Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charisma

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:20

Vencedor: hihi, thx, maar ik vind mezelf helemaal niet zo stoer hoor! Ik heb gelukkig heel goede lesgeefster welke het beste uit mij weet te halen :) dat is al heel veel waard :j
Ik heb gelukkig al enkele hele jonge dieren opgeleerd dus heb al beetje ervaring, maar met je eigen is het toch altijd spannender vind ik :)

Idd je weg zoeken, info opslaan en dan je eigen ding ermee doen!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:28

Ik begrijp het lichtrijden op het verkeerde been nog niet helemaal.
Waarom ontlast je binnenachter door juist te zitten als die naar voren wordt gebracht? Wil iemand mij dat nog eens proberen uit te leggen? Ik heb ooit eens van een instructeur gehoord dat lichtrijden op het buiten voorbeen juist is om binnen achter te ontlasten.

Ik zou zelf nog niet structureel wekelijks gaan springen met een 3 jarige.
Maar daarin ben ik misschien wel overdreven voorzichtig, ik zou nl zelf uberhaubt nog niet gaan rijden op een driejarige.
Die zijn nog zo in de groei en in ontwikkeling, van mij mogen ze minstens tot 4 doorgroeien voor ik ze wil belasten.

Elmo is zelfs al 5, die was we op 4,5 zadelmak gemaakt maar voor de rest weer terug in het land gezet.
Was er zelf soort van opnieuw mee begonnen, voor ik aan het dokteren sloeg.
Het gaat op zich goed met hem, alleen had gister toch ineens koorts.
Nu dus de ab-kuur toch verlengen, hopen dat dat genoeg gaat zijn!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:54

Marije: wat naar dat Elmo koorts maakt! Hopelijk is hij snel weer beter! :j

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 12:25

Marije_jiplover schreef:
Ik begrijp het lichtrijden op het verkeerde been nog niet helemaal.
Waarom ontlast je binnenachter door juist te zitten als die naar voren wordt gebracht? Wil iemand mij dat nog eens proberen uit te leggen? Ik heb ooit eens van een instructeur gehoord dat lichtrijden op het buiten voorbeen juist is om binnen achter te ontlasten.

Het binnenachterbeen moet naar voren opzij (licht wijkend) in het spoor van het buiten voorbeen. Valt je paard naar binnen door je been zet hij zijn BAB nog buiten de massa. Door op het verkeerde been licht te rijden heb je meer invloed op de zijwaartse beweging en maak je je paard daar in feite rechter mee. E.e.a. uitgelegd in het artikeltje in mijn vorige post.
Daarbij ontlast je het BAB ook door goed te kijken waar je heen gaat, de hoek in (gewichtshulp).
Op het verkeerde been lichtrijden helpt ook vaak bij het aanspringen (in de goede galop). Dat kon ik mij uit het verleden nog altijd wel als trucje herinneren (overigens zonder dat daarbij uitgelegd werd waarom dat zo werkte).

Tegenvaller Marije. Elmo toch koorts. Beterschap!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 13:56

Charisma, gaaf zeg even lekker gesprongen.. Wat super dat hij het zo leuk en braaf oppakt.

Vervelend Marije dat Elmo toch koorts heeft gekregen, hoe is hij vandaag ?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 16:37

Nog steeds koorts. En er pruttelt af en toe wat troep uit het drain-gat.
Dus antibiotica kuur wordt verlengd en ik blijf hem spoelen en stappen. En dan maar heel hard duimen dat het dan genoeg is.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 17:48

Jeetje wat een ellende voor jullie zo... Echt niet leuk.

Ik heb wel wat ervaring met doorrijden alleen dit de eerste echte groene groene:D

Hier schijnt de galop gemonteerd te zijn. Wanneer hij bokt vooraf aan longe minder blieken en spanning. Maandag even in real life gaan bekijken dan heb ik herfstvakantie (ideaal het onderwijs) dus alle tijd van de wereld.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:16

Wat stoer van je Charisma! En wat fijn dat hij het zo goed oppakt....Tsja ik denk dat een keer een sprongetje echt geen kwaad kan, als ik zie wat de jonge paarden in het land uitvreten. Die van mij kan het echt niet dus ik hoef er gelukkig niet over na te denken ;)

Marije_jiplover schreef:
Nog steeds koorts. En er pruttelt af en toe wat troep uit het drain-gat.
Dus antibiotica kuur wordt verlengd en ik blijf hem spoelen en stappen. En dan maar heel hard duimen dat het dan genoeg is.

Ah bah, wat rot. Hopelijk gaat het snel beter, wat een ellende zeg :(

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 18:42

Die van mij kan los een hele goede sprong maken. Vraag me alleen af of ik daar op kan blijven zitten maar dat zien we tegen die tijd wel weer

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 22:58

beterschap voor elmo
leuk springlesje zo te horen.

ik spring dit jaar nog niet. al is het maar omdat ik geen geschikt zadel heb. Vindt het aan de ene kant ook wel vroeg maar inderdaad die stunts die ze zelf uithalen......

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 08:22

Idd, hoe die van mij soms ook door het land sjeest :')

Thx switt en moniek, ben trots op de kleine puppy! :j

Marije: bleh, wat vervelend seg! Hopelijk helpt de AB snel!!

Die lichtrijtruc heb ik nog niet eerder gehoord, stel ik morgen even voor aan mijn lesgeefster, kijken hoe zij dit ziet!

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:01

Hallo allemaal,

Ik meld me ook graag in dit topic, nadat een vriendinnetje mij een linkje hiervan had doorgestuurd. Ik heb vanmiddag eens alles doorgelezen onder het genot van een kop koffie. Echt heel erg leuk om al jullie ervaringen te lezen en de vooruitgang te zien. Het viel me ook op dat er al meerderen gevallen zijn, en de paarden onder het zadel toch wel even een moment krijgen dat ze zich misdragen. Ik denk dat ik er bij die van mij ook verstandig aan doe om een michelinpakje aan te trekken tegen de tijd dat ik er op ga, want die zal ook nog wel de nodige uitspattingen hebben onder het zadel vermoed ik. Ze was nog helemaal groen toen ik haar kreeg, deken/hoefjes/vaststaan/ afapuiten etc. kende ze nog allemaal niet. Momenteel zijn we bezig met bijgezet longeren, lange teugels en grondwerk.

Mag ik jullie voorstellen aan Hadelodiena (Hade).

In de opfok
Afbeelding

Vrijspringen bij de fokker
Afbeelding

Verkeersmak maken
Afbeelding

Commando's aanleren
Afbeelding

Balans leren vinden en wennen aan een singeltje
Afbeelding

3 jaar en 3 maand
Afbeelding

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 17:46

Welkom Nummie, we hebben een gezellig topic hier ;)

Mooie merrie heb je :) wanneer wordt ze onder de man beleerd ? Hihi ik ben er 1 van die gevallen zijn 2 x zelfs ... 1 x van m'n vorige 3 jarige in mei dacht ik , en 2 wk geleden van de 3 jarige die ik nu heb :o hihi ik hoop dat het nu wel even klaar is :j

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 19:12

Hoe gaat het met Elmo vandaag Marije_jiplover ?

Mooi dier Nummie! Echt al een heel paard! Mijn paard is echt nog enorm hoekig en knokig. Hoop dat dat nog een beetje gaat verdwijnen...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:16

leuk paard Nummie. Die zal ook nog wel wat groeien zo te zien

nummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 21:17

Moniek
Ze komt tegen het voorjaar onder de man. Ik ga het zelf doen onder begeleiding van mijn instructie. Moet zeggen dat ik het lastig vind zolang te wachten ;) toen ik dat besloot was ze nog een behoorlijke puppy. Nu denk ik wel eens dat ze meer aan kan.. Dat longeren is zo zwaar voor de pezen, zou er dan liever op gaan en veel lange lijnen rijden en buiten veel op het harde maar twijfel er nog over. Vind het trouwens echt heel knap van je dat je hebt besloten je eerste drie jarige weg te doen en een andere te kopen. Je hebt het zo vaak geprobeerd, volgensmij heb je een goede keus gemaakt daarmee.

Switt
Toen ik haar in augustus kocht was ze nog een echte puppy, dat was ook eigenlijk de reden dat ik haar pas in het voorjaar wou gaan rijden. Maar ze veranderen zo snel, ben er echt verbaast over.. Ze groeit nog wel steeds maar is lang niet meer zo bottig en slap. Hieronder hoe ze was toen ik haar kocht:
Afbeelding

En deze foto is van vanaaf:
Afbeelding

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:09

Hoi,

Gisteren en vandaag weer met Danica.
Wel enkel nog maar stap en draf, maar vandaag toch bijna een volledig uurtje gereden, zelfs zonder longeren eerst en meteen er zelf op! Beetje spanning eerst, maar daarna goed :)
Hopelijk zaterdag nog eens les en dan mag ze weer naar huis komen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 22:59

Is die van jou al wat ouder coberlina? Dat je er een uur mee rijdt. Wel heel fijn dat je weer in het zadel zit.

Welkom nummie. Leuk dier.
Ik heb ook nog steeds een broertje dood aan longeren. Heb de focus ook wat meer liggen op rechtuit kunnen rijden

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:00

Ik snap wel wat je bedoelt nummie dat je het van het voorjaar wilt doen als je die " puppy " foto bekijkt... Ik ben zelf van mening dat ze van werken sterker worden van wachten niet ;)
Dank je wel , het was ook zeker geen gemakkelijke keuze , het was zon domper dat ik er 2,5 jaar op heb gewacht om er vervolgens achter te komen dat we onder het zadel geen klik hadden ..
Hudson daarin tegen geeft me zoveel vertrouwen , ik merk dat ik het soms nog steeds wat spannend vind om erop te gaan .. Hij verblikt of verbloosd dan helemaal niet van mijn spanning .. Zo fijn :D .

Morgen nog even lessen en dan zaterdag naar de Noord Holland cup .. Ik heb er zin in ;)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:26

switt schreef:
Hoe gaat het met Elmo vandaag Marije_jiplover ?

Koorts is sinds gisteravond weer weg!
Veel stappen, probeer s ochtends iemand te regelen en dan ergens in de middag ga ik zelf en s avonds om 21:00 nog een keer.
En dan ook spoelen van te voren. Ik vond vandaag de koker iets soepeler aanvoelen. Nog niet dunner, maar het voelde echt keihard en nu wordt het een soort van beweeglijk.

Leuk paard, nummie!

Ik zou zelf wel wachten, al is dat wel moeilijk. Maar ze worden op zich wel sterker van werken, ik vind gewicht dragen wanneer ze nog zo niet uitgegroeid zijn nog een beetje too much.

Ik zou ook niet al te veel longeren. Ik ben zelf met Elmo veel buiten gaan wandelen. Wel werken aan de band samen en aan de opvoeding, in mijn geval ook coordinatie en wat kracht vanwege de heuvels/stuwwallen hier, zonder de extra last van het gewicht.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:27

Nummie: welkom!! Wat een knap paard heb je daar seg!! :j Begrijp dat je liever wachtte tot ze wat verder was, maar als ik haar nu zo zie kan je der best op volgens mij :D

Coberlina: fijn dat je weer zo leuk hebt kunnen rijden!

Marije: leuk dat de koorts weg is :j

Moniek: Hudson blijft een topper zo te horen :D

Hier gaat het met Rico ook goed, we rijden nu 3x per week zo'n 20min. Sinds gisteren begonnen met wat stelling vragen, vind ie rechtsom nog erg moeilijk. Ook ziet hij dikwijls nog veel kabouters, maar dat zal te zijner tijd wel goed komen :j

Leonie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:56

Welkom Nummie, leuk paard heb je. Kan mij voorstellen dat wachten lastig is. Ze ziet er al best volwassen uit, dus denk dat je al wel een stapje verder kan.

Wat fijn Coberlina, dat je er weer opgezeten hebt. Dapper hoor. Weer helemaal hersteld?

@Moniek. Succes zaterdag. Spannend hoor. Ik heb Sjef voor de VSN cup ingeschreven op 5 december. Ben erg benieuwd. Sinds deze week een nieuw zadel. Wat een verschil zeg. Zoveel stabieler in de aanleuning. Dus we kunnen er tegenaan

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 10:39

Marije_jiplover schreef:
Ik zou zelf nog niet structureel wekelijks gaan springen met een 3 jarige.
Maar daarin ben ik misschien wel overdreven voorzichtig, ik zou nl zelf uberhaubt nog niet gaan rijden op een driejarige.
Die zijn nog zo in de groei en in ontwikkeling, van mij mogen ze minstens tot 4 doorgroeien voor ik ze wil belasten.

Een paard is op 4 en 5 jarige leeftijd ook nog niet uitgegroeid. En het rijden op een onbespierde 7 jarige is al net zo slecht. dus ook dat moet met beleid.
Het zijn namelijk de spieren die jouw gewicht moeten dragen. Dus eerst een paar x per week longeerarbeid om spieren aan te kweken. Dat gaat best nog wel snel, dat kun je aan het paard van Nummie goed zien.
Zadelmak maken kan dan prima. En verder niet te zwaar belasten qua rijden.
Wij rijden met de onze (3 jaar en 3 mnd) nu ongeveer een kwartier a 20 min per x, ongeveer 3 x in de week.
Met zadelmak maken iets vaker erop en eraf. Al het werk is recht toe recht aan.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:11

Leonie, wat goed dat het zon verschil al maakt in de aanleuning,
Gaaf dat je mee gaat doen met de VSN , ik hoorde gisteren van de nieuwe eigenaresse van Haydn
dat die ook mee gaat doen maar dan geloof ik 25 of 28 weet niet meer precies in kootwijkerbroek
ben heel benieuwd hoe dat gaat lopen... Wat ze zegt gaat het heel goed met hem , dat vind ik fijn
om te horen natuurlijk.

Hudson ging fijn vandaag met de les, we hadden het er even over dat hij totaal nergens naar kijkt, dat hadden we net uitgesproken en hij is opeens heel erg kijkerig en springt zelfs opzij hahahaha .
na de les alvast een voor was gedaan van z'n staart hahaha die was toch smerig, morgen voetjes wassen en knotjes erin en gaan met die banaan ... Ik breng hier zeker verslag uit. ;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 20:20

Wat een leuk paard hierboven! Eenmaal aan het werk trekken ze ook veel bij hoor.

Moniek succes. Fijn dat je vorige het goed doet bij zijn nieuwe adres.

En jonge paarden wedstrijden lees ik!