Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:24

Haha Dankje ik krijg er zelf helemaal jeuk van :+

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 02:31

Oef, blijkbaar hier een topic met ouderwets bokt-tempo, heerlijk! Wel veel bijlezen na een week dus :+

_Zoe, welk hoofdstel/kaptoom gebruik jij? Die ziet er niet verkeerd uit.

Of ik nog meer paarden heb... Nee, inmiddels niet meer. Afgelopen zomer had ik er 4 waar ik mee op pad mocht, een Tinker in training, Barock Pinto van vriendin die ik buiten mocht rijden, mijn oudere Tinkermerrie, en Phoebe natuurlijk. De training-Tinker is weer naar huis, ik kom daar nog wel en mag ook gerust wat met de paarden daar doen (9 in het totaal), maar meeste drachtige merries dus niet zo actief meer mee. De Barock Pinto staat Phoebe nog steeds mee samen, maar ik rij haar in principe niet meer. En mijn oudere Tinkermerrie heb ik met heel veel verdriet verkocht. Ik moest kiezen tussen haar en Phoebe, die ook bij mij is gekomen als trainingspaardje, maar inmiddels dus echt van mij is.

Nynkster wat een prachtig veulen heb je ook <3

SVRL, verbaas je niet, het zou zomaar kunnen dat je paard nog wel in dat zadel gaat groeien hoor! Zou hem goed opbergen en als hij 5 is weer eens tevoorschijn halen.

Hihi, lees een wedstrijdje welk paard het minst ver is qua opleiding. Het zegt echt helemaal niks! Afgelopen augustus kon ik die van mij alleen aaien in de wei, halsteren konden we nog niet, meelopen ook niet. En vandaag ons eerste buitenritje gemaakt (later meer). En nee, ze is geen makkelijke, combinatie van heel veel uren werk, efficiëntie, en een hekel hebben aan rijden in de bak. Later meer.

Zadels... eigenlijk ben ik boomloos fan, al sta ik overal voor open. En dat blijkt nu maar weer. Ik had mn zinnen gezet op een mooi zadel van ghost (boomloos), toen een vriendin aangaf haar Hulsebos te gaan verkopen. De gok gewaagd, en onwijs blij met dat zadel. Hopelijk kan hij nog lang blijven. Phoebe wordt bijna 5 dus heb goede hoop dat ze eens stopt met groeien.

Hier onbeperkt hooi, een voederbiet, halve kilo sobere brok en 200 gram vitalbix per dag.

k_m, lees tips over eentonige training. Wat doe je nu dan allemaal? Hier probeer ik vaak een mengeling te maken uit de volgende onderdelen: longeren, losgooien, vrijheidsdressuur, lange lijnen, wandelen, grondwerk in de bak, vrij springen, fietsen, en als ze ohz zijn dat er ook bij natuurlijk.

kvulden, wat voor neusriem had/heb je voor Rosie?

Kabayo, las ik nou dat je een zadel aan had laten meten? En dat je er eind maart pas op wil? Hoe doe je dat dan, ze groeit toch nog in de tussentijd? Of maakt dat niet uit?

Voor de rest, heerlijk om te lezen hoe iedereen bezig is. Echt een tof topic, geweldig. Ik zal proberen wat vaker te reageren, kan ik ook inhoudelijker reacties geven op "dagboekverhalen".

Dank voor de mensen die mij 24 januari iets hebben geschreven. Mijn vorige paardje, Lola, was er een jaar niet meer. Ik had haar zelf gefokt, ze was echt een droom die uitkwam. Dag in dag uit waren we onafscheidelijk, maar toen ze 2 jaar en 8 maanden was kreeg ze koliek, dus ik heb haar moeten laten gaan voordat we uberhaupt met beleren konden beginnen. Ik ben vorige week, een jaar na die zwarte dag, samen met Phoebe 2 ballonnen gaan oplaten. Heb enorm veel steun aan Phoebe, hoe alles gelopen is is zo bijzonder. Dat Phoebe in mijn leven mocht komen is daarvan toch wel het hoogtepunt, het kan niet anders dan dat Lola daarmee te maken heeft. Ik had mezelf al heel lang geleden als doel gesteld dat ik die treurige dag een zonnig randje wilde geven. Dus nadat de ballonnen de lucht in waren en Phoebe mijn ergste tranen had weg geveegd, heb ik de stoute schoenen aan getrokken en ben ik op haar gesprongen en heb ik de eerste meters alleen met haar buiten gereden. Gewoon zoals ik het graag doe, lang teugeltje, geen zadel, alleen op de wereld gevoel, alles loslaten en alleen maar genieten van het moment. En Lola is de enige die het gezien heeft...

Zo enorm trots!

Afgelopen zondag weer in de bak gereden met vriendin erbij. Ze heeft het steigeren gelukkig -tot nu toe- bij die ene keer gelaten, en gedraagt zich nu gewoon als een jong paard. Dus in draf op de volte uitbreken en de andere kant op willen rennen. Nu rij ik bitloos op side pull, omdat de tandarts nog moet komen en ik het vermoeden heb dat dat ook nodig is (6/2 afspraak), dus kan haar niet helemaal snel erdoor krijgen, maar we hebben het goed kunnen afsluiten. Het heeft mij wel aan het denken gezet. Ik wil eigenlijk zo snel mogelijk naar buiten met die jonkies. Maar omdat Phoebe best wel heftig kan zijn en ik momenteel niemand heb die mee kan, is de drempel nu wel hoog. Dus ik wist het niet zo goed. Echter was ik vandaag vrij en had ik niet zo'n zin om weer te moeten discussiëren in de bak, die ook nog eens erg nat is. Dus toen ik gisteren zag hoe mooi weer het werd, vriendin geappt dat ze niet hoefde te komen, ik wilde van mn vrije dag genieten met een heerlijke wandeling. Dat was de halve waarheid, want ik kan momenteel niet zo goed lopen door een kapotte hak, dus had voor mezelf al besloten er gewoon op te gaan en te kijken hoe ver we zouden komen, kon er altijd nog af springen en mn enkel kapot lopen. Vanochtend toen vriendin belde trouwens mn plan opgebiecht, hihi. Heb haar reactie maar snel vergeten, ik doe toch wel wat ik wil, als mijn gevoel dat zegt.

En eigenlijk ging het veel makkelijker dan ik dacht, ze was zo braaf!!! Waar ze aan de hand nog wel eens wil dribbelen of stil staan als we net van huis zijn, stapte ze nou gewoon heerlijk relaxed met de oortjes los erop vooruit. Toen we op 1/3 van het rondje waren raakte ze wat gespannen van een stuk zeil aan de overkant van de weg bij iemand in de tuin. Ik wilde eigenlijk gewoon met geduld en rust haar erdoor rijden, maar zag aan de andere kant van me karton over de oprit waaien, en van achteren kwamen twee vrachtauto's. Nu had ze alleen nog maar dr hoofd omhoog en oren gespitst, maar ik vond dit iets teveel prikkels en risico, dus eraf gegaan en even gewacht tot de vrachtauto's voorbij waren (ze is overigens 200% verkeersmak geboren volgens mij, nooit wat aan hoeven doen), toevallig kwam de eigenaar van karton ook zn rommel vangen. Dus ben toen op dezelfde plek er weer op gesprongen en kon zo langs het zeil rijden, die ze ondertussen veilig had verklaard. Stuk verderop moet ik langs een ijzeren gemeente-hek het fietspad op, zit ook nog zo'n rood-wit licht gevend ding op, dat vond ze spannend, dus achteruit lopen en twijfelen. Heb haar laten kijken, rustig voorwaarts gevraagd en beloond als ze er gehoor aan gaf. Na twee keer van voor naar achteren, besloot ze dat ze wel snel erdoor kon stappen. Topknol! Met die spanning nog in haar lijf en feit dat we nu richting huis gingen, werd ze even wat dribbelig, ze loopt haar spanning er graag uit met meer tempo/draf dan, maar voor nu wilde ik dat nog niet, hoe graag ik ook een voorwaarts paard wil, stap is de basis. Ze luisterde iedere keer netjes als ik haar vroeg weer te gaan stappen. Paar keer stil gezet om de ho goed te testen, ging fijn. Toen we dichter bij huis waren, werd ik even gespannen, want het andere paard hinnikt als een idioot als we weg zijn, en dat hoorde Phoebe natuurlijk. Nog maar een paar maanden geleden resulteerde dat zich aan de hand in losrukken en rennen maar, dat is er inmiddels uit, al reageert ze nog steeds wel aan de hand. Maar wat zou ze onder de man doen? Ze reageerde even, maar vond aan haar been krabben en een snoepje van mij krijgen toch belangrijker, dus ik durfde het aan erop te blijven zitten, ben pas op de oprit afgestapt. Wat ook nog wel lollig was, want wilde eigenlijk de tuin in stappen (paarden staan achterin de zeer diepe tuin bij de buurvrouw in de winter), maar Phoebe was er heilig van overtuigd dat ik op de oprit was opgestapt, dus er daar ook weer af moest, haha. Na enige overtuiging ging ze toch maar voorwaarts op mn been, en heb ik haar na 2 passen weer stil gezet om af te stappen, geen goed moment om te gaan oefenen met een hek doorgaan met ruiter op de rug.

Ben dus zooooo trots, op Phoebe, maar ook op mezelf. Het was echt heerlijk <3 25minuten weg geweest en zo enorm genoten! We hebben 2km gereden, en uiteraard weer zonder zadel, in deze fase vind ik dat prettiger/veiliger. Ik heb nu trouwens 12 keer op haar gezeten, waarvan ongeveer 6 keer echt stappen/rijden is geweest. 4 keer in de bak, en dus 24/01 en vandaag buiten.

Afbeelding

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 07:46

Jeutj wat een bijleespost Caily. En nee. Ik laat niks aan meten. Wel aanpassen. Ik ga straks 2 weken naar zweden (tot de 25e) dan een week longeren en dan wordt ze beleerd voor de kar. Als ze dat braaf doet ga ik erop. Ik verwacht dan in die 3 weken tijd geen verschil van 10cm breder of smaller.
Ik begrijp dat je er voor de eerste keer op zit en helemaal alleen naar buiten gaat? Op een asfalt weg? Wat eng zeg... Stel je voor er gebeurd wat. Maar wel braaf van haar hoor!

Succes met je nieuwe huisdieren xapple :+ vervelend hoor

Cera dat heb ik ook gehoord, maar dan voor mok

Kvulden gewoon proberen! Je kan altijd een hoofdstel omdoen mrt hengstenketting mocht je bang zijn dat ze schrikt en zich los wil trekken. Valt vast mee :D

Hij pakt het super op Murosch!! Mooie foto's

Mavantos wanneer mag ie weer naar buiten?

Dankje Tineke! Ja zeker hele opruiming. Je hebt echt een super super knappe pony <3

Hihi sbravour. Wel makkelijk! Kan je altijd terug kijken!

Caily

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:12

Ik zat er voor de 12de keer op, waarvan de 6de keer "rijden".

Waar ga je heen in Zweden? Veel plezier!

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:35

Pff Haha Kabayo ja bedankt :') Ik hoop er vandaag afscheid van te nemen.

Wat heerlijk dat je zo hebt genoten Caily! Heerlijk lekker naar buiten. Dat is ook mijn idee (alleen dan achter een ander aan de 1e tijd). Lekker nagenieten nu :D

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 09:36

Wat knap cailey! Heb het hele verhaal gelezen en kan noet wachten tot ik jouw gevoel ook heb. Voor het eerst met de pony naar buiten <3 ik ga straks ook met de wagen gewoon naar een bos of iets dergelijks. Is in de buurt wel Een groot bos waar ik dan eerst met de trailer heen ga. Dan kan ze mooi lange stukken rechtuit lopen en kom ik als het goed is ook geen groot verkeer tegen. Wel fijn om wat vertrouwen in elkaar te krijgen +:)+

Ik wilde gisteren eigenlijk droogmennen met haar. Maar had echt een humeurtje waarbij je beter niks met paarden kan gaan doen. Dus even lekker op stal gezeten wat ook gezellig was. Vandaah maar weer de weg uit

Afbeelding

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 10:12

Caily het hoofdstel heeft een dubbele neus riem. Misschien eens kijken of ik er een andere bij kan vinden.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 19:35

Doei luizen :evaw:
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:18

Heb je ze de deur gewezen xapple? :D

Mooie foto Nynke <3

Ah okee caily! Wel eerste keer buiten begrijp ik?
Ik ga naar Vikingstad. Ligt naast Linkoping! Dankje!!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 08:21

AAaaaaaaahhhhh ik loop weer achter, moet nog bijlezen hoor, maar even een ego-postje.

Knox is verhuisd naar een nieuwe stal, smane met de paarden van mijn vriendin. Ik kreeg een heleboel blije appjes, want meneer liep gewoon in 2x keer de trailer op, heeft in totaal 3 minuten geduurd om em te laden *\o/* *\o/* *\o/*

Op de nieuwe stal aangekomen was hij heel relaxed en heeft ie binnen het uur zijn manen helemaal volgerold met vlas, helemaal zen! Gisteren (dinsdag) naar buiten gegaan met haar paarden, ze stonden alle vier samen en geen draadje gesneuveld, geen gegil, niks! Hier ben ik zooo blij mee, en het geeft me stiekem toch weer hoop op een verhuizing!

Sorry, moest het even kwijt, zal me nu weer gedragen!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 11:12

Welnee, je mag posten wat je wilt hoor! Fijn dat het toch nog goed gekomen is, geeft jezelf ook een boel rust!

Dawson123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 18:54

Thanks iedereen ben ook erg blij met hem, hij beweegt ook echt onwijs gaaf dus ben benieuwd hoe die het straks doet als die wat meer gaat doen <3

Mavantos, ja klopt hij is ook echt vrij groot hij is nu gok ik 1,70-1,72cm

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 20:22

Kabayo dank je.

Klein vosje wat heerlijk dat een verhuizing dan zo goed gaat en de knappert zo de trailer op!

Dawson wat een joekel...

Apple en nu maar hopen dat ze allemaal weg zijn en niet meer terug komen pffff wat een ellende, voelde je zelf niet overal jeuk?

Caily wat fijn zeg dat t zo goed ging

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:28

Ik maak me nu al zorgen over mijn zadel voor over een tijdje... :+ ik kan mijn Longeersingel nog zo strak aansingelen, maar haar schoft ligt zo ver naar achter, dat ie gewoon na een tijdje naar achter schuift :( Dat wordt wat!
En deze foto is zelfs aan begin van de training ;) Afbeelding

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 22:37

Fijn kleinvosje, eindelijk goed nieuws na alle narigheid!

Iedereen gaat weer flink vooruit! Leuk om al het beeldmateriaal voorbij te zien komen :D

Ik heb dinsdag gelongeerd en uitgedraafd en uitgestapt aan de fiets, was mentaal net iets te veel voor hem (na zoveel maanden boxrust) dat hij de hele tijd in het touw ging happen waarvan ie weet dat dat niet mag 8)7

En om even op de zadels in te gaan, succes met die schoft Sbravour :(:)
Ik heb vandaag via mp een ouder model Ghost op de kop getikt, ben helemaal enthousiast :):)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:13

Denk dat het maatwerk Hulsebos/Brandt iets in die richting moet gaan worden :p
Dankjewel :D

Fijn een ghost!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:23

SBravour schreef:

Fijn een ghost!

Never nooit naar brandt. Echt niet. Verkoopt scheve zadels en zegt dat het altijd aan een paard ligt ipv zijn zadel
Door hem hebben wij een paard met ernstige rugproblemen naar de slacht moeten brengen. (Bleek verschil van dik 3 cm...)

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:28

Kabayo schreef:
SBravour schreef:

Fijn een ghost!

Never nooit naar brandt. Echt niet. Verkoopt scheve zadels en zegt dat het altijd aan een paard ligt ipv zijn zadel
Door hem hebben wij een paard met ernstige rugproblemen naar de slacht moeten brengen. (Bleek verschil van dik 3 cm...)

Oké, bedankt voor de tip! Jeetje zeg.. ik neem mijn woorden terug :( Zadelland.. gedoe altijd he!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-18 23:32

Haha ja!
Ik ben heel tevreden over Custom zadels :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:02

Kabayo schreef:
SBravour schreef:

Fijn een ghost!

Hier ook alleen maar slechte ervaringen met Brandt, heeft 1x mijn zadel aangepast en bleef maar schuiven... Ook stalgenootjes waarvan zadels compleet scheef waren enz. Ik heb nu een Kingsley, echt super fijn en hele goede service. Mijn 5 jarige is snel gevoelig en vorige week maandag waren ze geweest en na 2 dagen rijden bleek die toch gevoelig te worden. Afgelopen maandag om 21.30 kwamen ze nog om opnieuw naar het zadel te kijken en hebben ze nog een testzadel achtergelaten om te proberen of het daar misschien beter op gaat. Zulke service hou ik van *\o/*

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 08:37

Oh wat super zeg. Heel fijn dat jullie dit meteen melden! Ik noteer het even voor de toekomst.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 10:53

@Dawson bekend koppie!! ik volg je op Insta ;)

Ik ben nu 2x aan de hand met mijn uk langs de weg gestapt.
op zich vind ik hem suuuuper braaf! gewoon aan halster en halstertouw,
als hij het spannend vind (elke auto) kruipt ie liever in mij, dan dat hij wegrent.

hoe zouden jullie die spanning aanpakken? Ik merk dat hij het elke keer super eng blijft vinden als er een auto langskomt. en de spanning neemt eerder toe dan af.

we hebben op 200 meter een kasteeltje staan, zijn we even heen gewandeld.
ik dacht ook dat hij het nu enger vond, terwijl we een tinker mee hadden, dan toen hij alleen met mij was.

gewoon veel doen denk ik?

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:04

Gaaf moonprayer! Waar is dat?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 11:53

Voor de schoft kan je ook naar het zadelatelier. Zij heeft heel veel ervaring met "gek" gebouwde paarden zoals spanjaarden en IJslanders.
Die zadels kosten wel wat maar dan heb je ook wat, handgemaakt in Engeland.
Ze meet je hele paard op en geeft die metingen door aan het atelier in Engeland waar het zadel met de hand gemaakt word.

Dit is uiteraard niet iets wat je doet voor een jonkie (vanwege de prijs) maar voor een ouder paard zeker aan te raden!

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-18 12:08

HopeMyDay schreef:
Voor de schoft kan je ook naar het zadelatelier. Zij heeft heel veel ervaring met "gek" gebouwde paarden zoals spanjaarden en IJslanders.
Die zadels kosten wel wat maar dan heb je ook wat, handgemaakt in Engeland.
Ze meet je hele paard op en geeft die metingen door aan het atelier in Engeland waar het zadel met de hand gemaakt word.

Dit is uiteraard niet iets wat je doet voor een jonkie (vanwege de prijs) maar voor een ouder paard zeker aan te raden!

Oké, dankjewel! Ik zet haar erbij op mijn lijstje. :)