Wolf, Nl, Be, Du

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:50

DuoPenotti schreef:
Die eigenaar daar van de Veluwe heeft toch nooit een wolf gewild of haal ik nu mensen door elkaar?


Klopt wat je zegt. Daarvoor stonden er hekken omheen. Nu is er toch op de een of andere manier een wolf terecht gekomen.

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 19:56

Ik vind de Veluwe met z'n kudde moeflons ook maar een veredeld dierenpark als ze perse die uitheemse moeflons willen maar een inheemse soort als de wolf direct uitroeien.


Waarom is het zo moeilijk? Als ze geen serieuze schade veroorzaken gewoon lekker laten en als ze op strooptocht door het boerenland trekken en vee afslachten neerschieten.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:01


mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:13

Ilse_123 schreef:
Ik vind de Veluwe met z'n kudde moeflons ook maar een veredeld dierenpark als ze perse die uitheemse moeflons willen maar een inheemse soort als de wolf direct uitroeien.


Niemand heeft het over uitroeien, ze willen ze gewoon daar niet, op die plek. En dat mag.

sterregoud
Berichten: 1906
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:31

Volgens het artikel op nu.nl worden er soms gaten geknipt in de hekken. Dan heb je een mooi hekwerk waar de wolf niet overheen kan, en niet onderdoor gaat, en dan krijg je dit…

Citaat:
Rampzalig", zo noemt Jakob Leidekker, hoofd bedrijfsvoering van de Hoge Veluwe, de komst van de wolf in gesprek met NU.nl. Hoe het dier in het natuurgebied is gekomen, weet hij niet. "Het heeft geen gat gegraven en is ook niet over een hek heen gesprongen, want dan hadden we haren gevonden", zegt hij. "Wel merken we dat er af en toe gaten geknipt worden in de hekken”.
Laatst bijgewerkt door sterregoud op 03-08-21 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 20:38

mysa schreef:
Niemand heeft het over uitroeien, ze willen ze gewoon daar niet, op die plek. En dat mag.


Je kunt wel iets niet willen. Alleen de regeltjes verbieden bijna elk ingrijpen.

Een voorbeeld als je een steenmarter op zolder hebt. Wordt er eerst gekeken of die ook jongen heeft. Is dqt het geval dan is het zelfs verboden om je eigen huis af te sluiten. Je wordt dan geacht om in de stank, rotzooi en geluidsoverlast te zitten. Ook heb je alle schade die er wordt aangericht die behoorlijk in de papieren kan lopen maar voor lief te nemen. Om die reden nemen de meeste mensen dan ook maar zelf het heft in handen. En mondje dichthouden want er zijn altijd mensen die een ander maar wat graag problemen bezorgen.

Een wolf ongemerkt weg werken dat gaat helaas niet zo makkelijk. Zeker niet nu iedereen er bovenop zit.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:01

Ach, dat weet ik niet. Of hij of zij niet ongemerkt weggewerkt wordt. In Frankrijk bijvoorbeeld, schijnt dat wel te gebeuren. Zo'n park als de Hoge Veluwe is natuurlijk relatief klein, maar nog uitgestrekt genoeg om een dier te laten verdwijnen. Niet dat ik het leuk vind, wolven doodschieten vind ik net zo vervelend als ander wild doodschieten of vee slachten, maar ik denk dat hier en daar best het heft in eigen hand genomen zal worden. Al zal die directeur daar niet zelf rechtstreeks opdracht tot geven.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:08

mysa schreef:
Ach, dat weet ik niet. Of hij of zij niet ongemerkt weggewerkt wordt. In Frankrijk bijvoorbeeld, schijnt dat wel te gebeuren. Zo'n park als de Hoge Veluwe is natuurlijk relatief klein, maar nog uitgestrekt genoeg om een dier te laten verdwijnen. Niet dat ik het leuk vind, wolven doodschieten vind ik net zo vervelend als ander wild doodschieten of vee slachten, maar ik denk dat hier en daar best het heft in eigen hand genomen zal worden. Al zal die directeur daar niet zelf rechtstreeks opdracht tot geven.


In "groep wolf" geeft de beheerder aan dat hun scherp in de gaten gaan houden of de parkleiding zich aan de regels gaan houden. Ik weet niet hoe ze dat willen doen. Maar duidelijk is wel dat de HV nu onder een vergrootglas ligt.

pien_2010

Berichten: 44036
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:37

mysa schreef:
Ach, dat weet ik niet. Of hij of zij niet ongemerkt weggewerkt wordt. In Frankrijk bijvoorbeeld, schijnt dat wel te gebeuren. Zo'n park als de Hoge Veluwe is natuurlijk relatief klein, maar nog uitgestrekt genoeg om een dier te laten verdwijnen. Niet dat ik het leuk vind, wolven doodschieten vind ik net zo vervelend als ander wild doodschieten of vee slachten, maar ik denk dat hier en daar best het heft in eigen hand genomen zal worden. Al zal die directeur daar niet zelf rechtstreeks opdracht tot geven.


Onvergelijkbaar dit.
In Frankrijk heb je veel boeren die jagers kennen of zelf jagers zijn. Dus heb jij een wolf die schapen aanvalt, dan kun je hem schieten. Dan laat je hem in een verborgen hoekje als aas liggen (geloof me de bedrijven liggen hier zo afgelegen → ziet en hoort niemand). Als je dan een kaal kadaver hebt, mik je de wolf in de kadaver bak van de schapen waarvan de inhoud vernietigd gaat worden. Zeker als het heet is, maar normaal ook, gaan de ophalers van die bak, echt niet die bakken open maken en controleren want: A. Het stinkt enorm, B er is veel vocht dus bacterie worden gevormd C dus enorm onsmakelijk. Die bakken worden geleegd in de enorme bakken van de vrachtwagens en die worden leeg gemaakt in de vuren. :evaw: Daar kraait echt geen haan naar als je als boer en jager je mond daarover houdt.

Als het gaat om de HOge Veluwe, dan wordt dit al vele male lastiger en ik zou niet weten hoe je dit in dit overbevolkt klein gebied zou kunnen doen zonder dat iemand dit opmerkt.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:38

Gezien de reacties onder diverse eerdere posts van de Hoge Veluwe over de moeflons geloof ik er niets van dat die wolf spontaan binnen gekomen is…

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 21:46

Er wordt ook nog steeds gestroopt in dit kleine landje, daar komt men ook vaak mee weg. Er is zelfs een landelijk netwerk van stropers. Laatst een lid van die groep opgepakt.
En de Hoge Veluwe is bijna 100.000 hectare groot, daar kun je heus wel wat wegmoffelen.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:11

Ik vraag me ook af of het voor een bonafide organisatie als de HV niet veel te link is om iets dergelijks via de illegale weg op te knappen. Zeker nu de pro wolvers in opperste staat van paraatheid zijn.

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:19

Ja, ik denk ook niet dat ze dat zouden durven of willen. Maar misschien zijn er wel anderen die denken dat ze even moeten helpen. ;)
Ach, misschien allemaal speculatie. Maar als er inderdaad gaten in het hekwerk zijn geknipt, zullen er misschien mensen zijn die vinden dat zij ook wel een grens over mogen.

Mac

Berichten: 11662
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 22:30

Ilse_123 schreef:
Ik vind de Veluwe met z'n kudde moeflons ook maar een veredeld dierenpark als ze perse die uitheemse moeflons willen maar een inheemse soort als de wolf direct uitroeien.

Het IS ook gewoon een (veredeld dieren)park. Je betaalt ook gewoon entree.

dierenfan
Berichten: 9740
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:16

Als hier een Tsjechische wolfhond binnen 5 minuten get heras hekwerk met zijn bek kapot kan bijten en zo kan ontsnappen dan zie ik een wolf dat okk gerust doen bij hekwerk wat niet onder stroom staat. Die wacgt niet op een geknipt gat

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:32

Oh jee, daar bijten ze gewoon doorheen?

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:45

Loretta schreef:
mysa schreef:
Ach, dat weet ik niet. Of hij of zij niet ongemerkt weggewerkt wordt. In Frankrijk bijvoorbeeld, schijnt dat wel te gebeuren. Zo'n park als de Hoge Veluwe is natuurlijk relatief klein, maar nog uitgestrekt genoeg om een dier te laten verdwijnen. Niet dat ik het leuk vind, wolven doodschieten vind ik net zo vervelend als ander wild doodschieten of vee slachten, maar ik denk dat hier en daar best het heft in eigen hand genomen zal worden. Al zal die directeur daar niet zelf rechtstreeks opdracht tot geven.


In "groep wolf" geeft de beheerder aan dat hun scherp in de gaten gaan houden of de parkleiding zich aan de regels gaan houden. Ik weet niet hoe ze dat willen doen. Maar duidelijk is wel dat de HV nu onder een vergrootglas ligt.

Wie denkt die ,groep wolf, eigenlijk wel niet te zijn joh!!
Wat een arrogantie.
Park Hoge Veluwe is nog altijd een prive eigendom en dit nog ver voor de mannetjes en vrouwtjes van het groep wolf in de luiers zaten!
Ik walg van dat soort groepjes die denken jou wel even te kunnen intimideren.
Als dat tegen mij was zou ik zeggen ,kom maar op,
Stelletje hangjassen!!

mysa

Berichten: 10652
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 09:57

Lijkt inderdaad nogal arrogant. Dat valt me vaker op bij degenen die fanatiek zijn, of dat nou van wolvenbescherming of juist anti-wolf groepen komt.
Ik moet trouwens even rectificeren, de Hoge Veluwe is 'maar' 5000 hectare, de hele Veluwe is bijna 100.000. Alsnog is 5.000 hectare groot genoeg om ongemerkt e.e.a. aan te passen aan de wensen van de eigenaren. Vooral omdat het park van zonsondergang tot zonsopgang niet toegankelijk is. Al hoop ik dat het niet zover hoeft te komen. Ze zullen daar ongetwijfeld ook wel ervaring hebben met verdovingspistolen, op die manier zouden ze misschien de wolf weer buiten het park kunnen brengen.

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:06

Ik snap het probleem ook niet zo heel erg. Zolang ze zich braaf volstoppen met edelherten op de Veluwe en alles wat overlast afschieten is er toch niks aan de hand? Ik snap dat je dat niet overal bij kan doen maar een wolf is niet bedreigd en overlast is overlast. In Nederland is best plek (op de Veluwe) maar niet heel veel plek. Zowel pro als anti wolf heeft wat dat betreft gelijk. Zo'n project met honden is wat dat betreft best een mooi plan, doen ze in Botswana ook tegen cheetahs die het op geiten hebben voorzien (met het grote verschil dat een cheetah wel bedreigd is en een boer in Botswana toch iets afhankelijker is van zijn geiten dan een boer hier van zijn schapen).

Mijn eerdere post ging meer over het beheer van de HV waarbij ze doen alsof het echt natuur is en hun gezeur om die mouflons inheems te laten verklaren. Dat ze daar geen wolf willen is hun goed recht maar dan moeten ze ook stoppen met hun verhaal dat het echte natuur is, in de echte natuur zou je die wolf gewoon de mouflons laten opeten.

Overigens denk ik niet dat het heel moeilijk is om een wolf te laten verdwijnen op 5k hectare, beetje afgelegen struikje vinden en een gat graven.

Miran

Berichten: 4483
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 10:50

Waarom is dat gezeur? De moeflon is in zijn oorsprongsgebied een bedreigde diersoort, is het dan zo raar dat een landeigenaar hier ze niet op wil laten eten?

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:32

Popstra schreef:
Wie denkt die ,groep wolf, eigenlijk wel niet te zijn joh!!
Wat een arrogantie.
Park Hoge Veluwe is nog altijd een prive eigendom en dit nog ver voor de mannetjes en vrouwtjes van het groep wolf in de luiers zaten!
Ik walg van dat soort groepjes die denken jou wel even te kunnen intimideren.
Als dat tegen mij was zou ik zeggen ,kom maar op,
Stelletje hangjassen!!


Na eigen zeggen schijnen ze heel goed de regeltjes te kennen. Maar in hoeverre dat waar is zou ik ook niet weten.
Wat ik wel weet is dat de regeltjes omtrent de wolf zo krom als een hoepel zijn. Je bent nog net niet verplicht om de rode loper voor de wolf uit te rollen maar het zit er niet ver van af.

Popstra
Berichten: 13986
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 12:36

Idioterie toch!?
Je moet maar al je beesten op laten vreten om die lui tevreden te houden, Dat spoort toch niet!?

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:26

Popstra schreef:
Idioterie toch!?
Je moet maar al je beesten op laten vreten om die lui tevreden te houden, Dat spoort toch niet!?


Het is ook volledig doorgeslagen. En op de lange termijn ben ik zelfs bang dat dit hele beleid de natuur meer kwaad dan goed doet.

DuoPenotti

Berichten: 30584
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wolf, Nl, Be, Du

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 13:48

Maar dat is tegenwoordig toch met zo veel.
Een klein handje voor of tegenstanders heeft een enorm grote muil. Zeker niet altijd op waarheid berust. En die krijgen een veel te groot podium en daarmee ook nog eens heel veel gedaan.
Met dit ook, de meeste hebben echt zelf geen dieren in een weiland, maar roepen vanuit de stad, oooh wat mooi dat wolfje.

Loretta
Berichten: 8906
Geregistreerd: 11-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:19

DuoPenotti schreef:
Maar dat is tegenwoordig toch met zo veel.
Een klein handje voor of tegenstanders heeft een enorm grote muil. Zeker niet altijd op waarheid berust. En die krijgen een veel te groot podium en daarmee ook nog eens heel veel gedaan.
Met dit ook, de meeste hebben echt zelf geen dieren in een weiland, maar roepen vanuit de stad, oooh wat mooi dat wolfje.


Ze willen gewoon dat wolven alles en dan ook alles mogen doen waar ze zin aan hebben. Ze willen dat een wolf in geen enkel geval geschoten mag worden. Ze beweren dat een wolf af schieten ook volledig onmogelijk is mbt de habitat richtlijn. Dit is maar ten dele waar. In Duitsland en Frankrijk bijvoorbeeld bestaan mogelijkheden om legaal en volledig volgens de geldende regels van Europa om probleem wolven af te schieten.

En dan over de Moeflon. De moeflon is een exoot. Daar hebben de wolvenfans een punt. Ze gaan er echter volledig aan voorbij dat de Moeflon in zijn oorspronkelijke gebied ook met uitsterven bedreigt is. Dat is de wolf allerminst. Of er voor toekomstige generaties nog Moeflons op de aarde bestaan interesseert de pro wolvers totaal niet. Ze hebben hun mond vol van biodiversiteit. Maar ondertussen hebben ze er geen problemen mee om andere soorten volledig van de aardboedem te laten verdwijnen.