Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:23

Afgelopen zaterdag weer les gehad. Instructrice was weer positief verrast over hoe goed het gaat. Het wijken vond ze er al heel netjes uitzien. Ik vertelde haar dat ik nog nooit een paard heb leren wijken etc. Ik deed eigenlijk alleen maar boscrossen, springen etc. maar serieus in dressuuren had ik op jonge leeftijd geen zin :'). Ik vond het moeilijk, lastig, en je moest overal aan denken. Laat ik het maar even zo zeggen. Ze zag het niet terug in mijn houding en rijstijl. Mijn instructrice is helemaal weg van Alano. Ze vind hem echt een heel stoer, gaaf paard <3. Als ik dit soort dingen hoor ben ik gelijk een stukje minder onzeker en weet ik dat we het toch allemaal maar goed doe :j. het staken bij een lastige oefening wordt echt al een stuk minder, ik kan hem hier steeds beter doorheen rijden op een fijne rustige manier. Galop neem ik tegenwoordig lekker spellende wijs mee. Als ik het onverwachts vraag aan hem krijg ik rodeo :'). Nu doen ik het lekker spellende wijs en gaat het echt heel goed en springt hij gelijk goed aan.

Ik heb weer een insta post met filmjes. Mijn instructrice heeft gefilmd dus er zit geluid bij mocht je willen weten wat ze zegt.



Ook hebben wij afgelopen maandag weer een heerlijke buitenrit gemaakt. Alano geniet hier zo van, vanaf minuut 1 komt er zoveel energie vrij dat hij niet rustig kan stappen, hij wordt hier enorm enthousiast van en lekker voorwaarts. Ook is dit lekker om zijn koppie leeg te maken.


Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:42

Ik ga er vanmiddag voor de 2e keer er zelf op..
Is het dan 'stom' om nog gewoon te blijven stappen?

Zodat ik iig het stuur en rem zo rustig kan bevestigen?

Heb al wel mijn eerste (korte 15min.) les ingepland staan volgende week. Dan word ook heel rustig drafwerk meegepakt.

Komt door mijn eigen onzekerheid, al geeft Nolen onder het zadel wel goed en vertrouwd gevoel.

Bij zijn fokker was hij een week onder het zadel (stap, draf enz.).

Liep die wel met hele korte teugels en makkelijk te sturen..

Alleen na een week acclimastiseren op zijn nieuwe plek, ben ik ergens bang dat dat verkeerd is geweest (al volg ik erin wel mijn gevoel).

Maar draf, struggle.. wel of niet.. en dan aan de longe (voor mijn gemoedsrust?) of los in de (zware) paddock, met wel 1 in het midden

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:48

Doe waar je je zelf goed en dapper bij voelt. Als je angstig of onzeker bent ben je mentaal niet klaar om een paard wat nieuws te leren en is de kans dat je angst (de reden dat je onzeker bent) werkelijkheid wordt veel groter. Volgende stap zetten als jij merkt dat jullie er beide aan toe zijn.

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:54

Zoals Qimm aamgeeft pas draven als jij je er goed bij voelt. Ik heb de eerste paar keren ook alleen gestapt. Uiteindelijk draafde ze vanzelf aan en dat voelde voor mij oke dat ik tegen diegene wat de longe vasthield heb gezegd dat hij haar maar even moest laten lopen.

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:03

Ja dat heb ik mij iig voorgenomen, stel hij gaat wel, dan draaf ik wel 'mee'..
Hij is gelukkig 'nuchter' en neemt het niet van mij over.. Waardoor ik binnen 10 sec. wel weer rustig en zekerder voel.

Is meer mijn gevoel, wil hem niet 'verpesten', maar vertrouw hem wel

loveslimpie

Berichten: 1731
Geregistreerd: 06-04-10
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:05

Inderdaad! Ik was ook gister nog niet van plan om te galloperen, maar per ongeluk gebeurde het gewoon. Ze heeft namelijk de neiging om vanuit draf dr kop tussen dr benen te steken en stil te gaan staan...

Een tip voor het draven is wel om meteen te proberen een paar rondjes te doen als het gaat, niet na een paar pasjes al te stappen, maar even zorgen dat jullie samen een beetje gevoel voor het ritme ontwikkelen dan wordt de drempel steeds lager ;)
En vooral niet onzeker zijn idd, zeker zulke jonkies kun je gerust een week (of 3-4) stilzetten en dan weer rustig oppakken. Plof dan niet meteen in het zadel, maar hang dan eerst even en klop rechts op de buik. Geen reactie? Dan pas gaan zitten.
Verder werk ik altijd met iemand op de grond, aangezien ze nog niet altijd been kennen, longe of los is wat je zelf fijn vindt. Persoonlijk zou ik kiezen voor de bak aan de longe, een zware paddock vermijd ik liever met het oog op blessures..

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:05

Als je sneller gaat dan jij durft en hij kan heb je een grotere kans op verpesten dan wanneer je 'te langzaam' gaat.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 13:12

Voordat ik ging draven met Alano wilde ik eerst een stuur, rem en beenreactie erop hebben. Ik heb alles gedaan zonder longeerlijn omdat rechte stukken veel makkelijker zijn voor je paard. Wel iemand die voor hem liep als steun. Na dat ik 4 of 5x kort heb gereden en alleen stap heb ik een klein bosritje gemaakt waardoor de draf er zo op zat. Maar als je bang bent dan zou ik eerst lekker vanaf de grond verder gaan en vertrouwen in elkaar krijgen

Timmie06
Berichten: 568
Geregistreerd: 16-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 15:43

Loran schreef:
Ja dat heb ik mij iig voorgenomen, stel hij gaat wel, dan draaf ik wel 'mee'..
Hij is gelukkig 'nuchter' en neemt het niet van mij over.. Waardoor ik binnen 10 sec. wel weer rustig en zekerder voel.

Is meer mijn gevoel, wil hem niet 'verpesten', maar vertrouw hem wel


Ik heb ook alleen gestapt in het begin en toen ik wilde aandraven vloog ze er echt vandoor...ik heb dat dus niet goed gedaan want daarna was ze echt wel gespannen...nu wordt ze door een handige stalgenoot van mij doorgereden en ga ik er pas weer op als ze dat draven beter onder controle heeft.
Ik heb ook geen ervaring met jonge paarden dus ook al heb ik echt voldoende rij ervaring dat doorrijden is echt andere koek voor mij...dus ik doe nu echt stap terug en ga pas zelf weer als ze wat beter bevestigd is.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:01

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 16:43

Qimm schreef:
Als je sneller gaat dan jij durft en hij kan heb je een grotere kans op verpesten dan wanneer je 'te langzaam' gaat.

Eens. Naar mijn mening moet je het wel extreem bont maken wil je te langzaam gaan. Te snel gebeurt veel vaker en dan krijg je die horrorverhalen over "onhandelbare"/"staatsgevaarlijke" paarden :o Lekker rustig aan doen dus. Exacte tijdsbestek weet ik niet meer, maar het heeft minimaal 1,5 maand geduurd voordat ik draafde op het eerste paard dat ik heb ingereden, laat staan galop. Mensen kijken je soms raar aan maar daardoor ook geen bokken, steigeren of staken. Ik hou mezelf en het paard graag heel ;)

stitchlover

Berichten: 2616
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 17:17

Fijn Nobel dat jullie een oorzaak hebben kunnen vinden. Een paard wat ik in training heeft liet ook probleemgedrag zien tijdens het opstappen uiteindelijk waren bij hem maagzweren ook de boosdoener. Na het behandelen daarvan was hij weer de oude en ook minder prikkelbaar in de omgang.

@Loran, te snel gaan is voor jezelf en je jonkie schadelijker dan te langzaam! Iedere dag aan het werk zetten zou ik afraden, maar eerder drie keer per week wat doen waarvan bijv. 2x iets met het zadel.
Mijn jonge tuiger beleer ik ook op mijn eigen tempo. Ik ben niet bang, maar wil mezelf graag heel houden. Overdonderen vind ik dan ook onnodig. Ze moeten rustig kracht opbouwen en met je willen blijven werken. Dat bereik je naar mijn inzicht alleen door het ze ook rustig uit te leggen en alle stappen goed te bevestigen.

Om mij heen zie ik veel paarden die op latere leeftijd problemen krijgen met het werk, omdat men te snel wil gaan. Zo zonde.

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 18:50

Nobel01 schreef:
Vermoeden is bevestigd. Er zitten aan het begin van de maag wat zweertjes, maar bij de overgang maag naar darmen zit ze aardig onder. Voor een maand zware kuur met twee soorten medicatie, 3 keer per dag.

Met een week moet er verbetering zijn, dan gaan we kijken hoe ze aan de longe is, en daar vandaag uitwerken naar over twee weken onder het zadel, tenminste als ze verbetering laat zien.


Wat fijn dat je eindelijk duidelijkheid hebt. Hoop dat ze snel opknapt.

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 19:35

Nobel01 schreef:
Vermoeden is bevestigd. Er zitten aan het begin van de maag wat zweertjes, maar bij de overgang maag naar darmen zit ze aardig onder. Voor een maand zware kuur met twee soorten medicatie, 3 keer per dag.

Met een week moet er verbetering zijn, dan gaan we kijken hoe ze aan de longe is, en daar vandaag uitwerken naar over twee weken onder het zadel, tenminste als ze verbetering laat zien.


Ik hoop dat je snel verbetering merkt!

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 20:34

Fijn die duidelijkheid Nobel.
Wat voor medicatie moet je geven?

Hier heeft de trainster vandaag voor het eerst met zadel op M gezeten.
Eerst hangen en opstappen aan beide kanten, alleen dat doe ik haar al niet na zonder krukje :')
Al hangend heeft ze hem met stemhulp en zacht porren met haar been beide kanten op wat laten bewegen.
Daarna eraf, gaan zitten en na een tijdje er weer af.
Daarna is ze blijven zitten en heeft ze hem wat voorwaarts gevraagd, wat hij uiteindelijk ook al best netjes deed.
Ik zal haar eens vragen of ik beeldmateriaal mag delen, is allemaal zo leuk om te zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:37

Fijn dat je nu weer wat er aan de hand is Qimm! Hopen dat ze snel hersteld.

@opisop_shop: hele mijlpaal weer bereikt dus! Super knap!

Lady en ik hebben vandaag weer eventjes gereden. Hadden afgelopen week niet meer echt serieus gereden. Stalgenootje heeft stukje gefilmd. Dit was aan het begin van de training dus ze was nog niet echt los. Stalgenootje kon helaas niet blijven maar toch fijn dat ik nu beeldmateriaal heb. Rechtsom is zowel Lady als mijn moeilijke kant.

Youtube maakt de kwaliteit zo veel slechter :7

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:43

Ik denk dat je me hebt verward met Nobel ;)

Vandaag geen bokjes en sprintjes
Afbeelding

Maar wel...
Afbeelding

:')

Anoniem

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 21:46

Ohh oeps jaa }:0 sorry!

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:15

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Loran_Nolen
Berichten: 1378
Geregistreerd: 20-10-05
Woonplaats: op een erg fijn plekje

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:28

@nobel dan had ik ook voor de vluchtstrook gekozen hoor.. Better safe then sorry!
Hopelijk kwam ze snel weer tot rust toen ze 'thuis' kwam..

@laura, ziet er ontspannen uit!

@hier, gisteren er weer even op geweest.
Enkel gestapt, en ook 1e keer los gestapt. merk dat stemhulp wel fijn zijn.
1x vond hij het spannend, stond stil en keek er even naar. Toen voorzichtig been aangelegd en stap gezegd, en hij staptr rustig weg!

Sturen is een dingetje , buitenteugel helemaal van de hand, maar wel zo braaf..

Hij was wel weer bezweet, dus heb het voor hem ook leuk gelaten en positief weer afgesloten..

keek ik even later... Afbeelding
Afbeelding


Straks even heen, voor de hoefsmid..

_activeme

Berichten: 1138
Geregistreerd: 07-06-10
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 09:36

@_lauraaa_ dat ziet er al netjes uit. Mag je trots op zijn.

@ Qimm eindelijk haha. Ze wordt wel braver.

@Nobel01 wat heb je een goede beslissing genomen, in zulke gevallen kan je beter voor de beste optie zijn ondanks een boete. Paard gaat voor.

@Loran wat goed zeg.

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:17

Nobel01 schreef:
Loran, gewoon kijken/voelen wat fijn is, voelt het fijn, kan je kijken of je iets meer kan doen. Ik merk wel dat je soms een stapje terug moet doen, en daar vandaan weer verder werken.

Stitchlover, gelukkig heeft zij een zeer fijn en meewerkend karakter, dus die uitspattingen waren echt een uiting van ongemak, ik hoop dat ze gauw weer de oude is.

Opisopshop, ze krijgt nu voor een maand Gastrocard, en Sucralfaat. :$ :(

Lauraaa, ziet er fijn en ontspannen uit.

Jeetje, Unique hebben we gister opgehaald bij de kliniek, en ze heeft enorme verlatingsangst.
We zagen op de kliniek haar oude gedrag weer, dat is echt niet leuk om te zien. De terugweg was ze ook onrustiger in de trailer als op de heenweg.
En prompt kom je in de file terecht. 300 meter voor de afslag heb ik de gok gewaagd en ben ik een stukje over de vluchtstrook gereden. Ik weet het, dat mag niet, maar ik vond het niet meer verantwoord om met een onrustig paard in de file te blijven. Er staan wel camera's, maar ik zie wel of daar nog een boete op komt.
Ze kwam ook zeiknat de trailer af, en heeft door de stress en het vasten wel weer een jasje uit gedaan. Als het goed is moet dat snel weer bij trekken.


Pff herkenbaar die verlatingsangst! Ik ga proberen of ik daar iets over kan vinden of je ze dat toch kan "leren". En over de vluchtstrook mag volgensmij met een trailer bij file heb ik ergens een keer gelezen dacht ik. Mocht het niet mogen alsnog de beste keuze in zn geval!

Blaze1994
Berichten: 625
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 15:21

Vandaag het ei van kolombus ontdekt. Beloning laten vallen in de emmer ipv voeren uit de hand. Blijft nu rustig geduldig wachten tot hij het goede gedrag vertoont en hij een brokje uit de emmer kan halen :D De vliegen en voetjes optillen is wel een dingetje op het moment.. hij trapt op een halve cm na niet tegen zn voorbeen aan en zaterdag komt de hoefsmid. De vorige keer verbeelde hij zich perfect maar hij zit in een wat opstandige periode :')

future_vet
Berichten: 2632
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:17

Ik krijg van Nacho regelmatig updates. Ze heeft er nu twee keer opgereden. Eerste keer ook direct los gedraafd. Ik zou dat dus nooit zo snel durven haha, zo blij dat zij zo dapper is!
En tweede keer zelfs gegaloppeerd inclusief wat vreugendenbokjes. Zo trots haha

Qimm

Berichten: 15225
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:30

future_vet schreef:
Ik krijg van Nacho regelmatig updates. Ze heeft er nu twee keer opgereden. Eerste keer ook direct los gedraafd. Ik zou dat dus nooit zo snel durven haha, zo blij dat zij zo dapper is!
En tweede keer zelfs gegaloppeerd inclusief wat vreugendenbokjes. Zo trots haha


Oh wat fijn dat het nu verder gaat en dat het goed gaat. Dat moet een hele geruststelling zijn!

Vandaag 'lekker' dom bezig hier :')
Wilde als afsluiter even vanaf de picknicktafel leunen. Dat kon zo wel even vond ik. Maar ze was zooo braaf en zo relaxed dat ik even heb gehangen. Alleen, op de straat, met klompen aan en geen cap op. Don't try this at home kids %)

Afbeelding
Gespot door onze beveiligingscamera haha (ding is in de war met de tijd zie ik)