Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 12:22

MyWishMax schreef:
Ook punten zeggen niet perse wat met het online proeven rijden. Ik ken wat paarden die geklasseerd waren,maar dus via de online proeven en nog nooit een echte wedstrijd gelopen hadden. Helemaal in de corona tijd. Paard M1 of M2 geklasseerd, maar dus nooit echt ip wedstrijd geweest en heeft veel moeite gekost om die rond te kunnen krijgen.

Maar je kan altijd gewoon resultaten opvragen. Kan je meteen ook zien of er lange pauzes zijn en of ze echt zo braaf/goed zijn als gezegd wordt.

Lange pauzes hoeft ook niet altijd wat te betekenen. Die van mij is ook met regelmaat een paar maand niet op wedstrijd geweest. En dat was niet omdat zij geblesseerd was. Afgelopen winter zijn we ook niet op pad geweest. Omdat ikzelf geblesseerd was en toen ik weer kon rijden, was er alleen maar regen. Dus ook niet goed op kunnen bouwen. Heb geen binnenbak bij de deur.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:05

FriesWytske schreef:
MyWishMax schreef:
Ook punten zeggen niet perse wat met het online proeven rijden. Ik ken wat paarden die geklasseerd waren,maar dus via de online proeven en nog nooit een echte wedstrijd gelopen hadden. Helemaal in de corona tijd. Paard M1 of M2 geklasseerd, maar dus nooit echt ip wedstrijd geweest en heeft veel moeite gekost om die rond te kunnen krijgen.

Maar je kan altijd gewoon resultaten opvragen. Kan je meteen ook zien of er lange pauzes zijn en of ze echt zo braaf/goed zijn als gezegd wordt.

Lange pauzes hoeft ook niet altijd wat te betekenen. Die van mij is ook met regelmaat een paar maand niet op wedstrijd geweest. En dat was niet omdat zij geblesseerd was. Afgelopen winter zijn we ook niet op pad geweest. Omdat ikzelf geblesseerd was en toen ik weer kon rijden, was er alleen maar regen. Dus ook niet goed op kunnen bouwen. Heb geen binnenbak bij de deur.

Nee maar omgekeerd werkt het wel zo. Als een beest regelmatig met fijne resultaten bewezen op wedstrijd is geweest weet je wel dat er niks geks aan de hand is geweest in die periode.

Belker

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:23

Tja, ik start het liefst alleen in de winter en ben dit jaar gestart. Dus we hebben nu 4 of 5 wedstrijden gereden en nu alweer even niet. Zegt dat iets over mijn paard?

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 13:32

Belker schreef:
Tja, ik start het liefst alleen in de winter en ben dit jaar gestart. Dus we hebben nu 4 of 5 wedstrijden gereden en nu alweer even niet. Zegt dat iets over mijn paard?

Voor een koper kan het een risico zijn inderdaad. Die moet jou maar op je woord geloven dat die alleen in de winter gestart wordt, omdat het jouw voorkeur heeft en niet omdat er wat mis is.

Jij weet dat er niets mis is, maar een ander niet.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:20

En als je dat meldt kijken mensen er al minder apart naar. Maar als er 1 verkocht wordt met nooit wat gemarkeerd, regelmatig op wedstrijd en je hebt ineens pauzes van half jaar tot jaar ertussen zonder dat het gemeld is ga je je toch afvragen waarom.
Of als een dier zogenaamd het heel goed doet maar regelmatig/bijna altijd zonder winst thuis komt of in springen uitgebeld wordt.

carrie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:22

Ik ben dus ( door schade en schande) een tikje een bange poepert geworden en als ik bovenstaande lees denk ik direct “ die is op buiten terrein niet zo “ braaf”.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 14:57

pol013 schreef:
Nee maar omgekeerd werkt het wel zo. Als een beest regelmatig met fijne resultaten bewezen op wedstrijd is geweest weet je wel dat er niks geks aan de hand is geweest in die periode.

Tja, maar als je in ons geval ieder paard versneld mag promoveren, dan starten we ze een paar keer in het L/M en houden ze thuis tot ze een goede wissel springen en ze gaan het Z/ZZL in. Paard is braaf op ander terrein, dus waarom regelmatig meenemen? Dat zegt m.i. niets over of een paard wel/niet lastig te rijden is op ander terrein of dat het dier stil heeft gestaan.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:03

MyWishMax schreef:

Op zich mag het toch niet meer dacht ik, doorstarten op alleen online proeven?
Je kunt volgens mij ook tegen betaling de resultaten opvragen uitgesplitst naar online en fysieke wedstrijd. Maar ook dat zegt nog niet alles. Ik sta op een stal waar gemiddeld 2 x per maand dressuurwedstrijden zijn (of 1 x per maand een heel weekend) t/m ZZL. Er staan meerdere mensen die in het M2 of het Z starten, waarvan het paard nog nooit van het terrein af is geweest.

Lange pauzes hoeft niets te zeggen. Met mijn merrie heb ik ook meerdere lange wedstrijdpauzes (echt lang, meer dan een jaar of zelfs 2 jaar) gehad. Had niets met het paard te maken, ik heb zelf veel in het ziekenhuis/lappenmand gelegen. Maar ik vind het wel logisch als daarnaar gevraagd wordt. Ikzelf heb nog nooit een paard gekocht dat al zo ver was dat ie wedstrijden had gelopen, maar ken wel mensen in mijn omgeving die daar behoorlijk mee het schip in zijn gegaan Dat die zgn "geen tijd" reden toch echt wel blessure periodes bij het paard bleken te zijn. Extra waakzaamheid bij (een) langere wedstrijdenstop(s) is wel geboden vind ik, maar hoeft geen rode vlag te zijn.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 15:24

Padoertje schreef:
pol013 schreef:

Tja, maar als je in ons geval ieder paard versneld mag promoveren, dan starten we ze een paar keer in het L/M en houden ze thuis tot ze een goede wissel springen en ze gaan het Z/ZZL in. Paard is braaf op ander terrein, dus waarom regelmatig meenemen? Dat zegt m.i. niets over of een paard wel/niet lastig te rijden is op ander terrein of dat het dier stil heeft gestaan.

Ik pleit helemaal niet voor regelmatig meenemen. Ik zeg het verkeerd. Of jij interpreteert het verkeerd.

Ik zeg alleen dat áls een paard regelmatig op wedstrijd is geweest. Het iets zegt over hoe constant ie goed is geweest.
Daarmee zeg ik absoluut niet dat de andere kant , het andere betekend.
Gaten zeggen juist zo goed als niks op zichzelf. Maar kunnen wel een reden zijn om daar eens naar te informeren. Geen rode vlag. Gewoon iets om naar te informeren zoals een litteken.

@oji: als ik het mij goed herinner staan er ook locaties van de wedstrijden bij. Dus jouw scenario van alleen op dezelfde stal starten valt dan vanzelf op.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 16:40

Ik vergeet altijd dat je uitslagen kan opzoeken. Ook nooit gedaan, maar ik zocht altijd B/L niveau en of dat nou thuis was of op wedstrijdterrein dat boeide me niet veel.

Lijkt me lastig om een paard uit te proberen die al wat hoger in de sport loopt

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:05

Hier ben ik weer.

Ben intussen een aantal paarden gaan bekijken, maar het paard nog niet gevonden.
Ik vermoed dat ik m'n budget eerst zal moeten opkrikken of m'n eisenpakket moet verminderen.

Ik hoopte om zoals 10 jaar geleden nog een paardje te vinden binnen een budget van 6000 euro. Maar dit lijkt niet meer te bestaan...

Of we kopen een veulen, en kunnen toch een kwalitatief paard hebben over een aantal jaar. Of we sparen verder en kopen een paard van 10-15k binnen een 2 tal jaar ...

Ik denk dat ik jullie advies graag zou krijgen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:25

NixeNiro schreef:
Hier ben ik weer.

Ben intussen een aantal paarden gaan bekijken, maar het paard nog niet gevonden.
Ik vermoed dat ik m'n budget eerst zal moeten opkrikken of m'n eisenpakket moet verminderen.

Ik hoopte om zoals 10 jaar geleden nog een paardje te vinden binnen een budget van 6000 euro. Maar dit lijkt niet meer te bestaan...

Of we kopen een veulen, en kunnen toch een kwalitatief paard hebben over een aantal jaar. Of we sparen verder en kopen een paard van 10-15k binnen een 2 tal jaar ...

Wat zoek je?
Die paarden voor 6k is waarschijnlijk niet het punt (weet ik wel zeker) maar jouw eisen liggen te hoog voor wat je mag verwachten voor die prijs.
Dan nog zijn ze er wellicht wel, maar dan moet je daar een neus voor hebben en heel veel geduld.....

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:47

Lastig he nixeniro
Alles onder de 10/15 lijkt ook wel vanalles te mankeren.

Ik heb er voor morgen weer twee staan voor nu de laatste die ik ga bekijken, heb niets meer gezien wat me verder aanspreekt en op 1 van de beide al wat verliefd kwa foto's filmpje :=

Belker
Ik zou daar ook wat onzeker van worden of je paard wel zo braaf is zeker op een druk buiten terrein. Ookal kan het inderdaad gewoon ruiter voorkeur zijn zou ik wel twijfelen hoe braaf je paard is.

NixeNiro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:52

ikke schreef:
NixeNiro schreef:
Hier ben ik weer.

Wat zoek je?
Die paarden voor 6k is waarschijnlijk niet het punt (weet ik wel zeker) maar jouw eisen liggen te hoog voor wat je mag verwachten voor die prijs.
Dan nog zijn ze er wellicht wel, maar dan moet je daar een neus voor hebben en heel veel geduld.....

Op zich zoek ik een gezond paard. Groter dan 1m65. Ruin of merrie. Tussen de 5 en de 9 jaar ware ideaal. Om dressuurmatig mee aan de slag te gaan. Moet zeker geen fantastische afstamming hebben, is voor mij op zich maar een papiertje. Op termijn droom ik om af en toe een wedstrijdje te kunnen doen. Idealiter wel de mogelijkheid om ook de moeilijkere oefeningen van de dressuur te leren. als amateur natuurlijk.

Ik kan morgen een 14jarige gaan bekijken, ouder dan wat ik wou, maar wel met alle knopjes op. Weet ook niet of ik dat wel leuk vind...

Mijn vorig paard kocht ik als jaarling voor 800 euro. Zadelmak laten maken, zelf doorgereden. Was geen makkelijk paard maar gaf enorm veel voldoening om te zien waar we uiteindelijk geraakt zijn. Ik heb nu een peuter van 2 jaar en besef ook dat mijn tijdsindeling en prioriteiten anders liggen. Dus dat is ook een ding.

Misschien is een ouder paard dan interessanter, al schroef ik dan mijn eisen weer bij.

Moeilijke kwestie, al zeg ik het zelf

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 17:59

Of jonger maar dan komt dat stukje budget er alsnog bij door te laten trainen/zadelmak maken
Denk aan 2 jaar. Jaar is al half voorbij

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:15

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:16

Voldoende beeldmateriaal om te laten zien dat ze op vreemd terrein braaf is, cross, TREC, WE, buitenritten en wedstrijden. Dus dat is wel aantoonbaar, maar ik heb een leeftijd dat wedstrijden er niet zo toedoen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:24

Zijn dat je enigste eisen dan? Want daar zijn er echt wel voor te vinden op het moment. Je zou ook gewoon eens op regionale wedstrijden kunnen vragen of bij een lokale stal. Staat op bijna iedere straathoek wel een paard te koop en een hoop mensen willen graag verkopen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:25

Change3x schreef:
Ze zijn er wel, maar wel groen of met een (kleine) opmerking erbij.

Voorbeelden, is van alles wat:

https://link.marktplaats.nl/m2123271207 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2130454784 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2139063996 ... nt=app_ios

https://link.marktplaats.nl/m2126638221 ... nt=app_ios

En zo staan er nog wel meer op. Weet natuurlijk niet of ze allemaal al gekeurd zijn, maar dat kun je gewoon vragen natuurlijk.

Die in de laatste link laat ik op de naam al staan :+
Arm dier heet Terror. Dat belooft wat :')
Laatst bijgewerkt door Padoertje op 22-07-24 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 18:31

Ja ik zag nog leuke Gelderse te koop staan rond dat bedrag, wel eentje met ZE en andere nog helemaal groen zo uit het land. En eentje dat super lief lijkt maar echt waardeloos in de krul gereden :')

Tussen 6-8K moet er iig iets te vinden zijn wat aan de eisen voldoet.

DenieesB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:08

Ik vind het toch wel best moeilijk hoor. Juist doordat ik nu op zoek ben naar in elk geval echt braaf en niet heet in het koppie had ik van tevoren bedacht: het maakt niet uit hoe het paard eruit ziet dit keer, ik hoef er niet verliefd op te zijn want het ‘uiterlijk’ is irrelevant.

Toch merk ik dat ik opnieuw op zoek ben naar de kriebels waarbij ik verliefd ben op een paard. Zo maak ik het mezelf wel een heel stuk moeilijker….

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 20:21

Nouja ik snap dat wel hoor. Je moet er de rest van zijn leven (als uitgangspunt he...) tegenaan kijken dus toch wel fijn als het uiterlijk je enigszins aanspreekt. Ik denk dat er altijd wel "iets" is dat je ziet in je paard en dat je daarom ervan overtuigd bent dat ie bij jou hoort: dat is misschien ook wel een onderdeel van de klik die je met je paard voelt.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:13

Heel herkenbaar deniees
Ik vind kleur, uiterlijk etc ook ondergeschikt maar ik kan m'n hart niet foppen. Ik val op een paard of niet en dat is toch een stuk belangrijker dan dat ik wil toegeven soms :D

Hopelijk vinden we ons harten paard :j

Ik word gelukkig nog wel elke dag blij van de merrie die ik nu 1.5 jaar terug heb gekocht, ookal rijd ik die momenteel niet zelf. <3
Afbeelding

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:31

Ben je wel van plan zelf te gaan rijden Marjolein ?
En idd dat aanspreken of niet herken ik wel…..

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-24 21:45

Ja ik zoek nu een paard voor mezelf erbij om mee te rijden. Deze merrie wil ik over een jaar of 3 a 4 ook overnemen, als de jonge dieren die we in de opfok hebben weer klaar staan, dan gaat onze ruiter daar mee verder.

Ik heb haar andere sport merrie verkocht want ze vond deze zo leuk dat ze dr heeft in gepikt. Maar ik gun het ze om samen weer tot de ZZ te rijden :j dus zoek ik iets anders voor mezelf :D

Edit
Veel typfouten :j