Een nieuw paard kopen deel VIII

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evelien_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:38

misschien een domme vraag maar die schimmel van sporthorses...wordt die ook wit naarmate die ouder wordt... Heeft nu een super mooi kleurtje maar dat veranderd denk ik?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:39

Ja, die gaat waarschijnlijk helemaal wit worden, helaas.
Mijn schimmel wordt ieder voor- en najaar ook een slag witter en is inmiddels bijna helemaal wit.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:47

ja schimmels worden wit, sommige krijgen naar het volledig verschimmelen wel weer vliegjes in de geboorte kleur :j

Prachtig vind ik schimmels elk jaar een ander paard
Laatst bijgewerkt door Seven op 14-08-12 15:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:55

Helemaal wit vind ik juist helemaal geweldig!

Die fries is trouwens helemaal niet raar. Het gevaar van de weke rug zie ik bij dit exemplaar op deze foto's niet echt terug hoor...
Bruine Pre's zijn altijd veel te duur in NL.

KarinvdM

Re: Een nieuw paard kopen deel VIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:58

Winston heeft ook al sproeten, het worden er steeds meer.
Dat vind ik wel jammer, ik had hem liever spierwit gehad.

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:05

Dees schreef:

Die fries is trouwens helemaal niet raar. Het gevaar van de weke rug zie ik bij dit exemplaar op deze foto's niet echt terug hoor...
Bruine Pre's zijn altijd veel te duur in NL.

Bruin is meestal duurder, ook in Spanje hoor. Komt omdat wit toch het meeste voorkomt.
Denk niet dat deze onder de 5000 weg gaat, heeft ook goede bloedlijnen en PRE's zijn meestal wat duurder helaas..

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:27

Okee, correctie: PRE's zijn altijd veel te duur in NL.
Dat de bruinen in Spanje duurder zijn dan de witten, was me bekend :D

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 15:29

Vind de prijzen nog aardig gelijk opgaan, ben in Spanje geweest namelijk om er een te kopen.
Scheelt niet veel met Nederland, aangezien ze dan ook het transport in de prijs rekenen.
Maar dan praat ik over de uit Spanje geïmporteerde PRE's.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:02

De paardenmarkt in Spanje is natuurlijk ook niet te vergelijken met NL.
Daar (veel) minder paarden en een (veel) kleinere afzetmarkt, in vergelijking tot veel hogere kosten van onderhoud omdat in veel streken van Spanje nou niet echt makkelijk gras groeit.

Best kans dat paarden in Spanje gelijk van prijs zijn in vergelijking tot NL... maar het Spaanse paard is voor NL begrippen erg duur.
('onze' shetlander ponies zijn daar trouwens weer loeiduur)

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:04

Daar ben ik het mee eens ja, vind het ras inderdaad aan de dure kant in vergelijking met andere rassen.

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:14

Dees schreef:

pfff mijn shet wordt wit, bleef hij maar schimmel, vind ik veel mooier
(en ik heb toch al een witte :Y) )

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:20

Doe mij zo'n wit Welshje, die vind ik fantaaaastisch. :D Niet in een andere kleur, maar wit!

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:23

tita schreef:
O waarom geen Rhodium...

Over het algemeen van horen zeggen zijn veel Rhodiums rotbokken (ja weet het niet allemaal) en papa zelf kan niet eens meer de ring in zonder te flippen. Hij is zeer sensibel en gespannen wat ie dus regelmatig door fokt.

Helaas ken ik dus 2 Rhodiums die zich niet laten berijden en na ons tafelronde op stal kwamen er dus nog meerdere verhalen los.

Mijn vorige merrie met kolder tussen haar mooie oortjes...ook rhodium......wel superlief in de omgang....en beeldschoon! Maar wel levensgevaarlijk.

Ziji

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:28

Gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat zouden jullie uitgeven aan een goedgekeurd paard (ruin, merrie hengst maakt niet uit) met een goede afstamming, met potentie voor de hogere dressuur? Puur nieuwsgierigheid....ik zie nl bedragen voorbij komen waarvan ik denk huh? Kun je daar een goed gezond paard voor kopen waar je de wedstrijdsport in kan?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:32

Wat versta jij onder hogere dressuur ;)?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:38

Ziji schreef:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid hoor, maar wat zouden jullie uitgeven aan een goedgekeurd paard (ruin, merrie hengst maakt niet uit) met een goede afstamming, met potentie voor de hogere dressuur? Puur nieuwsgierigheid....ik zie nl bedragen voorbij komen waarvan ik denk huh? Kun je daar een goed gezond paard voor kopen waar je de wedstrijdsport in kan?

Hoeveel heb JIJ te melden voor dat paard? Hoeveel lef heb je om naar het paard te kijken? als je daar iets te melden hebt, kun je vanaf 1500 euro beginnen; the sky is the limit.........

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:39

Het paard kan wel de potentie hebben maar je hebt ook altijd nog een ruiter. Ik weiger om flinke bedragen voor een paard met potentie te betalen omdat ik weet dat ik het er zelf niet uit kan halen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:41

Dat vind ik best raar. Ik weet dat het erom gaat wat de gek ervoor geeft. Maar een paard met potentie hoort gewoon duurder te zijn, of zijn toekomstige ruiter nou de potentie eruit kan halen of niet..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:47

Geryon schreef:
Dat vind ik best raar. Ik weet dat het erom gaat wat de gek ervoor geeft. Maar een paard met potentie hoort gewoon duurder te zijn, of zijn toekomstige ruiter nou de potentie eruit kan halen of niet..

Ik weet van een goed sportpaard dat voor iets meer dan de slachtprijs verkocht is. Paard was onberekenbaar en soort van levensgevaarlijk, werd gezegd.
Paard loopt intussen met de hoeven in de neus M2 en is nog lang niet aan het einde van z'n latijn; de ruiter evenmin.

Potentie hebben en potentie eruit halen zijn twee totaal verschillende zaken! Het gaat er niet alleen om dat het paard potentie heeft, het gaat er vooral om of de ruiter met zijn training het paard op het juiste level aan kan spreken. Je komt veel verder met kennis en kunde dan met potentie!

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:50

Zo ken ik een paard welke op 4 jarige leeftijd potentie had, voor 25.000,- euro aan de huidige eigenaar is verkocht en nu niet eens een L proef kan starten omdat het paard niet in de linker gallop kan aanspringen omdat de eigenaar de potentie niet heeft.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:52

Ik ken een tus x Jazz. Jammer genoeg ook niet groot maar een knap dier en supersuperbraaf onder het zadel.

@ Pletje body heeft zij inderdaad. Leuk dier op de foto.

mobart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:54

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:55

grauwman schreef:
Zo ken ik een paard welke op 4 jarige leeftijd potentie had, voor 25.000,- euro aan de huidige eigenaar is verkocht en nu niet eens een L proef kan starten omdat het paard niet in de linker gallop kan aanspringen omdat de eigenaar de potentie niet heeft.

Schrijnend is dat...

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:03

Het is echt zonde van het paard. Feit is dat de ruiter het niet door heeft want het ligt altijd aan de instructie dus moeten we maar weer op zoek naar iemand anders. Ze blijft nooit ergens lang genoeg om echt iets te kunnen leren. Het paard is inmiddels 9 en heeft dus nooit aan de potentie kunnen voldoen. Sommige mensen zijn nou eenmaal blind en denken dat ze het met een duur/ goed bewegend paard wel redden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 17:15

Pletje123 schreef:
grauwman schreef:

Schrijnend is dat...

Ach, dat ligt er maar net aan.
grauwman schreef:
Het is echt zonde van het paard. Feit is dat de ruiter het niet door heeft want het ligt altijd aan de instructie dus moeten we maar weer op zoek naar iemand anders. Ze blijft nooit ergens lang genoeg om echt iets te kunnen leren. Het paard is inmiddels 9 en heeft dus nooit aan de potentie kunnen voldoen. Sommige mensen zijn nou eenmaal blind en denken dat ze het met een duur/ goed bewegend paard wel redden.

Sommige mensen moeten eerst een leerschool doorlopen.......