Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:00

Kimberley_ schreef:
Silly1972 schreef:

Beetje grondwerk en dan kijken of dat opgepakt wordt, of hij/zij op je let en leergierig is.
Los en aan de hand laten lopen.
Kijk of je overal aan kan zitten dat soort dingetjes.

Vooral het overal aan zitten vind ik super belangrijk.

*Stille meelezer kruipt onder steen vandaan*

Mocht het nou niet lukken om zelf overal aan te zitten, vraag dan even of de verkoper dat wil laten zien. Sommige paardjes vinden vreemden aan hun lijf niet echt prettig, maar staan het wel toe dat de eigenaar overal aan komt.

Verder even poetsen en kroelen. Kijken of hij netjes stil kan staan. En even los laten bewegen om de gangen te beoordelen.

*Kruipt weer onder steen*

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 21:49

Bedankt voor de toevoeging Goldennarrow!

Zo heb ik mooi alles op een rijtje haha had totaal niet verwacht dat ik al zo snel iets zou afspreken. Verkoper heeft meerdere haflingers staan dus erg benieuwd of er iets tussen zit wat bij mij past (op de foto en film al wel een hele leuke ertussenuit gepikt maar wie weet!)

Voor de andere haflinger liefhebbers hier op bokt: hoe doen jullie dat met pssm? Willen jullie testen/niet testen? Alleen pssm1 of pssm2 of beide? Door corona heb ik begrepen dat de uitslag tot wel 3 maanden kan duren... dat is niet ideaal als je een paard wil kopen nu :( geen enkele verkoper wacht 3 maanden

Levita

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 22:04

Voor de mensen die dit weekend weer bij paardjes gaan kijken. Veel succes! Ik hoop dat er een match tussen zit.

As zondag ga ik mijn nieuwe aanwinst ophalen. Vind het ook wel spannend hoor!

Overigens heb ik mijn paardje gevonden via een zoekadvertentie op sporthorses. Wellicht een tip?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:14

mpc_rijder schreef:
Kimberley_ schreef:
Iemand bekend met worldhorsecompagny? Hebben een leuke appie staan.

Dat is de nieuwe naam van Pompveld dacht ik?

100% pompv

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:16

Spannend, Levita! Heel veel plezier alvast! :D

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 23:24

Wat voor mij ook belangrijk was vij het bezichtigen is om er ook op te letten dat je recht voor en achter het paard kijkt. Even een stukje erachter lopen als ze hem meenemen en met voorrijden niet in het midden blijven staan. Scheve bekkens, scheven voeten...je ziet het minder snel van de zijkant.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:44

FleurSandro schreef:
Bedankt ertussenuit gepikt maar wie weet!)

Voor de andere haflinger liefhebbers hier op bokt: hoe doen jullie dat met pssm? Willen jullie testen/niet testen? Alleen pssm1 of pssm2 of beide? Door corona heb ik begrepen dat de uitslag tot wel 3 maanden kan duren... dat is niet ideaal als je een paard wil kopen nu :( geen enkele verkoper wacht 3 maanden

Voor pssm1 -> laboklin, na weekje wel uitslag
Pssm2 is idd langduriger proces, Duitse lab is flink de sjaak. Houdt er rekening mee dat pssm2 testen +€300 is

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:47

Poosje81 schreef:
FleurSandro schreef:

Pssm2 is idd langduriger proces, Duitse lab is flink de sjaak. Houdt er rekening mee dat pssm2 testen +€300 is

Ja dat weet ik, daarom mijn vraag naar andere haflinger liefhebbers die een haflinger willen kopen hoe je het dan doet? Wel of niet testen? De gok wagen etc.

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 00:50

Sommige lijnen hebben meer kans op pssm, dus hier kan je naar kijken. Ik heb pssm1 getest verder.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 03:44

ik hoef echt niet zelf te poetsen, heb je nog tijd zat voor als je hem koopt. Wat ik wel belangrijk vind is te zien hoe het paard is tijdens opzadelen, laat hij pijn/stress tekenen zien. Ik observeer dan liever hoe die is bij een vertrouwd persoon als dat ik dat zelf doe. Dat geeft in mijn ogen een reëeler beeld.

ik bevoel alle benen aandachtig, hoe droog zijn die, geen vocht, strakke pezen. Zijn de hoeven gelijk en wat is de kwaliteit van de hoeven. Beenstand. Gevoeligheid rug en lendenen, hoe zijn de verzenen, beenstand. Dan wil ik ze los zien. Liever los als aan de longe. Ik wil ze ook los zien springen om te zien wat de springmanieren zijn. Ten slotte eerst even kort voor laten rijden om te zien of het dier onder het zadel correct beweegt en dan zelf even kort erop. Hoeft niet lang, ik wil vooral alledrie de gangen even voelen, of ik daar een beetje comfortabel op kan zitten. Als het dier al springt onder het zadel dan een sprongetje, maar als ze daar nog te groen voor zijn dan niet. Eigenlijk weet ik het dan wel, als ik het dan nog niet weet, weet ik het eigenlijk ook wel want dan wordt het hem niet.

Ik neem wel mijn instructrice mee voor een paar extra kundige en vooral objectieve ogen als het voor mijzelf is. Als ik mee ben met een ander voor het zijn van die objectieve ogen kan ik veel meer mijn gevoel uitschakelen :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 08:05

Het ging in dit geval alleen om een onbeleerd paard :P

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 09:36

Ik heb een maand geleden een onbeleerde gekocht. Deze was ook echt groen dus dan ga je niet random benen voelen bijvoorbeeld. Ik heb wel echt goed alles geobserveerd, van voren, van achteren. Hoe reageert het paard op de omgeving, is het paard heel ril of juist niet.
En vrij laten bewegen. Heeft de verkoper veel moeite om het paard te laten lopen of gaat het paard als een dolle stier door de baan vanwege bijv de zweep. En filmen! (Dat ben ik dus vergeten....) dan kun je achteraf nog eens goed kijken of het paard goed loopt over de benen maar ook zijn of haar houding

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:18

Wat leuk Fleur!! Naar welke fokker/verkoper ga je?
Ik heb zelf niet op pssm getest. Vader en moeder van mijn haf leven beide nog (tegen de 20) zonder symptomen. Niet heel betrouwbaar natuurlijk, maar op basis daarvan de gok genomen en niet getest op pssm. Ik heb ooit begrepen dat pssm gemiddeld iets vaker voorkomt in de A-lijn (als is het percentage nog klein). Maar als ik het fout heb, corrigeer me gerust. Al kan het in alle lijnen natuurlijk voorkomen.
Op het Haflinger gedeelte hier las ik dat bekende hengst Welt Hit (dat is dan weer w-lijn) ingeslapen is vanwege pssm 2. Dus die sowieso even checken in de stamboom van je toekomstige haf.
Kymmelshof heeft al hun hengsten getest (merries ben ik niet zeker van) en hun dieren waren negatief. Denk als je daarheen gaat je sowieso wel goed advies hierover ontvangt.
Heel veel plezier met haffies kijken! Ik ben bij Sand geweest destijds en was Haflinger heaven voor me om al die blondjes zo bij elkaar te zien haha. Ook had ik fijn contact met Hans vd Berg en Linda van de Kymmelshof. Die laatste beveel ik absoluut aan. Ik zocht een ouder en bereden dier, maar anders was ik zeker geslaagd bij ze.

Veeerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:37

Poosje81 schreef:
FleurSandro schreef:

Ja dat weet ik, daarom mijn vraag naar andere haflinger liefhebbers die een haflinger willen kopen hoe je het dan doet? Wel of niet testen? De gok wagen etc.

Hier ben ik ook benieuwd naar inderdaad. Eigenlijk zou ik wel willen testen, maar hoe ga je dat doen inderdaad (oa wachttijd uitslag). Misschien iemand een ervaring mee die ons daar info over kan geven? :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 10:42

Ik als verkoper ga er zeker gezien de houdige markt niet op wachten

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:20

Marigo schreef:
Wat leuk Fleur!! Naar welke fokker/verkoper ga je?
Ik heb zelf niet op pssm getest. Vader en moeder van mijn haf leven beide nog (tegen de 20) zonder symptomen. Niet heel betrouwbaar natuurlijk, maar op basis daarvan de gok genomen en niet getest op pssm. Ik heb ooit begrepen dat pssm gemiddeld iets vaker voorkomt in de A-lijn (als is het percentage nog klein). Maar als ik het fout heb, corrigeer me gerust. Al kan het in alle lijnen natuurlijk voorkomen.
Op het Haflinger gedeelte hier las ik dat bekende hengst Welt Hit (dat is dan weer w-lijn) ingeslapen is vanwege pssm 2. Dus die sowieso even checken in de stamboom van je toekomstige haf.
Kymmelshof heeft al hun hengsten getest (merries ben ik niet zeker van) en hun dieren waren negatief. Denk als je daarheen gaat je sowieso wel goed advies hierover ontvangt.
Heel veel plezier met haffies kijken! Ik ben bij Sand geweest destijds en was Haflinger heaven voor me om al die blondjes zo bij elkaar te zien haha. Ook had ik fijn contact met Hans vd Berg en Linda van de Kymmelshof. Die laatste beveel ik absoluut aan. Ik zocht een ouder en bereden dier, maar anders was ik zeker geslaagd bij ze.

Ik heb inderdaad een afspraak bij Linda staan! Een haflinger lijkt op de foto heel erg op mijn haflinger die in december heel plotseling is overleden, hij trok meteen mijn aandacht |( maar ook nog veel meer andere leuke haflinger gezien op alle foto's en filmpjes... hopelijk zit er iets tussen en wil ik er straks niet 3 mee naar huis nemen haha

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:22

Hoezo niet, nooit genoeg haflingers toch :D Alle gekkigheid bij elkaar ik verwacht straks de vierde haflinger hier op stal en heb mijn handen er vol aan :Y)

Volgend jaar (hopelijk dit jaar) verhuizen we richting het oosten en kopen we een kleine boerderij met paardenstallen en land; ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik dan weer actief meezoek hier in dit topic :Y)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:24

K_nolan schreef:
Hoezo niet, nooit genoeg haflingers toch :D Alle gekkigheid bij elkaar ik verwacht straks de vierde haflinger hier op stal en heb mijn handen er vol aan :Y)

Volgend jaar (hopelijk dit jaar) verhuizen we richting het oosten en kopen we een kleine boerderij met paardenstallen en land; ben benieuwd hoe lang het duurt voor ik dan weer actief meezoek hier in dit topic :Y)

Hahaha als het financieel mogelijk was had ik het ook wel geweten ja hahaha

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 11:40

FleurSandro schreef:
K_nolan schreef:

Hahaha als het financieel mogelijk was had ik het ook wel geweten ja hahaha

Zo herkenbaar :') En dan woon ik er nu bijna 3 jaar en dan zou ik nu eigenlijk wat meer land en stallen willen hebben zodat er nog meer paarden bij ons kunnen komen wonen _O-

Maar met (net) 1 nieuwe kwpn'er 2 nsps pony's en een veulentje op komst is meer paarden geen optie. Ik heb er wel serieus aan zitten denken om de nsps pony's (merrie met papieren en dan een veulen aan de voet en een hengstje met leuke papieren) te verkopen, maar die twee zitten zo in mijn hart verstrengeld dat ik het toch niet gedaan heb. Een goed karakter is goud waard en die twee zijn zo lief en braaf <3

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:16

FleurSandro schreef:
Marigo schreef:

Ik heb inderdaad een afspraak bij Linda staan! Een haflinger lijkt op de foto heel erg op mijn haflinger die in december heel plotseling is overleden, hij trok meteen mijn aandacht |( maar ook nog veel meer andere leuke haflinger gezien op alle foto's en filmpjes... hopelijk zit er iets tussen en wil ik er straks niet 3 mee naar huis nemen haha

Super leuk zeg! Ben benieuwd of je ene keuze kunt maken haha

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:17

K_nolan schreef:

Haha wat gaaf! Gaat het allemaal goed met die mooie merrie die je had gekocht onlangs?

K_nolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 12:39

Jazeker, de merrie ben ik nu rustig aan het inrijden en dat gaat helemaal goed. De hengst heb ik vorig jaar aangeschaft en die is lekker aan het uitdijen:
merrie:
Afbeelding
hengst:
Afbeelding

Ik wacht nog op de pssm1 test van de hengst (zijn lijnen zijn geheel schoon, maar voor de zekerheid heb ik hem laten testen). Als de hengst ook schoon is verwacht ik volgend jaar een veulentje uit deze twee <3

De ruin is met pensioen.

Helaas is de hengst dit jaar niet naar de HK gegaan omdat hij was gevallen op zijn heup. De HK staat voor volgend jaar op de planning. Mocht meneer niet worden goedgekeurd dan ga ik rustig op zoek naar een goedgekeurde hengst (Wolf blijft uiteraard gewoon). Het plan is als we zelf stallen hebben om rustig wat met haflingers te gaan doen. Vroeger heb ik zelf veel meegelopen en geholpen met de keuringen en dat zou ik graag weer willen doen :j
Stiekem lees ik dan ook continue mee en mocht er wat eerder op mijn pad komen dan zal ik nooit nee zeggen :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:03

K_nolan schreef:
Jazeker, de merrie ben ik nu rustig aan het inrijden en dat gaat helemaal goed. De hengst heb ik vorig jaar aangeschaft en die is lekker aan het uitdijen:
merrie:
[ [url=m/TpZkWX.jpg]Afbeelding[/url] ]
hengst:
[ [url=m/HC1j4V.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik wacht nog op de pssm1 test van de hengst (zijn lijnen zijn geheel schoon, maar voor de zekerheid heb ik hem laten testen). Als de hengst ook schoon is verwacht ik volgend jaar een veulentje uit deze twee <3

De ruin is met pensioen.

Helaas is de hengst dit jaar niet naar de HK gegaan omdat hij was gevallen op zijn heup. De HK staat voor volgend jaar op de planning. Mocht meneer niet worden goedgekeurd dan ga ik rustig op zoek naar een goedgekeurde hengst (Wolf blijft uiteraard gewoon). Het plan is als we zelf stallen hebben om rustig wat met haflingers te gaan doen. Vroeger heb ik zelf veel meegelopen en geholpen met de keuringen en dat zou ik graag weer willen doen :j
Stiekem lees ik dan ook continue mee en mocht er wat eerder op mijn pad komen dan zal ik nooit nee zeggen :')

Wat een prachtige haflingers! <3

joke165

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:17

FleurSandro schreef:
Bedankt voor de toevoeging Goldennarrow!

Zo heb ik mooi alles op een rijtje haha had totaal niet verwacht dat ik al zo snel iets zou afspreken. Verkoper heeft meerdere haflingers staan dus erg benieuwd of er iets tussen zit wat bij mij past (op de foto en film al wel een hele leuke ertussenuit gepikt maar wie weet!)

Even een reactie mbt het PSSM testen. Ik heb bij de Kymmelshof op PSSM1 laten testen. Zij hebben het voor me geregeld via hun dierenarts bij Laboklin, ik heb het betaald. Volgens mij testen ze nu al een heleboel hafjes voor de verkoop. Maar het is zeker bespreekbaar.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-21 13:37

Bosbewoner schreef:
@miereneter:
En, hoe bevalt het je tot nu toe met je eigen paard? Financieel en qua tijd wat je er aan kwijt bent ook zoals je had gedacht?

Het is heerlijk. Ben zo blij dat ik de stap heb durven nemen. Was nog niet van plan een paard te kopen, maar was verliefd geworden op dit jonkie en hij werd me aangeboden. Een van de beste beslissingen van mijn leven.

Financieel red ik het boven verwachting (want ik verdien nog niet veel, ik volg een leerwerkopleiding in de zorg). Het kost wel veel tijd ja, maar dat commitment maakte deel uit van mijn beslissing. Ik ga zes dagen per week, de andere dag doet een stalgenoot hem (ik op een andere dag haar paarden). Later, als paard beleerd is, zoek ik eventueel een verzorgster, maar zonder gaat ook prima. Het lukt zowaar om werk, studie, paard, poes, vriend (ik lat) en vrienden te combineren.