Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:49

Wat dat betreft kijk ik er iets objectiever naar, omdat je toch pas weet hoe ze zijn als je ze koopt..

Mijn nieuwe 3 jarige aanwinst heb ik nu 2,5 week thuis staan en wat een TOP karakter heeft zij zeg! Het was een klein gokje want kon haar alleen in de wei zien lopen want stond nog in de opfok. Ze kende nog geen meelopen aan een halster toen ik haar meenam dus je kunt je wel voorstellen hoe het dan met de rest zit. Heb tot zover nog nooit zo’n brave 3 jarige gehad ondanks dat ze dingen spannend en gek vindt. Vandaag voor het eerst met een spons en emmertje gewassen, vond ze prima. Voor het eerst mee de bak in, even 2 keer snurken maar bleef echt heel braaf. Ze komt altijd naar me toe in de wei als ik eraan kom, is braaf op stal. En het is echt geen dooie hoor, ze ziet alles maar kiest er tot nu toe wel voor om niet gek te gaan doen.

Obstakels kom je vanzelf wel tegen uiteraard dus dan is zo’n prettige start wel echt super! :j

Niet de meest charmante foto maar je ziet hier wel wat voor een fijn oog ze erin heeft zitten. <3
Afbeelding

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:18

NixeNiro schreef:
Hier ben ik weer.

Ben intussen een aantal paarden gaan bekijken, maar het paard nog niet gevonden.
Ik vermoed dat ik m'n budget eerst zal moeten opkrikken of m'n eisenpakket moet verminderen.

Ik hoopte om zoals 10 jaar geleden nog een paardje te vinden binnen een budget van 6000 euro. Maar dit lijkt niet meer te bestaan...

Of we kopen een veulen, en kunnen toch een kwalitatief paard hebben over een aantal jaar. Of we sparen verder en kopen een paard van 10-15k binnen een 2 tal jaar ...

Ik denk dat ik jullie advies graag zou krijgen

Ik heb binnen jouw budget mijn droompaard kunnen vinden 100% goedgekeurd ook op de foto. Alleen licht zomereczeem, heeft hij geen last van. Voor mij als recreatief bedoeld maar heeft hiervoor L2 gelopen.

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:23

Change3x schreef:
Ze zijn er wel, maar wel groen of met een (kleine) opmerking erbij.

Voorbeelden, is van alles wat:

https://link.marktplaats.nl/m2123271207 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2130454784 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2139063996 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2126638221 ... nt=app_ios

En zo staan er nog wel meer op. Weet natuurlijk niet of ze allemaal al gekeurd zijn, maar dat kun je gewoon vragen natuurlijk.

Deze zien er zeker waardig uit! Binnen België een stuk moeilijker te vinden zo blijkt... Maar we kunnen de grens wel over natuurlijk

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:26

DenieesB schreef:
Ik vind het toch wel best moeilijk hoor. Juist doordat ik nu op zoek ben naar in elk geval echt braaf en niet heet in het koppie had ik van tevoren bedacht: het maakt niet uit hoe het paard eruit ziet dit keer, ik hoef er niet verliefd op te zijn want het ‘uiterlijk’ is irrelevant.

Toch merk ik dat ik opnieuw op zoek ben naar de kriebels waarbij ik verliefd ben op een paard. Zo maak ik het mezelf wel een heel stuk moeilijker….

Deed ik ook hoor, natuurlijk ga je voor gezondheid en kwaliteit.
Maar uiterlijk was voor mij ook belangrijk. Ik hou van paarden met een blij en apart karakter, daarbij een bijpassende uitstraling :')
En ik hou van body, ik kom eerder thuis met een echt ouderwets type dan een moderne. Wat mijn zoektocht ook wat lastiger maakte.
Ik had dan weer geen voorkeuren voor geslacht, afstamming, ras e.d.
En mijn zoekveld qua leeftijd en africhting was ook breed. Maar toch een flinke tijd gezocht weer. Naar Jam heb ik toen een jaar gezocht, Cor ruim een half jaar. Met beide keren bijna elke week bezichtigingen van paarden.
Cor is inmiddels wel een stuk afgevallen en wat sportiever qua bespiering :+

Jam
Afbeelding

Corrie

Toen ik hem net had.
Afbeelding

En zijn knappe hoofdje nu.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 23-07-24 07:28, in het totaal 1 keer bewerkt

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:27

Gewoon even nieuwsgierig, omdat ik er in de links ook 1 voorbij zag komen.

Zouden jullie een paard kopen die aan 1 kant blind is?

Ik persoonlijk vind het wel een ding.
Ten eerste vind ik een lege oogkas echt een naar gezicht en tweede zou ik bang zijn voor gezichtsverlies van het andere oog.

Nu is het natuurlijk wel een verschil of het oog verloren is door een ongeluk of infectie, maar toch :o

Heb ook gelezen dat paarden die aan 1 kant blind zijn, vaak scheef worden in hun lijf.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:28

Change3x schreef:

En zo staan er nog wel meer op. Weet natuurlijk niet of ze allemaal al gekeurd zijn, maar dat kun je gewoon vragen natuurlijk.

Die eerste advertentie ruikt echt naar "is niet braaf onder het zadel daarom zeggen we dat we er nog niet op hebben gezeten" :Y) . Die valk lijkt op een paar fotos gigantisch onvoordelig gebouwd. Alleen de laatste zou mij aanspreken maar is maar 160 dus valt voor veel mensen af. Maar goed allemaal zijn ze nog onbeleerd, of niet recent onder zadel, dus uitproberen kan niet. Dat is voor de meeste amateurs die een braaf rijpaard zoeken verre van ideaal.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:30

boemel schreef:
Gewoon even nieuwsgierig, omdat ik er in de links ook 1 voorbij zag komen.

Zouden jullie een paard kopen die aan 1 kant blind is?

Ik persoonlijk vind het wel een ding.
Ten eerste vind ik een lege oogkas echt een naar gezicht en tweede zou ik bang zijn voor gezichtsverlies van het andere oog.

Nu is het natuurlijk wel een verschil of het oog verloren is door een ongeluk of infectie, maar toch :o

Heb ook gelezen dat paarden die aan 1 kant blind zijn, vaak scheef worden in hun lijf.

Ik ken er twee 1 oog kwijt door ongeluk, andere door een infectie.
Beide paarden hebben nooit ergens last van gehad. Liepen beide Subtop en hoger en de merrie doet het nu ook prima met een veulen aan de voet.
Scheef waren ze beide absoluut niet. Dat is imo hoe je ze rijdt.

Ik zou een echt goede met gunstige prijs die verder aan alles voldoet er niet op laten staan.

Change3x

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:32

Ik ken ook meerdere paarden met 1 oog die goed presteren in de springsport. Hernandez TN is er ook een voorbeeld van, op latere leeftijd een oog verloren.

En de linkjes waren even een vlugge greep hoor, die zag ik op de hoofdpagina voorbij komen met 2 minuten scrollen. :D

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:32

Als het oog eruit is vanwege een ongeluk en geen progressieve aandoening en het paard gewoon zijn werk doet en de prijs er ook naar is dan ja hoor.

Als springpaard misschien iets minder graag tenzij ze al bewezen presteren met 1 oog. Maar verder geen bezwaar.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:35

Change3x schreef:
Ik ken ook meerdere paarden met 1 oog die goed presteren in de springsport. Hernandez TN is er ook een voorbeeld van, op latere leeftijd een oog verloren.

En de linkjes waren even een vlugge greep hoor, die zag ik op de hoofdpagina voorbij komen met 2 minuten scrollen. :D

Bij de bekende paarden heb je bv ook Zack, die mist geen oog maar is wel blind aan 1 kant. Deed het ook prima in de sport en dekkingen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:47

Eef_Bam schreef:
Change3x schreef:

Die eerste advertentie ruikt echt naar "is niet braaf onder het zadel daarom zeggen we dat we er nog niet op hebben gezeten" :Y) . Die valk lijkt op een paar fotos gigantisch onvoordelig gebouwd. Alleen de laatste zou mij aanspreken maar is maar 160 dus valt voor veel mensen af. Maar goed allemaal zijn ze nog onbeleerd, of niet recent onder zadel, dus uitproberen kan niet. Dat is voor de meeste amateurs die een braaf rijpaard zoeken verre van ideaal.

In lagere prijsklasses kom je vaker zulken tegen dan de pareltjes natuurlijk

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 07:56

Ken meerdere paarden die blind zijn aan 1 oog, je merkt er niks van bij die paarden.
Ik vind die bruine ruin wel een leukerd en die valk zou je of een paar goede standfoto’s moeten zien of in het echt: deze foto’s zijn niet handig genomen.
Maar goed, ik zou zelf nooit een onbeleerde kopen. Ik wil een paard kunnen proberen onder het zadel en vind dat veel ruiters hun kunnen overschatten en niet de skills hebben om een paard in te rijden, ik kan het ook niet. Vond een 4 jarige net beleerde al een hele verantwoordelijkheid

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:25

Ik ken ook een paard met 1 oog na een infectie, loopt dressuur in het ZZ. Ik zou ze alleen als het kan er wel om laten staan. Het geeft toch extra risico's met zich mee.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 09:29

Ladyson, welke extra risico's denk je dan aan? Ik ga ervanuit oog eruit is geen risico meer... Dan dus het stuk medisch.

jazzejam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:05

Het zit hem in het andere oog dan als daar ooit wat mee is heb je een al dan niet volledig blind paard.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 10:50

c_alsemgeest schreef:
Deed ik ook hoor, natuurlijk ga je voor gezondheid en kwaliteit.
Maar uiterlijk was voor mij ook belangrijk. Ik hou van paarden met een blij en apart karakter, daarbij een bijpassende uitstraling :')
En ik hou van body, ik kom eerder thuis met een echt ouderwets type dan een moderne. Wat mijn zoektocht ook wat lastiger maakte.
Ik had dan weer geen voorkeuren voor geslacht, afstamming, ras e.d.
En mijn zoekveld qua leeftijd en africhting was ook breed. Maar toch een flinke tijd gezocht weer. Naar Jam heb ik toen een jaar gezocht, Cor ruim een half jaar. Met beide keren bijna elke week bezichtigingen van paarden.
Cor is inmiddels wel een stuk afgevallen en wat sportiever qua bespiering :+

Jam
[url=m/EiO6Fo.jpg]Afbeelding[/url]

Jam, die had ik denk ik gekocht zonder te proefrijden bij wijze van spreken <3 :')

En ik denk dat ik inderdaad ook wel zo naar paarden kijk zoals je hierboven omschrijft, alhoewel ik toch stiekem naar merries neig ook.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:00

Die schimmel is voor snelle afwikkeling ivm gezondheid wss en blind aan een oog zo laag geprijsd. Daar zou ik niet per se gelijk vraagtekens bijzetten.

Wij hadden in de regio een pony met een oog lopen die iedereen eruit sprong. Hebben de ruiters goed op leren rijden, want als hij er niet goed voor werd gezet sprong hij absoluut niet.

Ik vind die laatste echt heel leuk zo op de foto!

Edit: wat betreft of een paard je aanspreekt; ik denk dat je voor een deel het karakter af kan lezen van het gelaat

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 11:13

denisesilver schreef:
Die schimmel is voor snelle afwikkeling ivm gezondheid wss en blind aan een oog zo laag geprijsd. Daar zou ik niet per se gelijk vraagtekens bijzetten.

Ik zeg niet dat het zo is, want dat weet ik niet. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er iets meer niet klopt. Het dier is al 5 en niet zadelmak, althans dat word niet gezegd. Daar word een beetje om heen gedraaid in de omschrijving. Staat ook al even te koop. Als het echt een goede deal was geweest had iemand hem al wel opgeladen denk ik dan. Dat blind zijn is geen dusdanig bezwaar dat mensen hem daarop laten staan. Want als het verder een braaf en makkelijk paard is zou het een koopje zijn voor iemand die zelf zadelmak kan maken of laten maken. Het is een mooi dier en kan springen. Kan natuurlijk ook gewoon op de foto niet goed zijn.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:07

Eef_Bam schreef:
denisesilver schreef:

Ik zeg niet dat het zo is, want dat weet ik niet. Maar mijn onderbuikgevoel zegt dat er iets meer niet klopt. Het dier is al 5 en niet zadelmak, althans dat word niet gezegd. Daar word een beetje om heen gedraaid in de omschrijving. Staat ook al even te koop. Als het echt een goede deal was geweest had iemand hem al wel opgeladen denk ik dan. Dat blind zijn is geen dusdanig bezwaar dat mensen hem daarop laten staan. Want als het verder een braaf en makkelijk paard is zou het een koopje zijn voor iemand die zelf zadelmak kan maken of laten maken. Het is een mooi dier en kan springen. Kan natuurlijk ook gewoon op de foto niet goed zijn.

Voor die afstamming is hij ook echt veel te goedkoop, mylord carthago x stakkato is topbloed.
Dekgeld mylord is €3350
En ok, het papier zegt niet alles en zeker niet bij een ruin.
Maar voor mij zijn dit ook redenen om alarmbellen te laten afgaan.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:11

Misschien willen ze er gewoon geen tijd/moeite/geld/oid in steken omdat hij toch blind is dus het niet op gaat leveren.
Hoeft niks mee aan de hand te zijn dat hij niet zadelmak is.
Maar hij kan idd ook verder verrot zijn.
Maar nogmaals. Met zulke vraagstukken krijg je te maken in bepaalde prijsklasses.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:37

En was t dekgeld van Mylord 6 jaar geleden ook al zo hoog?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:41

Mensen laten blinde paarden zeker staan. Mensen willen alles op en top en en niet half gezond dat zie je hier in het topic ook gewoon.

Vriendin van mijn heeft nu een 4 jarige kleine bemerking heeft online gestaan. Met dat dier is niks gedaan ook niet geprobeerd of iets. Top afstammeling maar er komt niemand voor. Dus het kan zeker wel 5 jaar onbeleerd

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 12:50

Zeker kan het.
Er zijn zat mensen die wachten tot ze 4 zijn.
Als er dan wat tegenzit zoals geen tijd of zelf een blessure, dan wordt t al snel een jaartje later.

En een jaartje later denken ze “oei, al 5 en nog steeds geen tijd of mogelijkheid, ik ga toch maar verkopen “
:D

Zie dat met paard van vriendin ook wel gebeuren.
Is nu 4. Ze heeft eigenlijk geen tijd, maar wil m wel graag houden.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:02

Eef_Bam schreef:
denisesilver schreef:

Oh zo, ik had echt compleet over de leeftijd heen gelezen. Voor mij nooit meer een dier ouder dan 4 wat nog niks kent/gezien heeft. Hier alleen ellende mee gehad.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-24 13:14

Ik denk dat dat blind zijn aan 1 oog wel een probleem is.

Bekende van mij heeft een brave 11 jarige merrie te koop met 1 oog.
M1 startgerechtigd, alleen te laden, braaf op buitenrit, gezond.
Prijs is ook niet raar, maar er komt niemand voor.