Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 21:42

paars schreef:
Het is eigenlijk simpel. Er zou een soort VAR moeten zijn. De proef wordt gefilmd, speciale aandacht voor mond en sporen en …. wellicht nog meer. De jury geeft aan de “VAR” aan als ze een bepaald onderdeel even nader willen zien. Direct na de proef worden die beelden, bekeken, soms ook in slomo, nog voor de punten bekend worden gemaakt. En dan bij aftrek of uitsluiting de beelden tonen aan publiek en ruiter met de reden.

Idee is niet zo verkeerd, maar slomotion vind ik wel een beetje zo zo, dan kun je ook fouten gaan kijken. Het gaat tenslotte nog steeds wel om het totaal plaatje en niet om die 10e van een seconde dat een paard achter de loodlijn komt omdat het toevallig toch een vlieg wilde wegbijten ofzo.

En over dat anders jureren, ja, daar ben ik het mee eens. Maar het is inderdaad een vriendjespolitiek wereldje. Ik weet nog dat Emmelie eigenlijk een heel normale ruiter was bij Laarakkers, en ze reed toen ook nog wel eens gewoon in de M en Z. Ze moest de proef voor mij, paard sprong verkeerd aan, paard verliet de ring, ze kreeg zweep van Laarakkers aangereikt tijdens de proef wat helemaal niet mag in de M. (ring verlaten =uitsluiting, hulp van derden=uitsluiting) Dus meer dan een beetje uitsluiting was hier wel zichtbaar. Ik moest daarna met een heel normaal paard, reed een foutloze proef. Maar wie werd er 3e in de rubriek, dus geen uitsluiting en kennelijk waren de fouten helemaal niet gezien? Precies.
Ik weet het nog precies, ik zie de ringen nog voor me.

Mijn paard is later ooit eens zonder startkaart een keer uitgebracht door een stalruiter van een bekende ruiter. Eerste parcours B, 2e parcours M. Beide keren foutloos. Dat er dan even geen registratie van het paard was, was hier niet belangrijk. Het werd geaccepteerd.

Ik ben een keer door de jury teruggefloten nadat ik na het uitbellen het parcours afgemaakt heb. Eh ja, dat mocht die bekende ruiter 2 ritten voor mij ook. Dus ik dan ook. Maar ik werd er op aangesproken, die ruiter niet. Ik heb me er geen moment schuldig over gevoeld dat ik het gedaan heb. Ook niet nadat er dus wat gezeik kwam. Ik heb gewoon gezegd dat je niet met 2 maten moet meten. Dus dat ik net zo goed het mag als een ander het ook mag. En daarmee was het klaar.

Dit zijn gewoon dingen die dus gebeurd zijn, echt al vele jaren terug. En daarmee betekent het dat een naam hebben je wel meer priveleges geeft. Dat ergens uit krijgen is echt heel lastig.
En de concurrentie en jaloezie en vals spel neemt toe naarmate je op een hoger niveau komt te rijden. Daarmee kun je iemand dus ook maken en breken. Maar Charlotte komt gewoon terug verwacht ik. En dan zullen er altijd mensen blijven zeuren, die kunnen niet vergeven en vergeten, en anderen zullen toch het vergeven maar niet vergeten toepassen en dan kan ze gewoon weer verder.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 08:29

Veronica2 schreef:
Eigenlijk vind ik dat er een protocol voor moet komen waarbij beelden of gesprekken eerst naar de verantwoordelijke instantie gaan en dat die actie ondernemen richting de persoon die opgenomen is (stem of beeld). Pas later hoeft dat publiekelijk gemeld te worden, eigenlijk zoals we vroeger ook deden met verslagen van de tuchtcommissie. Het kan ook buiten de publiciteit blijven, de instantie moet het dan verder afhandelen met de persoon in kwestie. En er moet transparantie komen over de sancties, uitsluiting van shows, boetes, cursussen of iets anders passends. Alles behalve heksenjachten, bedreigingen en wraakacties.

Dit lijkt mij een heel goed idee. :j

En controles blijven uitvoeren bij desbetreffende persoon en als deze niet veranderd een levenslang start en houdverbod oid.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:33

Suzanne F. schreef:
Ze weten snel genoeg wie er heeft gefilmd op dat moment. En jouw paardencarriere is dan voorbij.

En daarom gaat kan het doorgaan. Net als de MeToo situaties bij filmmaatschappijen en allerlei andere bedrijven. Mensen durven niets naar buiten te brengen, tot ze er zelf niet meer afhankelijk (voor hun broodwinning) van zijn.

Zoolgangster

Re: Charlotte Dujardin uit Olympisch team

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:35

Wat verplichte controles betreft, mooi, maar bij bedrijven waar gecontroleerd wordt, doet men op dat moment uiteraard niets verkeerd.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:44

Zoolgangster schreef:
Wat verplichte controles betreft, mooi, maar bij bedrijven waar gecontroleerd wordt, doet men op dat moment uiteraard niets verkeerd.

Je zou eigenlijk iets van mysterie guests moeten hebben, die controleren of het er goed aan toe gaat op een stal

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 11:54

M_D_H schreef:
Zoolgangster schreef:

Je zou eigenlijk iets van mysterie guests moeten hebben, die controleren of het er goed aan toe gaat op een stal

Veel stallen kom je onaangekondigd niet zo maar het terrein op. Dus dat maakt het lastig. Maar onaangekondigde bezoeken met controle die ze dan toe moeten laten zal al meer doen denk ik.

Bij ons is het anders, mensen van het plaatselijke verzorgingshuis die een wandelingetje bij ons maken. Ook ouders met kinderen die even paarden komen aaien. Onze stal is vrij open en je kan ook overal kijken, ook als er paarden gereden worden. Dus bij ons zou het wel zo kunnen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:03

Ik denk dat je het nooit gaat redden met alleen scherpere controles.
In combinatie met een andere benadering en het beïnvloeden van eigenaren en ponsoren zou het wel kunnen leiden tot een beter paarden(top)sportklimaat. Vergeet niet dat de topsport bestaat bij de gratie van sponsoren en eigenaren. Het is denk ik belangrijk dat zij hun normen en waarden bijstellen. Zodat niet alleen het pronken met hun medailles in de business lounge belangrijk wordt, maar ook de diervriendelijke manier waarop de prestaties tot stand zijn gekomen iets is waar je goede sier mee kunt maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:15

Zoolgangster schreef:

Die controles zouden onaangekondigd moeten zijn of idd met mystery guest. Sowieso als mensen de mogelijkheid krijgen om anoniem zaken te melden gaan ze echt wel uit kijken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 12:18

Kendra schreef:
In combinatie met een andere benadering en het beïnvloeden van eigenaren en ponsoren zou het wel kunnen leiden tot een beter paarden(top)sportklimaat. Vergeet niet dat de topsport bestaat bij de gratie van sponsoren en eigenaren. Het is denk ik belangrijk dat zij hun normen en waarden bijstellen. Zodat niet alleen het pronken met hun medailles in de business lounge belangrijk wordt, maar ook de diervriendelijke manier waarop de prestaties tot stand zijn gekomen iets is waar je goede sier mee kunt maken.

Maar eigenaren laten een paard vaak opleiden met een doel. Het gaat om geld, hoe eerder een paard het gevraagde kan hoe minder het kost en hoe groter de winst..
Als je de tijd wilt nemen als trainer dan zoeken ze wel een ander. Geldt trouwens ook vaak voor instructie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:22

De meeste grote stallen zijn niet open om zo op te lopen en te gaan kijken. Logisch ook, is gewoon privéterrein. Op het moment dat er dan iemand voor de poort staat die wil komen kijken dan zorg je gewoon dat alles prima in orde is en rijd je even een kwartiertje wat rondjes met wat aaitjes en klopjes en dat was het.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:22

Kendra schreef:

Het moet eigenlijk veel breder dan alleen de topsport, dus ook systematisch verbeteren van welzijn in de andere takken van sport, de basis en de recreant. Dat betekent dus ook controle op omstandigheden buiten het zicht van de sportbonden, bij mensen thuis en ook het 24/7 gebeuren om te zorgen dat er geen paarden meer hoeven te leven in stronthokken waar de deur open staat en modderige landjes. Dit kun je ook preventief regelen door te eisen dat potentiele paardeneigenaren getest en beproefd moeten worden in het rijden en verzorgen. Haal je de norm niet, dan geen paard.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:36

Ik denk dat zo een probleem niet wordt opgelost met controles maar wel met meer inzicht in hoe een paard is. Er zijn gewoon heel veel mensen die een kant en klaar GP paard willen en daar dik voor willen betalen. Zonder te beseffen hoe een paard daar komt en dat dat op verschillende manieren kan. Met een (langere) maar rustige opleiding waarin het paard centraal staat of de quick fix waarin een paard de oefeningen leert en de houding en de proef, zowat hersendood maar wel altijd constant. Als de mensen zich nou eens beter ontwikkelen in het wezen paard en waarom de oefeningen er zijn zoals ze zijn en dat weer zwaarder laten wegen dan resultaten, dan bereik je pas echt verandering. Hoe veel stallen zijn er nou in NL waar (veel) geld verdient wordt met paarden maar het paard nog steeds op nummer 1 staat?
Bewustwording, kennis en begrip is wat er nodig is. En daarom is het ook zo erg dat je ziet dat ze mensen die dit wel uitstralen zoals CD er blijkbaar toch niet zo in staan. De paarden wereld heeft nog zo een lange weg te gaan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 13:47

de wereld van de mensen met paarden............je wil er niet bij horen, maar het heeft wel 'n status, dus je doet mee, wat Inga Wolframm al ik haar column schreef

en keuren, welke slager gaat zijn eigen vlees keuren, of wie gaat in zijn eigen bed plassen!!

wat als de burger van 3hoogachter of van PETA dat gaat doen: hebben die er verstand van dan?? Welke beveiligers gaan er mee

nee er moet een mentaliteits verandering komen , bewustwording kennis en kunde,
of de paarden uit het commerciele circuit halen,
straks misschien mogelijk als de joker ook het echte gedrag van een paard kan nadoen in het parcours

lees al jaren mee hier op bokt en als er nu nog vragen zijn over een pessoabit bij een manegepony............
denk ik dat er aan de basis genoeg te doen is maar wie begint!!!!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:00

Kennis en kunde zijn zeker belangrijke dingen waar een hoop verbeterd kan worden. Niet zozeer bij de sportruiters, maar vooral in het recreatiesegment om te zorgen dat er daar ook meer aandacht komt voor welzijn. Dat kan alleen door betere instructie en het delen van objectieve kennis, dat kan dus niet via obscure websites waar meningen als feiten worden gepresenteerd.

Maar laten we wel reëel blijven dat er overal geld verdiend wordt in de paardenwereld, of het nu is aan spullen, een heeeeeel breed scala aan voedingsmiddelen, allerlei adviseurs en niet gediplomeerde instructeurs pikken ook een graantje mee. Je kan voor elk denkbaar probleem wel een dure adviseur vinden, die helaas de juiste kennis ook niet hebben.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:04

Er wordt ook vooral heel veel geld naar de paarden toegebracht. Veel ruiters/stallen bestaan bij de gratie van sponsoren en eigenaren. Dus eens @Elisa2 dat veel om geld draait, maar vooral om de mooiste/ de beste te kunnen (ver)kopen. Dus heel erg statusgevoelig.

En met controles red je het ooit, die kun je altijd omzeilen, of (tijdelijk) uitwijken naar een ander land, enz. Dus de mentaliteit zal moeten veranderen, eens met mce.

Vraag is dan ook: waar wil je graag bij horen?
Daar is werk genoeg aan de winkel en die begint bij kennis en bewustwording.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:09

Kendra schreef:
En met controles red je het ooit, die kun je altijd omzeilen, of (tijdelijk) uitwijken naar een ander land, enz. Dus de mentaliteit zal moeten veranderen, eens met mce.

Met controles ga je het nooit redden inderdaad en het heeft ook iets teveel de toon van stiekem en onaangekondigd. Het is beter om aan de voorkant te beginnen, opleiden en scholen van ruiters en verzorgers. Aan de commercie doe je niks, dat is te groot geworden. Niet alleen de handel in paarden, maar vooral alles eromheen.

HorsePassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:13

ImLucky schreef:
grappig. "we" vinden de timing van het naar buiten brengen van zo'n filmpje een schande.
Maar dat er iemand is vertrokken bij van silfhout om hoe ze daar met de paarden omgaan, (ik heb zelf ook een paard gekend die daar vandaan kwam... was niet fraai, dus durf change wel te geloven) word aan alle kanten in twijfel getrokken als zijnde niet feitelijk. Change heeft alleen gezegd dat het voor haar vriendin reden was om weg te gaan he. Ze heeft nog niets genoemd over wat daar dan gebeurt.

En idd wat Elisa zegt, tis tot nu toe einde carrière als je mistanden naar buiten brengt.

Als dit niet veranderd is het wel een klaar een keer klaar met de sport ja.

Ergens moet er denk ik meer sociale controle onderling kunnen plaats vinden. Anders moet er een aparte organisatie aangesteld worden die alles en iedereen (ook thuis) controleert, en dat is ook niet gratis.

Germie en andere die dit niet willen aannemen.
Je kunt op wedstrijden gewoon bij het losrijden gaan kijken en je weet genoeg.
En iedereen ziet het gebeuren, zelfs in de proef is het vaak niet erg diervriendelijk. Maar niemand die iets zegt. Omdat het paard spectaculair gaat wordt de dierenkwelling en onvriendelijk rijden gewoon beloond met hoge punten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:46

Oh maar zelfs zonder spektakel zie je hele nare dingen. Maar dat is te wijten aan gewoon heel slecht rijden/opleiden. Rijtechnisch zo slecht dat je plaatsvervangende rugpijn krijgt als je er naar kijkt. Monden van beton, ruiters die butsen en trekken, paarden met strakke lichamen en gekantel en tegen de hand. Orde van de dag. Ook een van de redenen dat ik ben gestopt met jureren. Ik was er zo klaar mee, het niveau was zo slecht en ik was natuurlijk een k u t jury omdat ik lage punten gaf. Zelfreflectie van een badkamertegeltje. Het probleem zit overal in alle lagen. Bij de maneges die leren schoppen en trekken. Bij de instructeurs die er niks van bakken en alleen willen cashen. Bij de juryleden die Sinterklaas zijn en slecht rijden te hoog punten en voornamelijk bij ruiters die geen zelfreflectie hebben maar wel geld.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:53

Dat je op veel stallen niet onaangekondigd het terrein op komt ken ik dus totaal niet. Heb nog nooit ergens voor een dichte deur gestaan of afspraak stipt op een tijd moeten maken als ik paarden wilde kijken voor evt koop of mijn in training staande paardjes bezocht.

En dan vind men de reining wereld zo verrot...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 14:56

Popstra schreef:
Dat je op veel stallen niet onaangekondigd het terrein op komt ken ik dus totaal niet. Heb nog nooit ergens voor een dichte deur gestaan of afspraak stipt op een tijd moeten maken als ik paarden wilde kijken voor evt koop of mijn in training staande paardjes bezocht.

En dan vind men de reining wereld zo verrot...

Maar paarden willen kijken voor koop maak je toch een afspraak voor? En eigenlijk ook als je je paard in training wilt bezoeken. Dat moet toch uitkomen voor diegene? Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet zomaar onaangekondigd kan langskomen. Het is privéterrein en meestal voor de veiligheid afgesloten met een hek.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 15:01

Er zijn maar bar weinig gebouwen/ terreinen waar je zomaar op elk moment van de dag mag komen.
Waarom zou het met een stal anders zijn?

Die willen toch ook gewoon hun kostbare zaken kunnen laten slingeren op eigen terrein. Privé gesprekken kunnen voeren, er een troep van kunnen maken en gewoon ongestoord hun ding kunnen doen. :?
Zo raar is dat niet.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:16

heel veel praten en praten, we zijn weer in beeld........ om dan vervolgens er het zwijgen toe te doen en het bij een ander neer te leggen

wij drinken een glas, wij doen een plas en wat ons betreft blijft alles zoals het was.

Want: wie schrijft die blijft <3

https://www.horses.nl/opinie/info/cultu ... retiseren/

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:33

Ben blij dat Horses eens iets constructiefs doet.

Het is gewoon lastig, het begint al met het begrip welzijn. Wat is welzijn? Is dat de ruiter die niks van het paard vraagt eventueel bitloos rijdt en alleen in het bos, waarbij het paard compleet in de eigen houding loopt?
Of is het een paard die met bit dressuurmatig getraind wordt? En zo ja, waar liggen de grenzen? Wat kan wel op een paard en wat kan niet?

Hoe is het gesteld met het welzijn van manegepaarden? De meeste mensen beginnen daar. Is het überhaupt wel eerlijk om iemand op een paard te zetten die (nog) geen onafhankelijke zit heeft? En zo niet, hoe moeten die mensen dan leren rijden?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 17:45

Ik ben vaak op trainings stallen geweest, zij het in een andere discipline. Bijna nooit me hoeven aankondigen. Hooguit als ik de feitelijke training van ons paard wilde zien.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 19:29

Suzanne F. schreef:
Maar paarden willen kijken voor koop maak je toch een afspraak voor? En eigenlijk ook als je je paard in training wilt bezoeken. Dat moet toch uitkomen voor diegene? Ik vind het niet meer dan logisch dat je niet zomaar onaangekondigd kan langskomen. Het is privéterrein en meestal voor de veiligheid afgesloten met een hek.

Ik zeg altijd dat ik in de voor middag kom of ergens in de ochtend. Nooit precies op de klok. Nooit geen probleem. Meeste locaties zitten ook niet naast de deur.
Maar iedereen is altijd welkom om te komen kijken.
Op wedstrijden in Europa mag ook iedereen kijken. Ook bij het los rijden.