Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:09

xSCWx schreef:
Nou ik ben net terug van een bezichtiging, ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Lief paard, eigenlijk alles wel wat ik zoek. Vlot aan het been, heeft er zin in maar toch goed terug te nemen, betrouwbaar, moedig, makkelijk in omgang etc. Liep wel iets tegendraads op het bit maar ja, 4 jaar, waarschijnlijk de tanden? Vooral 1 kant pakte hij iets vast, maar ook niet zo dat het niet werkbaar was. Zal na de tandarts en evt ander bit (en training) denk ik wel opgelost worden. Pas klinisch goedgekeurd, dus dat is ook wel prettig.
Maar het lijkt wel alsof ik gewoon nog niet helemaal open sta voor een nieuw paard nadat mijn perfecte paardje is afgekeurd vorige week. Maar dat ik nu geen paard heb is zacht gezegd niet goed voor mijn humeur :') dus ik vraag me nu af, wil ik een paard laten lopen die wel overal aan voldoet maar ik nog geen mega klik mee heb? Maar ook niet zo dat er totaal geen klik was ofzo. Poeh ik vind het lastig.

Is het dan niet dat je buikgevoel iets over dat vastpakken voelt? Dat je misschien denkt dat het iets anders ook kunt zijn?

Je kunt altijd een tweede keer gaan kijken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:19

Phonix schreef:
xSCWx schreef:
Nou ik ben net terug van een bezichtiging, ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Lief paard, eigenlijk alles wel wat ik zoek. Vlot aan het been, heeft er zin in maar toch goed terug te nemen, betrouwbaar, moedig, makkelijk in omgang etc. Liep wel iets tegendraads op het bit maar ja, 4 jaar, waarschijnlijk de tanden? Vooral 1 kant pakte hij iets vast, maar ook niet zo dat het niet werkbaar was. Zal na de tandarts en evt ander bit (en training) denk ik wel opgelost worden. Pas klinisch goedgekeurd, dus dat is ook wel prettig.
Maar het lijkt wel alsof ik gewoon nog niet helemaal open sta voor een nieuw paard nadat mijn perfecte paardje is afgekeurd vorige week. Maar dat ik nu geen paard heb is zacht gezegd niet goed voor mijn humeur :') dus ik vraag me nu af, wil ik een paard laten lopen die wel overal aan voldoet maar ik nog geen mega klik mee heb? Maar ook niet zo dat er totaal geen klik was ofzo. Poeh ik vind het lastig.

Is het dan niet dat je buikgevoel iets over dat vastpakken voelt? Dat je misschien denkt dat het iets anders ook kunt zijn?

Je kunt altijd een tweede keer gaan kijken.

Maar dan ook kijken voor het echie. Waarom zou dat onderbuikgevoel er zijn en wat zie ik aan het paard dat dat gevoel versterkt of juist niet.

Heel cru maar de helft tot 2/3 van de negatieve aankoopadviezen worden overbodig gegeven omdat je het op voorhand al aan had kunnen zien komen.

Kijk er dus nog eens heel erg goed naar!
Als je een filmpje hebt, stuur maar; wellicht is het zelfs vanaf film te zien.

Andere vraag: wat vond het paard van jou? Zag het paard jou wel zitten?
Hier eentje die per se met mij mee wilde. Zij had meer klik dan ik maar ik heb d'r toch mee genomen en ik ben nog steeds heel blij met d'r.

Clairetje81

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:44

Denk dat ik in jou geval gewoon nog een keer zou kijken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:55

Het klinkt te goed om meteen ‘nee’ te zeggen omdat er geen klik is. Dus, zeker nog een 2e keer gaan rijden :j !

Voor mezelf speelt zo’n klik toch wel mee. Ik merk dat ik dan op 1 of andere manier toleranter ben tov de gebreken of streken die later ev tevoorschijn komen. Maar hoe ouder ik word, hoe meer ik toch ook beredeneer in functie van mijn veiligheid. Anderzijds, 1x ooit puur rationeel een paard gekocht, een gelder, mezelf ook wat laten beïnvloeden door mijn man, maar: nóóit meer !

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:15

Het hoeft van mij echt geen uperduper klik te zijn. Dat weet je gewoon niet altijd meteen. Soms, maar dat is dan echt mazzel. Als het past komt de klik later meestal wel goed. Belangrijkste is een gezond paard.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:19

Precies babootje. Die super klik heb ik er maar met 1 gehad. Dat was vanaf moment 1 van beide kanten. Degene daarna stond ik er ook niet voor open, maar vond het wel een heel leuk dier en heel passend. Die klik groeide toen we hem hadden en was uiteindelijk net zo sterk als bij die ervoor.
Misschien verschilt het wat men onder een klik verstaat, maar ik heb hem dus wel met ieder paard gehad wat ik uitgezocht heb. De enige waarmee ik het niet had was ook niet voor mij bedoeld, maar voor moeder en die had wel die klik. Ik kon ermee overweg en vond haar leuk maar dat was het. Alle anderen waren wel echt meer, maar dus niet vanaf 1e moment.

Als ik dat gezocht had had ik meerdere paarden misgelopen waar dat wel mee gegroeid is.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 19:34

Ik heb maar bij 1 paard in mijn leven geen klik gehad. Het was een best paard; prima om te rijden. Oke op stal maar met vreemden was het even waarschuwen en absoluut geen mensenpaard.
Die zette je op de wei en dan kwam ze gewoon niet meer. Die heb ik echt moeten vangen, toen we een hele slechte zomer hadden en de wei veranderde in een meer. Wilde ze nog niet komen.
Ze verwilderde al na een dag. Op stal, weer een prima paard maar nooit aanhankelijk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:08

En …klik kan ook verdwijnen en heb je niet altijd zelf aan de hand
Sterker nog paard kan ook zijn baas niks meer vinden 2x mee gemaakt (niet zelf gelukkig) op stal.
Beide paarden zijn ook verkocht

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:12

Wbt klik;

Ik ben op het aller laatste moment nog terug gekomen op mijn 1e keus. Had enkele weken daarvoor een Tinker bezichtigt, maar we kwamen samen niet uit de prijs en ik had twijfels of hij beleerd was. Toen ik 3 weken later hem nog steeds niet uit mijn gedachte kreeg heb ik contact gelegd. Paard stond gereserveerd onder voorwaarde van weidegang, maar eigenaresse had liever dat hij naar mij zou gaan. Tenminste zo kwam ze over. Kopende partij voldeed klaarblijkelijk toch aan de voorwaarden. Dus contact liep dood. Ik moest en zou ook iets anders vinden.

Uiteindelijk koppel fjorden bezichtigt, 3 jarige ruin. Qua uiterlijk en voorkomen verliefd op een paard maar niet met hetzelfde gevoel als voor de tinker. Hij had ook wel interesse in mij op dat moment. Aangekocht mocht nog ruim 6 weken blijven staan. In die 6 weken tig keer langs geweest en er was er eigenlijk maar 1 die mijn binnenzak in kroop, elke keer weer. Enorme klik en sterker dan met mijn aankoop.

Met hangende pootjes naar de verkopende partij gestapt en de koop aangepast. Geen moment spijt. Geen enorme wauw op zijn uitstraling maar met deze kan ik lezen en schrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:16

Haha linda, dat js ook mooi. Kan idd onbewust groeien. Eigenlijk geweldig dat je dus 6 weken moest wachten.

Had ik met hond, keuze uit meerdere pups, ik wilde nummer 1. Maar elke keer met kijken kwam 2 juist bij me en die heb ik uiteindelijk dus ook meegenomen en geen dag spijt van. Niet de kleur die ik wilde of in 1e instantie de pup die ik wilde, maar idd lezen en schrijven. En nu 9 jaar later nog steeds.

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:55

Hoe lang hebben jullie over je zoektocht gedaan en hoeveel paarden hebben jullie bezichtigd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 20:58

Ik zou ook zeker nog een 2e keer gaan kijken, misschien is het niet, misschien wel, maar dan ben je misschien iets zekerder van je zaak.

Bij mij is iets van een klik wel heel belangrijk, bij mijn laatste paard twijfelde ik na de eerste bezichtiging dus nog een keer gaan kijken. Onder het zadel had ik er nog steeds niet echt de klik mee (achteraf gezien), maar vanaf de grond wel dus toch gekocht.
Vanaf de grond kon ik er alles mee maar onder het zadel is het nooit wat geworden, zij een Uber gevoelige merrie en ik een erg gevoelig mens, zij had 200% focus en aandacht nodig onder het zadel en die kon ik haar niet geven helaas.
Bij haar nieuwe eigenaresse is ze echt in haar element gelukkig, voor mij even geen eigen paard.
Heb er gewoon de tijd en energie niet voor, hopelijk vind ik een leuk bijrijdpaard een keer.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:01

Vinnie123 schreef:
Hoe lang hebben jullie over je zoektocht gedaan en hoeveel paarden hebben jullie bezichtigd?

Ik heb er een heleboel bij dezelfde stal bezichtigd. Zoektocht opzicht duurde een maand/ twee maanden denk ik.

Maar nu had ik al contact met de fokker. Daar kwam mijn eerdere jaarling vandaan. Nadat ik die heb moeten laten inslapen, ben ik eens langs gegaan om te kijken bij de jonge paarden.

Icelandshet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:09

In mijn beleving is het ook een beetje wat je achter een 'klik' zoekt.

Bij één van mijn paarden wist ik het meteen, dit is hem. Niet omdat hij zo mooi of braaf was, ook voldeed hij niet aan mijn eisen. Toch was hij absoluut mijn 'once in a lifetime'.

Bij de anderen was het minder duidelijk, maar was ik bij allemaal gemotiveerd of enthousiast om met ze aan de slag te gaan. En ookal was die eerste verliefdheid er misschien niet/minder betekent niet dat dit niet kan groeien denk ik :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:18

Vinnie123 schreef:

Vienna: 1 paard.
Het Monster: 2 paarden. Een mooie Krack C merrie, maar die was saai. Het Monster is niet saai :+

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:19

Dilan93 schreef:
Vinnie123 schreef:

Ik heb er een heleboel bij dezelfde stal bezichtigd. Zoektocht opzicht duurde een maand/ twee maanden denk ik.

Maar nu had ik al contact met de fokker. Daar kwam mijn eerdere jaarling vandaan. Nadat ik die heb moeten laten inslapen, ben ik eens langs gegaan om te kijken bij de jonge paarden.

Dat is fijn! Heb je er eentje op het oog?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:26

Vinnie123 schreef:

Mijn vorige, die ik in 2018 heb gekocht... heb ik een half jaar over gedaan :')
En een stuk of 20 bezichtigd.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:29

Beide keren 1 paard en 1 bezichtiging.
Eigenlijk m’n pony van de foto al besloten dat het hem werd. Ik was ook 14, er was weinig keuze binnen het budget (800 euro :+ ) en ik was gewoon echt weg van zijn foto. Hij was sowieso onbeleerd en ik had nog nooit ‘geen’ klik gehad met een paard.

Dit keer wist ik echt wel dat ik vaker geen klik heb, dan wel. En dat het een paard moest zijn waar ik echt de komende 20 jaar minstens van wil genieten. Dus ik had mezelf voorgenomen niet helemaal weg te zijn van het eerste paard wat ik zou gaan bezichtigen. Wat heel hard mislukte omdat ik het gewoon wist toen ik haar zag. Maaarrr ik ben een ontzettend impulsief gevoelsmens.

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:32

Vinnie123 schreef:

Ik begon rond 1 juni, en 10 september kwam mijn paard. Twee paarden werd wel afgekeurd in de tussentijd.

In totaal 5 paarden bezichtigd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:35

Vinnie, ik heb er in juli vorig jaar een gekocht :j
Het is nu nog even geduld hebben tot ie over een jaar vanaf zijn opfokadres naar hier komt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:35

Bij mijn eerste paard was hij de tweede waarbij ik ging kijken.
Bij mijn tweede paard heb ik er zeker 15 bezichtigd.
Bij de 3e heb ik er 2 bezichtigd en nu direct de eerste gekocht.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:39

Vinnie123 schreef:

Met Valentijn hebben we er 2 maanden over gedaan. Dit was aan het begin van corona dus het begon net een gekkenhuis te worden op de markt. We hadden een stuk of 5 paarden bezocht en waren bij twee paarden 2e geworden. Ook bij eentje zouden we gaan bezichtigen en toen werden we in de ochtend gebeld dat het paard al verkocht was. Ik had met een paard echt een klik en vond haar helemaal geweldig ook qua uitstraling. Een compleet witte tinker met een hartje van goud. Helaas vonden de eigenaren dat ze toch beter af was bij een gezin met kinderen, hier ben ik wel echt heel erg kapot van geweest.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 21:45

1e hebben we er 5 gezien, 1 afspraak voor keuren en toen kwam er vaag verhaal van ongeluk en rust (we denken gewoon verkocht voor meer geld haha) en het 6e paard gekeurd en gekocht.
Die erna heb ik er wel 10 tot 15 gezien, 1 negatief koopadvies. Toen week voor vakantie ergens gaan kijken wat eigenlijk niks leek qua advertentie maar bij kijken en proefrijden helemaal weg ervan. Dag voor vakantie laten keuren en daarna kwam die.
Daarna 3 of 4 gezien, 1 negatief koopadvies en daarna paard gevonden die op alle fronten beter paste.
Huidige hebben we er ook 5 gezien, denk ik? Dit was wel de enige die we hebben laten keuren.

Allemaal paar maanden, tussen de 1 en 3 oid, aan het rondkijken geweest. We gingen bijna elk weekend op pad, of 's avonds nog. Zelfs op vakanties :') maar wel kritischer op waar we gingen kijken telkens.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:01

Vinnie123 schreef:

Weekje of 3 nu, 4 of 5 keer wat wezen kijken.

2 paarden daarvan kwamen aardig in de buurt van wat ik zocht, alleen had ik bij de 1ste twijfels over gezondheid, dan maar de 2de gekocht :) Nr 1 had ik eigenlijk betere klik mee maar vond het zonde van geld om die te keuren, mijn roentgenogen ;) zeiden niet doen. 2de bleek wel goed gezond.

Qua klik mis ik Fly nog steeds heel erg, Henkie is een hele lieve vent maar hij is Fly niet :n terwijl Fly objectief gezien echt een zuur wijf was :+ maar dat maakte het bijzonder juist, ze mocht mensen niet maar mij dan weer wel, Henkie daarentegen mag iedereen ;)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 22:49

Op foto en film vond ik mijn paard niet bijzonder, zelfs bijna de afspraak afgebeld :')
Op de poetsplaats vond ik het maar een klein iel ding. En toen zat ik er op <3 mega klik en verliefd.. Eerst heb ik nog "hard to get" gespeeld met de verkopers maar later die avond toch maar gebeld en beslist :D
Nog steeds heel blij en verliefd op hem :D

Mijn vorige paard dat helaas is ingeslapen, qua looks was ik zo trots/verliefd maar we hebben nooit die klik gehad zoals bij mijn huidige paard. Toch mis ik hem nog steeds maar ik denk dat ik de verloren droom mis ipv paard zelf..