Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:26

Waarom vinden we het heel normaal dat een nieuwe Mercedes duurder is dan een nieuwe Opel en op het moment dat het op paarden aankomt we appels met peren gaan vergelijken?
Een nieuw paard is niet lastig te vinden, maar soms zul je concessies moeten doen (sorry maar de nieuwe Totilas vind je niet voor 5000,00).
Je kunt geslacht, kleur, hoogte, leeftijd etc. kopen maar KARAKTER niet. Voor mij liever een lelijkerd die braaf is dan een bloedmooi paard maar draak in omgang!
Van de 500.000 leden die de KNHS telt, behoort slechts een summier promillage tot de top en deze mensen kopen écht geen paard via MP.
Als je dat voor ogen houdt en kritisch kijkt naar jezelf (ben je die topruiter die dat geweldig bewegende Z paard in de dop wilt, of ben je meer een recreatie ruiter die het heerlijk vindt om een buitenrit te maken?) dan scheelt dat heel veel teleurstellingen.
Ook hoe men nu omgaat met keuren vind ik echt over de top. Ik verbaas mij nog steeds erover dat de mensen die het meest willen en eisen en kopen steeds weer met een paard thuiskomen dat héééélemaal goed is en daarna toch kreupel raakt of rugproblemen krijgt. En ja ik ken mensen die meer paarden hebben versleten dan ik schoenen en nee het ligt nóóóóóit aan de ruiter/rijstijl/omgang! Keuring is een middel tot, nooit een doel! En een chipje kun je laten verwijderen. Als een paard dat heeft is 'ie echt niet gelijk ten dode opgeschreven hoor! En een chipje KAN c.q. is RISICO op kreupelheid e.d. maar dat kan ook met een paard die allemaal 1-tjes heeft!
En let wel is paardrijden niet een risico? Het is maar net of je al dan niet een risico wil nemen, tegen welke prijs en hoever?
Realiseer me nu wel dat de discussie nu wellicht nog meer zal losbarsten :) maar een beetje olie op het vuur is niet verkeerd toch?

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:27

Ik pas idd echt niet op een paard van 1.60. Een rondgeribte van 1.70 misschien nog wel. Maar zou zonde zijn van eind rijden als het niet zo is.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:28

listiglistje schreef:
GJ9 schreef:

Mijn idee, ik ben ook 1,78, ik rijd op een paard van 1,60. Voor foto's zie profiel. Als het er niet uit ziet moeten jullie het zeggen, maar volgens mij is er niets aan de hand).

dat is leuk gezegd als je jong bent en/of onder de 60/65 kilo weegt, maar ik heb Adin een keer in het echt ontmoet
en die is wel wat zwaarder en groter van postuur (niet dat ze dik is hoor :P )
Dus dat wat je zegt is niet helemaal waar, maar per geval verschillend!

Ik weeg niet onder de 65 kilo hoor. Maar idd per geval verschillend.

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:29

[quote="Torius16"]Waarom vinden we het heel normaal dat een nieuwe Mercedes duurder is dan een nieuwe Opel en op het moment dat het op paarden aankomt we appels met peren gaan vergelijken?
Een nieuw paard is niet lastig te vinden, maar soms zul je concessies moeten doen (sorry maar de nieuwe Totilas vind je niet voor 5000,00).
Je kunt geslacht, kleur, hoogte, leeftijd etc. kopen maar KARAKTER niet. Voor mij liever een lelijkerd die braaf is dan een bloedmooi paard maar draak in omgang!
Van de 500.000 leden die de KNHS telt, behoort slechts een summier promillage tot de top en deze mensen kopen écht geen paard via MP.
Als je dat voor ogen houdt en kritisch kijkt naar jezelf (ben je die topruiter die dat geweldig bewegende Z paard in de dop wilt, of ben je meer een recreatie ruiter die het heerlijk vindt om een buitenrit te maken?) dan scheelt dat heel veel teleurstellingen.
Ook hoe men nu omgaat met keuren vind ik echt over de top. Ik verbaas mij nog steeds erover dat de mensen die het meest willen en eisen en kopen steeds weer met een paard thuiskomen dat héééélemaal goed is en daarna toch kreupel raakt of rugproblemen krijgt. En ja ik ken mensen die meer paarden hebben versleten dan ik schoenen en nee het ligt nóóóóóit aan de ruiter/rijstijl/omgang! Keuring is een middel tot, nooit een doel! En een chipje kun je laten verwijderen. Als een paard dat heeft is 'ie echt niet gelijk ten dode opgeschreven hoor! En een chipje KAN c.q. is RISICO op kreupelheid e.d. maar dat kan ook met een paard die allemaal 1-tjes heeft!
En let wel is paardrijden niet een risico? Het is maar net of je al dan niet een risico wil nemen, tegen welke prijs en hoever?
Realiseer me nu wel dat de discussie nu wellicht nog meer zal losbarsten :) maar een beetje olie op het vuur is niet verkeerd toch?[/quote

Of je hebt gewoon pech.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:30

Maar ik ben het er ook mee eens dat alleen de hoogte van een paard dan ook niets zegt :D :D
Dat is ook per paard verschillend.

Een rondgeribte met weinig schoft van 1,65 kan net zo mooi plaatje opleveren dan een slanke den van 1,75 met een hoge schoft.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:30

Och we kunnen er lang en breed over discusseren. Bij sommige van jullie acht ik de kans ook zeer beperkt op het vinden van een passend paard dat aan al hun eisen voldoet, en binnen hun budget valt. En ik zelf zou gewoon geen zin hebben in zo'n eindeloze zoektocht, en op een gegeven moment dus zo realistisch zijn om mijn eisen flink te wijzigen en daardoor sneller een geschikte leukerd te vinden.

Als onzekere ruiter zou ik persoonlijk nooit aan een jong paard beginnen, maar liever kijken naar een meer ervaren 7 jarige. Meer kans op een braaf paard, je aanbod is immers veel groter.

Daarbij vind ik sommige gewoon érg kritisch in vergelijking met het gebruiksdoel dat ze voor ogen hebben. Ik ambieerde vroeger de (sub)top en paste dan ook een extreem strenge selectie toe op mijn paarden; Foto's (22 of meer) rondom, echo's van alle benen, klinisch met nog een second opinion elders en sommige liet ik dan ook nog nalopen door een fysiotherapeut.
Bij mijn laatste wedstrijdpaard idemdito, en toch ben ik akkoord gegaan met een hoefbalwond waar hij officieel op afgekeurd werd. Hij had hem echter al sinds 3 jarige leeftijd, liep al jaren mee op hoog niveau en was nog nooit kreupel geweest op 10 jarige leeftijd. Dus ja, hoe groot is de kans?
Zo kritisch als ik was op mijn eigen dieren (en de velen paarden die ik bezichtigd heb in mijn zoektocht daar naartoe) zo ben ik dat veel minder geweest op mijn laatste aanwinst die ik in augustus j.l. heb aangekocht; Ik zocht een bomproof recreatiepaard om ook eens op te hobbelen tot M niveau max. Ik kwam thuis met een friese kruising van 9 jaar; Klinisch helemaal goedgekeurd. Maar ik durf met zekerheid te zeggen dat hij bij een rontgonologische keuring compleet afgeschoten was.... Zijn beenstand smeekt bijv om artrose. Maar who cares? Net of ik op L/M niveau zo vreselijk veeleisend zal zijn, en daarbij zijn prijs van 2600 euro is er toch ook naar?
Oh en dan zijn zomerexceem... Gutjes, ik was zijn staart en manen om de dag, smeer een zalfje en hij heeft nergens last van. Maargoed daar was zijn prijs toch ook naar?

Ik vind een fijne, betrouwbare, zadelmakke 3 jarige grote ruin/merrie met een chip voor recreatief dressuur 'hobbelen' prima te doen voor 5.000 euro. Voor een goede gezonde betaal je nog steeds bijna het dubbele, hoe je het ook wend of keert.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:32

GJ9 schreef:
Maar ik ben het er ook mee eens dat alleen de hoogte van een paard dan ook niets zegt :D :D
Dat is ook per paard verschillend.

Een rondgeribte met weinig schoft van 1,65 kan net zo mooi plaatje opleveren dan een slanke den van 1,75 met een hoge schoft.

Precies, ik ben 1.78, paard is 1.62, en ik weeg 75 kgs! Past prima hoor, zolang ze maar rondgeribt zijn! Mijn andere paard is 1.70 maar heel slank, dat ziet er raarder uit dan die van 1.62 ;)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:36

Vienna2007 schreef:
Precies, ik ben 1.78, paard is 1.62, en ik weeg 75 kgs! Past prima hoor, zolang ze maar rondgeribt zijn! Mijn andere paard is 1.70 maar heel slank, dat ziet er raarder uit dan die van 1.62 ;)

Inderdaad. De merrie die ik nu heb staan ook, ze is 1.69 en rank (springgefokt) gebouwd. Eergisteren kwam er echt een nijlpaard voor kijken (ik heb er gewoon geen andere woorden voor) die 3x mij was; Ik vermoed +- 95kg met haar 15 jaar en 1.75mtr. Dessalniettemin paste ze er toch best heel redelijk op. Als je daarbij incalculeert dat het een jong (ongetraind) paard is waar de spieren nog mooi op moeten komen, mwoah denk ik dat je een keurige match hebt. Niet dat ze hem krijgt hoor, daar niet van :+

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:37

Pinda_Dipje schreef:
Ik vind een fijne, betrouwbare, zadelmakke 3 jarige grote ruin/merrie met een chip voor recreatief dressuur 'hobbelen' prima te doen voor 5.000 euro. Voor een goede gezonde betaal je nog steeds bijna het dubbele, hoe je het ook wend of keert.

:wow:

:evaw:

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:38

ik heb het liefste ook 1 van een jaar of 7 - 8 maar die hebben vaak weer meer ervaring ergens in en zijn dus duurder. Om meer mogelijkheden te hebben zoek ik vanaf 4. Mijn onderzekerheid kan wel minder worden hoor dus een 4 jarige is niet gedoemd te mislukken, mijn vorige paard was ook 4 en onder begeleiding ging het prima en zodra ik wat vertrouwen heb in het paard ben ik minder onzeker.

maar goed ik wordt er ook een beetje moe van dat ik dat schijnbaar telkens weer moet zeggen. Als mensen commentaar leveren op eisen/wensen etc prima maar laat merken dat je alles hebt gelezen zodat men niet in herhaling hoeft te vallen.

Ik heb niet meer te besteden van 4500/5000. Ik heb er ook niet meer voor over. Hoef ook geen totilas maar ook geen ezel!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:41

nathe schreef:
Pinda_Dipje schreef:

:wow:

:evaw:

Ja sorry meis, onder die prijsklasse is het mijn inziens echt een uitzondering en heeft het vaak een reden. In mijn omgeving worden de paarden nog steeds aan de lopende band verkocht, en het ontbreekt echt niet aan interesse in die markt. Meeste staan voor 9' - 13' op de markt, en gaan gezond ook voor deze prijzen weg. Hebben ze een chip, ocd of (kleine) bemerking gaat de prijs gemiddeld door de helft... Et voila '4 - '7 en dessalniettemin zien we de meeste succesvol terug in de sport, zonder enige problemen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:47

Adin schreef:
ik heb het liefste ook 1 van een jaar of 7 - 8 maar die hebben vaak weer meer ervaring ergens in en zijn dus duurder. Om meer mogelijkheden te hebben zoek ik vanaf 4. Mijn onderzekerheid kan wel minder worden hoor dus een 4 jarige is niet gedoemd te mislukken, mijn vorige paard was ook 4 en onder begeleiding ging het prima en zodra ik wat vertrouwen heb in het paard ben ik minder onzeker.

maar goed ik wordt er ook een beetje moe van dat ik dat schijnbaar telkens weer moet zeggen. Als mensen commentaar leveren op eisen/wensen etc prima maar laat merken dat je alles hebt gelezen zodat men niet in herhaling hoeft te vallen.

Ik heb niet meer te besteden van 4500/5000. Ik heb er ook niet meer voor over. Hoef ook geen totilas maar ook geen ezel!

Dat is ook zo, je zou misschien ook eens kunnen kijken bij fokkers? Kan zelf ook wel eens voor je rondvragen, soms hebben ze net een beestje staan dat ooit zadelmak is gemaakt en is weggezet voor de fokkerij... Die mogen vaak weg voor aanzienlijk lagere prijzen. En juist fokkers adverteren vaak niet intensief, kwestie van rondbellen dus...
En natuurlijk kan je onzekerheid ook minder worden, zo bedoel ik het niet... Maar ik bedoel wel aan te geven dat je met een beperkter budget misschien nog beter kunt concentreren op de wat oudere markt, omdat dit als voordeel met zich meebrengt dat je een eventuele bemerking in perspectief kunt zien (Zoals ik met mijn wedstrijdpaard en zijn hoefbalwond...) iemand anders heeft dan al het risico voor je genomen om te zien wat het paard aan kan met zijn gebrek. Waardoor de kans op complicaties procentueel gezien net zo hoog wordt als wanneer je nu een 3 jarige koopt met alleen maar 1'tjes die zich nog moet gaan bewijzen.

Adin

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 17:53

Ik wil een operabel chipje op een gunstige plek accepteren mits mijn eigen DA er naar heeft gekeken.
Slechte straalbenen sla ik gelijk af en een slechte rug ook. Heb aan het begin een leuk paard laten keuren, 5 jarige ruin maar die rug was zo slecht op de foto, dat durf ik niet aan gelet op mijn ervaring met de paarden die ik heb (gehad)

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:00

Adin schreef:
Ik wil een operabel chipje op een gunstige plek accepteren mits mijn eigen DA er naar heeft gekeken.
Slechte straalbenen sla ik gelijk af en een slechte rug ook. Heb aan het begin een leuk paard laten keuren, 5 jarige ruin maar die rug was zo slecht op de foto, dat durf ik niet aan gelet op mijn ervaring met de paarden die ik heb (gehad)

Ja maar dat begrijp ik ook maar al te goed :)
Slechte straalbenen vind ik ook al heel anders als een chip... Rug moet je ook voorzichtig op zijn, en vind ik misschien nog wel belangrijker dan de benen (ik liet dan ook altijd eerst een 'sneak preview' van de rug maken, ging dan de benen fotograferen en als die goed waren ging ik terug naar de rug en hals. Erg kosten drukkend)

Maar zeker paarden met een chip/ocd, zelfs als deze niet operabel zijn... Als ze 8 zijn en M lopen bijvoorbeeld, kun je er vaak wel op vertrouwen dat het geen problemen zal geven. Het grootste risico is er dan wel vanaf :)

Adin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:05

Pinda_Dipje schreef:
Adin schreef:

Ja maar dat begrijp ik ook maar al te goed :)
Slechte straalbenen vind ik ook al heel anders als een chip... Rug moet je ook voorzichtig op zijn, en vind ik misschien nog wel belangrijker dan de benen (ik liet dan ook altijd eerst een 'sneak preview' van de rug maken, ging dan de benen fotograferen en als die goed waren ging ik terug naar de rug en hals. Erg kosten drukkend)

Maar zeker paarden met een chip/ocd, zelfs als deze niet operabel zijn... Als ze 8 zijn en M lopen bijvoorbeeld, kun je er vaak wel op vertrouwen dat het geen problemen zal geven. Het grootste risico is er dan wel vanaf :)

kon een prachtpaard kopen 6 jr m dressuur maar met een chip achterop de kogel. Heb gebbeld met de keurende arts en die gaf ook al aan dat de plek ongustig was. Ook al is die dan M ik durf het niet hoor. In de sprong oid wel.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:05

Wel heel vervelend als je zo lang moet zoeken. Ik ken beide kanten. Heb nu een heerlijk paard maar vriendin heeft een te koop. Hartstikke verkeersmak, leuke zwarte kleur, rontgenfoto's 100% mooie maat, kun je alleen mee op wedstrijd etc. Zijn ze nu 2 jaar netjes mee aan het opleiden geweest. Komen er mensen die denken voor 2000 euro zo'n paard mee te krijgen.. Sorry, maar dat gaat nou eenmaal niet. Of er komen mensen die echt nul rij ervaring hebben en wel een dikke portemonne. Heeft mijn vriendin netjes gezegd dat ze niet denkt dat dat goedkomt (in hun belang!) zijn ze pisnijdig. Vaak hebben kopers een waslijst aan eisen, tig keer komen ze rijden met het halve dorp en dat alles voor een miniprijs. Helaas...

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:06

@daniqueBAAS: Ja die sites zijn ons wel bekend. Het gaat er vooral om dat er tegenwoordig maar weinig gezonde paarden te vinden zijn die aan de eisen/budget van enkele hier voldoen. In die zin; Lastig vinden.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:08

Adin schreef:
kon een prachtpaard kopen 6 jr m dressuur maar met een chip achterop de kogel. Heb gebbeld met de keurende arts en die gaf ook al aan dat de plek ongustig was. Ook al is die dan M ik durf het niet hoor. In de sprong oid wel.

Ja dat verhaal heb ik mee gekregen (ik volg jullie trouw...) Ik weet hoe lastig het is om een fijn paard te vinden, ookal zocht ik in heel andere prijsklassen voorheen.
Heb je hem ook vertelt met welk doel je het paard wilt benutten, en hoe groot hij de kans dan pro rata acht?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:14

InekeN schreef:
Wel heel vervelend als je zo lang moet zoeken. Ik ken beide kanten. Heb nu een heerlijk paard maar vriendin heeft een te koop. Hartstikke verkeersmak, leuke zwarte kleur, rontgenfoto's 100% mooie maat, kun je alleen mee op wedstrijd etc. Zijn ze nu 2 jaar netjes mee aan het opleiden geweest. Komen er mensen die denken voor 2000 euro zo'n paard mee te krijgen.. Sorry, maar dat gaat nou eenmaal niet. Of er komen mensen die echt nul rij ervaring hebben en wel een dikke portemonne. Heeft mijn vriendin netjes gezegd dat ze niet denkt dat dat goedkomt (in hun belang!) zijn ze pisnijdig. Vaak hebben kopers een waslijst aan eisen, tig keer komen ze rijden met het halve dorp en dat alles voor een miniprijs. Helaas...

Hou op schei uit...
Ik heb mijn merrie nog geen twee weken in de verkoop gehad, en had haar al 7x verkocht kunnen hebben (overigens wel voor de juiste prijs) aan mensen bij wie ze gewoon niet juist terecht komt. Te onervaren, te arrogant, te gemakkelijk..... etc. etc. Dus heb ik er zelf vanaf gezien. Maar ook mensen die bijna de helft minder bieden onder het motto 'Markt ligt op zijn gat' ja right... Ik had als verkoper zijnde mijn prijs al heel scherp aangepast naar '12.5
En ik heb heel wat boze kopers aan de lijn gehad, ja jammer dan... Mijn merrie verdient alleen het beste, en anders blijft ze mooi als grasmaaier in mijn wei. Overigens alsnog een heel leuk huis gevonden, en daar gaat ze voor 2 jaar in bruikleen naartoe. MOOI! Maar ik heb m'n portie potentiele kopers wel weer gehad voor de komende 5 jaar... jugh

nathe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:21

en ik mijn portie verkopers :D

Sommige verkopers kunnen ook moeilijk doen hoor. Mij belachelijk maken via mail omdat ik een filmpje wil want ik moet 220km rijden...
Ik ben van een bokker nog steeds aan het wachten op een filmpje dat ze zogezegd een maand geleden al heeft gemaakt (totaal al van september aan het wachten)
Fokkers die bij afkeuren niet willen betalen... (je eigen fokproduct!)
Iemand die mij negeerde toen ik daar was en mij duidelijk maakte dat ze normaal >25000 vraagt en dus ander soort mensen ziet...

.... :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:23

nathe schreef:
en ik mijn portie verkopers :D

Sommige verkopers kunnen ook moeilijk doen hoor. Mij belachelijk maken via mail omdat ik een filmpje wil want ik moet 220km rijden...
Ik ben van een bokker nog steeds aan het wachten op een filmpje dat ze zogezegd een maand geleden al heeft gemaakt (totaal al van september aan het wachten)
Fokkers die bij afkeuren niet willen betalen... (je eigen fokproduct!)
Iemand die mij negeerde toen ik daar was en mij duidelijk maakte dat ze normaal >25000 vraagt en dus ander soort mensen ziet...

.... :D

Dan staan die paarden blijkbaar niet in de weg :+

daniqueBAAS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 18:37

@Pinda_Dipje: jaa, daar heb je gelijk in.. helaas :(

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:14

:+ :+

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-11 19:43

iedereen heeft het toch over eisen bij stellen, nu mijn 'eisen' ik zie het meer als wensen lijsje...

belangrijkste:

Niet boven de 1.60
gezond ( moment van aankoop )
braaf en goed door gereden

budget rond de 4000,- is echt mijn max.

omdat ik geen top dressuur ruiter ben hoef ik geen paard met weet ik voor wat voor afstammeling, ook geen paard wat de potentie heeft tot de Z of iets in die richting..

geloof dat ik dan toch geen rare eisen heb voor een leuk recreatief paardje.