[VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

herr_balou

Re: [VOLG] van onhandelbaar tot? We gaan het zien.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 23:34

Jeetje wat is het madammeke dan eigenlijk een treurig hoopje paard. Ze is prachtig hoor, maar als paard-paard heeft ze nog wel een weg te gaan. Mooi hoe je je voor haar inzet Avalanche.
En dan zijn er mensen die roepen dat hun paard zo graag op stal staan en dan begrijp je hoe dat komt, die paarden weten niet beter... vreselijke...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 00:43

Dat idd. Die paarden staan niet graag op stal, ze weten gewoon niet hoe ze paard moeten zijn :(:)

En tuurlijk is het lekker makkelijk he, je kan je paard altijd pakken, ze zijn vaak heel mensgericht dan (wat natuurlijk ook onnatuurlijk gedrag is eigenlijk).

Maar ze zijn net zo gefrustreerd als een paard wat wél beter weet, ze snappen prima dat ze wat missen, ze weten alleen niet wat........

En dus gaat het moppie morgen gewoon weer naar buiten, met mattie. De wei ligt er prachtig bij, ook een mooi veilig plekje, want veel bomen eromheen, en niet aan de weg. Ik zou ze er eigenlijk veel langer op willen hebben, maar dat kan ze echt nog niet aan. Dit is al echt heel spannend en moeilijk, al staat ze wel op me te wachten.

De vliegenkap is ook geaccepteerd, want die vliegen bij je ogen zijn niet fijn he. Het was best een hele dure, maar hij laat de ogen zo mooi vrij. Met neusnetje ook en oren.

Ik vind het ook treurig. Het voordeel wat ik heb is dat ze helemaal nog niet te oud is om het te leren. Ik denk dat als ze het echt snapt, hoe leuk het is om met je matties buiten te zijn, dat ze daar ook veel voldoening van krijgt.

Maar teruglopen en ze dan hard horen roepen is gewoon klote ;(
Want je wéét dat het beter is zo he, maar het voelt als haar in de steek laten. Dan moet je jezelf even een schop onder de kont geven.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 09:24

Ik ken het. Heb het ook met mijn merrie gehad en het snijdt door je hart.

Maar het hoeft niet te betekenen dat het dier nooit heeft geleerd paard te zijn. Ik had mijn merrie al 9 jaar, stond al 9 jaar dagelijks met heel veel plezier op de wei. Wel de alpha merrie, moest haar kudde bij elkaar hebben, maar heel erg relaxed en blij ei op de wei. Overdag buiten, 's nachts op stal.

Door omstandigheden moest ik haar verhuizen. Ik dacht een perfect plekje gevonden te hebben met het hele jaar door weidegang (oude plekje was in de winter grote paddock) en zoals gewend 's nachts op stal. Bracht haar, op de stal niets aan het handje. Begon meteen hooi te eten, even neuzen met de buren, okay...chill. Op de wei...drama. Rondjes draaien bij de uitgang, helemaal geen interactie met de andere paarden terwijl mijn merrie juist altijd heel sociaal was met andere paarden, gillen en niet stoppen met gillen en draaien. Naar de wei brengen, totaal in de ankers, loodrecht omhoog en echt gevaarlijk...die kant wil ik niet op. Uit de wei halen werd je bijna verpletterd, wist van gekkigheid niet hoe snel ze naar haar stal moest komen. Eenmaal op stal, niets meer aan de hand. Op die stalling waren verschillende weide mogelijkheden, allen uitgeprobeerd, bij merries, bij alleen ruinen, bij combinatie, boskant, akkers kant..overal blinde paniek zodra ze in de wei stond. Binnen een maand was ze van pure stress 100 kilo kwijt en mijn altijd hollands welvaren paard was een scharminkel geworden. Opgeladen, terug naar de oude stal, stapt uit, hinnikt, zucht...en gaat de wei op alsof er nooit iets gebeurd was. Geen onrustig moment gehad, kop aan de grond, grazen, totale tevredenheid.

Begin dit jaar haar opnieuw verhuisd omdat ik niet kan blijven waar ik stond. Bij de eerdere verhuizing had ik geen enkele zorg, omdat ik echt dacht dat ze daar heel blij zou worden...niet dus. Dus voor deze verhuizing heb ik maandenlang buikpijn gehad...oh wat als het weer mis gaat, nu kan ik niet meer terug naar waar ik vandaan kwam. Maar geen centje pijn, ze is volledig tevreden, vanaf dag 1 met haar nieuwe plek. Paard blij, baasje blij. Maar ooooh wat heb ik gejankt in die maand dat mijn paard op een plek stond waar ze niet kon aarden in de wei. Ik ging elke dag met een klomp in mijn maag naar haar toe en reed jankend terug naar huis (paard stond op 50 km van mijn huis, juist omdat ik dacht dat dat het perfecte plekje voor haar zou zijn) En ja ik had haar op stal kunnen houden, want daar oogte ze wel tevreden en relaxed maar dat gaat tegen al mijn gevoel in...juist omdat ik wist dat ze onder andere omstandigheden de wei enorm wist te waarderen.

Wil niet zeggen dat het met jouw paard ook zo zal gaan, maar ik wil alleen maar zeggen dat het niet hoeft te zijn dat ze niet weet hoe paard te zijn, maar het misschien op die wei (nog) niet weet. En ook dat het niet altijd betekent dat het met volharden maar goed komt, sommige plekken/weides worden gewoon door een paard niet geaccepteerd. Dus hou haar goed in de gaten, want jouw paard heeft al niet veel vetjes. Het was schrikbarend hoe snel mijn paard van bol naar hol ging....alleen omdat ze totaal gefrustreerd raakte van die weides. Verder kan het natuurlijk ook gewoon met het voorjaar/eerste hengstigheid van het jaar te maken hebben...hormonen zijn ook mindfucks.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:06

Ik ken de achtergrond van dit paard redelijk goed, ik heb vrij uitgebreid geïnformeerd :)

Ik snap je punt hoor, en sommige paarden vinden het gewoon écht niet fijn op de wei.
Ik persoonlijk zou ze het liefst 24/7 in een paddock paradise hebben, maar ik weet ook dat ik er dit paard niet gelukkig mee maak. Imo moet je dat dan ook niet willen, en zeggen: joh, we maken er het beste van, ook al is het niet optimaal voor andere paarden, voor dít paard is dat wel zo.

Voor een deel is dat ook wat ik met dit topic heb willen doen. Aantonen dat het allemaal zo zwart wit niet is, dat je soms paarden krijgt waarbij je je even flink op je hoofd moet krabben, wat daar dan toch mee aan te vangen. Ik zou willen dat het zo simpel was, dat voor ieder paard hetzelfde recept werkte.

Dat gezegd hebbende, Madammeke is over het algemeen een heel vrolijk paard, en begint steeds meer een blij paard te worden. Ze aardt hier heel goed, en vindt het fijn om hier te wonen.
En ze is elke dag een klein beetje rustiger. Maar ik moet erbij vertellen dat ik nog steeds flink aan het voeren ben, want ze wordt natuurlijk niet dik als ze niet graast, dus ze krijgt nog steeds het niet-weide-menu.

Andere paarden gaat steeds een beetje beter, ze vindt niet meer dat alle paarden neergeslagen moeten worden, en mattie is helemaal het einde (vind ik ook, zonder hem waren we hier nu ook niet geweest). Het kind is content.

Maar dit deel is spannend. Voor nu heb ik besloten dat ik het iig 2 weken geef. Op die termijn moet er verandering te zien zijn als het werkt, en als het niet werkt, hebben we nog altijd paddocks.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:14

Klinkt als een goed idee. Ik ben wel benieuwd naar een foto van madam bodybuilder <<)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:17

Avalanche schreef:
mattie is helemaal het einde (vind ik ook, zonder hem waren we hier nu ook niet geweest).

Cesar Millan had Daddy, Avalanche heeft Mattie :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:19

Sintara schreef:
Klinkt als een goed idee. Ik ben wel benieuwd naar een foto van madam bodybuilder <<)

Die komt, ik zal ze vanmiddag eens maken.

Het meest idiote is dat er nog steeds weinig vet op zit, ribben zijn nog steeds prima te zien, maar de hals, schouders en billen zijn behoorlijk gespierd.
Waar ze dat vandaan haalt, snap je ook niet, want ze ziet eruit alsof ze gewichten traint met proteïne drankjes :') en zoveel doet ze nog niet.

Rex_Rolfo schreef:
Avalanche schreef:
mattie is helemaal het einde (vind ik ook, zonder hem waren we hier nu ook niet geweest).

Cesar Millan had Daddy, Avalanche heeft Mattie :D

Mattie verdient een standbeeld. Echt waar <3

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:25

Ideaal :D

Sowieso ben ik altijd fan van paarden die dingen aan paarden leren, wij mensen hebben toch altijd een paar barrières die ze onderling niet hebben :j

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 12:27

Ik ook hoor. En ik kan die dingen ook niet uitleggen he. Mattie kan dat prima :j

Mattie heeft ook superveel geduld (en is nogal lui uitgevallen :+ ) en trekt zich er niets van aan als zij de boel op stelten zet.

Overigens vindt ze tegenwoordig wel dat hij goede punten heeft :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:34

oji schreef:
Ik ken het. Heb het ook met mijn merrie gehad en het snijdt door je hart.

Maar het hoeft niet te betekenen dat het dier nooit heeft geleerd paard te zijn. Ik had mijn merrie al 9 jaar, stond al 9 jaar dagelijks met heel veel plezier op de wei. Wel de alpha merrie, moest haar kudde bij elkaar hebben, maar heel erg relaxed en blij ei op de wei. Overdag buiten, 's nachts op stal.

Door omstandigheden moest ik haar verhuizen. Ik dacht een perfect plekje gevonden te hebben met het hele jaar door weidegang (oude plekje was in de winter grote paddock) en zoals gewend 's nachts op stal. Bracht haar, op de stal niets aan het handje. Begon meteen hooi te eten, even neuzen met de buren, okay...chill. Op de wei...drama. Rondjes draaien bij de uitgang, helemaal geen interactie met de andere paarden terwijl mijn merrie juist altijd heel sociaal was met andere paarden, gillen en niet stoppen met gillen en draaien. Naar de wei brengen, totaal in de ankers, loodrecht omhoog en echt gevaarlijk...die kant wil ik niet op. Uit de wei halen werd je bijna verpletterd, wist van gekkigheid niet hoe snel ze naar haar stal moest komen. Eenmaal op stal, niets meer aan de hand. Op die stalling waren verschillende weide mogelijkheden, allen uitgeprobeerd, bij merries, bij alleen ruinen, bij combinatie, boskant, akkers kant..overal blinde paniek zodra ze in de wei stond. Binnen een maand was ze van pure stress 100 kilo kwijt en mijn altijd hollands welvaren paard was een scharminkel geworden. Opgeladen, terug naar de oude stal, stapt uit, hinnikt, zucht...en gaat de wei op alsof er nooit iets gebeurd was. Geen onrustig moment gehad, kop aan de grond, grazen, totale tevredenheid.

Begin dit jaar haar opnieuw verhuisd omdat ik niet kan blijven waar ik stond. Bij de eerdere verhuizing had ik geen enkele zorg, omdat ik echt dacht dat ze daar heel blij zou worden...niet dus. Dus voor deze verhuizing heb ik maandenlang buikpijn gehad...oh wat als het weer mis gaat, nu kan ik niet meer terug naar waar ik vandaan kwam. Maar geen centje pijn, ze is volledig tevreden, vanaf dag 1 met haar nieuwe plek. Paard blij, baasje blij. Maar ooooh wat heb ik gejankt in die maand dat mijn paard op een plek stond waar ze niet kon aarden in de wei. Ik ging elke dag met een klomp in mijn maag naar haar toe en reed jankend terug naar huis (paard stond op 50 km van mijn huis, juist omdat ik dacht dat dat het perfecte plekje voor haar zou zijn) En ja ik had haar op stal kunnen houden, want daar oogte ze wel tevreden en relaxed maar dat gaat tegen al mijn gevoel in...juist omdat ik wist dat ze onder andere omstandigheden de wei enorm wist te waarderen.

Wil niet zeggen dat het met jouw paard ook zo zal gaan, maar ik wil alleen maar zeggen dat het niet hoeft te zijn dat ze niet weet hoe paard te zijn, maar het misschien op die wei (nog) niet weet. En ook dat het niet altijd betekent dat het met volharden maar goed komt, sommige plekken/weides worden gewoon door een paard niet geaccepteerd. Dus hou haar goed in de gaten, want jouw paard heeft al niet veel vetjes. Het was schrikbarend hoe snel mijn paard van bol naar hol ging....alleen omdat ze totaal gefrustreerd raakte van die weides. Verder kan het natuurlijk ook gewoon met het voorjaar/eerste hengstigheid van het jaar te maken hebben...hormonen zijn ook mindfucks.

Nou duidelijker kon je paard het niet aangeven Oji. Je hebt echt geen idee wat de reden zou kunnen zijn geweest.? Stonden er misschien hoogspanningsmasten? Ik heb een pony gehad die daar ontzettend op reageerde. Kon geen rust vinden in de buurt van hoogspanningsmasten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 12:39

Sintara schreef:
Ideaal :D

Sowieso ben ik altijd fan van paarden die dingen aan paarden leren, wij mensen hebben toch altijd een paar barrières die ze onderling niet hebben :j

Ja ik ook. Paarden die het verkeer regelen als er nieuwe paarden komen. Fantastisch vind ik dat.
Ik had jaren geleden een 2,5-jarige gekocht die we nog een half jaartje op de wei wilden zetten.
Die ging in een bestaande groep, want ik zelf nogal spannend vond. Maar de eigenaresse van die stal niet (want die wist natuurlijk dat ze zo'n regelneef in de groep had). Een iets ouder paard dan de groep jonge paarden die er al stond.
Dus ons paard erbij gezet en de hele groep kwam als 1 paard op hem afstormen. Maar regelneef ging ertussen staan en joeg de hele groep weg en liet de paarden uit die groep 1 voor 1 kennismaken. Hij is nog een poosje bij ons paard blijven lopen en toen was het oke. Ik vond het fantastisch om te zien en heel geruststellend dat regelneef erbij was.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 14:58

Babootje schreef:
Nou duidelijker kon je paard het niet aangeven Oji. Je hebt echt geen idee wat de reden zou kunnen zijn geweest.? Stonden er misschien hoogspanningsmasten? Ik heb een pony gehad die daar ontzettend op reageerde. Kon geen rust vinden in de buurt van hoogspanningsmasten.

Ja lastig, want ze kunnen niet praten. Je kunt alleen gissen. Aanvankelijk dacht ik dat het was vanwege de andere merries, omdat ze altijd alleen met ruinen had gestaan. Maar toen ze naar de andere kant van het terrein ging en alleen met ruinen kwam te staan, ook in de aangrenzende weides, was het nog hetzelfde.

Ik denk dat het was dat ze geen overzicht had. Ze stond super kleinschalig (1 ander paard en 1 shetlander, beide ruin) en ze was sociaal naar alles en iedereen, hield het trio bij elkaar en de weide lag tussen akkerbouw, dus geen andere paarden in het vizier (of neus). De nieuwe omgeving was op de veluwe, grootschalig, alle omliggende landerijen ook paarden, dus paarden paarden paarden zover het oog rijkt, geen overzicht en geen controle over alles en iedereen. Ik herkende mijn supersociale en blije paard niet meer, was een hoopje ellende. In de stal prima, met rijden gewoon fijn en ontspannen, in de wei een fruitcake.

Nu sta ik op een plek er een beetje tussenin. Veel meer paarden als weer ik eerst stond, maar veel minder als op de veluwe. En geen paarden in omliggende omgeving, dus overzichtelijk. Ze kan alles wel goed zien, al kan ze niet overal bij omdat het verdeeld is over verschillende weides/groepjes. wel alles aangrenzend aan elkaar, dus totaaloverzicht is mogelijk. Maar goed, dat is wat ik met mijn mensenbrein kan bedenken, weet ik veel, kan ook zijn dat er iets in de grond zat op de veluwe, een luchtje dat haar niet aanstond bv, want eerste en huidige locatie zijn wel allebei op kleigrond in de polder. Maar andere merries zijn hier geen enkel probleem, dus dat is het zeker niet. Ik ben in ieder geval zo blij als een kind dat ze helemaal happy is op de nieuwe stek.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 15:01

Dat overzicht is idd ook wel een ding.
Ik merk dat ze rustiger zijn als ze minder kunnen zien idd :j

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:03

Ik heb er eentje die een half jaar lang stennis geschopt heeft voordat ze landde.
eenmaal geland was ze weer het paard dat ik dacht gekocht te hebben.

Ik had niet zoveel keuze in deze. Gelukkig was paard er wel van overtuigd dat ik ok was want ondanks alle toestanden was ze voor mij wel aanspreekbaar op een manier die het binnen zekere marges hield.

Avalanche schreef:
Dat overzicht is idd ook wel een ding.
Ik merk dat ze rustiger zijn als ze minder kunnen zien idd :j

Kende ik ook voorbeelden die daar anders over dachten. Die wilden juist overzicht; gingen op een hoogte staan als dat kon.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 15:05

Ja ik kan mij voorstellen dat zeker voor een alpha merrie, die het zaakie bij elkaar wil houden, dat een belangrijk ding is. Ik weet wel dat als de shet onder de draadjes door ging naar de andere kant van de schuur omdat daar eens te koekeloeren, dat ie luidkeels teruggeroepen werd. Niet uit mijn ooghoek weg jij.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 19:12

oji schreef:
Ja ik kan mij voorstellen dat zeker voor een alpha merrie, die het zaakie bij elkaar wil houden, dat een belangrijk ding is. Ik weet wel dat als de shet onder de draadjes door ging naar de andere kant van de schuur omdat daar eens te koekeloeren, dat ie luidkeels teruggeroepen werd. Niet uit mijn ooghoek weg jij.

Wolven in de buurt? Ook heel lastig voor een Alpha, Die heeft heel veel verantwoordelijkheid.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-22 21:05

Toen nog niet. Inmiddels lopen ze daar wel -O-

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-22 21:11

Dat is echt niet grappig :n

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:02

Ava heeft wat leuks bedacht: snuffelen op de wei :D

Daar zit een verhaal achter. Naast onze onvolprezen en hopelijk onsterfelijke Mattie, heeft Madammeke ook een emotional support-beagle.

Ava is wel geen hondenmens, maar Madammeke vindt honden leuk en dus moet Ava eraan geloven. Daar komt het min of meer op neer. Madammeke aka Monster vindt de border collie van Amable zelfs een beetje leuk :D

Het beagle-figuur maakt een een of ander vreselijk keelgeluid, maar ik geloof niet dat hij vermoord wordt. Nu wil het geval, dat dit driekleurige onbegrijpelijke figuur erg goed is in snuffelen en speuren. Hij kan niet veel, maar dat kan hij.

Madammeke heeft een uitgesproken talent als speurpaard, en dus heeft Ava de snuffelmatjes gejat, en die gingen mee richting wei.
Aldaar werden ze gedeponeerd met stukjes biks en appel en wortel erin. Volgens het beagle-figuur totaal oninteressant, Mattie ziet alleen maar groen (wat een beetje een probleem is, want hij is erg gewichtig) en dus ging Madammeke speuren en zo bracht ze, zonder het zelf door te hebben, zomaar een half uur zonder te gillen en ijsberen door op de wei :D

De snuffelmatjes gingen uiteraard weer mee terug, maar het Monster krijgt ze niet op de paddock, want de paddock is zo al leuk. Ooit was alleen de box leuk, maar tegenwoordig is het buiten ook leuk. En je kan van een afstandje naar auto's kijken en zo wat meer verkeersmak worden, wat een prettige bijkomstigheid is.

Ik heb ondertussen wat langer gras af gemaaid met zo een ouderwetse zeis, en dat krijgt Madammeke in de box. Ik denk namelijk dat als ze de smaak te pakken heeft, ze wel wil gaan eten.

Wordt vervolgd.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:08

Wat schrijf je het toch leuk neer, van mij mag je je vorderingen echt in dit topic bij houden. Ook al rij ik niet meer en heb ik geen 4 benig paard meer, ik vind je update erg interessant en vermakelijk.. Doe Amable maar de groetjes van me.. Denk dat ze Yavanna nog wel kent van het fellowship of the rings forum.. Long, long time ago :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:10

Hahaha zal ik doen, ze zal het leuk vinden :D

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:21

Oh heerlijk geschreven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:34

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:40

Leuke update Ava.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 18:52

Ik moet wel eerlijk zeggen, als ze niet van mij was geweest, was ik nooit zover gegaan :o