Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Kendra schreef:Er wordt ook vooral heel veel geld naar de paarden toegebracht. Veel ruiters/stallen bestaan bij de gratie van sponsoren en eigenaren. Dus eens @Elisa2 dat veel om geld draait, maar vooral om de mooiste/ de beste te kunnen (ver)kopen. Dus heel erg statusgevoelig.
En met controles red je het ooit, die kun je altijd omzeilen, of (tijdelijk) uitwijken naar een ander land, enz. Dus de mentaliteit zal moeten veranderen, eens met mce.
Vraag is dan ook: waar wil je graag bij horen?
Daar is werk genoeg aan de winkel en die begint bij kennis en bewustwording.
Elisa2 schreef:Het is gewoon lastig, het begint al met het begrip welzijn. Wat is welzijn? Is dat de ruiter die niks van het paard vraagt eventueel bitloos rijdt en alleen in het bos, waarbij het paard compleet in de eigen houding loopt?
Of is het een paard die met bit dressuurmatig getraind wordt? En zo ja, waar liggen de grenzen? Wat kan wel op een paard en wat kan niet?
pol013 schreef:Elisa2 schreef:Het is gewoon lastig, het begint al met het begrip welzijn. Wat is welzijn? Is dat de ruiter die niks van het paard vraagt eventueel bitloos rijdt en alleen in het bos, waarbij het paard compleet in de eigen houding loopt?
Of is het een paard die met bit dressuurmatig getraind wordt? En zo ja, waar liggen de grenzen? Wat kan wel op een paard en wat kan niet?
Hier moest ik ook aan denken bij de posts van change die aangaf dat er op een bepaalde stal ook slechte dingen gebeuren. Wat zijn die slechte dingen dan? Hebben we het dan over 27 zweepslagen? Of over paarden die in een systeem gereden worden wat jij niet vind kunnen maar waar je over kunt discussiëren of het daadwerkelijk slecht is.
Ik kom online ook (verder goede) posts tegen van mensen die aangeven in het verleden fouten gemaakt te hebben. En dan vervolgens foto's delen van paarden die ze gereden hebben die net achter de LL lopen. Tsja, good for you dat je je goed voelt bij je aanpak en er voor gaat maar ik kan dat dan weer niet scharen onder mishandeling.
Of de post over de zuid americaanse amazone die haar paard de de GP moest duwen op de OS omdat ze duidelijk hun dag niet hadden. Is dat gewoon vervelend en oncomfortabel? Of mishandeling?
Dus een setje duidelijke afspraken wat we echt niet vinden kunnen zou best aardig zijn. Dat gewoon heel kinderachtig concreet maken.
Volgens mij hebben ze dat in de drafsport met zweepslagen gedaan.
3 tikken met 1 hand kan nog oke zijn en enige educatieve waarde hebben? Maar vanaf de 4e ga je de verkeerde kant op?
5 minuten achter de LL in je proef kan nog oke zijn. Maar vanaf de 6e minuut ga je iets moeten ondernemen?
Ik weet het ook niet. Maar het zou zo verrekte handig zijn als we over dezelfde dingen praten. En de discussie ook weer niet vertroebelt wordt door mensen die hun eigen unieke setjes normen en waarden er op plakken.
mce schreef:voor wie het - door de FEI in 2023 - verwijderde artikel niet kent:
DRESSUUR*
Artikel 401 - Doel en algemene beginselen
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een gelukkige atleet door harmonieus onderwijs. Als gevolg hiervan maakt het het paard rustig, soepel, los en flexibel, maar ook zelfverzekerd, attent en scherp, waardoor perfecte verstandhouding met de atleet.
Deze kwaliteiten worden gedemonstreerd door:
- De vrijheid en regelmaat van de passen.
- De harmonie, lichtheid en het gemak van de bewegingen.
- De lichtheid van de voorhand en de aangrijpen van de achterhand, afkomstig van vanuit een levendige impuls.
- De acceptatie van het bit, met onderdanigheid/doorheid (Durchlässigkeit) zonder enige spanning of weerstand.
Het paard wekt dus de indruk uit zichzelf te doen wat Vereist. Zelfverzekerd en attent, zich royaal onderwerpend aan de controle van de atleet, die absoluut recht blijft in elke beweging op een rechte lijn en dienovereenkomstig buigen bij het bewegen op gebogen lijnen.
De wandeling is regelmatig, vrij en ongedwongen. De draf is vrij, soepel, regelmatig en actief. De galop is verenigd, licht en evenwichtig. De achterhand zijn nooit inactief og traag. Het paard reageert op de geringste aanwijzing van de atleet en geeft daardoor leven en geest aan de rest van zijn lichaam.
Door een levendige impuls en de soepelheid van de gewrichten van het verlammende effect van weerstand, gehoorzaamt het Paard gewillig en zonder aarzelt en reageert kalm en nauwkeurig op de verschillende hulpmiddelen, een natuurlijk en harmonieus evenwicht, zowel fysiek als mentaal.
Bij al het werk, zelfs bij stilstand, moet het paard "op het bit" zijn. Van een paard wordt gezegd dat het "op het bit" is als de nek min of meer is verhoogd en gebogen naar gelang van het stadium van de opleiding en de uitbreiding of verzameling van het tempo, het accepteren van het hoofdstel met een lichte en consistente zachte Onderdanig contact. Het hoofd moet in de regel in een stabiele positie blijven iets vooraan in de verticaal, met een soepele poll als hoogste punt van de nek, en er mag geen weerstand worden geboden aan de atleet.
De cadans wordt weergegeven in draf en galop en is het resultaat van de juiste harmonie die een Paard laat zien wanneer het met duidelijke regelmaat, impuls en evenwicht. De cadans moet worden aangehouden bij alle verschillende draf- of galopoefeningen en in alle variaties van deze tempo's.
De regelmaat van de passen is fundamenteel voor dressuur.
* FEI Rules for Dressage events, 24e editie, met ingang van 1 januari 2011.
pol013 schreef:Ja popstra, er zijn allerlei stallen die om wat voor reden dan ook een meer open deurbeleid hebben. Omdat ze een winkel hebben, omdat ze pensiongasten hebben. omdat er veel lesklanten zijn, omdat ze veel cursussen, omdat de plaatselijke rijvereniging er een oefen avond heeft, omdat ze wedstrijden op hun terrein hebben geven etc.
Ik ken zat stallen waar ik zo binnen kan wandelen.
Maar er zijn ook stallen die gewoon ingericht zijn op privé. En daar is niks raars aan.
mce schreef:Het doel
Het doel van de dressuur is de ontwikkeling van het paard tot een gelukkige atleet door harmonieus onderwijs. Als gevolg hiervan maakt het het paard rustig, soepel, los en flexibel, maar ook zelfverzekerd, attent en scherp, waardoor perfecte verstandhouding met de atleet.
(..)
als we daar nou eens aan gaan werken met z'n allen dan gaat iedereen zien dat de nek pas het hoogste punt hoeft te zijn als het paard daar klaar voor is - ook in de losrijring - en dan neemt het paard zelf de juiste houding aan
(..)
tentijde van het rode boekje waren er vijf maneges waar je stage mocht lopen, en leerde je alles vanuit het een en het zelfde principe
kon ook want er waren toen minder mensen die fffff iets in de paarden gingen doen en waren de doelen allemaal het zelfde/de opleiding nog allround,
Veronica2 schreef:mce schreef:Het doel
(..)
als we daar nou eens aan gaan werken met z'n allen dan gaat iedereen zien dat de nek pas het hoogste punt hoeft te zijn als het paard daar klaar voor is - ook in de losrijring - en dan neemt het paard zelf de juiste houding aan
(..)
tentijde van het rode boekje waren er vijf maneges waar je stage mocht lopen, en leerde je alles vanuit het een en het zelfde principe
kon ook want er waren toen minder mensen die fffff iets in de paarden gingen doen en waren de doelen allemaal het zelfde/de opleiding nog allround,
Mce, wat is er in de plaats gekomen van dat artikel, want de happy athlete is juist meer en meer een onderwerp.
Verder ben ik met je eens dat er betere instructie moet komen, want waar kan je nou nog goed leren paardrijden tegenwoordig? In de loop der tijd is de manegeklant ook erg veranderd, die willen steeds vaker gewoon waar voor hun geld en vergeten nog wel eens dat het bloed, zweet en tranen kost om goed te leren paardrijden. Maar wat moet je doen als manegehouder? Wil je tevreden klanten zodat je bedrijf kan blijven bestaan of wil je heel principieel naar een faillissement?
Het rode boekje is een goed voorbeeld van een bron die in de vergetelheid is geraakt. Eigenlijk zou je deze bij een KNHS lidmaatschap automatisch moeten krijgen en dan gekoppeld aan een toets. Niet geslaagd? Dan geen paard.
Overigens kan een paard in de lagere lijn ook dragen en is de nek virtueel het hoogste punt, maar bij oprichting moet het wel echt zo eruit zien.
Janneke2 schreef:Wie gaat educatie aanpakken?
Wie kan beginnen op maneges...?
Nou, Anne Mulder van Akasha bijvoorbeeld.
Die methode is "gewoon" op een manege ontwikkeld.
Via een boel bijscholing en dan in de les kijken wat werkt, als in:
snapt de ruiter mij en
wat vindt het paard er van?
En orun instructeurs kunnen punten verdienen met de schone cursus 'Houd hem heel' van takt instructeur Astrid Hoppenbrouwer.
En ik zou het leuk vinden als ook de opleiding van Emiel Voest 'een voet tussen de deur kreeg'.
Janneke2 schreef:@ mce: ..."kom bij mij lessen" klinkt naar een reclame praatje.
Maar tja, één avond kan voldoende zijn voor een "Aha...!" (Nu snap ik wat mij al die tijd al dwars zat! - Dat soort dingen.)
Maar om daarna het Aha moment (en alle andere dingen die ook geleerd moeten worden) in de praktijk te kunnen brengen is idd een boel les/ begeleiding/ stage etc etc etc nodig.
Het goede nieuws is dat er mensen zijn die dit soort zaken weten en verder verspreiden.
(Kennis die niet aanwezig lijkt bij orun instructeurs. Dus ik vind het moeilijk om het te zien als een voortgezette opleiding. In feite is het de basis die vaak wordt overgeslagen.)
PS: dat rode boekje was in mijn tijd grijs.
BoktVerlaten schreef:Het valt me op dat de discussie over mishandeling van paarden in training nu al zo gedetailleerd gaat over hoe je (engels dressuurmatig) rijtechnisch zou moeten rijden, inclusief rode boekjes etc….. Maar dat is toch vele stappen te ver?
Iedereen moet leren en een mindere ruiter is echt niet meteen dierenmishandeling.
Ik denk dat je bij de basis moet blijven:
- Je dient je paard vrij van pijn en ongemak te houden (dus niet 24x slaan in een training bijvoorbeeld)
- Basiswelzijn moet op orde zijn : schone droge (lig)plek/stal, voldoende ruwvoer, sociaal contact en vrije beweging
Spreek elkaar hier op aan, boycot stallen die hier niet aan voldoen en cancel ruiters en instructeurs die juist het tegendeel prediken. Je hebt keuze waar je je paard stalt, bij wie je les neemt en welke evenementen je bezoekt. Hanteer de eenvoudige basis als moreel kompas en handel daar naar. Dan kan de massa echt wel verandering brengen, ook zonder controlerende instanties etc.
Er is veel commentaar op wreedheden binnen de sport, maar als het puntje bij paaltje komt, heeft de olympische spelen hoge kijkcijfers, doet men massaal clinics bij grote namen en staan de “foute” stallen gewoon nog vol.
Hoe je bijvoorbeeld je binnenteugel moet houden volgens een of ander boekje of wijze oude ruiter is dan nog echt een brug te ver, krijg eerst de basis maar eens wereld wijd op orde. Is de basis op orde dan kan iedereen gewoon lekker van zijn paard genieten hoe die zelf wil, in een discipline naar keuze.