Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lioony

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren: Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:41

Debiele paard was vandaag wel supppeeerrr braaf! Vanochtend om kwart voor 8 was ik al op stal. Om 8 uur Courage z'n beschermers om gedaan en hem los gelaten in de bak. Hij was echt druk := Vriendin had haar spiegelreflex + telelens mee dus die heeft hele gave plaatjes geschoten! Die krijg ik morgen als het goed is. Daarna opgezadeld, en eerst even gelongeerd voordat ik erop ging. Hij was SUPER braaf met rijden! Compressor ging op een gegeven moment aan, ik had 5 toeschouwers, 2 man met camera's in de bak, kippen in de bak en naast de bak, iemand ging even naast het hek staan schuil achter een boom :+ En later kwam iemand met een auto langs de bak én de schimmel die hij héél interessant vind werd even gelongeerd naast de bak. Maar hij bleef braaf! :D Heb alvast wat foto's zo en morgen krijg ik er nog meer!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:48

@rianne: ik leg elke maand 100 euro opzij, maar heb achter de hand nog een mooie gezamelijke spaarrekening. Maar dat is echt voor hoge nood. Zeker weet je het nooit, ik verzeker mn paard ook niet. Dat geld spaar ik liever zelf. Reken je vaste stallasten uit + kosten als smid, ontwormen, enten en tandarts + het bedrag wat je wil sparen, dan ben je er wel ongeveer.

@lioony: te gek! Klinkt heel goed! Ben benieuwd naar de foto's

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 11:50

Leuk dat hij zo braaf is Lioony!

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:37

Mooi dat hij zo ontzettend braaf is Lioony! Echt supergoed! :D

Ik heb ook een update:
Gisteren zou mijn instructeur bij de Hannoveraan kijken, hij had een afspraak om 11 uur maar om half 12 waren er nog geen eigenaren.
Toen heeft hij gebeld en die vrouw zei dat ze een voicemail bericht had achtergelaten, maar dat kan niet eens want mijn instructeur heeft geeneens voicemail (bovendien neemt hij áltijd op).
Beetje jammer dus. :\

Daarna was hij nog bij een ruin wezen kijken, ook in die buurt, maar die had geen zuivere bewegingen.

Begin volgende week gaat hij bij die 7jarige merrie kijken die ik wel naar sommige heb gestuurd in een filmpje.
Daarna gaat hij ook nog kijken bij 2 paarden in Noord-Brabant.

Dus het is nu gewoon even afwachten tot wanneer hij een geschikte heeft gevonden. :)
Vind het wel jammer dat het misgelopen is met die Hannoveraan.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:05

Dat is wel echt balen zeg! Wat vaag! :=

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:18

Hier alvast eentje:

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Ga even de andere foto's die ik morgen krijg afwachten, misschien maak in wel een topic.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:19

@ Lauste ; wat apart dat die mensen er niet waren bij die hannoveraan! Jammer van die 7 jarige!

@ Mikkie; Ik zou het niet doen, als ik dat van te voren wist en hij krijgt er toch last van, kan je jzefl ook wel voor je koppie slaan:) Al hoeleuk het paard ook is.

@ Lioony ; Dat is al moooi ana de maat!

@ Rianne; 200 euro overhouden vind ik eigenlijk vrij weinig.. Ik weet niet hoegroot je spaarpot achteraf is na de aankoop van je paard. (weet ook niet watj e verdere vaste lasten zijn hoor, auto oid kan ook kapot gaan.. en je paard mankeerd wat.. zijn toch kosten die je dan wel moet kunnen ophoesten :) )
Ik hou elke maand ruim 700 euro en leg ind dan elke maand 150 euro zelf opzij en heb ind ook een spaarpot voor echte nood! En heb ik wel een paps en mams die me toch wel backuppen mochten de kosten zo hoog uit de panreisen (zoals een koliekoperatie oid)
Denk wel dat ik mijn paard in de verzekering doe voor acuute dood/ongeschiktheid :). dat is 19 euro in de maand :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:22

En bij sommige verzekeringen krijg je dan ook al geslaagde koliekoperaties vergoed! Dus die is er wel alvast uit dan.

Ja inderdaad, maar kan zijn dat hij al op 1.75 zit :=

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:24

Mooie foto Lioony, maak maar een topic! :D

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:25

haha ja ik wil wel even die andere ook nog afwachten, want dat zijn er ook nog 200 denk ik := En losgooi foto's, daar zit echt zo'n gave tussen!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:30

Mooie foto's! :D
Een topic maken is leuk. :j

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:30

Hij heeft een lief koppie <3

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:35

Bij mij op stal hoor ik juist dat eigenaren hun paard niet laten opereren met koliek want slagingskans heel klein en kosten heel hoog. Als je paard het niet red, ben je en een paardje armer en een hoop geld kwijt.

Bij de vaste kosten ben ik iig uitgegaan van stalling, voer, hoefsmid, tandarts en iedere week les. Daarnaast dus een buffer voor dierenartskosten.

Maar goed, ik probeer al 2 weken een paardje te bekijken maar volgens mij is het me niet gegund want er komt iedere keer wat tussen waardoor het niet doorgaat... Wil zo graag nog een paar andere paardjes kijken naast dat schimmeltje. (hoe leuk hij ook was. Werd vrolijk van 'm) Nou goed, daarom vandaag maar een lesje genomen op de manege. Weet een ding geleerd grote, brede tuigpaarden zijn niet mijn ding :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:36

Ik heb er ook 1 toen hij even in de bak los mocht en dan staat ie met wat grassprieten in z'n mond en daar kijkt ie zoo mooi haha! Is echt een gave foto, maar krijg die dus morgen pas. Vriendin moet opschieten, ik wili ze vandaag nog ~~}> Echt hatelijk als je altijd zelf je plaatjes schiet en nu dus moet wachten _O-

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 13:41

Is een mooi typje hoor Lioony, wij hebben op stal ook zoeentje lopen die er erg op lijkt!

Nja niet laten opereren voor koliek, en wat dan? Meteen een spuitje? Zou er altijd spijt van hebben dat ik het niet heb geprobeerd dan!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:44

Wij hebben er ook 1 op stal staan die er op lijkt als je ze beide onder het zadel ziet. In stal lijken ze dan weer niet op elkaar.

Ik zou denk ik gewoon laten opereren voor koliek als de kansen er enigzins zijn, niet laten doen vanwege geen geld vind ik eigenlijk not done. :n

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:46

Denk dat het van de situatie afhangt... De leeftijd van het paard en de slagingskans.

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 13:47

Gave foto's, Lioony!

En qua geld overhouden.. Zo heel veel geld houden wij helemaal niet over, ik betaal alles zelf en woon samen en studeer nog. Ik heb zo'n 3000 Euro gespaard en probeer daar elke maand wat bij te zetten, hoe hoog dat bedrag is varieert, want de ene maand heb ik meer uitgaven dan de andere maand :) En dit klinkt misschien heel naar, maar ik vind dat er ook een grens zit aan wat er uitgegeven wordt aan medische kosten. Ik ben nu al heel gek op mijn paard, maar mocht zij iets heel ernstigs krijgen, dan ga ik er niet mee blijven doktoren. Dan is het of einde verhaal of, als die mogelijkheid er nog is, naar een fijn rusthuis of iets dergelijks :) Kan me voorstellen dat je qua medische kosten bereid bent om verder te gaan als je een paard van 20.000 Euro op stal hebt staan, maar dat heb ik niet (bij lange na niet, haha) :D

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:08

Al heb je je paard voor 530 euro gekocht, dan maakt hetn og niet iut.
Als zijn slagingskansen groot zijn, vind ik het ind. ook not done om dan te zeggen; het kost me teveel, spuit maar in. Dan moet je gewoon niet aan dieren beginnen, maar dat is mijn opinie :).
Ik zou alles maar ook alles uit de kast trekken voor de gezondheid van mijn hond en mijn toekomstige paard te geven! al zou het me 4 auto's kosten, als de prognose gunstig is, why don't you try ;)! maar als het dier ontzettende pijn heeft en wss nooit meer goed komt, dan is het voor mij ook wel einde oefening ja :).

@ Yelly ; naar een rusthuis is ook niet altijd de goede oplossing, als je een paard hebt dat gewoon graag werkt en dingen moet doen om zich niet te vervelen (dan heb ik het nog over een jong paard) hoe eerlijk is het dan om hem op rust te zetten in een rusthuis waar hij zich dood gaat vervelen?
Een ouderpaard dat zelf aan geeft dat hij het niet meer aankan, tja die kan je nog lekker op pensioen zetten en nog lekker lui van zn leventje laten genieten ;)!

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:18

Ik denk dat een paard zich helemaal niet zo snel zal vervelen, dat is wat wij mensen er van maken :) De hele dag op het grote land met een kudde is juist natuurlijk en vinden de meeste paarden heerlijk. Een vorige bijrijdpaard is ook op jonge leeftijd naar een rusthuis gegaan (blessure) en vindt het heerlijk. Lekker zo veel mogelijk buiten en er komen genoeg vrijwilligers om te poetsen, te knuffelen en snoepjes te geven. Paard liep vroeger elke dag minstens één uur, vaak twee.. Maar dit vindt hij ook meer dan prima :D

Ik denk dat er genoeg mensen met paarden zijn die er geen 10.000 Euro tegenaan gooien om hun paard weer heel te krijgen.. Ik heb heel wat voor mijn paard over, maar het moet wel realistisch blijven :) Ik hoop straks zo'n 5000 Euro achter de hand hebben, dus dan kan ik zeker het één en ander op medisch gebied bekostigen :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:19

10 is ook wel heel ruim gezien.

Er zijn zat paarden die je daar echt niet gelukkig mee maakt :n

bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:23

@ romanoff. Ik ben het met je eens hoor.
Maar als je een oud paard hebt en de slagingskans is 5% dan weet ik niet wat ik zou doen. Als de slagingskans 50% is dan twijfel ik natuurlijk niet en wordt ie geopereerd.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:24

Qua behandeling moet je wel zeker wten of je het dier er meehelpt en niet langer in pijn laat leven. Als hij beter kan worden en die behandeling gaat me 3000-4000 euro kosten. so be it. Ik heb voor dat dier gekozen, hij niet voor mij. Dus zal ik er voor staan ook :).

Hoe lekker vinden wij als we even 3 weken vrij zijn ;)!? Maar na een half jaar is denk ik iedereen wel klaar met dat "vrij" zijn en wil je toch wel weer iets gaan doen.
Ik denk dat dat in de paardenkoppie niet heel anders werkt btw :). Maar dat is hoe ik het zie :D!

@ Bit; het hangt ind van de leeftijd af natuurlijk! Een paard van 25 met een ernstige peesblessuure.. en de DA al aangeeft dat dit nooit meer goed komt.. dan zou ik hem zn finale spuitje geven.. hoe pijnlijk dat ook zou zijn, maar om een dier dan nog met allemaal medicatie en therapie te belasten.. nee..
Is het ene paard van 5, die genezen in dat opzich veel beter en die zou ik zeker een kans geven ja!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:30

Sommige paarden krijgen gewoon altijd veel aandacht, als ze dan opeens op een stuk land "gekwakt" worden 24/7 en er wordt niet meer naar omgekeken, dan kunnen ze daar echt "chagerijnig" van worden.

Spruit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 14:44

De mijne maak je niet blij met 24/7 weidegang. Hij wil zoveel mogelijk aandacht van iedereen, en als je het rijden afwisselend houdt vindt 'ie het ook leuk. Liefst zoveel mogelijk andere paarden om hem heen, verenigingsles vind 'ie bijvoorbeeld prachtig :P

Morgen even verkoopfoto's maken voor een paardje van iemand anders, misschien even in de witte bandages (alleen het is een springpaard, dus misschien is dat een beetje overdone haha, wat vinden jullie?). Maarja, ik ben nu eenmaal dressuurruiter.. En hij moet er natuurlijk wel netjes uitzien!