Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:39

mce schreef:
voor wie het - door de FEI in 2023 - verwijderde artikel niet kent:

DRESSUUR*
Artikel 401 - Doel en algemene beginselen

Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een gelukkige atleet door harmonieus onderwijs. Als gevolg hiervan maakt het het paard rustig, soepel, los en flexibel, maar ook zelfverzekerd, attent en scherp, waardoor perfecte verstandhouding met de atleet.

Deze kwaliteiten worden gedemonstreerd door:
- De vrijheid en regelmaat van de passen.
- De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
- De lichtheid van de voorhand en de aangrijpen van de achterhand, afkomstig van vanuit een levendige impuls.
- De acceptatie van het bit, met onderdanigheid/doorheid (Durchlässigkeit) zonder enige spanning of weerstand.

Het paard wekt dus de indruk uit zichzelf te doen wat Vereist. Zelfverzekerd en attent, zich royaal onderwerpend aan de controle van de atleet, die absoluut recht blijft in elke beweging op een rechte lijn en dienovereenkomstig buigen bij het bewegen op gebogen lijnen.

De wandeling is regelmatig, vrij en ongedwongen. De draf is vrij, soepel, regelmatig en actief. De galop is verenigd, licht en evenwichtig. De achterhand zijn nooit inactief og traag. Het paard reageert op de geringste aanwijzing van de atleet en geeft daardoor leven en geest aan de rest van zijn lichaam.

Door een levendige impuls en de soepelheid van de gewrichten van het verlammende effect van weerstand, gehoorzaamt het Paard gewillig en zonder aarzelt en reageert kalm en nauwkeurig op de verschillende hulpmiddelen, een natuurlijk en harmonieus evenwicht, zowel fysiek als mentaal.

Bij al het werk, zelfs bij stilstand, moet het paard "op het bit" zijn. Van een paard wordt gezegd dat het "op het bit" is als de nek min of meer is verhoogd en gebogen naar gelang van het stadium van de opleiding en de uitbreiding of verzameling van het tempo, het accepteren van het hoofdstel met een lichte en consistente zachte Onderdanig contact. Het hoofd moet in de regel in een stabiele positie blijven iets vooraan in de verticaal, met een soepele poll als hoogste punt van de nek, en er mag geen weerstand worden geboden aan de atleet.

De cadans wordt weergegeven in draf en galop en is het resultaat van de juiste harmonie die een Paard laat zien wanneer het met duidelijke regelmaat, impuls en evenwicht. De cadans moet worden aangehouden bij alle verschillende draf- of galopoefeningen en in alle variaties van deze tempo's.

De regelmaat van de passen is fundamenteel voor dressuur.

en de onvertaalde versie 2014

Geweldig deze vertaling :D . Ik snap heus wel wat er bedoeld wordt maar sommige zinnen zijn gewoon komisch.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:43

Ik bedoel meer dat paardenwelzijn zo ingewikkeld maken zo vertroebeld. Tuurlijk zijn er bokkers die zich laten horen en op hun manier een steentje bijdragen.
Het verbaast me gewoon zo dat de stallen, ruiters etc waar best wat mis is, gewoon nog vol zitten.

Ik snap ook wel wat de basis is en het belang van de binnenteugel enzo….

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 13:54

BoktVerlaten schreef:
Ik bedoel meer dat paardenwelzijn zo ingewikkeld maken zo vertroebeld. Tuurlijk zijn er bokkers die zich laten horen en op hun manier een steentje bijdragen.
Het verbaast me gewoon zo dat de stallen, ruiters etc waar best wat mis is, gewoon nog vol zitten.

Ik snap ook wel wat de basis is en het belang van de binnenteugel enzo….

dat is heel simpel: het paard is verworden tot een financieel "zeer lucratief" ding, en dan zoals eerder opgemerkt door Teunis: gaat het kasboek open gaat de bijbel dicht.

we zijn niet meer tevreden met een twee paarden, het is big business geworden en dan vernadert ook de mentaliteit, de goede niet te na gesproken
Laatst bijgewerkt door mce op 02-08-24 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Elisa2

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:11

Volgens mij valt dat wel mee, de meeste mensen stoppen nog altijd meer geld in een paard dan dat het ze ooit oplevert.

Mijn ervaring is meer dat het gaat om ego en niet de tijd en geduld nemen die nodig is om een paard goed op te leiden of die nodig is als mens om een betere ruiter te worden. De goede niet te na gesproken want die zijn er echt wel. Het is ook echt niet zo dat alle instructeurs slecht zijn oid. Zoals ik wel vaker zeg, zijn er verschillende manieren die naast elkaar kunnen bestaan zonder dat het een perse beter is dan het ander.

Maar de stallen/ ruiters waar wat mis zitten en die vol zitten daar heerst ook vaak gewoon een dezelfde mentaliteit. Mensen die dezelfde mentaliteit hebben zoeken elkaar op.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:39

Dat is ook wat ik bedoel, verschillende manieren kunnen naast elkaar bestaan als de basis maar klopt.

Gelukkig zijn er fijne stallen en goede instructeurs, anders had ik het echt al opgegeven. Ook ik ben van stal veranderd omdat het paardenwelzijn en ruitermentaliteit niet ok was. Maar het is lastig want in sommige regio’s heb je weinig keuze in stallen.

Dat bepaalde groepen met dezelfde mentaliteit/gedachtegangen elkaar opzoeken is ook zo. En zolang er nog genoeg mensen zijn die zo hun paard willen houden en rijden, staan ook de foute stallen vol. Dat is waar…

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:43

Ja dat maakt het lastig te doorbreken denk ik, dat zou dan wel echt van hogerhand moeten komen. Nu verpesten zulke het eigenlijk voor de rest, die het wel goed/ anders willen doen.

Ik snap wel dat het lastig kan zijn om een goede stal te vinden met meer gelijkgestemden. Het lijkt mij ook heel lastig als je dan daar in afhankelijk bent van die paar stallen in de regio.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 14:53

mce schreef:
[ [url=m/gVlhj0.jpg]Afbeelding[/url] ]

is inmiddels ook wel op sommige stellingen al achterhaald

Ja, die heb ik inderdaad ook! Inderdaad af en toe grappige achterhaalde dingen erin. Maar heel leuk om door te lezen.

Ik denk dat het overgrote deel van de paardeneigenaren hun paard niet mishandeld. In ieder geval toch zeker niet moedwillig. En daarmee komen we toch steeds neer op educatie. Hoeveel ruiters weten dat zijgangen ergens voor dienen?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 15:15

denisesilver schreef:
mce schreef:
[ [url=m/gVlhj0.jpg]Afbeelding[/url] ]

is inmiddels ook wel op sommige stellingen al achterhaald

Ja, die heb ik inderdaad ook! Inderdaad af en toe grappige achterhaalde dingen erin. Maar heel leuk om door te lezen.

Ik denk dat het overgrote deel van de paardeneigenaren hun paard niet mishandeld. In ieder geval toch zeker niet moedwillig. En daarmee komen we toch steeds neer op educatie. Hoeveel ruiters weten dat zijgangen ergens voor dienen?

zeker, de goede niet te na gesporoken maar het zien van al die kamizkaze piloten denk je soms wel eens anders, en bij sommige productiestallen heb ik echt zewel mijn twijfels

wat je zegt educatie en onderricht heeft mij het meeste geleerd over een paard, want de combinatie tijd en geduld levert veel op, gezondere paarden en meer succes, je wel bent even iets langer onder weg maar per saldo is het zeker lonend.

niet veel denk ik, want ik kijk wel eens op lessen bij een manege(s)/stallen en het enige wat ik veel zie is rondjes rijden een keer van hand veranderen veel meer is er niet en als zo'n ruiter dan even kan vrijrijden of met een eigen paard/pony aan de slag kan zie je niet veel meer dan rondjes,
het stompt enorm af en is weinig inspirerend lijkt me

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:03

denisesilver schreef:
Zijn er hier mensen die moeite hebben om met gevoel te blijven rijden als ze veel theorie tot zich nemen? Ik val altijd in die valkuil van het "plaatjesdenken".
Theorie helpt mij juist, maar mijn hersenen zijn sowieso meer theoretisch ingericht. Maar wel met een combi met het doen/voelen natuurlijk zodat ik het gevoel van die theorie kan voelen. Ik doe het echt beter op uitleg waar alles bij komt. Wat ik moet doen, hoe ik dat moet doen, waarom ik het moet doen, etc. Als ik de logica ergens van snap pas ik het makkelijker toe en snap ik ook beter wat ik aan het doen ben (en nog belangrijker, zou moeten zijn).

Puur op gevoel voel ik wel dat iets niet klopt, maar niet wat de oplossing is (om nog niet te spreken over hoe ons gevoel juiste oplossing in kan gaan). Als ik de oplossing snap, dan is het makkelijker om op gevoel dat toe te passen. En dan is het niet dat ik daar continue over aan het nadenken ben ofzo, als ik rij voel ik gewoon en reageer ik daarop. Maar mijn hoofd gaat dan van "ik voel dit, ohja dan moet ik dat doen want dat doet zus en dat helpt tegen zo".

Overigens over wat BoktVerlaten zegt. Die buitenhand is voor dit, binnenhand alleen voor dat en dat soort dingen wordt bij ons ook al op gefocussed overigens. En ik vind mezelf toch nog steeds wel een beginner die met de basis bezig is. Tuurlijk krijg je het niet allemaal in les 1, maar ik zou het toch echt wel onder "de basis" schalen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 16:49

Grapje van Karin Leibbrandt: ;)
'De les is gratis, maar je betaalt één euro voor elke keer dat ik moet zeggen "Blijf van de binnen teugel af".'

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 21:55

BoktVerlaten schreef:
Het valt me op dat de discussie over mishandeling van paarden in training nu al zo gedetailleerd gaat over hoe je (engels dressuurmatig) rijtechnisch zou moeten rijden, inclusief rode boekjes etc….. Maar dat is toch vele stappen te ver?
Iedereen moet leren en een mindere ruiter is echt niet meteen dierenmishandeling.

Ik denk dat je bij de basis moet blijven:
- Je dient je paard vrij van pijn en ongemak te houden (dus niet 24x slaan in een training bijvoorbeeld)
- Basiswelzijn moet op orde zijn : schone droge (lig)plek/stal, voldoende ruwvoer, sociaal contact en vrije beweging

Spreek elkaar hier op aan, boycot stallen die hier niet aan voldoen en cancel ruiters en instructeurs die juist het tegendeel prediken. Je hebt keuze waar je je paard stalt, bij wie je les neemt en welke evenementen je bezoekt. Hanteer de eenvoudige basis als moreel kompas en handel daar naar. Dan kan de massa echt wel verandering brengen, ook zonder controlerende instanties etc.
Er is veel commentaar op wreedheden binnen de sport, maar als het puntje bij paaltje komt, heeft de olympische spelen hoge kijkcijfers, doet men massaal clinics bij grote namen en staan de “foute” stallen gewoon nog vol.
Hoe je bijvoorbeeld je binnenteugel moet houden volgens een of ander boekje of wijze oude ruiter is dan nog echt een brug te ver, krijg eerst de basis maar eens wereld wijd op orde. Is de basis op orde dan kan iedereen gewoon lekker van zijn paard genieten hoe die zelf wil, in een discipline naar keuze.

Wat ik wel heel erg merk is dat het begrip 'mishandeling' wel erg opgerekt wordt, ook hier op bokt. Het is kennelijk heel erg van meningen afhankelijk geworden tegenwoordig. Volgens sommigen is een stang en trens optoming gebruiken al mishandeling en volgens weer anderen is met bit rijden al een zonde en dan heb je er nog die uberhaupt vinden dat erop zitten echt niet meer kan. Prima als het iemand zijn mening is, dan ga je er niet op zitten of je gebruikt geen enkel bit. Iedereen mag dat in principe voor zichzelf weten, maar men mag wel matigen met het opdringen van dat soort meningen en doen alsof het feiten zijn.

Het nut van het rode boekje en ervaren (en soms ouderwetse) instructeurs is dat die je helpen bij het begrijpen waarom bepaalde hulpen werken zoals ze werken. Hoe (!) ze in moeten werken op het paard en in welke stappen je een paard opleidt. In het rode boekje komt geen korte route voor, daar wordt juist heeeeeeeeel erg uitgebreid uitgelegd hoe de basisafrichting in elkaar zit (basis is t/m vliegende wissel, cavalettiwerk en eenvoudige sprongetjes en parcoursen). Met paardrijden is het helaas zo dat vwb de basis er maar 1 weg naar Rome is en als je een afslag mist beland je vanzelf in de sloot.
Dus, hoe je je binnenteugel houdt, is wel degelijk van belang. Voor het paard voornamelijk, het zijn geen nutteloze weetjes.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:04

Veronica2 schreef:
Het nut van het rode boekje en ervaren (en soms ouderwetse) instructeurs is dat die je helpen bij het begrijpen waarom bepaalde hulpen werken zoals ze werken. Hoe (!) ze in moeten werken op het paard en in welke stappen je een paard opleidt. In het rode boekje komt geen korte route voor, daar wordt juist heeeeeeeeel erg uitgebreid uitgelegd hoe de basisafrichting in elkaar zit (basis is t/m vliegende wissel, cavalettiwerk en eenvoudige sprongetjes en parcoursen). Met paardrijden is het helaas zo dat vwb de basis er maar 1 weg naar Rome is en als je een afslag mist beland je vanzelf in de sloot.
Dus, hoe je je binnenteugel houdt, is wel degelijk van belang. Voor het paard voornamelijk, het zijn geen nutteloze weetjes.
Het punt is dat heel veel informatie die vroeger algemeen geaccepteerd werd omdat men niet beter wist, ondertussen allang achterhaald is.

Ik heb zelf het idee, maar dat is mijn mening, dat er op een gegeven moment best een goede verschuiving heeft plaats gevonden waarin oude ideeën weerlegd werden en nieuwe kennis toegepast werd en dit is daarna weer naar het extreme doorgeslagen, waardoor we nu alleen nog paarden aan de top hebben met de kin op de borst en de stang horizontaal, blauwe tongen, spoorwonden etc.
Hoe o.a de passage en piaffe momenteel gevraagd wordt, is naar mijn mening niet in het voordeel van het paard zelf, maar echt een show element.
Laatst bijgewerkt door Fika op 02-08-24 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:05

Fika schreef:
Veronica2 schreef:
Het punt is dat heel veel informatie die vroeger algemeen geaccepteerd werd omdat men niet beter wist, ondertussen allang achterhaald is.

En wat is er dan precies achterhaald?

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:08

Vroeger waren inzichten in de biomechanica van paarden beperkter.
Onderzoeken en technologie hebben geleid tot een beter begrip van hoe paarden bewegen en welke trainingen het meest effectief zijn voor het verbeteren van prestaties zonder schade aan te richten.
Al is dat laatste dus naar mijn mening doorgeschoten.
Hoe bepaalde oefeningen aan te leren, hoe paarden te huisvesten (het verbieden van stands etc.)

Rollkur bijvoorbeeld, is ondertussen bewezen dat dit flinke schade toe kan brengen.
Rijden met zware hulpteugels was vroeger meer geaccepteerd.
'Vroeger' werd er vaak vastgehouden aan één methode voor alle paarden in plaats van ruimte over te houden voor verschillen tussen die paarden.
Men leert een paard tegenwoordig niet meer persé door het afstraffen van ongewenst gedrag, maar bijvoorbeeld door het belonen van gewenst gedrag.

Hoewel de basisprincipes belangrijk blijven, is de manier waarop we die principes toepassen en de technieken die we gebruiken, wel veranderd.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:31

Nou, geen van die dingen zijn principes die door de ouderwetse bronnen gepropageerd wordt Sterker nog, er werd toen al voor gewaarschuwd. Echt, dat rode boekje was zo slecht nog niet.

In mijn ogen zijn de dingen die jij noemt nooit ontstaan vanuit de sportbonden op opleidingsinstituten, de regels zijn er ook niet op gebaseerd. Het zijn meer zaken die bij sommigen (!) gebruikt zijn om bepaalde redenen, maar niet omdat het voorgeschreven werd. Leren door straffen is echt nooit een voorschrift geweest, integendeel.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:34

Bij velen. :j
En leren door straffen was (is?) absoluut algemeen geaccepteerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:39

Vroeger is niet te vergelijken met nu, het niveau was veel lager. Grand Prix niveau meer te vergelijken met Z niveau nu. De paarden zijn veel atletischer geworden. Ik word niet zo blij van die statige houdingen waarbij het paard eigenlijk maar in een houding werd gereden.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:42

Vind jij de huidige manier van dressuur rijden op GP niveau beter voor het paard dan hoe er circa 50 jaar geleden gereden werd?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:45

Ligt er aan welke stroming je pakt, Duitse klassieke dressuur ja. Moderne 'op druk' rijdt dressuur niet. En eigenlijk iedere vorm van dressuur waarbij een paard aan de voorkant in een houding getrokken wordt keur ik af. Welke naam er ook aan hangt. Sommige klassieke dressuur stromingen kunnen daar ook wat van.

Fika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 22:46

Mee eens.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:20

Ik zie toch liever de eventing dressuur, waar een proef tot in de puntjes perfect is uitgewerkt. Ik kan daar echt van genieten. Ik krijg soms het idee dat er met grote vaart GP gestart moet worden, en grote toernooien, terwijl het allemaal nog niet geperfectioneerd is.

BoktVerlaten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 23:24

Veronica2 schreef:
BoktVerlaten schreef:
Het valt me op dat de discussie over mishandeling van paarden in training nu al zo gedetailleerd gaat over hoe je (engels dressuurmatig) rijtechnisch zou moeten rijden, inclusief rode boekjes etc….. Maar dat is toch vele stappen te ver?
Iedereen moet leren en een mindere ruiter is echt niet meteen dierenmishandeling.

Ik denk dat je bij de basis moet blijven:
- Je dient je paard vrij van pijn en ongemak te houden (dus niet 24x slaan in een training bijvoorbeeld)
- Basiswelzijn moet op orde zijn : schone droge (lig)plek/stal, voldoende ruwvoer, sociaal contact en vrije beweging

Spreek elkaar hier op aan, boycot stallen die hier niet aan voldoen en cancel ruiters en instructeurs die juist het tegendeel prediken. Je hebt keuze waar je je paard stalt, bij wie je les neemt en welke evenementen je bezoekt. Hanteer de eenvoudige basis als moreel kompas en handel daar naar. Dan kan de massa echt wel verandering brengen, ook zonder controlerende instanties etc.
Er is veel commentaar op wreedheden binnen de sport, maar als het puntje bij paaltje komt, heeft de olympische spelen hoge kijkcijfers, doet men massaal clinics bij grote namen en staan de “foute” stallen gewoon nog vol.
Hoe je bijvoorbeeld je binnenteugel moet houden volgens een of ander boekje of wijze oude ruiter is dan nog echt een brug te ver, krijg eerst de basis maar eens wereld wijd op orde. Is de basis op orde dan kan iedereen gewoon lekker van zijn paard genieten hoe die zelf wil, in een discipline naar keuze.

Wat ik wel heel erg merk is dat het begrip 'mishandeling' wel erg opgerekt wordt, ook hier op bokt. Het is kennelijk heel erg van meningen afhankelijk geworden tegenwoordig. Volgens sommigen is een stang en trens optoming gebruiken al mishandeling en volgens weer anderen is met bit rijden al een zonde en dan heb je er nog die uberhaupt vinden dat erop zitten echt niet meer kan. Prima als het iemand zijn mening is, dan ga je er niet op zitten of je gebruikt geen enkel bit. Iedereen mag dat in principe voor zichzelf weten, maar men mag wel matigen met het opdringen van dat soort meningen en doen alsof het feiten zijn.

Ik heb ook nooit gezegd dat het nutteloze weetjes zijn. Ik heb alleen gezegd dat het al heel wat is als de basisvoorwaarden goed zijn voor het paard. Namelijk vrij van pijn en ongemak en de overige welzijnseisen. Niet iedereen rijdt (engels) dressuur he! Sommigen rijden helemaal niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 07:28

denisesilver schreef:
Ik zie toch liever de eventing dressuur, waar een proef tot in de puntjes perfect is uitgewerkt. Ik kan daar echt van genieten. Ik krijg soms het idee dat er met grote vaart GP gestart moet worden, en grote toernooien, terwijl het allemaal nog niet geperfectioneerd is.

Maar dat is ook niet eerlijk, bij de eventing dressuur rijden ze absoluut niet allemaal perfect tot in de puntjes uitgewerkt. Een paar misschien, maar het grote deel alsnog niet. In de GP heb je ook proeven die echt heel secuur gereden worden, maar het is vele malen makkelijker om zo'n eventing proef zo te rijden als een GP proef. Er zit een enorm verschil in moeilijkheidsgraad in.

Perfect is het nooit, je blijft te maken hebben met dieren die sommige dingen moeilijker of makkelijker vinden. Ja, er komen combinaties voorbij die beter langer hadden kunnen trainen, maar dat is bij beide zo.
Ik was juist enorm verbaasd over de punten die gehaald werden bij de eventing door een gedeelte van de deelnemers. Dat zou bij ons in de basis bij vergelijkbare proeven echt niet gehaald worden, bij lange na niet, omdat er juist een deel van de basis miste. Net als de positiviteit over op trens starten, ja daar mag het. In de GP niet dus die kunnen die keuze niet eens maken.

Ik zie hier verder dingen langskomen over trainingen en namen die ik niet eens zou willen volgen. Omdat ik dat in het echt gezien heb en er gewoon nooit iets van gezien heb wat verder komt als bij wijze van spreken een B niveau. Waar de leerlingen iig echt geen reclame zijn in mijn ogen. Of die gebracht worden als iets nieuws, maar wat gewoon ouderwetse methodes zijn met wat nieuwe hippe en commerciële termen.

Er is niet maar 1 manier die goed is en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.

Janneke, jij valt over het wel vertellen van het doel maar niet het middel. Maar jij doet in discussies precies hetzelfde. Als er iets gevraagd wordt geef jij ook alleen het doel en legt nooit het middel uit.
Wat vind jij mainstream dressuur? En wie zegt dat jouw methode de enige juiste is?
Ik heb geleerd van achter naar voren te rijden, klassiek als ik het een naam moet geven, en ik rijd op hele andere manier als jij. Ik ken ook een hele groep die ook zo opgeleid is en we rijden allemaal wedstrijden dus ik gok dat wij onder de mainstream dressuur vallen dan, maar die knik en alles wat jij noemt komt mij niet bekend voor. En zie ik ook gewoon afgestraft worden op wedstrijd. Gelukkig.

Ik vind het alleen jammer als mensen anderen belachelijk moeten maken om hun standpunt te maken. Als we echt serieus veranderingen willen aanbrengen in de gehele sport zullen we naar elkaar moeten luisteren. En zodra je anderen belachelijk gaat maken, doen alsof de ander dom is en noem maar op, gaan we niet meer naar elkaar luisteren. Zowel op gebied van training, maar ook op welzijn. Je moet ervoor zorgen dat mensen open staan om dingen te bespreken en met goede argumenten en/of uitleg komen. Maar dan alsnog is het inderdaad wat er al gezegd wordt, een groot deel is niet zo zwart wit, maar grijs.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:05

Worden de ruiters in de GP die secuur rijden daar ook voor beloond? En dan bedoel ik ook de ruiters die met rust de proef rijden en niet met hectiek door de baan gaan. Dat is een beetje waar ik over val. Afijn, dan hebben we het weer over jurering en daar is denk ik al genoeg over gezegd.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-24 09:48

Citaat:
dingen langskomen over trainingen en namen die ik niet eens zou willen volgen. Omdat ik dat in het echt gezien heb en er gewoon nooit iets van gezien heb wat verder komt als bij wijze van spreken een B niveau. Waar de leerlingen iig echt geen reclame zijn in mijn ogen. Of die gebracht worden als iets nieuws, maar wat gewoon ouderwetse methodes zijn met wat nieuwe hippe en commerciële termen.

Meestal gaat dit over Karin Leibbrandt, maar wellicht had de spreker iemand anders op het oog.

Even een omweggetje. Ik zit 's zondags met veel plezier in de kerk.
En in mijn club is het volstrekt normaal om 'de oude woorden' (bijbel enzo) telkens opnieuw tegen het licht te houden, en ook om met grote regelmaat nieuwe woorden te zoeken om de boodschap beter over te brengen.

... voor velen zijn dingen als 'kerk' maar statisch, achterhaald en irrelevant.

Maar als ik dit lees, verdenk ik de spreker van een conservatisme waar ik "U" tegen zeg.
'Het is gewoon het oude spul, maar in een nieuw jasje' - klopt.
Ik ben enthousiast over mensen die "oude verhalen" zoals de klassieke rijkunst 'tegen het licht van de moderne tijd houden' - sportpaarden worden gefokt op "grote bewegingen", fysiek gaan ze in de richting van hypermobiel, en daar moet je iets mee.