Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:17

Spaansepony schreef:
Dat zijn inderdaad dezelfde eigenaren en zijn vriendin en stalgenoten verkopen de dieren voor elkaar. Ik ben er geweest omdat ze een leuk dier hadden staan maar paspoorten kwamen uit almkerk zei voor mij genoeg.
En het is overigens een bende :+

Dan ga ik zo mijn dochter maar vertellen dat we er niet heen hoeven :(

Ineke2

Re: Wie gaat er op zoek naar een paard - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:23

O ben blij dat ik dan niet naar Almkerk ben afgereisd.

Clairetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:25

Daar zou ik ook lekker weg blijven!

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:28

Hoi! Zoals jullie misschien gelezen hebben, ben ik ook een leuke e pony of klein paard aan het zoeken.

Ik woon in het midden van het land(Utrecht). Hoe doen jullie dat met keuren? Eigen dierenarts mee? Wat als de pony 2 uur verderop staat? Hoe zit het dan met de voorrijkosten?

Of kiezen jullie voor de keuring een dierenarts daar in de buurt. De stal heeft overigens een eigen dierenarts in dienst.. maar onafhankelijk keuren heeft mijn voorkeur!!

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:29

Anita158 schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik had een beetje nog de beleving van dat komt op dat moment goed maar jullie laten mij anders inzien :)

Sky_As leuk dat je uit de buurt komt!
Budget voor de stalling of paard?

Ik ben redelijk flexibel heb een eigen bedrijf met mijn man maar dat is erg druk plus 2 jonge kinderen. Mijn voorkeur gaat uit naar dat zoveel mogelijk gedaan wordt. Voldoende weidegang vind ik belangrijk en stalling liefst groter dan 3x3. Binnenbak is een pre.

Voor nu heb ik op mijn lijstje:
- De distelhoeve
- Manege t Heike (vind ik eigenlijk de binnenbak te klein)
- De Gorseweide
- Stal de blokhoeve
- D’N Dries (doet voor mijn gevoel wat massaal druk aan)

Ik heb bij deze stallen nog niet geïnformeerd. Manege T Heike wel eens geweest, D’n Dries alleen op de parkeerplaats. Zou dus nog verder moeten onderzoeken hoe of wat. Mocht je tips of adviezen hebben graag +:)+

Sorry voor de late reactie. Budget voor stalling....

Ik sta in dezelfde omgeving en sta op 1 van de stallen uit je lijstje. De enige tip die ik je kan geven : als er geen wachtlijst is, heeft dat een reden.....

Welke eisen stel je aan een stal? Qua accomodatie en uren buiten bijvoorbeeld?
Dan zullen er al een aantal af vallen...
En wat voor soort ruiter ben je, ik zie namelijk recreatie stallen er tussen staan en echt wedstrijd stal.
Uit ervaring weet ik dat je als recreant niet altijd fijn je ding kunt doen op een wedstrijd stal, en andersom.
Er staan stallen bij waar ze 2-4 uurtjes per dag buiten komen (en dus 20-22 uur per dag op hok staan) en stallen waar ze overdag wel heel de dag buiten staan.

Als ik jou was zou ik ook alvast op zoek gaan naar een stal en je alvast inschrijven...
Laatst bijgewerkt door Sky_As op 08-05-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:29

Vinnie123 schreef:
Hoi! Zoals jullie misschien gelezen hebben, ben ik ook een leuke e pony of klein paard aan het zoeken.

Ik woon in het midden van het land(Utrecht). Hoe doen jullie dat met keuren? Eigen dierenarts mee? Wat als de pony 2 uur verderop staat? Hoe zit het dan met de voorrijkosten?

Of kiezen jullie voor de keuring een dierenarts daar in de buurt. De stal heeft overigens een eigen dierenarts in dienst.. maar onafhankelijk keuren heeft mijn voorkeur!!

Heb je gezien dat belker eentje aanbied of gaat aanbieden?

Vinnie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:34

Alja schreef:
Vinnie123 schreef:

Heb je gezien dat belker eentje aanbied of gaat aanbieden?

Nee nog niet! Thanks voor de reminder!

@belker, zou je mij een pb willen doen? :D

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 09:38

Ik denk niet dat ze hier meeleest….

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 10:41

In deze markt moet je zelf pro-actief zijn haha.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:33

Clairetje81 schreef:
@plop er zit hier in de buurt een hengstenfokkerij met Shetlanders die hebben regelmatig wat te koop. Ook wel merries met papier Dibbits in Horssen is dat…

Ik heb die fokker van nog iemand in mijn omgeving doorgekregen dus die zal ik zeker ook bellen. Bedankt!

Phonix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:42

Ik zou ook een oproep op Facebook doen. Ik zie daar regelmatig Shetlanders voorbij komen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 11:50

Vinnie123 schreef:

Ik heb bij mijn aankoop iemand daar in de buurt gezocht maar dat doe ik niet weer. Ik hoor om me heen veel dat ze hem laten keuren bij hun vaste kliniek/arts, de verkoper gaat daarheen, en dan brengen ze hem direct door als alles okee is. Mocht ik ooit weer moeten keuren dan zou dat ook mijn sterke voorkeur hebben.

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:45

Vinnie; ik kom uit dezelfde regio en heb mijn paard stond 2 uur rijden verderop. Meerdere dierenartsen daar uit de omgeving gebeld wie op kort termijn konden en zo voor een dierenarts gekozen. (Ik koos mijn potentiële dierenartsen op basis van de website die hier eerder door Babootje (geloof ik) gedeeld is.)

Ik had sowieso nog geen eigen dierenarts dus die optie viel al af.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:47

Nou ik ben net terug van een bezichtiging, ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Lief paard, eigenlijk alles wel wat ik zoek. Vlot aan het been, heeft er zin in maar toch goed terug te nemen, betrouwbaar, moedig, makkelijk in omgang etc. Liep wel iets tegendraads op het bit maar ja, 4 jaar, waarschijnlijk de tanden? Vooral 1 kant pakte hij iets vast, maar ook niet zo dat het niet werkbaar was. Zal na de tandarts en evt ander bit (en training) denk ik wel opgelost worden. Pas klinisch goedgekeurd, dus dat is ook wel prettig.
Maar het lijkt wel alsof ik gewoon nog niet helemaal open sta voor een nieuw paard nadat mijn perfecte paardje is afgekeurd vorige week. Maar dat ik nu geen paard heb is zacht gezegd niet goed voor mijn humeur :') dus ik vraag me nu af, wil ik een paard laten lopen die wel overal aan voldoet maar ik nog geen mega klik mee heb? Maar ook niet zo dat er totaal geen klik was ofzo. Poeh ik vind het lastig.

Lizenlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:53

Scw ik had laatst exact hetzelfde gevoel bij een paardje en ben er nu ze aan een ander is verkocht toch slechter van dan ik zelf gedacht had.. ik zou dus zeker een tweede afspraak maken en deze niet meteen afschrijven.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 13:56

Ik heb vaker zulke paarden gekocht, vaker als met een echte klik vanaf moment 1. Dat laatste komt helemaal niet zo vaak voor. En bij die eerste kwam de klik allemaal later juist goed en was er geen verschil qua klik met diegene waar het vanaf moment 1 zo was.

Dus ja, ik zou ermee doorgaan.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:22

Bij mij is die eerste klik altijd wel erg belangrijk. Mijn eerste paard kwam uit de kudde gelopen en dat was liefde op het eerste gezicht. Het paard daarna ontmoette ik ‘perongeluk’ en ook zij was het meteen voor mij. De ruin die ik daarna kocht was op alle vlakken perfect voor mij en ook onwijs knap, maar ik heb hem op die eigenschappen gekocht en ondanks dat ik wel gek op het dier was, was die klik toch anders. Nu met het veulen van mijn vorige merrie was het ook liefde op het eerste gezicht.

Ik vind die eerste klik heel belangrijk, maar er zijn genoeg mensen die genoegen nemen met het mooie plaatje zonder het perfecte gevoel.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:39

Ik zou sowieso nog een keer gaan kijken, als dat lukt.

Dat er niet direct dé klik is, zegt niks. Dat kan ook later komen.

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:45

@Sky_As
Budget voor de stalling zo rond de €350p/m reken ik zeker op gezien de wens dat er veel uit handen genomen wordt. Hoewel ik het ook niet zo’n probleem zou vinden als ik een paar keer per week bijvoorbeeld in een rooster wat zou moeten doen. Maar dat je nog fatsoenlijk op vakantie kan. Dat is een goeie geen wachtlijst dat het een reden heeft.

Stal wil ik toch eigenlijk minimaal 3.5x3.5 mag een dichte stal zijn. 2-4 Uur buiten vind ik aardig krap zou liever richting de minimaal 4-6 uur zien. Binnenbak zou ik fijn vinden(dat maakt het iets lastiger). Dat klopt wat je zegt dat recreant zich niet altijd helemaal thuis voelt bij een wedstrijdstal. Ik verwacht dat ik ook in die categorie val. Voor de ambities die ik op dit moment heb zou een recreatieve sfeer mij beter passen. Misschien dat dit over een paar jaar veranderd wanneer de kinderen naar school gaan maar nu niet. Je maakt mij erg nieuwsgierig op welke stal je staat.

@ xSCWx ik zou het paard nog een keer gaan bezichtigen. Kan je er even een nachtje over slapen en kijken wat je er dan voor gevoel bij hebt.

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 14:51

Ik zou nog een keer gaan bezichtigen en dan de knoop doorhakken. Klinkt als een leuke match. En wat betreft de klik... Die was er bij mijn eerste paard helemaal niet toen ik haar kocht. Zij was super gesloten en ik was dat destijds ook behoorlijk. Toch is er een mega goeie band tussen ons gegroeid. Bij mijn huidige ruin was het begin wat makkelijker, maar ook daar is nog veel meer klik gekomen. Zoiets kan direct zijn, maar veel vaker heeft het gewoon tijd nodig. :) Ik zou me daar in ieder geval minder druk om maken.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:26

Phonix schreef:
Ik zou ook een oproep op Facebook doen. Ik zie daar regelmatig Shetlanders voorbij komen.

Ja daar heb ik ook een oproep gezet, ook op Instagram. Krijg hier en daar al wat leuke stallen door waar ik naar kan bellen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 15:42

xSCWx schreef:
Nou ik ben net terug van een bezichtiging, ik ben benieuwd wat jullie hier van denken.
Lief paard, eigenlijk alles wel wat ik zoek. Vlot aan het been, heeft er zin in maar toch goed terug te nemen, betrouwbaar, moedig, makkelijk in omgang etc. Liep wel iets tegendraads op het bit maar ja, 4 jaar, waarschijnlijk de tanden? Vooral 1 kant pakte hij iets vast, maar ook niet zo dat het niet werkbaar was. Zal na de tandarts en evt ander bit (en training) denk ik wel opgelost worden. Pas klinisch goedgekeurd, dus dat is ook wel prettig.
Maar het lijkt wel alsof ik gewoon nog niet helemaal open sta voor een nieuw paard nadat mijn perfecte paardje is afgekeurd vorige week. Maar dat ik nu geen paard heb is zacht gezegd niet goed voor mijn humeur :') dus ik vraag me nu af, wil ik een paard laten lopen die wel overal aan voldoet maar ik nog geen mega klik mee heb? Maar ook niet zo dat er totaal geen klik was ofzo. Poeh ik vind het lastig.

Een relatie moet groeien.Maar als er iets negatiefs is in de zin van dat het paard me actief afwijst of actief negeert dan ga ik niet verder. Als het paard wel een mogelijkheid biedt dan zou ik nogmaals gaan bezichtigen. Het probleem tegenwoordig is dat je snel moet beslissen anders kunnen ze weg zijn!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:05

Oehhh ik had heel veel twijfels bij mijn paard
Haar karakter vond ik toen top haar bouw vond ik beangstigend….. kreeg ik dat goed
Kon ik daar mee aan de slag
De klik was er gelijk en die is gebleven maar ik heb geen paard om naar te kijken

Ik heb paard gekocht hele leuke tijd gehad tot ik ging verhuizen 2015 en moeder werd
Mijn paard veranderde en ik viel er wel eens vanaf stopte met wedstrijden
In 2019 tot 2021 paar keer zelf wezen kijken
Onder zadel vond ik het niet altijd leuk en het is heel hard werken maar ze is nog steeds mijn vriendinnetje

December was ik het zat in voorjaar zou ze weg gaan is paard met bijzondere bouw maar meer talent dan gemiddeld paard en ook niet eens “braaf” niet geschikt voor elke ruiter
Wat moest ik daar nou voor vragen !!!!

En ik voel me verantwoordelijk voor haal welzijn
Verkoop en ik gaan niet samen

Ik heb iemand gevraagd met lef zij rijdt mijn paard naar bos alleen
Reed ff parcours op B niveau beest had nog nooit buitenaf gesprongen
Rij zonder hoofdstel en zadel in de kraal

Ik ben nieuwsgierig waar we gaan eindigen
Verkocht wordt ze voorlopig niet en dan zit ik nog steeds met wat is ze waard want in prijs is ze gestegen haar vertrouwen groeit wat haar ander paard maakt

Vanmorgen bosrit gemaakt :D

Dus de klik vind ik wel belangrijk
Laatst bijgewerkt door tita op 08-05-22 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 17:24

Met Valentijn had ik ook niet per se direct een klik. Integendeel hij had geen manieren en liep me omver bij de eerste bezichtiging. Ik dacht eerst dat het hem niet ging worden maar bij de tweede bezichtiging was het ons duidelijk dat hij wel echt naar mij toe trok. Het heeft wat grondwerken gekost om dat vervelende gedrag af te leren maar nu is er zeker een klik en een hele hechte band.

Ik zou het zeker nog een tweede kans geven!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-22 18:08

Ik heb met mijn paarden wel echt een mega klik gehad vanaf het begin, zeker dat zwarte Monster <3

Het is wel zo dat wat niet is, kan komen :) maar ik laat ze staan als er geen klik is.