Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 11:27

Tjonge wat krijgen die al een volwassen hoofd zeg. Vooral dat van Vigo vind ik nogal lang en groot. Of het vertekend door zijn halster.

Bij sommige mensen ga ik ook niet meer helpen omdat ze het altijd beter weten dan een ander (niet dat ze er iets van bakken hoor). Laat ze maar verder aan klooien in hun eentje. Zolang jij er geen last van hebt is dat wel goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 12:33

Ik leen mijn goede spullen ook niet zo maar aan iedereen uit, zeker niet aan mensen die zelf ook spullen hebben maar te beroerd zijn om te zorgen dat ze hun eigen spullen kunnen gebruiken. Dus als iemand onze trailer wil gebruiken (aan lenen doen we dus niet) dan betekent dat dat wij onze eigen auto daarvoor zetten en dat we jou en je paard halen en brengen en als je op wedstrijd gaat, ook bij je wedstrijd blijven kijken en als je dat wilt, doe ik ook nog wat coaching. Maar nee, je krijgt niet zomaar onze trailer mee.

Aan de andere kant heb ik mijn paard wel eens meegegeven op buitenrit met mijn instructrice en haar paard. Een vriendin van mijn instructrice had een paard met een blessure en zij wilde wel heel graag weer eens rijden en op buitenrit. Mijn instructrice vroeg daarvoor mijn medewerking omdat ik een vergelijkbaar paard had met de verzekering dat zij goed voor het paard zou zorgen en dat zij het zelf zou rijden. Nou was mijn instructrice wat groter, dus zij op mijn paard vond ik een minder goed plan. De andere ruiter, met een wat passender postuur, heeft toen op mijn paard gereden. Ik vertrouwde mijn instructrice blindelings en ze hebben genoten van de buitenrit.

Wat worden de knolletjes leuk en inderdaad, je ziet ze groeien op weg naar volwassenheid. Heerlijk trouwens dat je even bij ze kunt gaan kijken als je toch bij de fysio bent en ook gewoon weer kunt loslaten als je ziet dat er niets ernstigs aan de hand is met de paarden.

Ik heb vorige week ook weer een belangrijke les geleerd waar het de omgang met andere mensen betreft en de verwachtingen die je daarvan hebt (al dan niet vanuit oud patroon). Als je zelf wel het goede gereedschap hebt maar het materiaal wil niet, dan houdt het op. Dat loslaten is wel heel lastig, want je gunt het een ander om een stukje ontwikkeling door te maken, maar daar moet die ander wel zelf aan toe zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 18:45

Ik reageer zo uitgebreid. Vandaag net buiten de prijzen (op 0,03% :+ ). 67%
Sammie was érrug wakker. Zodra ik zat stond hij op zijn Achterbenen. := Manlief had hem vast en wilde hem eigenlijk vast houden maar dan raakt ie in paniek en gaat ie hoger dus ik zei ‘laat maar los hij moet gewoon even zijn spanning kwijt.’
Waarop mijn man: ‘dát is ‘even zijn spanning kwijt?’!! Wat doet ie dan als ie echt bang is?’
Uhm nou. Laten we zeggen dat er een reden is waarom ze bang voor hem waren. _O-
Mijn man komt nu het eerste jaar mee dus die ziet nu pas hoe Sam is op wedstrijd. _O-

Na afloop van de proef gingen we naar de punten kijken en werd door drie verschillende conculega’s aangesproken dat hij zo positief veranderd was kwa gangwerk. Dat het een heel ander paard is. :+:

Chris kwam aan toen wij vertrokken dus ik begroette hem met ‘he Chris je bent te laat he!’ _O- even verteld hoe het gegaan was en de punten en hij zei meteen ‘dat lijkt er al meer op van wat ik van hem zie.’ :+:
Nog een paar handschoenen uit geleend aan een ruiter die voor dezelfde club rijdt en naar huis gekomen. :+ ze gaat ze aan de moeder van de club eigenaar bezorgen (we wonen allemaal vrij ver uit elkaar.) dan haal ik ze de volgende wedstrijd even op aan het secretariaat. :j :+

Kijk, zó kan dressuur rijden ook. :j ren andere conculega heeft voor me gefilmd. :+: mijn stiefvader was er niet bij dus geen foto’s. Het zag er kennelijk heel makkelijk en fijn uit terwijl hij echt als een bommetje voelde. _O-

Op weg naar de Camion besloot ie even in vrijetijdspassage te gaan lopen brullen waardoor ze me vroegen of hij hengst was... eh nee... al zo’n 16 jaar niet meer denk ik. _O- Maar als hij vindt dat hij het goed gedaan heeft (altijd dus) moet ie altijd even laten horen dat hij er is. _O-

We vergisten ons even van zijgang in het begin. _O- Hij ging in de travers ipv de SB. :o Dat was dus ook een 3 omdat ik hem wel corrigeerde. Maar sowieso kan hij de SB veel mooier dan ik hem nu gereden heb. Moet er echt zelf even in komen. :=

één ding op mijn protocol snapte ik niet goed maar heb uitleg gevraagd via FB (jury zat nog te jureren dus kon het haar niet persoonlijk vragen.) maar het is fair gepunt. :j

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:32

Gefeliciteerd met een fijn gereden proef. Net buiten de prijzen is jammer, maar daarvoor rij je niet toch?
Sam ziet er lekker voorwaarts uit, zonder dat het onrustig lijkt. Af en toe moet de energie zo te zien een klein tandje terug maar jullie blijven zo te zien in een mooi constant tempo rijden. Gaaf!

Ook mooi dat Chris kon bevestigen dat je puntenaantal blijkbaar klopt met je rijden.

Leuk hè', een verbaal paard ...
Bij ons naast het stalterrein worden ook rouw- en trouwdiensten gehouden. Mijn arabierig typje en haar bruine ruinenvriendje staan vooraan en dus dichtbij het rouw- en trouwterrein. Ze zijn allebei "gezegend" met een paar goed functionerende stembanden. Dat is niet zo erg maar wel hilarisch als ik net op stal aankom en luidkeels begroet wordt door mijn ponybeest terwijl de trouwceremonie net zo ongeveer bij het ja-woord is aangekomen. De gasten konden het zo te horen wel waarderen.

Bij een rouwdienst zijn die stembandjes in werking weleens wat minder gepast en hilarisch. We krijgen dan ook, voor zowel de rouw- als de trouwdiensten van te voren door wanneer de dienst/ceremonie is zodat we er in ieder geval voor zorgen dat arabierig typje en haar bruine ruinenvriendje samen staan en in ieder geval niet luidkeels naar elkaar gaan staan roepen. Dat leidt zo af ...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 21:51

Hij was flink voorwaarts ja. _O- het was heel erg schipperen. Elke hulp reageerde hij zo extreem op. En ik merk dat ik echt terug even in het proeven rijden moet komen. :+
Hij ging ook al trippelend naar de losrijpiste. :))

Een vriendin was er ook en die zei ook meteen ‘Sam is wel eh... wakker...’ _O-

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:53

Netjes zeg!! Je hebt de smaak te pakken :)
Misschien wilt je vriend de volgende keer een soort vlog-video voor ons maken :9 dan kunnen we zijn fratsen zien met opstarten en de vrijetijdspassage.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 22:00

Ik moet hem al pushen om de les te filmen. _O- denk niet dat ie gaat vloggen.
Heb wel een foto van een dergelijk kunstje op een prijsuitreiking. Weet niet of ik ook een filmpje heb. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 22:50

Mag ik trouwens even trots zijn. _O- :
Afbeelding
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 01:34

Zo, terwijl ik wacht tot de pijnstiller werkt..

petraaken schreef:
Tjonge wat krijgen die al een volwassen hoofd zeg. Vooral dat van Vigo vind ik nogal lang en groot. Of het vertekend door zijn halster.

Bij sommige mensen ga ik ook niet meer helpen omdat ze het altijd beter weten dan een ander (niet dat ze er iets van bakken hoor). Laat ze maar verder aan klooien in hun eentje. Zolang jij er geen last van hebt is dat wel goed.

Ze zijn veulen-af hè... nog jonkies... maar geen veulens meer.. :+: ik had ergens wel gehoopt dat Joy een iets Arabischer hoofd zou krijgen maar ik ben verwend met Sam zijn hoofdje... je kan van Sam veel zeggen maar hij heeft een bloedmooi hondje. :+:

Ik ben vrij zeker dat mijn hulp niet welkom was. Denk dat ze ze aan het proberen te vangen waren om binnen te halen want toen ik klaar was bij de fysio stonden de paarden die binnen gaan ‘s nachts binnen.

Maflinger_S schreef:
Ik leen mijn goede spullen ook niet zo maar aan iedereen uit, zeker niet aan mensen die zelf ook spullen hebben maar te beroerd zijn om te zorgen dat ze hun eigen spullen kunnen gebruiken. Dus als iemand onze trailer wil gebruiken (aan lenen doen we dus niet) dan betekent dat dat wij onze eigen auto daarvoor zetten en dat we jou en je paard halen en brengen en als je op wedstrijd gaat, ook bij je wedstrijd blijven kijken en als je dat wilt, doe ik ook nog wat coaching. Maar nee, je krijgt niet zomaar onze trailer mee.

Ja hier is dat in principe dus ook zo. De enige uitzondering is het koppel waarvan de vrouw (beide zijn eigenlijk mijn beste vrienden.) vandaag ook mee was op wedstrijd. Ze zijn nog nauwkeuriger dan ik zelf en ze zijn Sam ook al eens komen halen toen hij niet op mijn trailer wilde. We gingen naar dezelfde wedstrijd maar Sam wilde niet. >;)
Dus ok belde om te vragen of ze mij af wilden melden en ineens stonden ze met hun twee paards trailer bij mij. Sam had een kleine crush op hun paard dus daar trippelde hij zo bij op. _O- toen hebben zij dus met mijn paard gereden en ik met mijn lege trailer er achteraan er van uit gaande dat hij op wedstrijd wel zou laden. (Hij wilde ‘zijn kudde’ niet achter laten. Op wedstrijd hadden we nooit problemen. Wat trouwens nog steeds handiger is dan dat andere kreng dat er hier aan een lang touwtje op loopt en op verplaatsing besluit dat ze niet nog een rit wil. >;) )

Citaat:
Aan de andere kant heb ik mijn paard wel eens meegegeven op buitenrit met mijn instructrice en haar paard. Een vriendin van mijn instructrice had een paard met een blessure en zij wilde wel heel graag weer eens rijden en op buitenrit. Mijn instructrice vroeg daarvoor mijn medewerking omdat ik een vergelijkbaar paard had met de verzekering dat zij goed voor het paard zou zorgen en dat zij het zelf zou rijden. Nou was mijn instructrice wat groter, dus zij op mijn paard vond ik een minder goed plan. De andere ruiter, met een wat passender postuur, heeft toen op mijn paard gereden. Ik vertrouwde mijn instructrice blindelings en ze hebben genoten van de buitenrit.

Mijn paarden willen ze nooit lenen. _O- een vriendin wilde eens een clinic balkjes training doen maar haar paard mag dat niet. Ik bood Rêve aan omdat Rêve echt super braaf is met balkjes. Gewoon licht contact met de mond en de rest doet ze zelf. Maar kreeg het antwoord ‘ik wil de clinic graag overleven Kath’ :+

Ja nou..... Je moet er wel wat voor over hebben. _O-
Sam heb ik in een pissige bui ooit aangeboden aan Philippe Jorissen (Belgische GP ruiter.) :o die bedankte ook vriendelijk. :o

Citaat:
Wat worden de knolletjes leuk en inderdaad, je ziet ze groeien op weg naar volwassenheid. Heerlijk trouwens dat je even bij ze kunt gaan kijken als je toch bij de fysio bent en ook gewoon weer kunt loslaten als je ziet dat er niets ernstigs aan de hand is met de paarden.

Toen ik weer binnen kwam zei hij ook nog ‘oh je had wel even bij hem kunnen blijven hoor... <3
Mijn fysio is een van de weinige die echt beseft hoe belangrijker mijn paarden voor mij zijn. :+:
Mijn man gaat morgen naar hem om te kappen zodat ik wat kan uit rusten na vandaag. Mentaal ben ik op gepept maar fysiek ga ik morgen rustig aan moeten doen. En hij komt al om 10 uur dus das half tien hier vertrekken. Door mijn darmen betekent dat om 8 uur ten laatste op staan... Manlief zei dus net ‘ik ga wel morgen vroeg dan kan jij uit slapen.’ (Nu is het ook wel zo dat ik de hele week al op sta met de honden dus het is voor deze week de enige dag dat ik kan door slapen.)

Hij is er vrijdag ook achter gekomen dat ik weer wedstrijd rijd. _O-
‘Waarom zeg je niks?!’
‘Omdat je niks vroeg...’
*fysio zucht eens diep*
Stagiair: ‘ik wist dat ze wedstrijd reed’
Dus ik schiet al in de lach.
Fysio heel verontwaardigd ‘waarom weet hij het wel en ik niet?’
Stagiair heel droog ‘omdat ik het gevraagd heb..’

Ik hou van stagiairs die mij snappen en me helpen mijn fysio een beetje te stangen. _O-

Citaat:
Ik heb vorige week ook weer een belangrijke les geleerd waar het de omgang met andere mensen betreft en de verwachtingen die je daarvan hebt (al dan niet vanuit oud patroon). Als je zelf wel het goede gereedschap hebt maar het materiaal wil niet, dan houdt het op. Dat loslaten is wel heel lastig, want je gunt het een ander om een stukje ontwikkeling door te maken, maar daar moet die ander wel zelf aan toe zijn.

Ik snap dit stukje niet zo goed. Zou je miss via PB eventueel meer uitleg willen geven? :o

Maflinger_S schreef:
Gefeliciteerd met een fijn gereden proef. Net buiten de prijzen is jammer, maar daarvoor rij je niet toch?
Sam ziet er lekker voorwaarts uit, zonder dat het onrustig lijkt. Af en toe moet de energie zo te zien een klein tandje terug maar jullie blijven zo te zien in een mooi constant tempo rijden. Gaaf!

Hem constant houden was best een opdracht want als hij zo is doet hij sliding als je je hand wat dicht knijpt en springt hij naar voren als je je kuit aan legt. _O-
Had tijdens het losrijden ook even de halt-draf gedaan en maar goed want de 1e keer ging ie weer in galop. >;)
Hij had wel een 8 op zijn achterwaarts. :+: onze 1e 8 van het seizoen. :+:

In principe rijd ik niet voor de prijzen maar de beste vier mogen naar het IPK dus ik hoop met mijn gemiddelde wel bij die beste vier te komen uiteindelijk. :o en met een half puntje verschil de prijsuitreiking missen is gewoon beetje balen. Maar ben nog steeds super trots en blij hoor... vooral dat het mensen echt opvalt dat hij verbeterd is kwa lopen. Ook bij geen van beide jurys opmerkingen over ruggebruik waar dat het laatste seizoen wel nog eens op het protocol stond. Dus hij is wel gewoon gebeterd op wedstrijd. Mijn knappert. :+:

De moeder van wie gefilmd heeft, heeft een hekel aan mij eigenlijk door mijn moeder. Want ik heb nooit woorden met haar gehad. Nu wenste ik haar vandaag proficiat met haar dochter (die gewoon goed gereden had.) en ze aarzelde even maar mijn jaren aan vriendelijk groeten en proficiat wensen beginnen hun vruchten af te werpen want ze bedankte me op een joviale toon... :D
Ik heb geen energie voor wrok, zeker niet als ik niet weet waarom. Ik wil gewoon normaal kunnen doen tegen mensen en volgens mij begint ze door te krijgen dat ik het oprecht bedoel en niet als sneer. :+

Haar dochter en ik hebben de issues van onze ouders al lang achter ons gelaten, de volwassenen moeten nog volgen. Dochter en ik helpen elkaar en lenen spullen en we negeren allebei onze ouders. _O-
Citaat:
Ook mooi dat Chris kon bevestigen dat je puntenaantal blijkbaar klopt met je rijden.

Ik zei vandaag dat die punten mr best onzeker gemaakt hadden en hij zei gewoon ‘die score is ook gewoon vernederend als je weet hoe dat paard loopt.’ En dat was het ook een beetje... elke andere jury had die proef met 65 a 66% beloont. Vandaag zaten we op 67 met duidelijke foutjes en geen jury die met punten strooit want er was ook een score van 51% en eentje van 46% (dat zijn vijf verliespunten bij ons. :=)

Dus ondanks dat we geen prijs hadden was dit wel beter voor het zelf vertrouwen. Ben ook maar een mens uiteindelijk. :o eentje die héél veel aan zichzelf twijfelt. Chris is dan ook zo galant, hij heeft opgepikt dat ik niet zo van aanrakingen ben. Waar hij normaal een knuffel zou geven legt hij bij mij altijd heel trots even zijn hand op mijn schouder. :+: Die man moet 100 worden. Wat moet ik zonder hem?
Moet morgen wel even sturen over de les want we weten allebei niet meer wanneer we nu precies afgesproken hadden. _O-
Hij ook heel droog ‘eh stuur maandag even dan kijk ik!’ _O-

Citaat:
Leuk hè', een verbaal paard ...
Bij ons naast het stalterrein worden ook rouw- en trouwdiensten gehouden. Mijn arabierig typje en haar bruine ruinenvriendje staan vooraan en dus dichtbij het rouw- en trouwterrein. Ze zijn allebei "gezegend" met een paar goed functionerende stembanden. Dat is niet zo erg maar wel hilarisch als ik net op stal aankom en luidkeels begroet wordt door mijn ponybeest terwijl de trouwceremonie net zo ongeveer bij het ja-woord is aangekomen. De gasten konden het zo te horen wel waarderen.

Bij een rouwdienst zijn die stembandjes in werking weleens wat minder gepast en hilarisch. We krijgen dan ook, voor zowel de rouw- als de trouwdiensten van te voren door wanneer de dienst/ceremonie is zodat we er in ieder geval voor zorgen dat arabierig typje en haar bruine ruinenvriendje samen staan en in ieder geval niet luidkeels naar elkaar gaan staan roepen. Dat leidt zo af ...

_O- bij rouwdiensten misschien niet zo handig nee.

Sam heeft heel veel manieren van communiceren. Hij wilde vandaag zijn mutsje niet op, dus mijn man ‘wat heefg die nu?’ (Normaal laat hij het goed op doen.) dus ik zeg ‘hij is een beetje nerveus, laat mij maar.’ En ik mag het dan wel op zetten. :)) soms heeft ie gewoon zijn mens nodig.

Thuis heeft hij veel lage murmels voor zowel begroeten als ‘we willen hooi bij.’ :+ heerlijk is dat! Rêve doet dat veel minder en Joy vooralsnog geheel niet.
Met de Rooie vroeger kon ik hele gesprekken voeren. Als ik tegen hem praatte reageerde die met hoofdbewegingen en zachte ‘huhuhu’Tjeq op verschillende toonhoogtes. :+:

Ik mis zijn ‘huhuhu’
Als ik een keer streng was op hem kon hij een hele zielige ‘huu’ die bijna klonk als een huil van een hond. Inclusief zijn hoofd laag en weg draaien, :+ De Rooie is daarin nog steeds de meest extreme die ik gehad heb. Maar hij ‘praatte’ alleen met mij, en altijd zachtjes. Behalve toen Ex gestorven was. Toen schreeuwde hij het halve bos bij elkaar, zodra ik het bospad op reed wist ik dat het mis was (toch 80m bospad) omdat ik de Rooie hoorde krijsen. Dat deed hij nooit..

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:39

Sam denkt misschien dat hij nog een hengst is. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 13:54

_O- Het is zo'n seutje dat ik dat me dat moeilijk kan voortsellen. :)) :))

Zo, Joy is bekapt. :j Hij vond stil staan vervelend maar was verder braaf. _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 23:45

Vanuit mijn fysio nog even door gewandeld naar Joy. Hij was niet echt in een foto mood vandaag. Had wel erg veel intgeresse in mijn koffie. >;) Hij gaat toch moeten leren dat ik nooit koffie deel. _O- Mine! _O-
N stuurde dat ze kwamen aan draven toen ze ging voeren en dat Joy zo leuk kon lopen. :+: Ben zo benieuwd als ie straks drie is. :+: Een paar saaie plaatjes van Frits.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Woensdag komt mijn stiefvader normaal Rêve op de foto zetten. Wil kijken of ik haar manen geknot krijg. Ik ben voorzichtig aan het overwegen om haar eind augustus of begin september eens te starten. Dus morgen wil ik eens proberen zonder martingaal te trainen. Desnoods enkel het borsttuig om. (de "vork" kan je er gewoon af klikken.)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-22 19:01

Chris zei vandaag dat Sam een sportwagen is en Rêve een DAF (de vrachtwagen) _O-

Hier iemand tips om een ietwat ‘liever lui dan moe’ paard wat heter te voeren?
Olie en haver halen weinig uit..

Straks een uitgebreider verslag van de les. Sam heeft een soort-van serie gesprongen.

Voor vertrek:

Afbeelding

Afbeelding

Erna nog steeds happy:

Afbeelding

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 00:33

Zo, ik heb filmpjes. :D
Het is geen Vlog maar ik heb wel een volledige les voor jullie. Enkel de stappauzes heeft mijn man niet gefilmd omdat hij pijn aan zijn armen kreeg. :(:) (Tsja hij is nog in opleiding he. :)) )

Sam was érg heet, het paard dat je bij in de bak ziet lopen had vrij druk gedaan toen ie de 1e keer binnen kwam waardoor Sam ook AAN ging. :+ (Ze is even terug buiten gestuurd om te gaan longeren omdat Chris hem zo niet bij in de bak wilde. :+ Paard en ruiter staan daar op stal. Sam is overigens klein zoals je ziet maar paard in kwestie is ook 1.78 dus op het filmpje valt het nog extra op. _O- )

Dat was wel ook in mijn voordeel want Sam liet heel veel dingen zien waar ik een beetje tegen aan loop in de proeven en waar Chris nu dus actief mee kon helpen. Zoals je kan zien (en wellicht ook horen op sommige filmpjes) wordt niets bestraft. Op geen enkel moment. Hoogstens een "eh-eh" of een "nee Sammie" maar nooit met frustratie. Afhankelijk van wat er gebeurt proberen we gewoon opnieuw of zoeken eerst die rust even op en proberen dan opnieuw.
Hij kucht trouwens sinds zondag. Hij krijgt al wat kruiden en ik heb al spul besteld om hem een kuurtje te geven voor een lichte verkoudheid. Het enige dat ik kan bedenken is dat hij een lichte verkoudheid ofzo heeft opgelopen van die dagenlange regen die we recent gehad hebben. Weet het ook niet goed. Het is iig niet iets dat hij normaal doet en ik ben er mee bezig. Ik wil het deze week nog aan kijken met de kruiden omdat hij het eigenlijk alleen in het begin doet en die kruiden ook even inwerk tijd nodig hebben. Maar als hij in het weekend nog hoest komt volgende week de DA.

De ongeplande wissel zie je dat ik even niet in balans zit. En dat is dus al genoeg voor Sam om hem te springen. :+
Deel1: Stukje losrijden en wat stapoefeningen

Deel2: Verder met oefeningen. Als ie in het begin ineens op kijkt ziet ie overigens vanuit de bak de tractor op het veld naast de bak. _O- Hij mag in het appuyement naar rechts nog iets meer door blijven draven maar dat moet met beleid, als ik hem te voorwaarts wil rijden gaat ie krabbelen ipv echt voorwaarts te gaan. Ik vraag trouwens ergens halfweg of ik het galopappuyement nog eens mag proberen dat de mist in ging op deel 1. Ik kan er slecht tegen als ik oefeningen niet goed kan af ronden. _O- In dit deel nemen we de wissels mee. Na twee wissels is ie effe vertrokken met zijn ongevraagd wisselen. Dan wisselen we hem gewoon terug en pakken we de oefening terug op zover mogelijk. :+ En op het einde (op de 3e hoefslag) mag ie een soort van serie doen. :+ Geen wedstrijd-serie natuurlijk. Ik was niet aan het tellen maar Chris wel. _O- _O- Soms test ie even waar de grens ligt zonder dat ik het door heb (die eerste lange zijde waar hij ineens wissels vraagt) en vervolgens gaat ie dan tellen en als ik ga stappen zegt ie dood leuk dat dat dus het begin van een serie was. _O- Hij springt nog een beetje alle kanten uit maar hij blijft wel rustig en springt de wissels op de hulp. Chris was erg positief verrast trouwens over hoe gehoorzaam hij ze op de hulp springt nu. Houd in gedachte dat toen we met de wissels begonnen, hij dusdanig flipte (steil overeind komen en van daaruit vooruit springen en zonder stuur of rem zo hard als zijn benen hem konden doen gaan rond galopperen.) dat Chris de martingaal is gaan halen omdat hij bang was voor mijn veiligheid. :(:) dus hij komt echt van heel ver met die wissels. Dat ie ze als ie spanning heeft of als we even in de knoop komen met balans (zoals met die kwart pirouette) uit zichzelf aan biedt is blijkbaar redelijk normaal omdat hij zo gevoelig is op de hulpen. Het minste dat ik enigszins ga verzitten of even aan die teugel kom op een manier die lijkt op "wissel" springt hij hem. En met die kwart pirouette zat ik even in de knoop met mijn eigen hulpen waardoor hij dus enthousiast wissels aan bood. :j Galopwissel is het antwoord op elke vraag. :j _O-

Na elk deel stappen we trouwens even aan volledig losse teugel. Hierna kon ik even vragen hoe je nu die wissels eigenlijk telt want ik doe maar wat. _O- Ik kan wissels rijden maar ik heb nog nooit een serie gereden. Dat leek Chris zich ook te bedenken dat als ik nog nooit wissels aangeleerd had ik wellicht ook nog nooit een serie had gereden dus hij vroeg of ik wist hoe ik moest tellen... Nou. Nee. Als ik filmpjes kijk dan tel ik wel mee waardoor ik wist dat de pas "van de wissel" als 1e pas telt. Daarna kwam de uitleg om dus te tellen van bv: 1,2,3,4/ 2,2,3,4 / 3,2,3,4/4,2,3,4 enz. De 'eerste tel' is dus de hoeveelste wissel je aan het rijden bent, de volgende zijn je passen. Hij was enthousiast dat ik met filmpjes mee telde omdat ik op die manier meteen goed kon leren tellen. Ik ben nog te druk met mijn hulpen om al echt te tellen tijdens het rijden dus het me "eigen" maken via filmpjes vond hij een heel goed plan. Als je 7 wissels moet rijden is het wel handig als je weet aan de hoeveelste je zit. Ik schrijft het nu op alsof het van een leie dakje ging maar mijn hersenen hadden even verwerkingstijd nodig toen hij dat uit legde (ik heb dyscalculie dus cijfers zijn moeilijk én ik verwerk auditieve informatie trager door mijn hersenletsel. Ideale combinatie dus. :)) ) Chris zag me heel even glazig worden dus hij legde gewoon rustig uit wat hij bedoelde tot hij zag dat het door gedrongen was. :+: Op de terugweg vroeg mijn man ook nog of ik helemaal door had wat Chris bedoelde omdat hij weet dat ik moeite heb met tellen/cijfers én met verwerken. Dus hij had mee geluisterd zodat hij me er ook mee kan helpen. :j <3

Deel 3: beetje spelen met verzameling. In draf niet zo makkelijk als je zou verwachten met Sam zijn temperament en achterbeen. Ik herinner Chris er ook even aan dat ik links niet zo makkelijk stabiel kan houden dat hij daardoor links wat minder stabiel is kwa aanleuning. :)) Chris vergeet soms dat ik die halfzijdige verlamming heb maar dat zie ik als compliment. :j Hij schrikt in galop een paar keer van de tractor. :roll: :+ Gewoon negeren en door rijden. _O- Krijg ook weer een paar wissels aangeboden die ik niet vroeg. _O- Again: negeren, terug doen omspringen en door rijden. :)) Zodra hij dan doet wat de bedoeling is krijg ie even een klopje op de hals. Je ziet dat we even een paar keer nodig hebben om op elkaar af gestemd te geraken kwa balans in de kwart pirouette. :+ Oh en ja Chris heeft bizar veel vertrouwen in het feit dat Sam en ik hem niet gaan om rijden. :)) :)) Meer vertrouwen dan ik zelf zou hebben in zijn plaats. _O- meer vertrouwen dan mijn man had vorige les. :)) En daar zat nog een hekje tussen. _O-

En tot slot deel 4: Eigenlijk afronden. Eerst terug ontspanning in die draf zoeken, ik mag even ongestoord genieten van hoe ie voelt zonder dat ik me moet focussen op moeilijke oefeningen en daarna mag ie uitdraven en gaan we stappen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 07:54

Ik heb al vaker gehoord dat als paarden eenmaal die vliegende wissels snappen ze vaak bij andere moeilijk oefeningen gaan wisselen. Krijg je dus ongevraagde serie wissels. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 08:44

Ayasha schreef:
Ik reageer zo uitgebreid. Vandaag net buiten de prijzen (op 0,03% :+ ). 67%
Sammie was érrug wakker. Zodra ik zat stond hij op zijn Achterbenen. := Manlief had hem vast en wilde hem eigenlijk vast houden maar dan raakt ie in paniek en gaat ie hoger dus ik zei ‘laat maar los hij moet gewoon even zijn spanning kwijt.’
Waarop mijn man: ‘dát is ‘even zijn spanning kwijt?’!! Wat doet ie dan als ie echt bang is?’
Uhm nou. Laten we zeggen dat er een reden is waarom ze bang voor hem waren. _O-
Mijn man komt nu het eerste jaar mee dus die ziet nu pas hoe Sam is op wedstrijd. _O-

Na afloop van de proef gingen we naar de punten kijken en werd door drie verschillende conculega’s aangesproken dat hij zo positief veranderd was kwa gangwerk. Dat het een heel ander paard is. :+:

Chris kwam aan toen wij vertrokken dus ik begroette hem met ‘he Chris je bent te laat he!’ _O- even verteld hoe het gegaan was en de punten en hij zei meteen ‘dat lijkt er al meer op van wat ik van hem zie.’ :+:
Nog een paar handschoenen uit geleend aan een ruiter die voor dezelfde club rijdt en naar huis gekomen. :+ ze gaat ze aan de moeder van de club eigenaar bezorgen (we wonen allemaal vrij ver uit elkaar.) dan haal ik ze de volgende wedstrijd even op aan het secretariaat. :j :+

Kijk, zó kan dressuur rijden ook. :j ren andere conculega heeft voor me gefilmd. :+: mijn stiefvader was er niet bij dus geen foto’s. Het zag er kennelijk heel makkelijk en fijn uit terwijl hij echt als een bommetje voelde. _O-

Op weg naar de Camion besloot ie even in vrijetijdspassage te gaan lopen brullen waardoor ze me vroegen of hij hengst was... eh nee... al zo’n 16 jaar niet meer denk ik. _O- Maar als hij vindt dat hij het goed gedaan heeft (altijd dus) moet ie altijd even laten horen dat hij er is. _O-

[ Video ]
We vergisten ons even van zijgang in het begin. _O- Hij ging in de travers ipv de SB. :o Dat was dus ook een 3 omdat ik hem wel corrigeerde. Maar sowieso kan hij de SB veel mooier dan ik hem nu gereden heb. Moet er echt zelf even in komen. :=

één ding op mijn protocol snapte ik niet goed maar heb uitleg gevraagd via FB (jury zat nog te jureren dus kon het haar niet persoonlijk vragen.) maar het is fair gepunt. :j

Zoo wat goed zeg, je ziet hem wederom zo zijn best voor je doen en tegelijk allerlei prikkels verwerken. Mooi dat je eigen gevoel en de punten nu beter bij elkaar pasten, dat geeft toch een fijnere ervaring. Leuk ook dat je je les weer post, ik ga er weer voor zitten. Les kijken bij anderen vind ik zo leerzaam altijd.

BritHittepit
BatmanBrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:22

En dan denk jij dat je nog niet klaar bent voor niveau 3 _-:( (Snap wel dat je eerst terug in de wedstrijdmodus wil komen hoor :D )

Sammie is leuk <3 jullie zijn zo’n mooie combi

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 09:28

Altijd beter om thuis een hoger niveau te hebben dan hetgeen je op wedstrijd rijdt. Op wedstrijd lukt het soms niet door spanning van je paard. Vind het erg verstandig van Kath om eerst te kijken hoe het gaat op wedstrijd. Daarbij moet je ook voldoende punten hebben om te mogen hoger rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 11:15

petraaken schreef:
Ik heb al vaker gehoord dat als paarden eenmaal die vliegende wissels snappen ze vaak bij andere moeilijk oefeningen gaan wisselen. Krijg je dus ongevraagde serie wissels. :+

Ik hoor het idd ook vaker, en blijkbaar begint dat spelletje opnieuw wanneer je echt met de series gaat beginnen. :')

Mars schreef:
Zoo wat goed zeg, je ziet hem wederom zo zijn best voor je doen en tegelijk allerlei prikkels verwerken. Mooi dat je eigen gevoel en de punten nu beter bij elkaar pasten, dat geeft toch een fijnere ervaring. Leuk ook dat je je les weer post, ik ga er weer voor zitten. Les kijken bij anderen vind ik zo leerzaam altijd.

Succes, het is best wat film. _O-

Kay_Kim schreef:
En dan denk jij dat je nog niet klaar bent voor niveau 3 _-:( (Snap wel dat je eerst terug in de wedstrijdmodus wil komen hoor :D )

Sammie is leuk <3 jullie zijn zo’n mooie combi

Ik wil hem nog steeds eerst fijner in die aanleuning in zijn changement. Kwa zijgangen heb ik nooit getwijfeld dat hij het aan kon. Enkel die wissel moet nog mee afgewerkt.

petraaken schreef:
Altijd beter om thuis een hoger niveau te hebben dan hetgeen je op wedstrijd rijdt. Op wedstrijd lukt het soms niet door spanning van je paard. Vind het erg verstandig van Kath om eerst te kijken hoe het gaat op wedstrijd. Daarbij moet je ook voldoende punten hebben om te mogen hoger rijden.

Om er in te komen was in niveau 2 blijven verstandig, vooral voor mezelf. :j Niet zozeer voor hem. De punten heb ik overigens ruimschoots. :D Kay_Kim en ik zitten in dezelfde club, ze weet dat ik het laatste jaar dat ik gestart heb vroeger gestopt ben om nog een seizoen niveau 2 te kunnen rijden. :D (toen sprong hij de wissel nog niet overigens. Niet op commando iig en daarna vloog ie er vandoor als een idioot. := )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 20:28

Vandaag Terror voor het eerst gevlochten. :j Het resultaat was nog niet heel fantastisch maar voor 11 jaar niet gevlochten te hebben, maar 1 goede hand te hebben én deze techniek nog nooit gebruikt te hebben vond ik het best redelijk. :j Paar lessen geleerd. (Vooral: Dikkere stroken pakken en losser vlechten voor deze techniek.)
Ze stond super braaf stil met vlechten. <3 Ze snapte er geen *** van maar ze keek maar gewoon eens om en dacht "doe maar op". _O-
Mam heeft de training ook gefilmd, voor het eerst zonder martingaal. (ja we gaan nu echt wedstrijd voorbereiden. _O- )

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-22 22:36

Jeuj voor Terror !
Bestaat er fotomateriaal van de vlechten ? :D

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-22 22:50

jokari schreef:
Jeuj voor Terror !
Bestaat er fotomateriaal van de vlechten ? :D

:j maar moet ze nog krijgen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-22 17:34

Oo leuk leuk met de dame op wedstrijd, zo benieuwd hoe ze het gaat doen! Gaat vast goed komen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 17:52

De eerste wedstrijden verwacht ik niks. In België zijn de ringen vanaf het eerste niveau nogal druk versiert dus gewoon rondkomen en haar vertrouwen geven is mijn doel. :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-22 19:38

Net een naald in mijn man mogen steken. ~~}>
Hij moet prikken in de spier krijgen en durfde ze zelf niet goed te zetten. Hij vroeg of ik dat durfde. Nu heb ik al een paar keer spuiten gezet bij paarden dus ik zei ‘hoeveel verschil kan er zijn?’ Wat mijn man vreemd genoeg niet gerust stelde. :?

De vorige had zijn nichtje gezet die verpleegster is maar ook onregelmatige uren dus vandaag mocht ik. }:)

Dus ik steek die naald er in zoals de DA me geleerd heeft in de tijd. :+
Manlief ‘he ik heb niks gevoeld?’
Ik: ‘vorige keer wel dan?’
Hij: ‘ja die deed pijn.’
Ik: ‘jij stond beter stil dan die knol..’
Hij: ‘Dankje schat....’

:+