paars schreef:Het is eigenlijk simpel. Er zou een soort VAR moeten zijn. De proef wordt gefilmd, speciale aandacht voor mond en sporen en …. wellicht nog meer. De jury geeft aan de “VAR” aan als ze een bepaald onderdeel even nader willen zien. Direct na de proef worden die beelden, bekeken, soms ook in slomo, nog voor de punten bekend worden gemaakt. En dan bij aftrek of uitsluiting de beelden tonen aan publiek en ruiter met de reden.
Idee is niet zo verkeerd, maar slomotion vind ik wel een beetje zo zo, dan kun je ook fouten gaan kijken. Het gaat tenslotte nog steeds wel om het totaal plaatje en niet om die 10e van een seconde dat een paard achter de loodlijn komt omdat het toevallig toch een vlieg wilde wegbijten ofzo.
En over dat anders jureren, ja, daar ben ik het mee eens. Maar het is inderdaad een vriendjespolitiek wereldje. Ik weet nog dat Emmelie eigenlijk een heel normale ruiter was bij Laarakkers, en ze reed toen ook nog wel eens gewoon in de M en Z. Ze moest de proef voor mij, paard sprong verkeerd aan, paard verliet de ring, ze kreeg zweep van Laarakkers aangereikt tijdens de proef wat helemaal niet mag in de M. (ring verlaten =uitsluiting, hulp van derden=uitsluiting) Dus meer dan een beetje uitsluiting was hier wel zichtbaar. Ik moest daarna met een heel normaal paard, reed een foutloze proef. Maar wie werd er 3e in de rubriek, dus geen uitsluiting en kennelijk waren de fouten helemaal niet gezien? Precies.
Ik weet het nog precies, ik zie de ringen nog voor me.
Mijn paard is later ooit eens zonder startkaart een keer uitgebracht door een stalruiter van een bekende ruiter. Eerste parcours B, 2e parcours M. Beide keren foutloos. Dat er dan even geen registratie van het paard was, was hier niet belangrijk. Het werd geaccepteerd.
Ik ben een keer door de jury teruggefloten nadat ik na het uitbellen het parcours afgemaakt heb. Eh ja, dat mocht die bekende ruiter 2 ritten voor mij ook. Dus ik dan ook. Maar ik werd er op aangesproken, die ruiter niet. Ik heb me er geen moment schuldig over gevoeld dat ik het gedaan heb. Ook niet nadat er dus wat gezeik kwam. Ik heb gewoon gezegd dat je niet met 2 maten moet meten. Dus dat ik net zo goed het mag als een ander het ook mag. En daarmee was het klaar.
Dit zijn gewoon dingen die dus gebeurd zijn, echt al vele jaren terug. En daarmee betekent het dat een naam hebben je wel meer priveleges geeft. Dat ergens uit krijgen is echt heel lastig.
En de concurrentie en jaloezie en vals spel neemt toe naarmate je op een hoger niveau komt te rijden. Daarmee kun je iemand dus ook maken en breken. Maar Charlotte komt gewoon terug verwacht ik. En dan zullen er altijd mensen blijven zeuren, die kunnen niet vergeven en vergeten, en anderen zullen toch het vergeven maar niet vergeten toepassen en dan kan ze gewoon weer verder.