Een nieuw paard kopen Deel IX

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

guccio

Re: Een nieuw paard kopen Deel IX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:43

Seven, dat hoop ik ook. Zowieso zal het al schelen als hij loopt en zn afvalstoffen beter afvoert. We zullen zien..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 11:44

Ja heb zelf ook een dier gehad die vreselijk schuurde was eiwit intolerand ander voer en het dier was 100% nooit weer geschuurd

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:44

Wat een poedersuiker streek Marrit..
Ik hoop dat je snel een andere leukerd in je stalletje mag hebben :(:)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:47

guccio schreef:
Hallo dames,

Ik wil even laten weten dat vanochtend de haf die ik wil kopen goedgekeurd is :)
Dankjewel voor jullie adviezen over de keuring. Ik had een ontzettend leuke aardige kundige veearts.
Hj heeft een bemerking op lichte zomereczeem en is zo'n 100 kg te zwaar maar niets nieuws dus komt hij lekker naar zijn nieuwe huis volgende week :)

Happy new horse!!!!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

@Marrit: Inderdaad vreemd, achteraf gezien dan, dat ze niets per mail bevestigd hebben.
Zal voor je duimen dat je spoedig een betere vind :j

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:48

Gefeliciteerd guccio! En je woont in Zeeland zo te lezen? Dat is toch ook gunstiger dan?

Marrit, erg apart...

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:49

Goeiemiddag!
sorry dat ik zo even binnenval, maar ik dacht: wellicht zit hier nou net het juiste zoekende baasje voor één van mijn baby's :)
http://www.bokt.nl/markt/their-ads/9548
ik ben helaas dermate fysiek "stuk" dat ik niet anders kan dan drastisch in gaan krimpen... Dus buiten de 2 20+ers staan alle paarden dan ook te koop.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:49

Guccio geeliciteerd met je nieuwe maatje!!
Zee omgeving is meestal vrij positief voor excemers :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:50

guccio schreef:
Seven, dat hoop ik ook. Zowieso zal het al schelen als hij loopt en zn afvalstoffen beter afvoert. We zullen zien..

voordeel ook is dat je aan de kust woont! Vaak hebben ze dan als ze voor die bepaalde soort vliegen allergische zijn vrijwel geen last van!

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 11:50

Gefeliciteerd guccio...

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:02

Ik ben misschien eigenwijs (laat dat misschien maar weg := ) Maar ik geloof dat veel exceem dieren helemaal geen last hebben van knutten/ vliegjes maar meer van een verkeerd rantsoen, vooral de dik/eiwit gevoelige rassen hebben exceem en dat zie je meer hier in nl dan in andere landen waar het het zelfde klimaat is.

De zeelucht zal ook voor het voer (hooi etc) wel een andere uitwerking hebben.

Edit dat zegt dus niet dat elke excemer het door voer komt, maar heb bij een stal waar ik werkte zoveel verbetering kunnen zien enkel door verandering in het rantsoen

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:09

Ik denk ook dat het een combinatie is factoren.
Dennebomen kunnen ook behoorlijk meewerken als het gaat om schuren.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:09

Seven schreef:
Ik ben misschien eigenwijs (laat dat misschien maar weg := ) Maar ik geloof dat veel exceem dieren helemaal geen last hebben van knutten/ vliegjes maar meer van een verkeerd rantsoen, vooral de dik/eiwit gevoelige rassen hebben exceem en dat zie je meer hier in nl dan in andere landen waar het het zelfde klimaat is.

Edit dat zegt dus niet dat elke excemer het door voer komt, maar heb bij een stal waar ik werkte zoveel verbetering kunnen zien enkel door verandering in het rantsoen

Voer en verandering van omgeving kan idd ook de omslag geven maar mij is dat altijd geleerd en verteld door een DA die zei dat het goed was zeelucht :P vandaar haha

Marrit89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:17

Seven schreef:

Hier ook. Zonder misschien :D
Heb er diverse discussies over gevoerd. Hoeveel gewone recreatie dieren ik wel niet heb gezien (Friezen, Haflingers, Fjorden, noem maar op) welke worden gevoerd als een sport paard op hoog niveau. Allerlei toevoegingen, eiwitrijk brok. Onzin en het werkt alleen maar averechts. Rijders die niet meer weten waar ze met de energie van het paard heen moeten.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:28

:D
Je ziet inderdaad heel veel dieren die zo vol in het voer staan dat ze gewoon een kap hebben van de eiwitten en vetten en mensen maar blij zijn dat ze zo'n mooie dikke nek hebben :=

Ik voer wel een toevoeging namelijk magnesium ik merk gewoon dat de dieren veel makkelijker herstellen naar werk etc. Verder ben ik van mening dat de sobere dieren veelal geen brok nodig hebben.

Maar een voer discussie moeten we denk ik ergens anders voeren :D (leuke woordspelling)

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:31

Ik voer ook magnesium bij...onze shetlander krijgt geen brok of mais...maar staat op een dieet van hooi en het beetje gras wat er nu nog in de wei staat

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:37

Meeste sobere rassen hebben ind geen brok nodig.
Ze worden er moddervet van en behoorlijk partij-tje gestoord.

Ik reed een 5 jarige tinker, maar omdat ik hem best vaka reed was mss een beetje krachtvoer niet erg..
Nou handje vol was al te veel, beest was totaaal zich zelf niet meer, van bomproof naar een eng peerd, daar zijn ze toen ook gauw mee gestopt :+
Die deed het prima op ruwvoer, gras en paar wortels :P

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:40

Als een paard van een sober ras gebruikt wordt als sportpaard bv voor dressuur of mennen hebben ze wel degelijk krachvoer nodig. Op gras en hooi alleen gaat dat niet. Uiteraard wel gerelateerd aan grootte en behoefte. Mijn fjord kreeg op Z niveau (6 dagen per week flink trainen) gewoon 2 kg krachtvoer naast zijn hooi hoor. Brok en granenmix. En er zat geen grammetje vet aan en schuren heeft hij nooit gedaan.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:41

Ik ben wel benieuwd welke magnesium jullie voeren :D

Indilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:43

gefeliciteerd Guccio, heel veel plezier met je nieuwe maatje

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:44

Hahaha ja sommige worden van een handje biks al heel heet. Ik voer voornamelijk granen en basisbrok.
Als ze meer doen kunnen ze vaak wel wat extra's gebruiken maar niet in de hoeveelheid dat sommige warmbloeden krijgen (lees 4 kg biks per dag, vind ik voor een kwpner ook veel trouwens )

Ik heb grote zakken via mn DA, is citraat

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:46

Bij een uitgebalanceerd rantsoen hoef je echt geen magnesium bij te voeren hoor. Een fit en gezond paard wat voer naar werk krijgt herstelt normaliter prima door rust en buiten lopen of zeer lichte arbeid na een zware inspanning. En wat is werk? Een uurtje op L of M niveau rondrijden is geen zwaar werk, dat is beweging.

Snuupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 12:50

tsja ik ben van mening dat paarden goed reageren op magnesium, voor herstel en ontspanning.
Die van mij krijgt verder geen uitgebalanceerd dieet, maar een combi van mais,hooi,sportbrok en een beetje lijnzaadbrok..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-12 12:53

Ik merk bij mijn dieren een groot verschil, tis ook op aanraden van mn osteo en sinds ik magnesium ben gaan voeren heeft mn ene dier veel minder stress en verzuringen en dier is niet onder het zadel.

Hier krijgen ze granenmix, basisbrok evt musli, hooi en magnesium.
We kijken waar ze het beste op doen en passen het evt aan als er ergens meer behoefte naar is.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:03

4 kg biks? Nou dan moet daar wel zeer fanatieke trainingen tegen overstaan..
die van mij rijd maar 30 min per dag, beetje op B/L niveau. Dan heeft hij aan 1kg biks en 1/2kg musli genoeg aan en krijgt hij nog genoeg hooi of kuil bijgevoerd.

@ Sytha; Die tinker werd 3x in de week door mij gereden, beetje tuffen op basisniveau.. daarvoro had hij geen krachtvoer nodig.
Was meer buitenrijpaard dan dressuurwonder :).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-12 13:05

Seven schreef:

Ik geloof dat niet, ik weet dat zeker! Ongeveer 60% van wat als "zomereczeem" wordt weggezet, heeft een andere oorzaak, waarvan eten (voedingsmanagement) een hele belangrijke factor is.
Sterker nog, ik teken voor je uit waar het probleem zit..........
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-09-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt