de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:16

Voor haribo zou de custom die nu op zijn moeder ligt goed aangepast moeten kunnen worden.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:20

@fokfanaat, Wat zijn jouw ervaringen met de custom? Ik ben een beetje rond aan het kijken voor Hinde straks en lees veel over de custom.

Vanavond komt Peter om voor het eerst op Hinde te stappen, ik ben zo benieuwd. Ik zal een aantal filmpjes maken mocht ik eraan denken, haha.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:24

Duur, maar mijn zus is er heel erg tevreden over. Ze zit ook echt beter. Maar dat is wel al een z paard waar je veel meer op doorzit, ik weet niet op een jong ding of je ook zoveel profijt van die grote wrongen hebt.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:28

Ik heb ook een Custom, Yeentll. Ben er erg blij mee. 1 heel groot nadeel, het duurt ongeveer 5 maanden voor je hem geleverd krijgt. Ik durfde dat wel aan omdat ze het kopijzer van de boom nog heel ver kunnen verstellen.

Ik ben benieuwd naar je filmpje!

fokfanaat schreef:
Duur, maar mijn zus is er heel erg tevreden over. Ze zit ook echt beter. Maar dat is wel al een z paard waar je veel meer op doorzit, ik weet niet op een jong ding of je ook zoveel profijt van die grote wrongen hebt.
Juist op een jong paard heb je profijt van de wrongen. Het helpt me met mijn balans en als hij een keer bokt of opzij schiet, lig ik er maar zo niet naast. Je wordt toch iets tegen gehouden door de wrong.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:40

Vind juist op een jong paard veel wrong helemaal niet fijn...denk dat t persoonlijk is

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 00:34

Ik zit nog even op m'n roze wolk geloof ik. Wat een heerlijk dier was het vandaag. Werkelijk waar geen stap verkeerd gezet, geen bok of rennen oid. Hij kon zelfs al redelijk de bak rond sturen. Ze krult zichzelf wel heel erg op, maar we houden haar lekker voorwaarts en het loste zichzelf weer op. Ik zal vanavond of morgenochtend even wat filmpjes uploaden. Wat een topper!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:21

Ben heel benieuwd yeeentll! Snap je roze wolk!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 08:49

Genieten, Yeentll!

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:05

Ik heb een ainsley op mijn merrie liggen.
Dat is een leen zadel van de zadelmaker.
Het is echt een gedoe om een fijn passend zadel te vinden.
Als het goed ligt op Gable, dan zit ik voor geen meter.
En als ik er fijn in zit dan blijkt het weer niet zo fijn op haar te liggen.
Het valt niet mee om iets te vinden wat voor beide perfect is.
En op maat laten maken is me iets te kostbaar.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:02

Hier ook een Custom....
Op mijn oude merrie gekocht, in het begin lag het echt heel slecht op de jonge. Dus al die tijd met een stubben VZH zadel gereden.
Nu zijn we een paar maanden verder en is hij gegroeid en anders in zijn bespiering gekomen, en voor nu ligt het acceptabel. Ik rijd wel met bontje omdat het iets omhoog komt aan de achterkant. Zadelmaker is al ingeschakeld en komt zodra hij in de buurt is een keer langs om het helemaal op maat te maken.

Ik vind het een superfijn zadel. Ik heb de Wolfgang Solo buffelleer met korte wrong.
hiervan zijn de wrongen juist niet heel groot (vind ik). Ik heb ook op bijv. Anatomica gereden (toen der tijd op mijn oude merrie om te proberen) maar dat vond ik veel te opgesloten. Vond dat ik daar erg belemmerd werd bij het geven van hulpen

Voor een jong paard was dat wel fijn, want ik miste met mijn zadel in het hele begin juist wat steun. Maar nu de balans en de hulpen beter zijn, is mijn Custom weer helemaal super....

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:20

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:32

Wat ziet dat er goed uit, Yeentll. Zo braaf en vol vertrouwen staat ze te wachten tot wat er gebeuren gaat. Top!
Laatst bijgewerkt door _Anneruth op 27-01-15 14:08, in het totaal 1 keer bewerkt

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 13:56

@ anneruth, ja het is onvoorstelbaar met wat voor goed vertrouwen ze overal aan meewerkt.

Ook nog een gaaf filmpje aan de longe voordat hij erop stapte. Er stonden redelijk wat mensen langs de bakrand te kijken en dat vond ze geweldig, al die aandacht alleen voor haar.

https://vimeo.com/117903096

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:09

Lijkt echt een fijn paard :j. Hoe ga je het verder aanpakken? Ga je haar rustige zo beleren of geef je haar van het voorjaar/zomer nog vrij?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:10

Wat een fijn beest zeg! Daar kun je heel trots op zijn.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:13

Wouw Yeentll wat een braverd , ik kan alleen maar hopen dat Haydn ook zo braaf is strak ;)
Wat voor bloed zit er achter Hinde ?

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:19

Anneruth, in juni gaat ze naar de keuring. Dus daar gaan we haar nu voor klaarmaken en dan na de keuring krijgt ze even lekker een vakantie. En dan in oktober wil ik met haar starten bij VWF Prinsenstad. In eerste instantie heb ik haar voor de verkoop gekocht, maar aangezien ze zich zo goed ontwikkeld in korte tijd wil ik haar nog even langer houden en eventueel zelf starten, mits er uiteraard een goed bod komt.

Fokfanaat, ja ben ook ontzettend blij met haar!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:22

@ Moniek21, Hinde is een Obelisk x Olivi x Jetset D. De man die op Hinde zit op het filmpje, heeft ook de vader van jouw Haydn ingereden.

inkiepinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 14:46

Wow yeentll, leuk beest zeg! en fijn dat ze zo braaf alles oppakt!
AnneRuth, jij al een planning voor de wedstrijd?

ik doe nog lekker rustig aan met mijn jonkie, nog niet echt een planning..
deze week kan ik t gewoon niet redden eerst door de sneeuw en ga morgenavond richting amsterdam en dan tot zondag naar jumping amsterdam! Gezellige dagen voor de boeg! :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:13

Ik doe ook nog niks met hem, in het voorjaar wil ik thuis wat gaan longeren, wennen aan hoofdstel en zadel, dan in de zomer zadelmak laten maken, ik denk dat het land op en in de herfst weer oppakken.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 15:15

yeentll schreef:
Anneruth, in juni gaat ze naar de keuring. Dus daar gaan we haar nu voor klaarmaken en dan na de keuring krijgt ze even lekker een vakantie. En dan in oktober wil ik met haar starten bij VWF Prinsenstad.

+:)+

inkiepinkie schreef:
AnneRuth, jij al een planning voor de wedstrijd?

Startkaart is onderweg. Had ik ook al in huis maar daarop stond dat Gideon een hengst is >;). A is ie dat niet en B wil ik graag in de B starten :D. Het ligt bij mij nu ook even stil door bevroren bakken en sneeuw. Ik heb er nu een week niet opgezeten en met de komende sneeuwval in het vooruitzicht heb ik besloten dat hij maar even vrij krijgt. Mij leek het eerste weekend van maart wel wat. Ik wil wel het gevoel hebben dat ik hem fijn rond kan sturen. Als ik zeur vind ik hem nu nog niet stabiel genoeg maar hij leert snel en pakt het makkelijk op, dus wie weet!

Veel plezier op JA :).

Oshaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:16

Ik kom ook weer eens even binnenvallen. Ik moet even van me afschrijven wat er vandaag is gebeurd.

Madex is echt een draak de afgelopen dagen. Twee weken geleden hebben we een soort van ongeluk gehad waarbij ik door haar ben meegesleurd en ze over me heen is gelopen. Gelukkig niks aan overgehouden, maar ze heeft daardoor wel een tijdje iets minder gedaan.

Nu ben ik gisteren weer een beetje begonnen met haar en dan voornamelijk het netjes naast me lopen. Ze vindt het wel best om achter mij en het andere paard aan te hobbelen. Wij moeten 5min over de weg om bij de bak te komen en ik heb het een paar weken goed gevonden dat ze iets meer naar achteren liep, omdat ze niet verkeersmak was en uberhaupt nooit verder dan haar eigen weitje was gekomen. Dat ging eigenlijk super goed en ze is nu goed verkeersmak. IK ben alleen nu begonnen om haar te vragen naast me te lopen, in de bak gaat dit prima, maar buiten doet ze het niet. Tenminste, deed ze het niet :P. Het heeft ruim 1.5 uur gekost om bij de bak te komen (het is maar 500m, maar madam heeft het volgens mij wel 4x gelopen, voornamelijk in zijn achteruit). Vandaag ging het al een stuk beter en hebben we even in de bak gelongeerd met singel en dekje. Deed ze super goed!

Maar ja, toen weer terug. Super braaf, tot de oprit van waar ze staan. Ze weigerde langs het kippenhok te gaan (heeft ze nooit problemen mee gehad), uiteindelijk is ze omgedraaid en heel vrolijk keihard weggerend. Gelukkig kon ik het touw vasthouden en meehollen. Uiteindelijk haar weer onder controle gekregen (het was niet echt paniek, meer geen zin hebben en liever grasjes in de berm willen eten). Dit keer ging ze super braaf langs het kippenhok, maar ipv het pad naar de paddock te volgen sprong ze uit het niets zo over / in de struiken (het pad loopt langs 10 rijen struiken, die in de zomer worden geoogst, ze sprong de eerste twee rijen en rende vervolgens het halve veld door). Uiteindelijk kwam ze een beetje verbaasd tot stilstand, draaiden ze zich om en kwam knoerdhard terug rennen, vloog uit de bocht tegen een kunststof wand aan (het is een beetje ingewikkeld om te beschrijven hoe het eruit ziet) en kwam uiteindelijk tot stilstand bij het punt waar ze in de struiken is gesprongen. Ik heb heel makkelijk kunnen pakken en ze is zo mak als een lammetje mee naar de paddock gelopen.

Het was weer een interessante dag...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 18:31

@ yeentll, ze loopt lekker! Alleen ik heb een vraag, is geen commentaar hoor! Wil gewoon oprecht weten waarom er zo strak een slof aan hangt? Voor de eerste keer doet ze het wel lekker zeg!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:22

Mag je vragen hoor Batlow. Maar de slof zit alles behalve strak, zoals je ook kan zien bij het longeren hangt hij gewoon losjes. De slof heeft hij erom zodat je onnodige discussies krijgt en als ze uitbreken hij meer controle heeft. Tevens kan het ze ondersteunen als ze gaan slingeren. Hij gebruikt de slof niet als hulpmiddel om die kop rond te krijgen, want ze is ontzettend licht in d'r mond zoals je kan zien. Zodra ze straks wat stabieler is gaat de slof er ook gewoon af :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 19:25

Oh zo, bedankt voor de uitleg! Ja het leek alsof hij strak zat, maar filmpje is donker dus kan wat vertekenen, want ik dacht eerst he, is dat nou een fries :=