Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:42

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:47

@susanh,

Zou het kunnen dat je honden nu reageren op een wolf hond omdat ze ze horen en ruiken in hun eigen omgeving?

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:00

Kaja schreef:
Zoals ik al zei, het geeft geen garantie. Maar achteroverleunen en telkens allerlei argumenten aangrijpen om aan te geven dat het niet altijd werkt is te makkelijk! Zo wil je toch geen dieren meer aanhouden?!

De lol gaat er op deze manier wel af ja. Veel mensen met hobbyschaapjes hebben hun hobby opgegeven nadat de wolf voor de zoveelste keer langs de wolfwerende omheining was gekomen. Bij veel mensen staan hun dieren momenteel ook 16 van de 24 uur (in donker) binnen met dank aan de wolf. Helemaal tegen hun principes in, maar ja, wat moet je anders? Het is helaas de enige mogelijkheid om je dieren 100% veilig te houden...

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:05

Met paarden zou ik inderdaad kijken of je een binnenomheining kunt realiseren. Hier een houten omheining, maar ook draad. Maar gaan ze niet overal door wanneer ze in paniek zijn?
Hier in de buurt staan paarden achter 1 draad. Veulentje kwam er mee in de knoei en ging ook in de paniek stand. Kon hem er gelukkig achter weg vissen, maar popke lag al in een geul. Dus ja, draad vind ik sowieso al link met paarden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:12

Jaren terug toen mijn Sjimpie nog mijn verzorgpaard was is hij in paniek geraakt door een kapotte deken. Hij is door het lint van zijn eigen wei gerend. Zo de prikkeldraad van de buren in.
Daar zat een greppeltje en een 75 cm tussen in.
Dus ja in paniek gaan ze door alles.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:15

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 20:19

rien10 schreef:
Dus dan maar een vreselijk slechte maatregel nemen om aan tafel te kunnen zitten? Bewust veel dieren kwetsen. Nog afgezien van het feit dat de meeste wolf wetende hekken het predikaat “werend” niet waard is?

Ja, zonder enige twijfel bescherm ik als eerste mijn eigen dieren. Hoe hard of oneerlijk dat ook mag klinken. Nu vind ik jouw redenatie van bewust kwetsen wel heel rigoureus, maar hetzij zo. Ik geef mijn eigen kinderen ook te eten, terwijl ik weet dat er heel veel kinderen honger hebben.

Ik heb het hier ook niet over een net wat ze in de zee spannen zodat mensen voor hun plezier kunnen zwemmen zonder opgevreten te worden. Mijn eigen dieren behoren in vrijheid te kunnen bewegen, voor hun eigen gezondheid, met de best mogelijke bescherming.

En let wel, als ze erin willen komen, dan gaat dat ook lukken. Maar je kunt het ze wel zo moeilijk mogelijk maken. Ik laat mijn voordeur ook niet open staan en zet het alarm ook aan als ik wegga. Dat geeft geen garantie dat ze niet binnen kunnen komen, maar ook hier geldt je maakt het ze wel lastig.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 21:08

tienus63 schreef:
@susanh,

Zou het kunnen dat je honden nu reageren op een wolf hond omdat ze ze horen en ruiken in hun eigen omgeving?

Nee denk het niet. Waar ik het meeste loop zitten ze nu niet meer. Officieel zijn er geen gevestigde wolven hier. Wel doortrekkers gehad en op een kilometer of 20 van hier worden ze wel vaker gezien.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 23:55

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 00:04

tienus63 schreef:
‘Journalistiek’ (rtv Drenthe) bericht vandaag ‘onafhankelijk ’ artikel over de aanval gisteren in Vredenheim bij Grolloo.

Zeker bang om hun grootste geldschieters te verliezen.

https://m.facebook.com/story.php?story_ ... 0451341057
l

Te triest voor woorden dit.
Om zo'n schapenhouder met zo'n kop boven een artikel nog even een flinke trap na te geven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 01:34

Dreamboy schreef:
tienus63 schreef:
‘Journalistiek’ (rtv Drenthe) bericht vandaag ‘onafhankelijk ’ artikel over de aanval gisteren in Vredenheim bij Grolloo.

l

Om zo'n schapenhouder met zo'n kop boven een artikel nog even een flinke trap na te geven.

Men weet dat het beest er loopt. Je komt niet meer weg met een omheining van een stroomdraad of een sloot. Ik ga eens zien hoeveel dieren achter wolfwerend er nu zijn gepakt.
Tuurlijk, wild kan er in verstrikt raken, ben wel benieuwd hoe vaak dat nu gebeurd precies en weegt het op tegen de enorme hoeveelheden vee die dood gaan.
Schapen in de wei op de ouderwetse manier levert sowieso dode schapen op.

Als je kijkt bij Bij12, staan sommige van de gedode dieren achter 6 of 8 draden, maar het gros achter 2, 3, 1 draad, harmonicagaas of schapengaas en best veel zonder überhaupt preventieve maatregelen. Maw het gros wat wordt gepakt staat achter te weinig bescherming. En helpt die bescherming, nee, vast niet altijd. Maar als ik dit zo lees, zal het zeker ontmoedigen.
Maar je kan je schapen eigenlijk niet meer zo blootstellen aan zoveel ellende. En ik vrees dat die wolf nog lang niet weg is, momenteel neemt het aantal enkel toe.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 06:49

SusanH schreef:
Nee was geen Saarloos Wolfshond volgens mij. Ik denk dat het zo'n hond was: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Tsjecho ... e_wolfhond. Ik vond het echt 1 op 1 een wolf, als ik hem vergelijk met wolven die ik in de dierentuin heb gezien.

Wij hebben zelf een tsjech gehad een korte periode (was letterlijk niet te houden) in een roedel husky's en malamutes. Net als die honden was hij van mijn werkgever maar ik was daar ongeveer 12/7. Nooit dat er 1 hond ruzie zocht met hem. Hij had echt nooit een conflict. En dat met 28 honden totaal....hij kon alles bij iedereen maar tegelijkertijd stond hij er ook naast. Hij had 0 invloed ze lieten hem alsof hij lucht was in principe. Ik ben gek op honden maar hij was echt alles in overtreffende trap. Hij liep in zijn eentje bij bikejoring nog een 12 koppig team husky's eruit haha. Hij is 1x ingespannen in het team husky's. De husky's hebben die keer enkel moeten rennen uhm vliegen. Hij deed het trekken plus de snelheid bepalen. Was niet te doen...en dan zijn in en uitbreek methodes. Niets was onmogelijk en was hij even uit zicht op het eigen terrein? Ging maar zoeken want er was 100% zeker ergens schade. Toen hij dwars door het heras hekwerk ging omdat de buren met hun buitendeur open aan het eten waren kwam het besef dat hij echt teveel was. Het was wel een onwijs gave hond!! Maar het is een way of life zulke honden en 25/7 werk!

Overigens springen zonder reden deed hij niet. Hij kon prefect mee de voortuin in met nog geen meter hoge omheining. Maar toen er op de schuur zolder varkensoren lagen kon hij wel via de auto de bus op en zo de zolder op.... dat had hij zo bedacht en uit gevoerd. Kan een boek schrijven over zijn wilskracht, inzicht en lerend vermogen. Mega tof dier maar echt nooit weer hier!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:06

Dat geloof ik wel dierenfan. Het was een geweldig groot beest. Ook hoog op de poten als een echte wolf en een gigantische kop. Hij kwam ook nog even aan mij snuffelen. Maar niet zoals een gewone hond dat doet. Echt even checken wie of wat je bent.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:12

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 09:37

Wintu schreef:
Dreamboy schreef:

l

Men weet dat het beest er loopt. Je komt niet meer weg met een omheining van een stroomdraad of een sloot. Ik ga eens zien hoeveel dieren achter wolfwerend er nu zijn gepakt.
Tuurlijk, wild kan er in verstrikt raken, ben wel benieuwd hoe vaak dat nu gebeurd precies en weegt het op tegen de enorme hoeveelheden vee die dood gaan.
Schapen in de wei op de ouderwetse manier levert sowieso dode schapen op.

Als je kijkt bij Bij12, staan sommige van de gedode dieren achter 6 of 8 draden, maar het gros achter 2, 3, 1 draad, harmonicagaas of schapengaas en best veel zonder überhaupt preventieve maatregelen. Maw het gros wat wordt gepakt staat achter te weinig bescherming. En helpt die bescherming, nee, vast niet altijd. Maar als ik dit zo lees, zal het zeker ontmoedigen.
Maar je kan je schapen eigenlijk niet meer zo blootstellen aan zoveel ellende. En ik vrees dat die wolf nog lang niet weg is, momenteel neemt het aantal enkel toe.[/quote]

Hoe zie je dit voor je dan? Grote kuddes staan niet constant op dezelfde plek. Die worden regelmatig verplaatst. Zo'n boer kan toch niet om elk weiland zo'n wolfwerende afrastering gaan plaatsen? Dat is leuk als je een paar hobby schapen hebt. Enige optie is alles 24/7 binnen zetten en de schuur goed dicht houden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:07

Dreamboy deze discussie is hier al zo vaak gevoerd. Je kunt van alles bedenken maar het is praktisch niet uitvoerbaar.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:18

pillow schreef:
Dreamboy deze discussie is hier al zo vaak gevoerd. Je kunt van alles bedenken maar het is praktisch niet uitvoerbaar.

Ik denk dat inmiddels alles al wel gezegd is in deze groep. Eens zullen we het nooit worden en dat hoeft ook niet. Ik denk dat iedereen, uitzonderingen daar gelaten, zijn of haar uiterste best doet met alles wat in het vermogen ligt om de dieren zo veilig mogelijk te houden. Helaas hebben we ook te maken met regels en wetgevingen die een hoop onmogelijk maken. Maar om een boer die net een heleboel schapen heeft verloren, al dan niet eigen schuld, zo na te trappen is gewoon niet nodig, zeker niet door een journalist die geacht wordt onpartijdig te zijn.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 10:22

Eesveen
6-12-2023
Tijdstip melding 8.22 uur
Zeker 60 schapen vanmorgen uitgebroken die ver van hun wei bij mensen veiligheid zochten op een dam. Er is in ieder geval 1 dode.
Meer info volgt.

Een dam dialect voor oprit.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:00

tienus63 schreef:
Eesveen
6-12-2023
Tijdstip melding 8.22 uur
Zeker 60 schapen vanmorgen uitgebroken die ver van hun wei bij mensen veiligheid zochten op een dam. Er is in ieder geval 1 dode.
Meer info volgt.

Een dam dialect voor oprit.

Correctie:
De schapen zijn aangetroffen in Wapserveen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:23

Dreamboy schreef:
pillow schreef:

Ik denk dat inmiddels alles al wel gezegd is in deze groep. Eens zullen we het nooit worden en dat hoeft ook niet. Ik denk dat iedereen, uitzonderingen daar gelaten, zijn of haar uiterste best doet met alles wat in het vermogen ligt om de dieren zo veilig mogelijk te houden. Helaas hebben we ook te maken met regels en wetgevingen die een hoop onmogelijk maken. Maar om een boer die net een heleboel schapen heeft verloren, al dan niet eigen schuld, zo na te trappen is gewoon niet nodig, zeker niet door een journalist die geacht wordt onpartijdig te zijn.

Ik snap wat je zegt hoor, heb dat zelf ook tijden geroepen. Maar merk dat mijn mening wat begint te kantelen.
Waarom?

Het feit dat we maar niks horen over ingrijpen van de overheid en dat zie ik ook nog niet gauw gebeuren.
Het feit dat er weer een hoop nieuwe wolven bij zijn gekomen en dat de aantallen jaarlijks toenemen.
Het feit dat er een visie is ingediend over dit gebied, die het leefgebied van een wolf enkel groter maakt.
Het feit dat bijna niemand zijn dieren achter een wolfwerend hek heeft staan, de meesten staan hier nog steeds achter een sloot, een stroomdraadje of wat gaas, ook op kleinere percelen.
Dat er toch aanzienlijk minder dieren achter een wolvenraster worden gegrepen.
En vooral omdat er zoveel leed is onder schapen, en masse worden ze opgevreten.

Dus op wie kan vee zich momenteel beroepen? Eigenlijk alleen op hun eigenaar en dat vaak nog niet eens. En ja, het kost veel tijd en geld, maar het alternatief is dode schapen, willen we toch ook niet? Als je in wolvengebied je schapen op de traditionele manier houdt, dan betekent dat aanvallen van wolven. En dat is gewoon een feit. Het roepen, het verontwaardigd zijn, het vinden dat de wolf er niet mag zijn, ik snap het allemaal, maar het helpt het arme vee niet.
En ik zie in de nabije toekomst geen afname van wolven.

Maar oprechte vraag Dreamboy, hoe zie jij het opgelost dan. Vind je dat dode schapen er dan maar bij horen, want een schapenhouder, boer of wat ook, die kan er niets aan doen? Want ik zie hier in de buurt meer onwil, dan niet kunnen. Een van de grootste schapenhouders hier heeft inmiddels alles achter raster en heb m nog niet weer over een aanval gehoord.

Die wolf gaat niet weg, ze gaan ammenooitniet al die wolven hier weg schieten en allemaal pakken ze vee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:36

Nee, ik vind absoluut niet dat we de dode dieren moeten accepteren maar zoals ik al schreef denk ik dat iedereen zijn uiterste best doet. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen en blijkbaar in jouw omgeving heel veel. Hier zie ik dat minder maar hier gaat het vaak om kleine hobby kuddes. Ik heb geen idee hoe die mensen er zelf over denken. Misschien denken ze dat het allemaal wel los zal lopen, totdat het hun treft. Maar als ik naar mijn eigen paardjes kijk. Ik had er nooit stroom op staan. Nu staan ze achter een hogere, hopelijk wolfwerende omheining met stroom. Ik vind het doodeng want mocht hier een wolf komen dan zal hij wellicht niet in de paddock kunnen komen maar ik weet zeker dat mijn paarden er in hun paniek wel doorheen gaan. Met alle gevolgen van dien.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:45

Ik zag een oproep voorbij komen of iemand iets gezien of gehoord had in Den Hout, NB. 1 schaap dood. BIJ12 gaat DNA onderzoek doen maar duurt weken natuurlijk.

Ik krijg het bericht niet meer gevonden, ik weet niet of het in een van de Wolven melding groepen was.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 11:50

Ik denk dat het veel mensen de kosten en het werk wat een verplaatsbare omheining met zich meebrengt niet kunnen dragen.
Als je een kampje van 800 m2 hebt, dan is het wellicht haalbaar om het zo wolfsproof mogelijk te maken.
Veel mensen kiezen er ook voor om de dieren 's nachts binnen te zetten als ze daar de ruimte voor hebben.
Maar linksom of rechtsom gaat het gepaard met extra kosten.
Voor de professionele schapenhouder die de schapen telkens op andere percelen heeft lopen is het nagenoeg niet te doen, zeker niet in zijn eentje. Je hebt al snel twee personen nodig om de afrastering op te zetten en af te breken.

Ik denk dat heel veel 'onwil' te maken heeft met de portemonnee van de dierhouder én praktische uitvoerbaarheid door de dierhouder.

Als je een klein vast perceel voor je dieren hebt, is het misschien te doen. Buren van mijn schoonvader hebben hun paarden 24/7 buiten staan in wolvengebied. De omheining is wolfwerend gemaakt, maar de paarden hadden al een postzegel, maar imo hebben ze wel een zo'n paardvriendelijk mogelijke variant van de afrastering gemaakt. Maar dat betekent meteen dat de postzegel nog kleiner is geworden.

ik denk echt dat er geen plaats is voor de wolf in West-Europa.
Waarom is er eigenlijk sinds mensenheugenis op ze gejaagd/ verjaagd? En toen was Nederland niet zo volgebouwd en drukbevolkt als nu.
Ook denk ik dat doordat de wolf zo'n beschermde status heeft, het dier zijn schuwheid verliest of zelfs al verloren heeft. Het is toch opmerkelijk gedrag hoe een wolf reageert op de aanwezigheid van de fotografen en auto's en trekkers?

Een beperkte roedel in Nederland werkt niet; je zit dan met inteelt en wat zou dé plek voor een roedel zijn in Nederland? En worden er dan moedwillig prooidieren in dat gebied gedumpt?

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:07

tienus63 schreef:
Ik denk dat het veel mensen de kosten en het werk wat een verplaatsbare omheining met zich meebrengt niet kunnen dragen.
Als je een kampje van 800 m2 hebt, dan is het wellicht haalbaar om het zo wolfsproof mogelijk te maken.
Veel mensen kiezen er ook voor om de dieren 's nachts binnen te zetten als ze daar de ruimte voor hebben.
Maar linksom of rechtsom gaat het gepaard met extra kosten.
Voor de professionele schapenhouder die de schapen telkens op andere percelen heeft lopen is het nagenoeg niet te doen, zeker niet in zijn eentje. Je hebt al snel twee personen nodig om de afrastering op te zetten en af te breken.

Ik denk dat heel veel 'onwil' te maken heeft met de portemonnee van de dierhouder én praktische uitvoerbaarheid door de dierhouder.

Als je een klein vast perceel voor je dieren hebt, is het misschien te doen. Buren van mijn schoonvader hebben hun paarden 24/7 buiten staan in wolvengebied. De omheining is wolfwerend gemaakt, maar de paarden hadden al een postzegel, maar imo hebben ze wel een zo'n paardvriendelijk mogelijke variant van de afrastering gemaakt. Maar dat betekent meteen dat de postzegel nog kleiner is geworden.

ik denk echt dat er geen plaats is voor de wolf in West-Europa.
Waarom is er eigenlijk sinds mensenheugenis op ze gejaagd/ verjaagd? En toen was Nederland niet zo volgebouwd en drukbevolkt als nu.
Ook denk ik dat doordat de wolf zo'n beschermde status heeft, het dier zijn schuwheid verliest of zelfs al verloren heeft. Het is toch opmerkelijk gedrag hoe een wolf reageert op de aanwezigheid van de fotografen en auto's en trekkers?

Een beperkte roedel in Nederland werkt niet; je zit dan met inteelt en wat zou dé plek voor een roedel zijn in Nederland? En worden er dan moedwillig prooidieren in dat gebied gedumpt?

Vergis je niet, ik ben absoluut niet pro wolf. Ik vind dat er hier geen plaats is voor zo een roofdier. Het probleem is echter dat ze er zijn en ze groeien in aantallen. En dan kan ik wel vinden dat ze er niet mogen zijn, dat het niet eerlijk is en dat ze vroeger ook met een reden verjaagd werden, daar verdwijnt het huidige probleem niet mee, die wolf gaat daar niet mee weg.

Er zijn hier genoeg houders die hier hun dieren gewoon achter enkelhoog draad zetten, niet willen aanpassen, want die wolf die hoort hier niet, tja daar heeft dat schaap achter dat enkelhoge draad natuurlijk helemaal niks aan, Kan hier wel niet horen, maar hij is er wel en steeds meer ook.

Het niet kunnen betalen van raster vind ik niet onder onwil vallen, maar onder onvermogen.
De vraag blijft dan toch staan, hoe moet een professioneel schapenhouder dit aanpakken. De dode schapen zien als een bedrijfsrisico en doorgaan ze achter enkel een sloot of stroomdraad te zetten?
En ik weet het, wolfwerend betekent niet wolfproof, maar de aanvallen achter dat raster zijn toch wel in de minderheid.
De vraag is dan eigenlijk, als je financieel het niet kunt opbrengen om je dieren in een veilige(r) omgeving te houden, moet je ze dan nog wel willen houden of moet je dan toch een investering gaan doen of neem je het risico op dood vee. Dit is hoe het er momenteel voor staat.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-23 12:12

Enkel hoog draad uit onvermogen is ok maar uit onwil is niet ok? Het schaap of de wolf interesseert dat geen reet.

Met jouw opmerking "als je het financieel niet kan dragen" zet je mensen die professioneel met hun vee bezig zijn, buiten spel. Ga maar een ander vak beoefenen. Maar zo werkt het niet, een schaapherder met zijn schapen op verschillende percelen gaat niet een ander vak kiezen omdat er wolven zijn. En wat dan met de schapen? Verkopen (=verplaatsen van het probleem). Slachten?
Er is geen ruimte voor wolven in NL. Ze kunnen en moeten hier niet zijn.