[VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 15:30

Ik heb zelf geschakeld en dit lukte mij niet. Uiteindelijk ben ik op aanraden van m'n instructeur naar de automaat gegaan.
Sommige mensen kunnen wel rijden maar worden al helemaal onzeker bij de examens. Daarom is het misschien handig voor Art dat ze gaat informeren over faalangst examen

Art_Ificious

Re: [VOLG] Joly's Limoncello trainen van kleuter tot rijpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 19:15

Helaas faalangst examen hebben ze niet in.België. Heb al eens gevraagd aan mijn instructeur. Heb namelijk wel steeds dezelfde instructeur dus daar kan ik al gezellig mee praten.

Maar zoals eerder al gezegd heb ik weinig vertrouwen in vreemde mensen dus ook in de examinator die ik niet op voorhand kan.spreken helaas. Anders zou ik eerst over mijn angsten kunnen praten met hem en zo proberen wat vertrouwder te worden met hem. Ik hou niet van vreemde mensen en ben wantrouwig door mijn verleden.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:52

The_Cat schreef:
Art zou beter de brommer gewoon aan de kant laten staan, en elke verplaatsing die ze nu doet met brommer of openbaar vervoer doen met de auto. Verder dan ook gewoon elke dag nog een halfuurtje ofzo plannen om ergens naartoe te rijden, ergens wat parkeren en terug naar huis. Industrie terreinen in de avond of ergens een parking van een groot winkelcentrum zijn ideaal.

Maar hoe zie je dit precies voor je dan? Want voor zover ik weet is rijden zonder je rijbewijs toch echt illegaal. Overal waar je naartoe moet een afspraak maken met je rijinstructeur lijkt me ook wel erg veel van het goede.

Ik ben het er uiteraard mee eens dat een autorijbewijs hartstikke belangrijk is, alleen ik vraag me oprecht af hoe dit te realiseren is dan..?

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 19:55

Voor zover ik weet zijn er in België wel speciale plaatsen voor mensen met AD(H)D en autisme die hun rijexamen willen afleggen. Zelfs in Limburg. Dus misschien als je nog eens goed zoekt vind je ook wel iets voor faalangst..

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:29

Art_Ificious schreef:
Helaas faalangst examen hebben ze niet in.België. Heb al eens gevraagd aan mijn instructeur. Heb namelijk wel steeds dezelfde instructeur dus daar kan ik al gezellig mee praten.

Maar zoals eerder al gezegd heb ik weinig vertrouwen in vreemde mensen dus ook in de examinator die ik niet op voorhand kan.spreken helaas. Anders zou ik eerst over mijn angsten kunnen praten met hem en zo proberen wat vertrouwder te worden met hem. Ik hou niet van vreemde mensen en ben wantrouwig door mijn verleden.

Je hebt ook geen vertrouwensband nodig met jouw examinator. Je hebt een vertrouwensband met jezelf nodig, vertrouw op jezelf, geloof dat je het kan en doe het. Het enige dat je examinator doet is zeggen waar je heen moet, daar hoef jij niet eerst een vertrouwensband voor op te bouwen.

Vwb faalangst, er zijn zoveel mensen faalangstig dat veel rijscholen daar gewoon op kunnen inspringen. Heb je het al eens goed besproken met je instructeur?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 20:47

terrabeertje schreef:
The_Cat schreef:
Art zou beter de brommer gewoon aan de kant laten staan, en elke verplaatsing die ze nu doet met brommer of openbaar vervoer doen met de auto. Verder dan ook gewoon elke dag nog een halfuurtje ofzo plannen om ergens naartoe te rijden, ergens wat parkeren en terug naar huis. Industrie terreinen in de avond of ergens een parking van een groot winkelcentrum zijn ideaal.

Maar hoe zie je dit precies voor je dan? Want voor zover ik weet is rijden zonder je rijbewijs toch echt illegaal. Overal waar je naartoe moet een afspraak maken met je rijinstructeur lijkt me ook wel erg veel van het goede.

Ik ben het er uiteraard mee eens dat een autorijbewijs hartstikke belangrijk is, alleen ik vraag me oprecht af hoe dit te realiseren is dan..?

Met een L kun je afhankelijk van het gekozen traject gewoon alleen rijden in België.

Hier als instructeur even natrappen, ongeacht of het klopt, lijkt me ook niet zo interessant voor je carrière.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:29

Art, werken er bij je rijschool meer instructeurs? Zo ja, even afscheid nemen van je eigen en gaan rijden bij een ander zodat je er aan went dat er een ander naast je zit. Gaat dat goed, weer wisselen. Zo wen je er aan, en zul je gemakkelijker met de examinator om kunnen gaan. Is zo hoor.. ik ben zelf rijinstructeur.

terrabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 21:31

terrabeertje schreef:
The_Cat schreef:

Met een L kun je afhankelijk van het gekozen traject gewoon alleen rijden in België.

Hier als instructeur even natrappen, ongeacht of het klopt, lijkt me ook niet zo interessant voor je carrière.[/quote]
Ah oke, bedankt voor je antwoord. Volgensmij is dit in NL niet zo, toch? Had het nog nooit gehoord namelijk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 23:00

België: 20u rijlessen bij een erkende rijschool en je mag met een L rondrijden. (18 maanden)
Ik heb een Voorlopig rijbewijs gehad dus met een L gereden. Dag in dag uit met mijn ford KA'tje. Naar werk, naar stal naar huis, km maken tot en met... zelfs paarden gaan bezichtigen in andere provincies. Dus heb écht véél km's gedaan.
Allemaal vlekkeloos.
Dus enkel het examen verloopt minder vlekkeloos door de stress.

Voorlopig rijbewijs is vervallen dus mag ik niet meer rondrijden zonder begeleiding.
Ik heb mezelf uitgescholden voor nietsnut en nog meer dingen. Ik was woest op mezelf, zelfs eraan gedacht tegen een boom te knallen met die ford ka, gewoon omdat ik bleef falen. Ik kon het niet meer aan het werd me allemaal teveel. Er zat ook steeds zoveel druk op door het werk waar ik toen werkte. Nee ik kon het niet en op die manier met teveel druk achter mij al helemaal niet.

Ik.heb tevens al gewisseld gehad van instructeur. Ook dan ervaar ik toch minder stress dan wanneer het de examinator betreft.
Dit omdat elke instructeur relaxed met mij praat tijdens de lessen. En.de examinator enkel instucties geeft en je handelingen volgt. Ik háát het ook om hem in mijn achteruitkijkspiegel te zien kijken naar mij. Ik voel me zo ongemakkelijk daarbij. Nog geen enkele examinator gehad waarbij ik dat gevoel niet had. Man of vrouw maakt geen verschil.

Misschien zou het helpen als de examinator ook wat zou praten tussendoor dat helpt mij gerust stellen, ipv als een robot instructies geven.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-18 23:24

Edit heb net eens gezocht hetgeen ik heb bestaat dus wel.degelijk als zijnde amaxofobie oftewel rijangst (ten gevolge van faalangst in mijn geval want er zijn meer redenen mogelijk).
Er zijn in.België rijscholen die hiermee rekening houden maar allen wéér in een geheel andere provincie. Niet in eigen omgeving dus.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-18 23:29

Maar je kunt zelf ook wat praten tegen de examinator he als dat helpt. Vertel hem / haar gewoon wat voor weer het is, dat je van paarden houd, wat voor werk je doet, dat je examen angst hebt, maar wel al vele km’s veilig hebt gemaakt. Dat je zin hebt in de komende feestdagen ( of juist niet :D )
Kortom praat zelf van je af, weinig mensen die dan niet met je terug praten hoor :) tuurlijk is het een examen en ja ze kijken naar wat je precies doet, daar worden ze immers voor betaald :P
Maar probeer dat een beetje te vergeten en echt rij je rondje zoals je dat al zo vaak gedaan hebt. Vraag desnoods of de radio zachtjes aan mag of een favoriete cd? Misschien helpt dat om wat te ontspannen.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 07:37

Art_Ificious schreef:
Edit heb net eens gezocht hetgeen ik heb bestaat dus wel.degelijk als zijnde amaxofobie oftewel rijangst (ten gevolge van faalangst in mijn geval want er zijn meer redenen mogelijk).
Er zijn in.België rijscholen die hiermee rekening houden maar allen wéér in een geheel andere provincie. Niet in eigen omgeving dus.

Maar je hebt dus geen rijangst want het rijden gaat prima..

Gewoon niet opgeven, ik trof toevallig een fijne examinator en slaagde daardoor wel ondanks mijn enorme faalangst ;)

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 08:54

En misschien dat je ook medicijnen kan slikken voor de stress? Dat wordt wel vaker gedaan bij examens. Hier vroeg de examinator naar mijn opleiding en hobby’s etc dus dat was een fijn ritje waardoor ik ook was geslaagd :) en vooral niet vertrouwen verliezen! Rijexamens zijn nou eenmaal rot en het moet maar net even meezitten. Mijn eerste examen was ik gezakt.
Iemand besloot op een 80 weg zonder enige richting aan te geven ineens te stoppen en te keren. Ik moest dus ook vol in de ankers. En dat was ook het commentaar. Ik had dat eerder aan moeten zien komen :P

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:01

De eerste keer dat ik examen deed rukte mijn examinator halverwege ineens aan het stuur omdat ik rechts aanhield. Het was een 1 richtingsweg en hij vond dat ik overdreven rechts reed :?
Gelukkig kort erna wel geslaagd.

Wat vervelend om zulke faalangst te hebben, heb je daar hulp voor?
Er zijn goede cursussen om daar mee om te leren gaan. Mijn broer heeft dat vroeger ook gedaan en dan heeft hem flink geholpen. Had ook een klasgenoot die altijd moest huilen van de stress als ze antwoord moest geven in de klas.
Zij was na een intensieve cursus spontaan heel zelfverkerd, echt een extreem verschil.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 09:03

als je nu eens met je instructeur het examen gaat "nadoen"? Instructeur gaat achterin zitten, en geeft enkel instructies.

Als je eenmalig naar n andere provincie moet voor aangepast examen, dan zou ik dat maar doen. Belgie is maar n boogscheut groot, dus valt wel mee om eenmalig n chauffeur te vinden of het openbaar vervoer te nemen lijkt me.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:41

Ook al is het in een andere provincie, gewoon doen dan. Je bent bij wijze van spreken op 1,5u door België. En als je op die manier je rijbewijs kan halen lijkt het mij een kost die de moeite waard is!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 16:43

zorro schreef:
Art, werken er bij je rijschool meer instructeurs? Zo ja, even afscheid nemen van je eigen en gaan rijden bij een ander zodat je er aan went dat er een ander naast je zit. Gaat dat goed, weer wisselen. Zo wen je er aan, en zul je gemakkelijker met de examinator om kunnen gaan. Is zo hoor.. ik ben zelf rijinstructeur.

Dit vind ik nog best een goed voorstel!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 19:05

Praten met examinator tijdens examen. Mag dat dan???

Filmpje van vandaag op de weide
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 28-10-18 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:12

He? Is die vraag nou serieus of niet?
Hebben al jouw examinatoren nooit met jou gesproken? Dat is juist hoe je mensen op hun gemak stelt. Lekker kletsen, stress weg en goed rijden.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:13

Ja natuurlijk! Examinatoren zijn net mensen. Daar kan je gewoon een gesprek mee voeren.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-18 19:18

Nope geen enkel heeft ooit met het rijden tegen mij gesproken.
Enkel vooraf héél even kennis gemaakt. Maar tijdens het rijden geen woord enkel met de instructeur die naast mij zit praat die.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:22

Dan vind ik persoonlijk wel dat al jouw examinatoren ernstig gefaald hebben.

Overigens maak ik dus ook uit je berichten op dat je dit nooit eerder met je instructeur hebt besproken.
Waarom bespreek je dit niet met hem zodat hij mee kan denken ipv dat je door tobt en niks bereikt?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:31

Mijn eerste examinator zat me strak op de vingers te kijken dus reed ik van de spanning bijna tegen een stilstaande auto omhoog tijdens het wegrijden uit een parkeerplaats :')

Mijn tweede zat gezellig te praten met mij en mijn instructeur en als ik een fout maakte vertelde hij dat het niet zo erg is een foutje te maken en dat ik het netjes had opgelost. Dus ja ik was erg blij dat ze mochten praten met mij :j

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:35

Ik heb er ook 8x over gedaan m’n rijbewijs te halen, bij mij hielp Bach (natuurlijk middel om kalm te maken) erg goed laatste 2x!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-18 19:36

In België is het niet normaal dat je met de examinator gaat praten tijdens het examen, de examinator praat hooguit met de instructeur maar amper met de leerling-bestuurder.
Zou het er inderdaad eens over hebben met je instructeur, die weten er normaal wel raad mee.