Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:11

Sherivey schreef:
Hoe gaat het bij jullie?

Hier ff een dieptepunt, paard begint echt strontvervelend te worden omdat ie niks doet met dat baggerweer.
We gaan per december verhuizen naar een stal met binnenbak/ overdekte longeerbak. Dan kunnen we hopelijk het werk een beetje oppakken.

Hier the same, ik loop inmiddels met dikke buik en mevr staat samen met mijn oudje een beetje “mooi” te wezen.

Het is even niet anders, maar ze word er niet makkelijker op qua gedrag vind ik, een beetje boevig. :=

Zodra het weer kan, mag ze gelijk aan het werk.

Sherivey

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 10:13

Ja, Sheridan is echt een draak momenteel. Bijten, niet per se om je pijn te doen, maar echt dat 'snippen' om uit te proberen. en soms ook omhoog komen als er iets wappert of als ie iets hoort.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:27

Same here, vind het op zich wel fijn te lezen dat ik daar niet alleen in ben haha. Ben het zeikweer helemaal zat. Met harde regen en wind paard inrijden is echt een beetje ruk.

Paard blijft een beetje rennerig en stresserig dus echt erop en rijden hebben we nog niet kunnen doen.

Pak er wel met de dubbele longe en dat gaat dan weer heel netjes, dat doet ze echt super… op een paar keer omdraaien na haha.

Het is ook echt wel een beetje een mevrouwtje ongeduld. Stil staan en wachten zijn echt niet haar favoriete onderdeel.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 11:57

Hier staan ze altijd buiten, dus ze kunnen zichzelf prima vermaken. Wel is ze wat hoger in de energie momenteel doordat ze alleen nog maar in de paddock staan. Kunnen ze net wat minder lange sprintjes trekken dan in de wei. Maar echt vervelend niet, gelukkig :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:18

Hier helaas veel op stal buiten het weideseizoen.
Hopelijk kunnen we over een paar jaar verhuizen naar buiten de randstad.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:26

Sherivey schreef:

Alsin aan huis? Ik ben ook verhuisd naar landelijk gebied en het binnenstaan is ook hier aan de orde van de dag (pension dan).

Dan moet je zeker weten dat je op zandgrond zit/aan het bos.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 14:48

Hier ook 24/7 zelf keuze binnen of buiten maar stukken minder ruimte want de weides zijn uiteraard dicht. Ze staan hoger in energie maar gaat tot nu toe stukken beter dan afgelopen jaar. Nu kan ik regelmatig de zeedijk over en met laag water longeren. Of even longeersingel om en lange lijnen doen. Weliswaar in stap maar koppie goed bezig door parcoursen te maken. We kunnen tot nu toe toch 1x per week mennen en anders in trailer naar bak 2 kilometer verderop en daar los gooien en zo samen hun laten lopen. Ik hoop dat het morgenmiddag droog is. Dan eindelijk weer eens weg onder het zadel. Het is lastig maar lukt hier gelukkig wel. Ik ben blij dat ze lange lijnen zo gewend zijn. Heb vorige week de oudste mee gepakt voor lange wandeling op die wijze. Dan kun je toch meer dan aan halster mee nemen en zijn ze toch even bezig. Doe ik met onze puber ook veel maar die kon toen gelukkig onder zadel weg. Even uit razen

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:18

Hier 24/7 buiten met ca.12 paarden/pony's. Grote paddock met verschillende schuilmogelijkheden, grote heg, zandberg en waterbak. Heerlijk! Het wordt ook niet modderig want de ondergrond is een soort aangestampt fijn betonpuin of zo, maar niet helemaal glad en ook delen met rubber matten en betonplaten.

Hij speelt veel en er is genoeg ruimte om te rennen, dus krijgt daar ook lekker beweging :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 15:44

Dat klinkt als paradijs Leedebee! Kan altijd beter zegt men maar soms lijkt dat van niet haha. Wat een fantastische situatie bij jullie

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 16:33

Wiwabalia schreef:
Sherivey schreef:

Alsin aan huis? Ik ben ook verhuisd naar landelijk gebied en het binnenstaan is ook hier aan de orde van de dag (pension dan).

Dan moet je zeker weten dat je op zandgrond zit/aan het bos.

Aan huis is echt een droom, maar niet zo realistisch.
Maar wij zijn aan het kijken voor Brabant/Noord-Limburg.

Heb voorheen in Brabant gewoon en eigenlijk nooit problemen gehad met vinden van stalling waar ze altijd buiten komen. Oke, op de luxe/wedstrijdstallen vaak maar een uurtje paddock, maar de minder luxe stallen (voor de mens) wel meer buiten.

Leedebee, jouw plekje klinkt echt als een paradijs :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:30

Dat is het zeker!
Aan huis klinkt ook altijd als een droom, maar eigenlijk wordt alles dan veel meer werk!
Nu wordt het ruwvoer geregeld en hoef ik maar 2 a 3x per maand een mestbeurt te doen. En hij staat met veel vriendjes.
Aan huis moet je iedere dag alles zelf doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 17:45

Dat is waar, al gaan we nu ook naar een stal waar we meer zelf moeten doen. Vind ik wel fijn eigenlijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 18:18

Hier in deze contreien (wij staan met de paarden in Woubrugge) is het in de winter echt te nat voor de wei.
En iedere winter wordt natter en natter. We hebben wel goede paddocks die normaal ook droog staan want gedraineerd. We hebben service vanuit stal (wel extra kosten) of je regelt onderling met binnen/buiten zetten of in de molen. Voer zetten we klaar in bakjes 3 x pd; 2 x wordt door stal gevoerd. Hooi krijgen de paarden ook 3 x pd. De avond voerbeurt wordt op toerbeurt gevoerd door onszelf inclusief hooi. Dus je bent 1 x in de 1,5 maand aan de beurt om s avonds te voeren
Stallen door de weeks mesten doen we zelf. Er wordt 1 x per 2 weken volledig leeggehaald en tussendoor opgestrooid (machinaal). Als je dat zelf dan een beetje verdeelt staat je paard altijd op een schoon bedje.
s Zomers hebben we wel weidegang. Een halve dag. Een overdekte losgooi/longeerbak en niet overdekte longeerring een 20x40 buitenbak en 20 x 60 half open bak met dak, beide met agterberg bodems. Dus je kunt altijd droog trainen. De bodems worden goed onderhouden.
De stapmolen is overdekt en met zand, wordt regelmatig verschoond. De stallen zijn 3,5 bij 3,5. De onze met buitenluik. Voor het gebruik van paddocks en de longeerfaciliteit is er een app, waarmee je je tijd kunt reserveren. Wachten hoeft zo eigenlijk nooit en er zijn ook best veel paddocks. Vaak staan ze nog leeg en kun je er nog een uurtje extra in.
De stal is niet goedkoop maar wel heel functioneel en daardoor ook heel fijn. Eigen instructie is toegestaan. Wel even melden, zodat lessen op elkaar kunnen worden afgestemd.
Er is een smidplaats, 2 spuitplaatsen, zonnebank voor de paarden, grote kasten om je spullen op te bergen en dekenrekken om je dekens op te hangen. Er is een soort kantine (zonder personeel) met koffie en frisdrank apparaat en verwarming zodat je ook even warm en droog kunt zitten, als je heel koud en nat bent :D :D
De stal is optimaal voor het faciliteren van een serieus sportpaard. Het enige dat mist is een mooie buitenrit. Dat kan daar niet. Om buiten te rijden moet je de trailer pakken.

De paarden staan in eigen weitjes of als ze bekend met elkaar zijn met 2. Dat is een beetje aan de eigenaar.
Via de service op stal gaan de paarden een dagdeel in de wei, maar je kunt ze ook zelf nog of met je stalgenoten regelen dat ze nog wat langer gaan.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 20:10

Jij staat wel luxe hoor!

Ik sta in Hazerswoude Dorp, dus dat is "in de buurt" :D

Hier hebben we een 20x40 buitenbak die het goed volhoudt met dit weer. En een longeerbakje. In de bak mag gewoon alles. Lessen kan je op de kalender schrijven zodat je rekening met elkaar kan houden. Mini kantine met warm water en een wc. Lekker basic, maar alles wat je nodig hebt :o
Op het land is hier ook halve dagen zolang het weer het toelaat.

En wat ook heel fijn is, is dat de mensen die hier staan heel gezellig zijn. Alle disciplines door elkaar, lol met je knol tot serieuze dressuur. Iedereen doet gewoon lekker zn ding en geen gezeik :D

Ik zou hier nooit meer weg willen!

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:03

Ik zit ook redelijkerwijs bij jullie in de buurt dan :D

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:05

Wat grappig!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 21:26

Ik zit wat zuidelijker in Zuid-Holland :))
Krijg vaak ook te horen "oooohh, jij woont in Zeeland toch?" :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-23 22:41

Paardenbeest deed het vandaag trouwens voorbeeldig. Netjes stap en draf onder het zadel zonder al te veel spanning. Wat een beetje normaal weer en omstandigheden al niet kan schelen. Goede stap gezet, wat heel fijn is want van de week zag ik het echt ff niet meer zitten.

Toen kwam de tandarts weer langs. Mevrouw is druk aan het wisselen en in krap 5.5 maand was er al een hoop aan haken en scherpe randen ontwikkeld. Jammer genoeg wou ze toch nog even controleren of er toch niet nog een puntje van het wolfskiesje achtergebleven was. Was niet zo maar daardoor wel weer tandvlees open en dus weer een poos geen bit in, zucht. Daarbij is het 12.5 brede bitje eigenlijk ook te breed dus ff kijken of ik voor 11.5 of zelfs 10.5 ga. Bizar smal vind ik. Alles wat ik hier heb liggen is 13.5 haha.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-23 09:39

Dat is weer ff een opsteker als het dan goed gaat. Go with the flow is denk ik de beste manier. :j

Die geeft idd een klein mondje dan hihi.

Ik ben nu nog veel bitloos bezig, maar een bit vindt hij tot nu toe ook prima. Al heb ik daar verder nog niks op gevraagd. Alleen in en dan los aan het werk in de longeerbak.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 10:22

Hoi iedereen. Ik lees een tijdje mee maar heb al enkele maanden niet meer gereageerd. Ik vind het leuk om alles te volgen hier want de vreugde die je krijgt met het opleiden van een jong paard deel ik zowat door het scherm heen :j

De laatste keer was ik wat aan het wikken en wegen of ik haar een pijnvrij leven kon geven. Na behandelingen, revalideren enz zijn we tot de conclusie gekomen dat niets werkt. Ze wordt over 1.5 week ingeslapen. Ik begin het al te accepteren. Gisteren liep ze wel los in de bak en potverdorie, ze is echt m’n droom paard. Prachtige koffievos, net 160 groot. Een mooie kop met volle voorpluk en staart en soepele bewegingen. Ik kijk de video’s steeds terug, en ik heb wat gekeken online. Maar geen enkel dier is zo prachtig zoals zij. Ze is totaal uniek voor mij, ook in karakter. Werken vind ze fantastisch, en ze is onverschrokken. Daardoor heeft ze natuurlijk ook een ongeluk gehad. Ze had soms een beetje een grote … waffel. Ik wil ff geen paard, ik ga ook weer studeren deeltijd en ik ga lange dagen maken. Maar ik lees mee en zal soms reageren. Ik hoop dat jullie heel veel mooie avonturen nog zullen blijven delen van jullie knappe dieren <3

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 11:16

Wat ontzettend verdrietig. Dapper en eerlijk besluit.

Ik heb begin dit jaar een soortgelijke situatie gehad met mijn bonte droom paardje die haar pees bijna compleet doorgehaald had. Nog geen eens 2 geworden maar ik was bij haar ook van mening dat de kans op een pijnvrij leven nihil was. Zo oneerlijk als ze niet eens de kans krijgen met hun leven te beginnen.

Sterkte x

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 15:09

Wat verdrietig, maar het zal ook de juiste keuze zijn. Het is soms zo oneerlijk!

Veel sterkte de komende tijd :knuffel:

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 16:13

Oh wat verdrietig Raineri. Eerlijke beslissing, maar zo moeilijk als je die moet nemen over een dier wat nog zo'n mooi leven voor zich zou moeten hebben. Heel erg veel sterkte! :(:)

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 17:09

Raineri, wat ongelooflijk verdrietig. Dikke knuffel en veel sterkte :knuffel:

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-23 19:04

Raineri heel veel sterkte gewenst! Wat zal dit een ontzettend moeilijke, bijna onmogelijke beslissing geweest zijn. Echter als pijnvrij onmogelijk is dan helaas wel de enigste juiste keuze.