Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Qimm

Re: Paarden die in 2021 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 20:55

Haha wat een clown :') maar daarna wel echt heel braaf! Ziet er fijn en beheerst uit

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:50

opisop_shop schreef:
Hier ook weer een stapje, vandaag de tweede keer met de Pessoa eraan. Hij vindt het nodig om er in te bijten :') maar na een tijdje gaat dat beter.

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

Ik heb hier tijdens meer dingen "last" van en ik heb nu heel kort gevlochten touwtje aan m'n halster gemaakt dat hij daar mee kan spelen en in z'n mond doen. Hij deed dat nu met het touw of met m'n hand (zachtjes) blijkbaar geeft dat bij jonge paarden een fopspeen effect en worden ze er rustig van

Blaze1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-21 22:58

Nobel01 schreef:
Sorry, was even niet zo actief met plaatsen.ik heb de Corona vaccinatie gehad, en ben daar nogal ziek van geweest.
Nu gaat het gelukkig weer de goede kant op.

Met Unique gaat het wat minder. Vorige week heeft ze mijn dochter er weer af gegooid, wat niets voor haar is.
We zijn dus ook bang dat er meer aan de hand is. Met aansingelen hapt ze naar de singel en buik, wat ze ook nooit heeft gedaan.
En juist met been geven gaat ze af als een komeet tot je er naast ligt.
Dit kennen we niet van haar.
Door de stress van begin dit jaar, vinden we het toch verstandig om haar maag na te laten kijken.
Aankomende dinsdag middag gaan we haar brengen, en woensdag ochtend maagscopie , daarna gaan we verder kijken.
We willen haar pas weer verder gaan rijden als we weten wat er aan de hand is. Als er niets uit komt, gaan we door pakken, maar dat zou niet eerlijk zijn als ze pijn heeft , vandaar eerst onderzoek om dingen uit te sluiten.
In februari toonde ze ook tekenen van maagklachten maar toen stonden we nog op de oude stal, waar ze heel veel stress had. Toen wel zelf een maagzuur gegeven, en dat leek goed te gaan.
Maar als ze maagzweren heeft moeten we toch beter behandelen.

Wel spannend, ik ga voor de eerste keer zelf de trailer rijden naar de kliniek.

Welke vaccinatie heb je gehad? Ik ben na 4 weken nog steeds niet bijgekomen ervan. Kon tot een week geleden 10 minuten fietsen en een paar drollen uit de wei halen en dan moest ik de rest van de dag in bed liggen en nu kan ik dat doen zonder in bed te liggen maar meer trek ik nog steeds niet en deze week is het al tijd voor de 2e prik :\ zelfs m'n handen kan ik dan nog amper bewegen echt bizar

Wat vervelend dat het met lady niet goed gaat. Maar hopelijk komen ze er in de kliniek achter en is het makkelijk te verhelpen :(:)

Timmie06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 07:22

Blaze1994 schreef:
opisop_shop schreef:
Hier ook weer een stapje, vandaag de tweede keer met de Pessoa eraan. Hij vindt het nodig om er in te bijten :') maar na een tijdje gaat dat beter.

[ Video ]

[ Video ]

[ Video ]

Ik heb hier tijdens meer dingen "last" van en ik heb nu heel kort gevlochten touwtje aan m'n halster gemaakt dat hij daar mee kan spelen en in z'n mond doen. Hij deed dat nu met het touw of met m'n hand (zachtjes) blijkbaar geeft dat bij jonge paarden een fopspeen effect en worden ze er rustig van

Grappig om te lezen...die van mij doet dat ook erg idd :j

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 09:39

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:01, in het totaal 1 keer bewerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:20

Nobel, dat is balen. Ik hoop dat het niets is of een onschuldige verklaring heeft.Heeft je dochter zich erg pijn gedaan?

Liesjjj, ik kan me voorstellen dat het je daar niet echt beviel. Ben je gisteren nog naar die andere stal geweest? Die klonk wel veel belovend.

Welkom Hafrocky.

Lauraa, dat is flink balen zeg. Geen wonder dat ze niet aankomt.

Loveslimpie, hoe is het met je vierjarige?

Activeme, wat gaat Alano goed zeg!

Citaat:
Vingino schreef:
Ik heb een vraagje. Ik zit er aan te denken om de paarden in de zomer een aantal weken vrij te geven, zodat ze even alles kunnen laten bezinken. Nu vroeg ik mij af wat dan een goede tijd was. Ik zat zelf te denken aan 2 of drie weken. In deze weken krijgen ze genoeg aandacht en kom ik zeker langs, maar ze hoeven niet aan het werk. Ze mogen lekker de hele dag luieren op de wei.

Lily krijgt voldoende rust, ze wordt maar 1 keer in de week getraind, zodat ze alles gewoon leuk blijft vinden en dat vindt ze ook.
Met regen kunnen wij ook niet veel doen, dan is de grond te nat.

Qimm, hoe is het met je enkel?

Loran, wat goed dat je zonder problemen erop kon.

Citaat:
Debbie schreef:Stiekem een beetje jaloers :') Ik probeer nog steeds het rechtsom longeren aan haar verstand te brengen :+

Ieder op zijn eigen manier, beetje bij beetje. Met Lily gaan we ook langzaamaan.

Olivia, gelukkig dat je je geen pijn gedaan hebt. Hij vindt het dus nogal spannend.

Opisop, wat een boefje. Hij loopt wel mooi gelijkmatig.

Afgelopen zaterdag is de instructeur weer geweest en heeft Lily voor de eerste keer een zadeltje opgehad. Het maakte haar niets uit, ook de stijgbeugel die klapperde maakte niets uit. Er was maar 1 stijgbeugel, want de andere was hij vergeten. :+ Dik tevreden dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 12:36

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:42

Vannochtend is Nacho opgehaald naar z’n trainingsplekje. Ontzettend blij met de plek: de hele dag lekker buiten. Ik ben erg benieuwd hoe hij het gaat doen :)
Laatst bijgewerkt door future_vet op 31-05-21 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Debbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 18:50

Blaze1994 schreef:

Ah dat klinkt best als een goed idee! Die van mij doet dat ook extreem. Gister tijdens het longeren nam ze ook telkens de longeerlijn in haar mond, waardoor hij eigenlijk om haar onderkaak zit, door haar mond heen. Dan durf ik er ook geen druk meer op te zetten..

@future_vet, fijn dat ie zo'n mooi plekje heeft daar! Spannend hoe het daar gaat! Hoe gaat het met jouw herstel?

Fillis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 22:27

Ik heb het momenteel heel druk en niet de tijd om op iedereen te reageren. Lees wel gewoon mee :)

Hier is het de laatste tijd rustig. Paard moest ontwormt worden en daar was hij het niet zo mee eens, dus heb daar een dag of 5 (verdeeld over 2 weken) mee geoefend. Vandaag netjes erin gekregen dus dat is fijn :)

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:19

Debbie schreef:
@future_vet, fijn dat ie zo'n mooi plekje heeft daar! Spannend hoe het daar gaat! Hoe gaat het met jouw herstel?

Ja heel blij mee :)
Herstel gaat gestaag door. Ben van de zwaarste medicatie af en de pijn is goed te doen.
Zelfs zondag naar de dierentuin geweest :)
Merk wel dat ik daar nu wel last van heb, vermoeide spieren.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 13:34

Wat betreft het paard op vakantie zetten: ik heb Mascha nu anderhalve maand vrij gegeven en dat heeft haar heel goed gedaan. 3-4 weken zou ik wel aanhouden. Ik vergelijk het ook wel met mezelf, de eerste week zit ik nog in werkmodus en in week 2 kan ik echt lekker ontspannen en weer 3-4 zijn fijne bonussen.

Fijn dat je een fijne plek hebt gevonden future! Hoe lang ga je hem in training zetten?

De stalling waar ik ben wezen kijken was wel prima. Ook toegezegd. Maar zij hebben uiteindelijk anderen gekozen. Maar niet getreurd. Vanavond ga ik alweer ergens anders kijken. Is bij mensen die net gestart zijn met pension.

Gister sinds Mascha haar vanavond weer een les gehad. Ze deed het zo knap. Gaan nu starten met schouderbinnenwaarts en travers.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 14:39

Oh dat is ook balen zeg als het vanaf hun kant niet doorgaat. Stonden er veel klanten op je vorige stal? Dan is alles in de buurt natuurlijk al gauw vol.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 15:02

Ja in totaal 10. Dus die hebben allemaal een nieuw plekje nodig. Nu is er bij ons in de omgeving over het algemeen al niet gek veel aanbod. Of je moet het oké vinden als je paard maar 2u per dag naar buiten gaat op een postzegel paddock. Ook stallen die koeienkuil geven zijn niet zeldzaam. Maar komt wel goed, heb nog 4 maanden de tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 16:36

Super Loran dat je er voor het eerst op kunnen zitten!

@ Qimm: fijn dat het weer goed gaat met je enkel en dat je er naast hebt kunnen hupsen!

@_Olivia75: rot zeg dat je er vanaf bent gevallen. Gelukkig heb je je niet zeer gedaan. Doet hij het echt alleen op momenten dat hij schrikt?

@ opisop_shop: hihi dat bijten! geweldig! daarna ziet het er toch fijn ontspannen uit. Ik heb vorige week ook een Pessoa gekocht. Heb er alleen nog nooit mee gewerkt dus ik denk dat ik mijn les van volgende week onder het zadel omtover in een lesje omgaan met Pessoa.

@Nobel01: Dat ineens ontploffen en bijten naar de singel zal niet voor niks zijn. Goed dat jullie actie ondernemen. Ben ook benieuwd wat er uit komt. Laat je het nog weten?

@future_vet: fijn dat Nacho een goed plekje nu heeft. Kun jij in alle rust herstellen en Nacho wordt goed beleerd.

Lady heeft afgelopen week weer een weekje vrij gehad. Vrijdag nadat ik de wormen had geconstateerd heb ik er meteen Ivermectine in geduwd en zaterdag zaten er allemaal dode wormen in haar poep. Zondag geen wormpjes meer kunnen vinden. Gisteren een buitenritje gemaakt samen met stalgenoot en haar paard (weidegenootje van Lady) en voor het eerst buiten gedraafd en gegaloppeerd! ze deed het echt super goed. Volgende week komt de dierenarts ivm de wormen. Ik vond haar er gisteren een stuk beter uit zien. Ze was veel minder ingevallen in de flanken. Ik hoop dat we snel van die wormen af zijn en ze eens goed op gewicht komt.

Ik moet zeggen dat haar kont wel al iets ronder begint te worden nu de stand van haar hoeven is aangepast.

Afbeelding

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 18:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:33

Ben benieuwd wat er morgen uit de scopie komt. Hopelijk kunnen jullie daarna gericht gaan behandelen.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 20:48

Ik duim voor een goed behandelbare uitkomst.

Liiesjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:44

Wat goed Laura! Ze lijkt zich al beter te voelen, tenminste hoe ik het zie op de foto. Frisse blik en wat voller. Hopelijk zet dat door.

Spannend Nobel, ben benieuwd wat eruit komt.

De stalling zoektocht is alweer tot zijn einde gekomen. Gelukkig, haha. Heb een fijn plekje gevonden bij mensen die net een stalling opgezet hebben. Mooi in de kudde naar buiten, veel land, lang buiten, nette stallen, goed hooi, fijne rijbak en bossen in de omgeving. Tevreden mee!

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 22:54

Oh gelukkig zeg, dat klinkt als een fijne plek

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 11:43

Laura, fijn dat het beter gaat. :j

Nobel, ik ben ook benieuwd wat er uit de scopie komt. Gelukkig mocht je de trailer laten staan.

Liesjj, zo te lezen lijkt het een ideaal plekje.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:02

Even een vraagje..
gaan jullie elke dag er even op, of om de dag?

Ik hoor hier (in mijn omgeving) nl. verschillende adviezen.
De 1 zegt, elke dag (max. 10-15min. om dokr te pakken)
De ander zegt, om de dag,max 10min.
Weer een ander zegt, uitbesteden (omdat het voor mij 20+ jaar geleden is)

Hierdoor weer twijfelen enz

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:06

Loran schreef:
Even een vraagje..
gaan jullie elke dag er even op, of om de dag?

Ik hoor hier (in mijn omgeving) nl. verschillende adviezen.
De 1 zegt, elke dag (max. 10-15min. om dokr te pakken)
De ander zegt, om de dag,max 10min.
Weer een ander zegt, uitbesteden (omdat het voor mij 20+ jaar geleden is)

Hierdoor weer twijfelen enz

Ligt puur aan je paard. Alano was super braaf met alles. Voor het lichaam van je paard is het belangrijk om rustig aan te doen. Je paard moet spieren gaan gebruiken die hij voorheen niet heeft hoeven te gebruiken. Je paard kan spierpijn krijgen net zoals wij mensen. Ik zou het lekker rustig aan doen en dit max. 2 keer in de week te doen. Ook omdat je paard nog maar jong is en nog vol in ontwikkeling zit.

Alano rij ik 2 a 3 in de week en dit is meer dan genoeg. Hij gaat met sprongen vooruit en doen elke week wel iets nieuws. Paarden vergeten niet zo snel dingen.

_activeme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:12

@opisop_shop wat een grappenmaker haha

@ rocymax ziet er goed uit

@future_vet fijn dat het een goede plek is, ben benieuwd naar je updatejes.

@Laura, wat goed zeg dat het beter gaat.

@Nobel, ik ben benieuwd wat er uit de scopie komt.

@Liesjj, klinkt als een fijn plekje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-21 12:19

Fijn dat Unique zo de trailer op liep en dat het rijden met trailer goed is gegaan. Benieuwd wat er uit het onderzoek komt.

@Liiesjjj: Fijn dat je een goede stalling hebt kunnen vinden. Klinkt goed zoals je het nu omschrijft! Lady begint nu inderdaad weer wat voller te worden en nu met name haar kont. Deze bleef maar hoekig en plat. Volgens de smid kwam dat omdat de stand van haar achtervoeten dramatisch was. 3 weken terug heeft hij voor de eerste keer een correctie gedaan en nu zie ik dat haar kont ineens ronder wordt *\o/*

@Loran: Ik ben er de eerste week 3 dagen achter elkaar op geweest om het gewicht van de ruiter gewoon te maken. Toen ze niet meer panisch wegschoot voor mijn gewicht en echt kon gaan rijden ben ik 3 keer in de week met haar aan de slag gegaan, dus steeds 1 a 2 dagen rust tussendoor.

Nu geef ik haar in principe 3 dagen per week beweging. Dat kan dan zijn buitenrijden, dressuur in de bak of longeren. Maar alle tegenslagen gooien op dit moment even roet in het eten waardoor ik haar regelmatig even een weekje verlof geef }:0