Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:26

Loretta

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:58

De Hoge veluwe is al 100 jaar een men uniek gebied. Ja het is aangelegd, net als alle andere natuurgebieden in Nederland. Maar wel met een zeer hoge biodiversiteit. In 2017 heeft de Hoge Veluwe zelfs een Europese prijs voor de biodiversiteit gewonnen. Vergelijk dat eens met een gebied als de Oostvaardersplassen. Waar altijd malheur mee is. En waar op dit moment sprake is van een wareJakobskruid plaag.

Maar nee, een stukje park dat goed beheert wordt en daardoor een bijdrage levert aan de biodiversiteit. En een toevluuchtsoord is voor de zwaar bedreigde Moeflon moet kost wat kost kapot.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:03

Mouflon is bedreigd, Hoge Veluwe is een dierenpark waar je dus prima jezelf kunt inzetten voor die mouflons en er een anti wolven hek omheen zetten, niks aan het handje. Van mij mogen ze zelfs de wolf neerschieten als hij daar overlast veroorzaakt (oftewel die mouflons opeet), tenslotte zijn ze in Artis ook niet blij als een wolf ineens aan de algazellen gaat knagen.
Ik vind die beheerder van het terrein gewoon een toeter, heel goed dat je je inzet voor een bedreigde diersoort maar hij is en wordt niet inheems. En ik denk dat dat ook zorgt voor extra brandstof bij de extreme pro wolven organisatie.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 15:36

Ilse_123 schreef:
Mouflon is bedreigd, Hoge Veluwe is een dierenpark waar je dus prima jezelf kunt inzetten voor die mouflons en er een anti wolven hek omheen zetten, niks aan het handje. Van mij mogen ze zelfs de wolf neerschieten als hij daar overlast veroorzaakt (oftewel die mouflons opeet), tenslotte zijn ze in Artis ook niet blij als een wolf ineens aan de algazellen gaat knagen.
Ik vind die beheerder van het terrein gewoon een toeter, heel goed dat je je inzet voor een bedreigde diersoort maar hij is en wordt niet inheems. En ik denk dat dat ook zorgt voor extra brandstof bij de extreme pro wolven organisatie.

De hoge veluwe maakt er ook nooit een geheim van dat ze een verdedeld dierenpark zijn. Daar konden andere organisaties nog wat van leren. Want uiteindelijk hebben we in Nederland helemaal niets dat ook maar in de verste verten kan tippen aan yellowstone of krugerpark.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:11

Loretta schreef:
Ilse_123 schreef:

De hoge veluwe maakt er ook nooit een geheim van dat ze een verdedeld dierenpark zijn. Daar konden andere organisaties nog wat van leren. Want uiteindelijk hebben we in Nederland helemaal niets dat ook maar in de verste verten kan tippen aan yellowstone of krugerpark.

Hmmm ik heb toch wat interviews voorbij zien komen waarin het allemaal een beetje een raar belicht wordt. Maargoed, kan ook gewoon smaakmakend stukje journalistiek zijn :') .
Hoe kan ook, als die hekken daadwerkelijk stukgeknipt zijn dan is dat heel erg kwalijk.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 16:29

mysa schreef:
Oh jee, daar bijten ze gewoon doorheen?

Ja hoor. De gemiddelde hond die wil die breekt uit de gemiddelde bench/draadkooi. Oer rassen zijn al tot veel meer in staat. Wolven zijn nog krachtiger in hun kaken. Heb nooit het hofe veluwe hekwerk gezien maar zo lang dat niet dik staal is en zonder stroom dan kunnen ze heel veel kapot krijgen. Bedenk maar wat een kleine steenmarter al door krijgt qua gaas

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 17:20

Ilse_123 schreef:
Hmmm ik heb toch wat interviews voorbij zien komen waarin het allemaal een beetje een raar belicht wordt. Maargoed, kan ook gewoon smaakmakend stukje journalistiek zijn :') .
Hoe kan ook, als die hekken daadwerkelijk stukgeknipt zijn dan is dat heel erg kwalijk.

Wat ik zelf heel storend vind is dat een dierenpark als de HV niet elf meer mag bepalen wat voor een park ze willen zijn. Maar dat dit wordt opgelegd door andere natuurorganisaties die zich als ware monopolisten gedragen. Je kunt terecht of onterecht veel kritiek hebben op de HV. Maar ze zijn niet als andere 10 in een dozijn gebieden. Daardoor bieden ze ruimte aan soorten die bij natuurmonumenten en SBB kansloos zijn. Het heeft zeker meerwaarde om HV in die zin uniek te lten zijn. Of moeten de moeflons soms verdwijnen waardoor er ook andere planten verdwijnenen en dat ook de HV helemaal vol komt te staan met Jakobskruid.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 18:52

Lorette, zolang het niet bewezen is dat wolfliefhebbers die gaten geknipt hebben vind ik dit een voorbarige post. Kijk als die wolf zich zelf toegang tot het gebied heeft gebaand, vind ik het ook heel tuk voor de mensen van beheer, maar wel anders als dat er gaten etc zouden zijn geknipt en de wolf willens en wetens in een gebied nu loopt waar de eigenaren hem echt niet willen hebben en daar iets aan gedaan hebben om te voorkomen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:35

pien_2010 schreef:
Lorette, zolang het niet bewezen is dat wolfliefhebbers die gaten geknipt hebben vind ik dit een voorbarige post. Kijk als die wolf zich zelf toegang tot het gebied heeft gebaand, vind ik het ook heel tuk voor de mensen van beheer, maar wel anders als dat er gaten etc zouden zijn geknipt en de wolf willens en wetens in een gebied nu loopt waar de eigenaren hem echt niet willen hebben en daar iets aan gedaan hebben om te voorkomen.

Hoe die wolf daar gekomen is dat maakt weinig uit. Feit is dat het niet uit te leggen valt dat het onmogelijk is om er op een legale manier vanaf te komen. Dat een park dat al 100 jaar op een uitstekende manier een unieke bijdrage levert aan de biodiversiteit hierdoor gedwongen wordt om hun beleid rigoureus om te gooien is op zijn minst wel bizar te noemen.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:37

Loretta schreef:
Ilse_123 schreef:

Wat ik zelf heel storend vind is dat een dierenpark als de HV niet elf meer mag bepalen wat voor een park ze willen zijn. Maar dat dit wordt opgelegd door andere natuurorganisaties die zich als ware monopolisten gedragen. Je kunt terecht of onterecht veel kritiek hebben op de HV. Maar ze zijn niet als andere 10 in een dozijn gebieden. Daardoor bieden ze ruimte aan soorten die bij natuurmonumenten en SBB kansloos zijn. Het heeft zeker meerwaarde om HV in die zin uniek te lten zijn. Of moeten de moeflons soms verdwijnen waardoor er ook andere planten verdwijnenen en dat ook de HV helemaal vol komt te staan met Jakobskruid.

Neehoor, dat bedoel ik juist absoluut niet. Ik ben bijvoorbeeld ook erg fan van natuurpark Lelystad (naast dat andere voorbeeld van hoe het niet moet :') ) waar ze paterdavids herten hebben lopen. Goed voor de Nederlandse biodiversiteit want ze zijn veel beter aangepast aan de zachte ondergrond dan die alles platwalsende koniks, hecks en edelherten. Maar, daar is niemand die probeert te doen alsof die paterdavids herten daarom maar inheems verklaard moeten worden. En alleen dat ene puntje is wat bij mij compleet in het verkeerde keelgat schiet. Ik denk dat ik er ook te gekleurd naar kijk door de artikelen over dat hele mouflon verhaal want die waren gewoon best wel bizar.
Maar dit is compleet offtopic want heeft niks meer met die wolf te maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 19:46

Ilse_123 schreef:
Neehoor, dat bedoel ik juist absoluut niet. Ik ben bijvoorbeeld ook erg fan van natuurpark Lelystad (naast dat andere voorbeeld van hoe het niet moet :') ) waar ze paterdavids herten hebben lopen. Goed voor de Nederlandse biodiversiteit want ze zijn veel beter aangepast aan de zachte ondergrond dan die alles platwalsende koniks, hecks en edelherten. Maar, daar is niemand die probeert te doen alsof die paterdavids herten daarom maar inheems verklaard moeten worden. En alleen dat ene puntje is wat bij mij compleet in het verkeerde keelgat schiet. Ik denk dat ik er ook te gekleurd naar kijk door de artikelen over dat hele mouflon verhaal want die waren gewoon best wel bizar.

De Moeflon inheems verklaren is natuurlijk ook een belachelijk idee. Dat gaat natuurlijk ook vooral om het juridische aspect. Wanneer de Moeflon op papier inheems zou zijn dan had HV nu een mogelijkheid om de Moeflon te beschermen tegen de wolf. Nu kan en mag HV juridisch niets dan toekijken hoe de wolf alle Moeflons uit roeit.

De natuurclubs aan wat ik voor het gemak maar even de Frans Vera zijde noem (hij is natuurlijk niet de enige) hebben een ijzersterke lobby en hebben dat jarenlang ingezet om in Europees verband de wetgeving naar hun hand te zetten. Iets wat tot meer en meer weerstand leidt en waardoor de natuur in de toekomst nog weleens met een behoorlijke kater kan achter blijven.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:02

Loretta schreef:
Ilse_123 schreef:

De Moeflon inheems verklaren is natuurlijk ook een belachelijk idee. Dat gaat natuurlijk ook vooral om het juridische aspect. Wanneer de Moeflon op papier inheems zou zijn dan had HV nu een mogelijkheid om de Moeflon te beschermen tegen de wolf. Nu kan en mag HV juridisch niets dan toekijken hoe de wolf alle Moeflons uit roeit.

De natuurclubs aan wat ik voor het gemak maar even de Frans Vera zijde noem (hij is natuurlijk niet de enige) hebben een ijzersterke lobby en hebben dat jarenlang ingezet om in Europees verband de wetgeving naar hun hand te zetten. Iets wat tot meer en meer weerstand leidt en waardoor de natuur in de toekomst nog weleens met een behoorlijke kater kan achter blijven.

Ja dat is echt gewoon compleet belachelijk, ik snap niet hoe ze ooit dachten dat de klassieke manier van natuurbeheer in Nederland zou werken, en ik snap er nog minder van dat ze daar in bepaalde gebieden nog steeds niet vanaf stappen terwijl het toch mega duidelijk is dat het niet werkt.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:05

Er is iemand voor opgepakt, dus kennelijk zijn de hekken om de HV idd door mensen vernield.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:10

Ilse_123 schreef:
Ja dat is echt gewoon compleet belachelijk, ik snap niet hoe ze ooit dachten dat de klassieke manier van natuurbeheer in Nederland zou werken, en ik snap er nog minder van dat ze daar in bepaalde gebieden nog steeds niet vanaf stappen terwijl het toch mega duidelijk is dat het niet werkt.

Het was een heel leuk experiment. Maar op een gegeven moment was duidelijk dat het niet werkte. Inplaats van toe te geven dat het mislukt is gaat men het nog een keer proberen met wolven. In Duitsland is al te zien dat dat ook niet werkt. Maar in plaats van pas op de plaats te maken gaat men stug door. Landgoed eigenaren zoals de HV die niet mee willen doen worden gedwongen om mee te werken. Pas als het echt niet meer houdbaar is dan zal blijken wat de werkelijke schade van dit experiment was.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:19

Loretta schreef:
Ilse_123 schreef:

Het was een heel leuk experiment. Maar op een gegeven moment was duidelijk dat het niet werkte. Inplaats van toe te geven dat het mislukt is gaat men het nog een keer proberen met wolven. In Duitsland is al te zien dat dat ook niet werkt. Maar in plaats van pas op de plaats te maken gaat men stug door. Landgoed eigenaren zoals de HV die niet mee willen doen worden gedwongen om mee te werken. Pas als het echt niet meer houdbaar is dan zal blijken wat de werkelijke schade van dit experiment was.

Gelukkig zijn er ook heel veel mooie kleine gebieden met passend beheer, maar dat gaat dan echt meer om gemeentelijke plantsoenen en wat oevers van een waterschap. Maar is een begin.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:26

Mac schreef:
Er is iemand voor opgepakt, dus kennelijk zijn de hekken om de HV idd door mensen vernield.

Een man en een vrouw uit Ede zijn de verdachten.
Dat je je zo voor het karretje laat spannen om het vuile werk voor anderen op te knappen is toch wel treurig. Want laten we wel wezen het zijn grote organisaties die er belang bij hebben dat de wolf in de HV op duikt. Als jij daar dan als gewone volgeling de hekken door knipt dan heb je je behoorlijk laten gebruiken.

https://www.destentor.nl/apeldoorn/wolf ... gle.com%2F

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:35

Inderdaad. Ik hoop dat er een goede straf op staat. En ik hoop dat de HV de wolf mag verwijderen. Hun park, hun dieren, hun recht deze te beschermen en daar hoort verwijdering van de wolf bij als het hek dat daartoe dient moedwillig wordt gesaboteerd.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:47

Mac schreef:
Inderdaad. Ik hoop dat er een goede straf op staat. En ik hoop dat de HV de wolf mag verwijderen. Hun park, hun dieren, hun recht deze te beschermen en daar hoort verwijdering van de wolf bij als het hek dat daartoe dient moedwillig wordt gesaboteerd.

HV mag niets met de wolf ook niet vangen of verwijderen.
HV mag wel hun eigen dieren in veiligheid brengen. Als er niets meer voor de wolf te halen is dan zal die zelf wel willen vertrekken. Hoeven ze alleen maar een mogelijkheid te bieden dat die weer naar buiten kan.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:58

Loretta schreef:
Mac schreef:

HV mag niets met de wolf ook niet vangen of verwijderen.
HV mag wel hun eigen dieren in veiligheid brengen. Als er niets meer voor de wolf te halen is dan zal die zelf wel willen vertrekken. Hoeven ze alleen maar een mogelijkheid te bieden dat die weer naar buiten kan.

Dus stel he... Dat zo'n wolf Ouwehands dierenpark in wandelt, mogen die hem dan ook niet verwijderen?

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 20:59

In dat artikel staat ook een foto van een moeflon, die aan de kont is opengebeten. Dat is een hele lijdensweg geweest. En voor wie ? Voor het selecte groepje ecologen dat doet alsof heel Nederland een OVP terrein is.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:03

Ilse_123 schreef:
Dus stel he... Dat zo'n wolf Ouwehands dierenpark in wandelt, mogen die hem dan ook niet verwijderen?

Dat is opzich wel een goede vraag. In principe mag je een beschermd dier als de wolf niet verstoren.

Als voorbeeld een steenmarter in huis. Wanneer blijkt dat die een nest in jou huis heeft dan mag je nog niet eens de toegang tot jouw huis dichtmaken. Je moet dan alle stank, plas, poep, kapot gekauwde isolatie materiaal en een eventuele kortsluiting als die aan de stroom kabels klimt maar voor lief nemen. Doe je dat niet dan ben je strafbaar.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 21:55

Absurd eigenlijk dat daar geen mogelijkheden tot uitzondering voor zijn.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 23:02

Ik vind het echt onbegrijpelijk. Zelfs 1 van de grootste pro wolven clubs de zoogdiervereniging waar ook Glenn Lelieveld mee verbonden is. Beschrijft met nauwkeurig hoe zwaar bedreigd de moeflon is. "Natuurbeschermers" jagen gewoon complete soorten over de kling. Zodat we ze straks alleen nog maar op plaatjes kunnen zien.

https://www.zoogdiervereniging.nl/zoogd ... en/moeflon

Dan te bedenken dat de Moeflon in Duitse natuur gebieden al verdwenen is. Als deze ecofacisten hun zin krijgen dan hieft er straks alleen nog maar een ramp op Corsica en Sardinie te gebeuren en dan is de Moeflon volledig uitgestorven.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:22

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-21 09:27

Dit is toch om van te janken.... alles voor die half tamme hond te redden....