Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tienus63

Re: Wolf, Nl, Be, Du deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:36

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:45

Skessa_ schreef:
Maar het is wel zo Kaja. Het is zeker meer dan 1,5 jaar geleden dat er hier in de regio iets liep en ze waren ook weer zo weg. Er lopen hier overal schapen en veel ook. Allemaal achter van die mini omheiningen.

De vraag is niet of ze komen, maar wanneer. Ik vind het hedendaags ieders verantwoording om dieren tegen de wolf te beschermen. Dat is geen garantie, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:49

Je kunt je dieren beschermen tegen de wolf door ze in te en potdichte stal te zetten. Of een betonnen fundering storten en daarop een hek van 2.20 mtr hoog te plaatsen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:55

Zoals ik al zei, het geeft geen garantie. Maar achteroverleunen en telkens allerlei argumenten aangrijpen om aan te geven dat het niet altijd werkt is te makkelijk! Zo wil je toch geen dieren meer aanhouden?!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 20:58

tienus63 schreef:
Je kunt je dieren beschermen tegen de wolf door ze in te en potdichte stal te zetten. Of een betonnen fundering storten en daarop een hek van 2.20 mtr hoog te plaatsen.

Dat is al meerdere keren besproken hier maar Kaya kan of wil dat nog steeds niet begrijpen. Ze blijft daar maar over in discussie gaan. Er is zelfs al eens geopperd dat we onze dieren dan maar moeten verkopen.( weet niet of zij dat ook was). Straks dan ook de kinderen maar verkopen als we die niet meer veilig over straat kunnen laten gaan? Of ook 24/7 opsluiten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:10

Kaja schreef:
Zoals ik al zei, het geeft geen garantie. Maar achteroverleunen en telkens allerlei argumenten aangrijpen om aan te geven dat het niet altijd werkt is te makkelijk! Zo wil je toch geen dieren meer aanhouden?!

Precies daarom hebben wij geen weide dieren meer.
4 jr verkocht en fokmerrie in laten slapen.
Onze hond wordt tegenwoordig ook vaker in huis opgesloten ipv dat ze los op het erf kan lopen tot we weer thuis zijn. Normaliter loopt ze bij normaal weer lekker buiten.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:20

tienus63 schreef:
Kaja schreef:

Precies daarom hebben wij geen weide dieren meer.
4 jr verkocht en fokmerrie in laten slapen.
Onze hond wordt tegenwoordig ook vaker in huis opgesloten ipv dat ze los op het erf kan lopen tot we weer thuis zijn. Normaliter loopt ze bij normaal weer lekker buiten.

Al zou je ze nu willen verkopen, waar naar toe dan. Ze zijn nergens meer veilig. Alles maar laten inslapen dan?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:20

Kaja schreef:

Aan de andere kant, iets van 3,5% is wolfwerend omheind, en aanvallen achter zulke omheiningen liggen ook rond zo'n percentage, heeft het dan eigenlijk wel zin? Kansen zijn kennelijk vrijwel even groot.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:24

Dreamboy schreef:
tienus63 schreef:

Dat is al meerdere keren besproken hier maar Kaya kan of wil dat nog steeds niet begrijpen. Ze blijft daar maar over in discussie gaan. Er is zelfs al eens geopperd dat we onze dieren dan maar moeten verkopen.( weet niet of zij dat ook was). Straks dan ook de kinderen maar verkopen als we die niet meer veilig over straat kunnen laten gaan? Of ook 24/7 opsluiten.

Nooit gehoord van een dialoog?

Maar goed, wat je wenst een discussie is ook meer dan prima. Blijkbaar heb ik de memo gemist dat we in dit topic de discussie niet aangaan.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:25

tamary schreef:
Kaja schreef:

Aan de andere kant, iets van 3,5% is wolfwerend omheind, en aanvallen achter zulke omheiningen liggen ook rond zo'n percentage, heeft het dan eigenlijk wel zin? Kansen zijn kennelijk vrijwel even groot.

Die cijfers zijn mij niet bekend. Waar kan ik deze vinden?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:26

Kaja schreef:
Skessa_ schreef:
Maar het is wel zo Kaja. Het is zeker meer dan 1,5 jaar geleden dat er hier in de regio iets liep en ze waren ook weer zo weg. Er lopen hier overal schapen en veel ook. Allemaal achter van die mini omheiningen.

De vraag is niet of ze komen, maar wanneer. Ik vind het hedendaags ieders verantwoording om dieren tegen de wolf te beschermen. Dat is geen garantie, maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen.

In die 1,5 jaar tijd zijn hier een enorme berg omheiningen verzet, verplaatst, afgebroken en bij gekomen. Schapen worden ontzettend veel verplaatst en erg weinig vaste weides. Hoe zie je dat voor je? Duizenden euro's investeren in 1x een half uur 1 wolf op het eiland gehad te hebben? Nu is er 1 al 2 dagen kennelijk. De gemiddelde boer heeft echt geen bakken geld voor zulke sporadische situaties en bovendien die omheiningen werken totaal niet dat is toch al keer op keer bewezen??

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-23 21:29

Kaja schreef:
Dreamboy schreef:

Nooit gehoord van een dialoog?

Maar goed, wat je wenst een discussie is ook meer dan prima. Blijkbaar heb ik de memo gemist dat we in dit topic de discussie niet aangaan.[/quote]

Ik zeg ook niet dat er geen discussie gevoerd mag worden maar je blijft maar hameren dat we onze dieren veilig moeten stellen. Natuurlijk willen we dat allemaal maar het is niet zo simpel als jij zegt. Er zijn regels die dit gewoon onmogelijk maken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:20

Kaja, besef je wel dat wolf werend ook
Haas-, ree-, konijn-, das-, bever-, (nou, die misschien net niet) hert- en egel werend is?
Dat al het andere wild (anders dan de wolf) geen kans meer heeft op foerageren?

Dat vind ik echt het grootste argument tegen wolf-werende omheining. Het geld, daar kan linksom of rechtsom een oplossing voor bedacht worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:27

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:29

Oh Getver DP, wat een naar gezicht. Dit moet echt veel- en veel meer belicht worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 13:32

Ja is echt heel erg naar.
Heb eerder ook al eens een filmpje van een ree geplaatst die vast zit en schokken krijgt.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 14:40

Buurman van me had avant la lettre soortement wolfwerende afrastering vanwege de verschillende soorten en maten dieren die hij had lopen.

Ging prat op de beste tik stroom die hij er op had staan.
Vergeet het gegil van pony veulen niet meer die er in verstrikt raakte en zijn beentje er zo ongeveer afrukte door het gespartel.
Eikel heeft veulen naar de slager gebracht omdat het zonde was het vlees weg te gooien.

Ik ben niet tegen slachten, maar dit was een hele slechte actie. Hij had nog beter het veulen een kogel door de het hoofd kunnen schieten.

Ik ril daar door ook van al die lage stroomdraadjes bij alle vee grote dan midden maat Shetlander.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 15:18

rien10 schreef:
Haas-, ree-, konijn-, das-, bever-, (nou, die misschien net niet) hert- en egel werend is?

Dat vind ik echt het grootste argument tegen wolf-werende omheining. Het geld, daar kan linksom of rechtsom een oplossing voor bedacht worden.

Ja dat besef ik zeker. Ik ben ook niet degene die overtuigd moet worden van deze hele slechte nachtmerrie waar bijna elke vee eigenaar in beland is. Maar je zet niet eens een voet tussen de deur bij de EU als slechts 3,5 procent van alle omheiningen wolf werend is.
Wij hoeven elkaar hier niet te overtuigen hoe de vork in de steel zit toch?!

Terugkomend op bovenstaande tekst, kiezen uit twee kwaden maar geen serieuze optie of wel?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:32

Mijn hond en ik kwamen in het losloopgebied een hybride tegen, het was qua uiterlijk gewoon een wolf. Wel met halsband en baasje er bij. Mijn hond had er echt angst voor. Reageerde duidelijk anders dan ze op een gewone hond reageert. Was een prachtig beest om te zien dat wel. Heb nu wel gezien dat mijn hond niet zelf op een wolf af zou gaan.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 18:57

SusanH schreef:
Mijn hond en ik kwamen in het losloopgebied een hybride tegen, het was qua uiterlijk gewoon een wolf. Wel met halsband en baasje er bij. Mijn hond had er echt angst voor. Reageerde duidelijk anders dan ze op een gewone hond reageert. Was een prachtig beest om te zien dat wel. Heb nu wel gezien dat mijn hond niet zelf op een wolf af zou gaan.

Een Hybride zal het niet zijn, want die mag je helemaal niet hebben. Zal wel een Saarloos wolfshond zijn.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:05

tienus63 schreef:
Buurman van me had avant la lettre soortement wolfwerende afrastering vanwege de verschillende soorten en maten dieren die hij had lopen.

Vergeet het gegil van pony veulen niet meer die er in verstrikt raakte en zijn beentje er zo ongeveer afrukte door het gespartel.
Eikel heeft veulen naar de slager gebracht omdat het zonde was het vlees weg te gooien.

Ik ben niet tegen slachten, maar dit was een hele slechte actie. Hij had nog beter het veulen een kogel door de het hoofd kunnen schieten.

Ik ril daar door ook van al die lage stroomdraadjes bij alle vee grote dan midden maat Shetlander.

Sorry, maar wat een eikel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:08

Kaja schreef:
rien10 schreef:

Ja dat besef ik zeker. Ik ben ook niet degene die overtuigd moet worden van deze hele slechte nachtmerrie waar bijna elke vee eigenaar in beland is. Maar je zet niet eens een voet tussen de deur bij de EU als slechts 3,5 procent van alle omheiningen wolf werend is.
Wij hoeven elkaar hier niet te overtuigen hoe de vork in de steel zit toch?!

Terugkomend op bovenstaande tekst, kiezen uit twee kwaden maar geen serieuze optie of wel?

Dus dan maar een vreselijk slechte maatregel nemen om aan tafel te kunnen zitten? Bewust veel dieren kwetsen. Nog afgezien van het feit dat de meeste wolf wetende hekken het predikaat “werend” niet waard is?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:23

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:30

Wintu schreef:
tienus63 schreef:

Sorry, maar wat een eikel.

Maar dat zou toch anders moeten kunnen? Met een 'normale' binnenomheining? Gewoon een of twee draden op normale hoogte?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-23 19:38

Vandaag schaap gepakt bij Halsteren in de buurt van Bergen op Zoom.
https://m.facebook.com/groups/933854610 ... tid=WC7FNe

@mysa, ik vind het doodeng ook al zou je aan de binnenzijde draden op normale hoogte aanbrengen, al dan niet met afstandhouder.
Met een afstand houder, hebben de dieren iets meer remafstand, maar m.i. is alleen een dubbele omheining met een tussenruimte van minimaal 50 cm veilig.