Een nieuw paard is niet lastig te vinden, maar soms zul je concessies moeten doen (sorry maar de nieuwe Totilas vind je niet voor 5000,00).
Je kunt geslacht, kleur, hoogte, leeftijd etc. kopen maar KARAKTER niet. Voor mij liever een lelijkerd die braaf is dan een bloedmooi paard maar draak in omgang!
Van de 500.000 leden die de KNHS telt, behoort slechts een summier promillage tot de top en deze mensen kopen écht geen paard via MP.
Als je dat voor ogen houdt en kritisch kijkt naar jezelf (ben je die topruiter die dat geweldig bewegende Z paard in de dop wilt, of ben je meer een recreatie ruiter die het heerlijk vindt om een buitenrit te maken?) dan scheelt dat heel veel teleurstellingen.
Ook hoe men nu omgaat met keuren vind ik echt over de top. Ik verbaas mij nog steeds erover dat de mensen die het meest willen en eisen en kopen steeds weer met een paard thuiskomen dat héééélemaal goed is en daarna toch kreupel raakt of rugproblemen krijgt. En ja ik ken mensen die meer paarden hebben versleten dan ik schoenen en nee het ligt nóóóóóit aan de ruiter/rijstijl/omgang! Keuring is een middel tot, nooit een doel! En een chipje kun je laten verwijderen. Als een paard dat heeft is 'ie echt niet gelijk ten dode opgeschreven hoor! En een chipje KAN c.q. is RISICO op kreupelheid e.d. maar dat kan ook met een paard die allemaal 1-tjes heeft!
En let wel is paardrijden niet een risico? Het is maar net of je al dan niet een risico wil nemen, tegen welke prijs en hoever?
Realiseer me nu wel dat de discussie nu wellicht nog meer zal losbarsten
maar een beetje olie op het vuur is niet verkeerd toch?
)