Mogelijk winterveulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:32

colleen3 schreef:
Vorige eigenaar van onze shets heeft het juist andersom gehad met de shet merrie. Merrie werd wat dikker, maar volgens fokker was er geen hengst bij geweest het laatste jaar + werd ze het jaar ervoor niet drachtig. Schraler gaan voeren, maar er stond een paar weken later toch echt een kerngezond veulen naast :+

Gut, ik zou wel weten hoe ik dat veulen zou noemen }:)

colleen3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:39

Melzazu schreef:
Jeetje Colleen. Hoe was dat veulen dan ontstaan? Of was dat een onbevlekte ontvangenis _O-

Haha ja, fokker is nog komen kijken en 2 jaar later nog eens, maar er ging nog steeds geen belletje rinkelen welke hengst het geweest kon zijn.. We hielden wel ons hart vast toen ze bij ons een keer het terrein af ontsnapt was. Gelukkig niet nogmaals een verrassing meegebracht :')

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 20:40

Zoolgangster schreef:
Shirley schreef:
Druiven kunnen ook heel aaibaar zijn, Ponytante, dan moet je ze iets langer laten liggen....worden ze heel zacht en donzig :(:)

Ik gooi druiven (en ander fruit) tegen de tijd dat ze heel zacht en donzig zijn weg.

-O- :\

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:03

Ik zou een baby Doppler huren werkt vast wel op veulens ook :D .

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:04

Wellicht is het al eens gevraagd maar kan een veearts geen dubbele hartslag waarnemen? Of zijn er daarvoor te veel darmgeluiden?
Is de veearts nog recent geweest?

Mondy

Re: Mogelijk winterveulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:14

In denk dat de informatie van knolselder, met haar ervaring, zeker handig kan zijn in een topic als deze. Is het wellicht niet nodig voor ts als er een veulen in zit dan is het wel handig voor iemand anders die mee zou kunnen lezen en wat kan herkennen.
Een net tegengeluid, uit bezorgdheid om, kan toch zeker geen kwaad.

Gewoon ieder in de waarde laten en blij zijn dat er zoveel kennis gedeeld wordt <3

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:29

tienus63 schreef:
Mag in team veulen komen?
De spenen beginnen te glimmen, ik verwacht nu wel een veulen. Ik heb heel lang gedacht, dat er toch geen veulen in zou zitten omdat ze niet echt drachtig lijkt op de foto's.
Maar op de laatste foto's die je plaatst, denk ik vrijwel zeker te weten, drachtige merrie in de laatste fase van haar dracht en geboorte is aanstaande.
Die ligt er zo een keer naast. Als in binnen de komende 24, max 48 uur.

Duim voor gezond veulen en gezonde merrie.

Ik dacht al ik zie iets aan die spenen. Ze glimmen idd!

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:36

Lieser schreef:
colleen3 schreef:
Vorige eigenaar van onze shets heeft het juist andersom gehad met de shet merrie. Merrie werd wat dikker, maar volgens fokker was er geen hengst bij geweest het laatste jaar + werd ze het jaar ervoor niet drachtig. Schraler gaan voeren, maar er stond een paar weken later toch echt een kerngezond veulen naast :+

Gut, ik zou wel weten hoe ik dat veulen zou noemen }:)

_O-

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:44

Moderatoropmerking:
Normaal gesproken wordt er op KS-MK zo min mogelijk gemodereerd, hopelijk is dat hier verder ook niet nodig. Laten we het er over eens zijn dat iedereen inderdaad op zijn eigen manier zijn paarden houdt en dat is prima. Adviezen kunnen gegeven worden maar het blijft altijd aan de TS van een topic wat er uiteindelijk gedaan wordt. Het blijven doorgaan met je kritiek geven is niet zinvol en het oordelen over elkaars reacties draagt al helemaal niet bij aan een fijn topic. Als je iets ziet wat je zelf anders zou doen, negeer het, stuur een PB of zet er een TeM op, het zou zonde zijn als er hier twee kampen ontstaan en het verhaal en de merrie daardoor naar de achtergrond verdwijnen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 21:53

Ook ik ga mee met Knolselder in dit verhaal. En ook hier al zo'n 20 jaar ervaring in de fokkerij met grote en kleine (nsps) pony's.
Ik lees niet dat Knolselder negatief doet naar de TS, dat is ook mijn intentie niet. Ik zie/lees hoeveel ze doet voor haar pony en dat bewonder ik.
Echter, de ervaren fokkers weten wat het kan betekenen wanneer je niet zeker weet of je pony dragend is. Wat het risico is.
Dan kan TS Skyla nóg zo goed in de gaten houden maar ook TS slaapt wel eens langer dan 20 min door.
Mocht Skyla drachtig zijn dan levert een dracht van 350 dagen of meer risico op, mocht ze niet dragend zijn dan zijn de symptomen die ze volgens TS laat zien idd zaken om goed in de gaten te houden.
In 5 minuten weet je waar je staat. Dat is niet traumatisch, dat is je nuchtere verstand gebruiken. Een veulen wat klem ligt of in de baarmoeder sterft en wat er vervolgens uitgezaagd moet worden is vele malen traumatischer en, niet alleen voor de merrie.
Ik denk dat, dat het bezorgde stukje van veel fokkers verklaard...waarom neemt de TS dit risico terwijl ze overduidelijk enorm begaan is met haar paarden?
Heel eerlijk, ik kan daar ook niet bij. Dat maakt niet uit natuurlijk want hey, niet mijn pony niet mijn verantwoordelijkheid.
Maar een speculatie topic van ruim 70 pagina's in stand houden(met alle goede intenties dat geloof ik direct) maar niet doorpakken als het gaat om de gezondheid/mogelijke gezondheidsrisico's van je pony... tja, dat is niet mijn stijl en ik denk dat er meerdere fokkers op diezelfde lijn zitten.
Noem het 'de pret bederven' van dit topic maar na een aantal complicatie drachten, bevallingen en ook een overleden merrie speel ik op safe.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:07

Knolselder is inderdaad in al haar berichten heel vriendelijk, net als TS. Kunnen andere nog wat van leren.

TS hopelijk wil je ons nog wel op de hoogte houden, want ik kan me goed voorstellen dat je daar op deze manier geen zin meer in hebt...

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:43

TS: ik zou toch maar even een wortel achter de staart houden, dan staat het veulen er binnen no time naast! :D

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 22:47

Ik volg Knolselder wel, en heb ook al heel wat jaartjes ervaring met fokken van die kleintjes. ( neen een CV hoeft niet maar we hebben toch al heel wat scenario's,en soms hele trieste ook, meegemaakt)

Ik vind ook nergens dat ze met stenen smijt, enkel de andere mogelijke kant van het verhaal toelicht, al is die natuurlijk minder gezellig.
Ik denk dat we dat ook een beetje onze plicht vinden als ervaren fokkers.

Ik zit dan ook in team hooi, wat niet wil zeggen dat ik TS en Skyla geen veulentje toewens.
Laten we elkaar in elkaars waarde laten. ;)
En laat de foto's en updates dus maar weer komen.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:18

Ik snap ook de zorgen van knolselder en anderen. Dit duurt wel erg lang en de risico's lopen op, wel of niet drachtig. Sommigen zijn gewoon bezorgd. Vind het jammer dat een mod dat afdoet als steeds dezelfde kritiek. Het is gewoon meedenken, lijkt me dat dat gewoon mag.

Ro0sje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:38

Ponytante schreef:
Ro0sje schreef:
Ik hoop dat er binnen nu en twee weken een veulen bij staat. Of het daadwerkelijk een ruin met groene stippen is zoals ponytante beweert betwijfel is wel ten zeerste *D

-O- De sfeer in dit topic is inderdaad omgeslagen. Er worden woorden aan me toegedicht die ik nooit en te nimmer heb geuit. grapje

Want ik heb altijd alleen gehad over een vos merrie met stippels. En verder verwelkom ik alles tussen een spruit en een olifant *\o/* (gelieve geen tweeling).

De groene ruin met stippels was Jeetje77 (jeetje, had je moeten weetje weten :') ). En nee ik weet ook niet alles maar heb soms perfectionistische trekjes
Spoiler:
+ zoekfunctie

Dus... glimmende uier is 24-48 uur :):) Net gecheckt in de spiegel, de mijne glimmen niet, dus als ze glimmen moet het een teken zijn! *\o/*

Sorry voor de valse beschuldigingen aan jouw adres. -O- Ik hoop niet dat ik nu alle pret heb bedorven. :knuffel:

Ik ga nog steeds voor een Valentijns veulentje. Merrie, hengst maakt niet uit. Trans mag ook. Als er maar een veulen uit komt 8-)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-24 23:59

lies schreef:
Ik snap ook de zorgen van knolselder en anderen. Dit duurt wel erg lang en de risico's lopen op, wel of niet drachtig. Sommigen zijn gewoon bezorgd. Vind het jammer dat een mod dat afdoet als steeds dezelfde kritiek. Het is gewoon meedenken, lijkt me dat dat gewoon mag.

Meedenken mag zeker, voor de duidelijkheid, er wordt bedoeld als een persoon met dezelfde kritiek blijft doorgaan, dan is dat niet zinvol, het is niet aan ons om een ander te overtuigen om onze mening te volgen. Je kunt je advies geven en dan is het verder aan de TS.
Over en weer kritiek geven op de vorm van elkaars berichten laat een topic verzanden in iets waar niemand iets aan heeft. Hopelijk wil iedereen het nu verder weer ontopic houden.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:31

Oh ik dacht 'zoveel pagina's erbij, zal t dan toch...' en snel kijken, niet wat ik verwacht heb.
Maaarrr t is ook nog niet de 19de, en als we ook in tijden mogen gokken: doe maar s ochtends rond 12:00 of s avonds laat (sorry TS) na mijn werk. Nee gezeur van mij hoor nu! Als t maar gezond is!

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 00:34

Ik heb al dit topic al enige tijd ontstipt maar las nu van alles over glimmend vullend uier, melk testen, veranderende pony. Ik was benieuwd :D Maar eerlijk? Ze ziet er hetzelfde uit als in het begin. Alleen nu een hangbuik. Van eten. Dat uier is gewoon kurkdroog, helaas.

Ik ga mee met knolselder en anderen. Niet om vervelend te doen. Wel oprechte zorgen.

Wel vind ik het enorm jammer voor je en had ik het zelf ook niet gedacht na zo'n periode met een hengst staan. Succes nog met deze knapperd!

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 07:25

Hoe is de nacht gegaan?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 09:27

Staat er al een VV naast?
(valentijnsveulie)

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:17

Ik hoop ook op een vAlentinAAtje of vAlentinootje ;-)

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:30

Monique1963 schreef:
Ik hoop ook op een vAlentinAAtje of vAlentinootje ;-)

Een Valentino is leuk!
Ben ook benieuwd :D

Edit: ik word wel zenuwachtig omdat Swift zich nog niet gemeld heeft :=

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:41

Artimes schreef:
Edit: ik word wel zenuwachtig omdat Swift zich nog niet gemeld heeft :=

Haar profiel zegt:
Laatst bezocht:14 feb 2024, 09:19

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-24 10:46

Duimen voor een leuk valentijns veulentje vandaag.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-24 10:46

Ik ben dit topic begonnen als een manier om later terug te kunnen kijken op deze periode. Ik had nooit verwacht dat er zoveel mensen betrokken zouden raken bij het wel en wee van Skyla en met ons mee zouden leven. Ik heb genoten van alle prettig, grappige en meelevende reacties en heb veel geleerd van de meer kritische/bezorgde reacties.
Ik was voornemens dit topic hoe dan ook goed te laten verlopen door iedereen in zijn waarde te laten en de moeite te nemen op iedereen te reageren. Blijkbaar is dat toch niet helemaal gelukt en dat vind ik erg jammer. Het raakt mij dat ik, na alle moeite die ik heb gedaan om constructief te blijven communiceren, op een manier word weg gezet waar ik me niet in herken. Ik ben altijd in voor een open en eerlijke dialoog maar zodra er berichten geplaatst worden die onwaarheden bevatten en geschreven lijken te zijn om te kwetsen in plaats van mee te denken houdt het voor mij ook een keer op. Ik merk nu dat ik op een punt ben dat dit topic energie gaat kosten in plaats van dat het energie oplevert. En mijn energie is schaars en daar moet in dus zuinig mee omspringen.

"Uit onderzoek blijkt dat we iets voor een ander over hebben als de verhouding belonen en straffen 7 op 1 weten te houden. Dat betekent dat één negatieve opmerking beloond moet worden met zeven positieve opmerkingen, dan is het gevoel nog maar neutraal."
(Bron: https://www.4human.nl/wp-content/upload ... regel1.pdf)

Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor het meeleven met Skyla en mij! Mocht er toch nog een veulentje geboren worden laat ik het hier wel weten.