn draf), én een lage prijs. Voor de sport.
Niet dat ik de wereld aan kijkers heb begroet op mijn erf hoor, dat ook weer niet... maar er zat er niet eentje tussen die uitsluitend voor de recreatie ging. Het was allemaal voor de sport. Bosritten was voor 'erbij'.

Waar ik meer op doelde: het zou volgens mij wel eens verstandig zijn als hele gewone B-L ruiters genoegen zouden nemen met een leuk beestje van een jaar of 8, in plaats van zo'n 3-4 jarig bloedbeestje waar ze bijv. Emmelie Scholtens enzo op zien rijden.
Die dame die een 4 jarig paard voor 25K kocht terwijl ze zelf geen deuk in een pakje boter kan rijden, moet het verder zelf weten hoor... maar ik denk wel dat zij uiteindelijk veel meer plezier zou hebben van een minder spectaculair beest dat meer bevestigd is geweest in het rijden. Was nog goedkoper ook :D

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:27

Dees schreef:

Ja en?!? Ik heb ook een paard die bij een betere ruiter al veel verder zou zijn geweest... Maar ik heb er wel lol mee en daar heb ik hem ook voor gekocht, lol met m'n knol, lekker rijden en genieten.
Toen ik hem net had ben ik op trainingsweek geweest bij Bartels en toen zei ik ook tegen Imke dat hij eigenlijk beter af was bij een betere ruiter. Zij haalde haar schouders daarover op en zei dat ik vooral lekker moest genieten van m'n paard en er lekker mee gaan rijden en dat doe ik dus ook.
Het zal mijn paard echt een worst zijn of hij tot het Z2 komt of tot de PsG, al ga ik er alleen maar bosritjes mee maken...
En hoeveel geld ik aan zo'n paard uitgeef, dat moet ik toch zelf weten?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 22:35

Dees schreef:
Als wat ik aan kijkers op mijn erf gezien heb, reepresentatief is voor het soort kijkers dat er tegenwoordig zijn, dan verschilt dat wel sterk van wat jij beschrijft over je eigen wensen, ikke...

De mensen die met name mailden en belden waren vooral op zoek naar én een goed papier, én goed (en groot) bewegen (mn draf), én een lage prijs. Voor de sport.
Niet dat ik de wereld aan kijkers heb begroet op mijn erf hoor, dat ook weer niet... maar er zat er niet eentje tussen die uitsluitend voor de recreatie ging. Het was allemaal voor de sport. Bosritten was voor 'erbij'.

Wat ze tegen jou als verkoper zeggen en wat ze vervolgens gaan doen, hoeft niet per se hetzelfde te zijn.

Als ik een paard zoek, zoek ik ook een sportpaard. Niet omdat ik zo nodig aan "sport" moet doen, maar omdat de ervaring mij intussen geleerd heeft dat "recreatiepaard" tegenwoordig synoniem is voor: "kapot gereden sportpaard wat nog net twee keer per week een half uurtje door het bos kan stappen"

Dees schreef:
Waar ik meer op doelde: het zou volgens mij wel eens verstandig zijn als hele gewone B-L ruiters genoegen zouden nemen met een leuk beestje van een jaar of 8, in plaats van zo'n 3-4 jarig bloedbeestje waar ze bijv. Emmelie Scholtens enzo op zien rijden.
Die dame die een 4 jarig paard voor 25K kocht terwijl ze zelf geen deuk in een pakje boter kan rijden, moet het verder zelf weten hoor... maar ik denk wel dat zij uiteindelijk veel meer plezier zou hebben van een minder spectaculair beest dat meer bevestigd is geweest in het rijden. Was nog goedkoper ook :D

Ach, met een beetje goede wil is het een over een poosje een leuk project voor iemand die wel ziet wat het paard ECHT te bieden heeft.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 01:59

KarinvdM schreef:
Dees schreef:

Ja en?!? Ik heb ook een paard die bij een betere ruiter al veel verder zou zijn geweest... Maar ik heb er wel lol mee en daar heb ik hem ook voor gekocht, lol met m'n knol, lekker rijden en genieten.
Toen ik hem net had ben ik op trainingsweek geweest bij Bartels en toen zei ik ook tegen Imke dat hij eigenlijk beter af was bij een betere ruiter. Zij haalde haar schouders daarover op en zei dat ik vooral lekker moest genieten van m'n paard en er lekker mee gaan rijden en dat doe ik dus ook.
Het zal mijn paard echt een worst zijn of hij tot het Z2 komt of tot de PsG, al ga ik er alleen maar bosritjes mee maken...
En hoeveel geld ik aan zo'n paard uitgeef, dat moet ik toch zelf weten?

Gedeeltelijk benik het met Dees eens maar ook met KarinvsM.
Mensen overschatten zichzelf, in hun rijkunsten maar ook in hun kennis en kunde om een paard te kunnen beoordelen.
Een paard goed te kunnen rijden en zo een passende combinatie te vormen betekend niet gelijk dat je dan GP met dat dier moet worden, lol en samen 1 worden de rest komt vanzelf als er ambities zijn, echter heb je dan wel geduld nodig.
Er zijn er veel die denken dat ze een kloon zijn van Anky of Edward, en rijtechnisch niet verder zijn en komen dan een beginner op een manege en het paard dat ze op het oog hebben gewoon weg niet aan kunnen omdat ze kennis en kunde te kort komen.

In het verleden heb ik wel eens geweigerd een pony te verkopen om die reden....
Maar ook mensen gehad meenden dat het dier geen potentie had... 1 daarvan is nu voor de 2e keer opgenomen in het a kader dressuur pony's, een ander loopt samengesteld pony's, en weer een ander zou niet kunnen springen is nu z springen. ( zeker hebben ze een ruiter nodig, maar het dier ook potentie btw de eerste heb ik als jongeling verkocht)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 07:46

Dees schreef:

Dat ben ik wel een gedeelte met je eens Dees, vooral de kennis die dan ontbreekt om zo'n paard goed op te leiden. Na een tijdje aan stunten worden deze paarden afgedaan als niet rijbaar etc.

Maar van de andere kant vind ik dat een mindere ruiter met een beter paard en goede begeleiding toch een heel eind komt...Stel je nu voor dat je zo'n ruiter/amazone op een paard zet met geringe kwaliteiten, zo kunnen ze nooit voelen hoe het wel moet, de zwakke punten worden dan alleen maar versterkt. Nu heb je dan nog wel een paard nodig met een goede instelling en ruiter/amazone die graag wil leren..