Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Neonlight, Sica, balance, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:47

Kvulden, kijken naar je paard. Hoe is hij/zij qua bouw en gedrag? Reageert ie goed op training?
Gewoon lusiteren naar je gevoel en kijken naar je paard.
Niet teveel twijfelen ook, wij kunnen niet zien hoe jouw paard het doet.

Elina : supergoed!!! Misshcien heeft ze nu ook wat minder moeite met de stang, ik hoop het!

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:51

Ik wil je heel graag helpen, maar mijn merrie was 4,5 dat ik haar kreeg. Sindsdien zijn we begonnen met het proces, dat echt begon met het halsteren en meelopen.
Hierdoor zijn wij nu een half jaar later pas aan het longeren nu ze al bijna 5 is. Ze zal dus ook pas op haar 5e onder het zadel zijn, wat ik een prachtige leeftijd vind voor het paard van mijn leven.
Maar, ik zeg ook eerlijk, als ze bijna 4 was geweest dat ik haar had gekocht, had ik haar ook gerust op haar 4e al begonnen met longeren en wennen aan zadel etc. Gelukkig heb ik die verleiding niet gehad, en dat is uiteindelijk ook veel beter geweest, ze is namelijk de laatste 3 maand vooral zó enorm veranderd nog!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:11

Ik heb Diego al vanaf zijn 2e en heb me netjes kunnen inhouden tot hij 4.5 was, omdat ik zelf van mening ben dat hoe later je op je paard stapt hoe beter dat is voor het lichaam van het paard (geen kritiek naar anderen hoor, dit is gewoon mijn gevoel daarbij :o ). En voor de rest gewoon goed kijken hoe je paard in elkaar zit, zo had(/heeft) een zwakkere achterhand en als ik er met 3 al op geklommen was zou hij nu al afgeschreven zijn...
Dus gewoon kijken naar wat je paardje fysiek en mentaal aankan, als eigenaar kan je dat het beste inschatten :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:15

Ook geen ervaring met tinkers sorry!

Ik heb nog wel een leuke before and after.

Dit is een filmpje van de eerste keer bij Callista haar aan de longe. Ik doe ook heel onhandig maar je ziet duidelijk dat het lang geleden is en dat ze er weinig van snapt (ook wel mede door mij :+ )
Gemaakt op 21 oktober 2017


Nog een drama filmpje :+ veel fouten van mijzelf, hierna hebben we een longeerles genomen bij mijn instructeur, en heb ik haar de volgende keren tussen prikpaaltjes gelongeerd. Dit hielp heel veel! Ik kon me beter concentreren op mijn houding en Callista had minder ruimte om om te draaien, steeds groter gemaakt en nu kunnen we weer zonder.


Ennnn nu een filmpje van afgelopen zaterdagn 27 jan 2018. Ze heeft nog wel wat ondersteuning nodig en dus wandel ik nog veel mee, als we een goede dag hebben kan ik dit al heel veel beperken dus zo zie je toch al heel wat vooruitgang! Dit is nog een vrij frisse dag, op echt top dagen begin ik gewoon gelijk met de longe door het bit naar de singel om wat meer stelling te kunnen vragen. Hier heb ik nog geen filmpjes van, op top dagen ben je altijd alleen en ziet niemand hoe goed het gaat, of heb ik dat alleen? :')


Dus we groeien gewoon samen lekker verder! Vind het zelf wel echt leuk dit nu te zien. Denk vaak dat we geen stappen zetten maar als ik dit zie besef ik toch dat we echt wel vooruit gaan. :)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:25

@k_m wat een verbetering al zeg! Wat mij alleen wel een beetje opvalt is dat je letterlijk een beetje achter de feiten aan loopt (in het recentste filmpje al veel beter! ) Naar mijn idee mag je wat meer indraaien met je heupen en schouders, dan heb je net iets meer controle en kan je haar met bepaalde dingetjes beter ondersteunen.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:31

@Cera, klopt zeker!! Hier probeer ik ook hard aan te werken, en gaat gelukkig al wat beter. De eerste 2 filmpjes zijn ook voor de les dus ik was me er toen nog niet heel goed van bewust. Zit ook 2 maanden tussen de filmpjes dus ben in ieder geval blij met de progressie :) Heb vroeger altijd makke paarden gereden die alles al kende, dus het is allemaal heel nieuw voor mij!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:35

Dan komt het zeker goed met jullie! Ik volg jullie ook al vanaf het begin in je volgtopic, dus ik maak de vooruitgang daar ook mee ;)

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 06:52

Wat een leuke vorderingen allemaal *\o/*

Die van mij zijn we nu sinds twee weken weer aan het stappen nadat hij is gecastreerd en een chip uit zn been is gehaald. Kan niet wachten tot hij weer aan het werk mag <3
Afbeelding

Kabayo

Berichten: 14248
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 08:14

Knap paard zeg dawson <3

Die longeerfilmpjes mag je wel meer op je plek blijven. Je loopt nu bijna de hele bak door..verder wel netjes hoor!

Kvulden. Ik denk dat je puur naar je eigen paard moet gaan kijken. Niet naar anderen. Maar om antwoord te geven. Ik heb er vorig jaar wel eens tijdens het poetsen gewoon opgezeten en dan manen kammen oid. Gewoon vast niet lopen. Afgelopen januari 1x buiten erop gezeten zonder zadel aan de longe. Nu doet ze vooral sleepwerk. Verder eens met Nynke.

Dankje Nynke Ja ik hoop dat ze de stang nu niet vervelend vind!

Ook dankje Sbravour! Ik hou van afwisseling en Zilver ook! Jaa ben blij dat de tandarts is geweest

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:01

@k-m; heb je niet de mogelijkheid om een stukje af te zetten? Dat helpt ze enorm omdat ze nog weinig balans hebben op de volte. Dan maak je het ze even makkelijker (en jezelf). Ik longeer ook wel eens dat ik zoveel loop en ruimte geef maar dat is dan bewust omdat ik hem niet steeds op een cirkel wil laten lopen.
Gewoon een tip hoor. Verder ziet het er goed uit +:)+

@kvulden; ik denk dat het niets met koudbloeden in het algemeen te maken heeft maar echt paard afhankelijk is. Fjorden zijn vaak korte paarden met veel kracht, sterke rug.. die zijn niet later klaar voor het rijden imo. Ze groeien nog wel wat na 3 jaar maar meestal een paar cm. Ik weet niet of dat bij Tinkers anders is?

Qua inrijden ben ik wel een voorstander van veel rechtuit. En ik ga met Lars als er een stuur en rem op zit ook direct het bos in en het strand op. Strand heeft hij al een keer gezien en zijn karakter is er goed genoeg voor. Daarbij heb ik een perfect leerpaard erbij die we meenemen. De paintmerrie van mijn vader zetten we voorop en Lars mag erachteraan. Die is bomproof en ze heeft hem opgevoed toen hij hier kwam met 6 maanden.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 11:26

Ik vind het zo knap dat sommige hun trainingen kunnen filmen. Wil ik ook :D tijdens het werken heb ik mijn handen echt nodig en ik heb nooit iemand mee Haha. Helaas!

mavantos

Berichten: 3682
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 12:53

Dawson123 schreef:
Wat een leuke vorderingen allemaal *\o/*

Die van mij zijn we nu sinds twee weken weer aan het stappen nadat hij is gecastreerd en een chip uit zn been is gehaald. Kan niet wachten tot hij weer aan het werk mag <3
[ [url=m/k95FGs.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ooh spannend! Ziet er op de foto echt wel uit als een groot paard zeg!

Ik ben ook aan het stappen met die van mij, hij is vorige week natuurlijk gecastreerd (geen chip). Wij mogen vrijdag weer wat gaan doen. Gisteravond liep die alleen los over het terrein := ... Hij moet 2x per dag 20 minuten stappen, maar op het moment is hij zo fris. Hij schrok van (ik denk) een paard wat met kabaal opstond in zijn stal en toen gaf die even gas. Enige wat ik kon doen was: :wave:
Gelukkig stond die 20 meter verderop stil naar mij te kijken van ''Joehoe, kom je nog? >;) ''

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 13:33

Haha Mavantos Ik zie het al helemaal voor me. Ik zou met Rosie eerst veel willen wandelen om zo ook haar spieren goed aan het werk te zetten. Helaas zit ik aan een drukke weg en dat houdt mij best tegen. Ik denk dat Rosie het prima kan, maar ik vind langs de weg erg eng nog. Misschien beter eerst trailer laden en dan op andere stukken oefenen. Ik heb er een wei bij daar kan ze binnenkort naar toe. Ik verwacht dat daar oefenen ook veel prettiger is. Eerst even op een rustige weg en dan verder uitbouwen naar de drukke weg. Zo krijg ik zelf meer vertrouwen. Gewoon bang als ze anders een aanrijding krijgt.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:36

Nynkster brave pony hoor!! Enne knappe dekens

Murosch joehoe toch n stukje tand! En fijn dat t longeren goed ging.

Carika dat wisselen duurt vast niet lang meer, bij Ghadir zitten nu beide boven tanden los, die wisselt dus binnen twee weken alle vier de tanden pffff

Kabayo ik vind zilver echt super braaf wat pakt ze alle goed op.

Km wat training betreft doe wat jij fijn vindt. Iedereen doet t op zijn of haar eigen manier. Er zijn zat dressuurruiters die 6 dagen per week dressuur rijden in de bak. Of paarden die alleen maar op buitenrit gaan of paarden die alleen manege lessen lopen dat is toch ook niet goed of fout?

Kvulden fijn dat rosie het bit goed aanpakte. Wat betreft het zadel, ik heb er 3 liggen en kijk welke het beste ligt, nu het springzadel erop gebaren da schuift naar voren dus volgende x probeer ik het dressuur of veelzeidigheids zadel. Hij moet t er maar mee doen.

Apple charmant of niet, braaf was t in ieder geval!

Kabayo dat was n hele opruiming in dat mondje

Wat inrijden betreft. Wij hebben ze tot nu toe zowel buiten en in de bak beleerd. Pony van onze dochter twee keer in de bak op gezeten en daarna een paar weken mee naar t strand, onze merrie ook in de duinen beleerd, mijn eerste paard in de bak. Het is ook net wat je voor handen hebt. En waar je jezelf het beste en veiligste voelt natuurlijk.

Mavantos heb je m nu niet buiten lopen dan? Kan me voorstellen dat hij dan fris is pffff die van ons kon gelukkig na de castratie direct hele dagen buiten dat scheelt enorm in de frisheid.

Vandaag zelf Ghadir gelongeerd en nu voor de derde x een zadel op en niet alleen om te passen maar het echte werk dus aan de longe....knappe man, wordt al een echte pony zo


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mavantos

Berichten: 3682
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 18:25

TinekeVD schreef:
Mavantos heb je m nu niet buiten lopen dan? Kan me voorstellen dat hij dan fris is pffff die van ons kon gelukkig na de castratie direct hele dagen buiten dat scheelt enorm in de frisheid.


Nee, mag niet in verband met de hechtingen.

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:22

K_M : ziet er al veel beter uit! ik zou wel opletten dat ze teveel gaat slenteren. Wel goed actief blijven draven.
Dawson : gave bok zeg! Ik hoor altijd veel meer mensen die een chip laten verwijderen. Soort van chip voor de opfok ofzo? hoe werkt dat?
Tineke : ziet er goed uit met ghadir!

Edit : elina heeft het me net uitgelegd van een chip, ik voel me ineens oliedom 8)7

Muronia

Berichten: 19704
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:43

Ziet er al goed uit Tineke! Ook al zo volwassen geheel in tenue :). En hij ging toch nog even los met het zadel op?

Mavantos dat was een "oeps" momentje :). Gelukkig geen gekkigheid, dan kun je er achteraf om lachen.

Dawson het is wel een knapperd hoor. Ben benieuwd hoe ie het straks oppakt als je ermee aan de slag mag.

k_m ik kan je filmpjes niet zien (werk pc) maar ik lees dat het steeds beter gaat. Dat is heel fijn. Ik zal ze thuis nog eens proberen te bekijken.

kvulden ik kijk gewoon echt naar het paard zelf, hoe die er lichamelijk aan toe is en hoe die het geestelijk oppakt. Kan daar niet echt een leeftijd aan hangen.

Ik heb vanmorgen Flo weer aan de longe gehad. Ik vond hem braaf. Deze keer de longeersingel even om gedaan en helemaal op het laatst het elastiek er even aan gedaan. Hij is wel flink voorwaarts (ik hoef alleen maar drr te zeggen en hij draaft al zeg maar...). Fijn dat we dit weer hebben gedaan. Ik hoop dat hij toch nog iets meer relaxed gaat straks, en dat hij zijn hoofd wat durft te laten zakken, want ondanks zijn mega draf, vind ik die holle rug niet zo fijn nu.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Aan het elastiek in stap
Afbeelding
Afbeelding

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:40

Ik wil heel graag gewoon met haar buiten wandel met mij er naast dan. Maar ik heb zelf best schrik van de drukke weg. Ik weet dat zij het best kan. Caily is hier gekomen om een keer uit te proberen. Dat ging super. Het het zelf daarna nog 2x gedaan. De 2de keer werd ik of eigenlijk Rosie door een auto van de weg gereden. Was echt geen reden voor kon er ruim om heen. Rosie reageerde eigenlijk best goed. Even een dribbeltje. Maar toch werd het weer een drempel voor mij. Pffff baal daar zo van.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:53

Als je het zelf erg spannend vindt zou ik het inderdaad niet doen.

Ik ben bang dat Lars luizen heeft :oo :oo Hij jeukt al een paar dagen heel erg en niks hielp. Dus ff de DA gebeld en morgen kunnen we shampoo halen en wassen. ^)

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 21:54

Oei! Heb je iets zien lopen ook?

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:03

Nee dat niet maar hij heeft echt een MEGA vacht hé. En een super dikke hanekam dus dat is wel lastig.

Ik had t uitgelegd een de DA en ze zei; we proberen dit eerst en dan gaan we verder kijken. Want in deze tijd van het jaar is flinke jeuk vaak wel luizen.

Nynkster

Berichten: 5337
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:31

Hmm ja dan wordt het scheren denk ik? Tenminste volgens mij doen ze dat vaak bij luis... zon dikke vacht wassen en drogen is ook niet niks

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:41

Ik heb ook ooit ergens gelezen dat je bij luizen van die honden vlooiendruppels kan gebruiken, meerdere pipetjes natuurlijk en dan over de ruggengraat druppelen. Dan heb je niet dat gedoe met een dikke vacht en scheren.
Diego had het vorig jaar ook, maar toen had hij al zijn zomer vacht dus ik heb hem toen met sebacil gewassen.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 22:58

Ik ga hem wel wassen morgen. Ik ga hem niet nu nog scheren en allemaal dekens kopen. Ik laat het goed intrekken en was hem desnoods volgende week nog een keer.

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 23:19

Mavantos bij ons was het niet gehecht.

Murosch altijd wel een paar dikke bokken tussendoor, hij is super vlug daarmee pffff

Apple succes met de kriebelbeestjes