Paarden die in 2024 beleerd worden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 19:24

Beterschap busymissy

Ik heb ook weer een stukje verder gepuzzeld. Ze loopt inmiddels netje met longeren, gaat netje naar het land zonder zelf eerst aan te komen :D geeft nu haar voeten en gaat volgende week naar de smid.

Leuk om iedereen ze vooruitgang te lezen

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-24 20:22

3heathcliff5 schreef:
We zijn al wat aan het rond stappen op het erf hoor. Ik vond het wel zo handig dat de zadelmaker de ligging ook kon beoordelen met ruitergewicht erop. Verder ga ik het uitbesteden en komt er iemand aan huis om hem op te pakken. Hij staat nogal ‘aan’ wanneer je met hem bezig bent in afgesloten ruimtes, zoals een binnenbak. In combinatie met ruim 20 jaar geleden de laatste ingereden te hebben, vind ik dat hij in betere handen is bij iemand die dit dagelijks doet. Buiten op het erf voelt hij dan weer ontspannen en stabiel genoeg aan dat ik er zelf rustig opklim.

Snap helemaal dat je dat stukje dan even uitbesteed. Liever dat het in 1 keer goed gaat bij iemand met veel ervaring. Zou ik zelf ook doen als ik er 1 heb met zoveel go. Die aarzelen niet terwijl ik dat zelf tegenwoordig op bepaalde momenten misschien wel zou doen en dan raakt zo'n jong dier toch in verwarring.
Maar leuk dat je er buiten al wel op kunt stappen!

Zeker leuk om de vorderingen te lezen sjafrane. De hoefsmid was hier nog wel even een dingetje, die dreigde serieus om niet meer terug te komen als mijn jonkie zich niet beter ging gedragen. Maar gisteren kreeg ze met bekappen gelukkig een compliment voor goed gedrag.

Dat is inderdaad ook weer een hele stap wanneer je niet meer vooraf hoeft te longeren snorkel1986. Hoewel ik op mijn oudere merrie nog steeds momenten heb dat ik niet zonder longeren opstap haha.

DDDara

Re: Paarden die in 2024 beleerd worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:02

Sjafrane fijn dat jullie die goede kant op gaan. Herhaling maakt alles makkelijker!

3heathcliff Fijn dat het rond stappen goed gaat en je er toch al op hebt gezetten voor dat iemadn het van je overneemt. Bij mij was het inrijden ook een behoorlijke tijd geleden op mijn 18/19 deed ik het beroepsmatig maar nu met 3 kinderen ben ik toch voorzichtiger. Maar ik moet zeggen het gaat me toch wel makkelijk af voel me als ik er 1 maal op zit echt helemaal op me gemak.

De hele warme dagen heeft reus lekker stil gestaan. En vrijdag ben ik weer begonnen met rijden zaterdag en zondag weer herhaald. Het gaat steeds relaxter. Ik probeer zo veel mogelijk met mijn zit te doen en zo min mogelijk met de teugels want dat maakt het straks als ik weer over wil naar bit alleen maar onnodig ingewikkeld. Halt houden en langzamer stappen gaat super op mijn zit, en sturen probeer ik zo veel mogelijk op de buitenteugel en zit te doen. Sturen gaat steeds beter dus denk dat we bijna op het punt zijn om echt te gaan draven. Dit is de laatste school week van de kinderen dus zijn we bijna klaar met iedere dag vriendjes uit school mee naar huis, wat het rijden toch wel moeilijker maakt. Dus ik verheug me op de vakantie. Dan is het lekker rustig en ga ik het draven op pakken. De 15de komt de tandarts hopelijk kan ze iets vinden waarom het bit zo lastig ging.

Longeren doe ik trouwens nooit van het rijden, ik stap rustig een rondje door de bak aan de hand dat hij alles heeft gezien en dan stap ik op.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:16

Die van mij kent longeren nog niet eens :') daar gaan we uiteindelijk wel naartoe werken, niet eens per se voor het rijden maar ook omdat hij graag in me kruipt.

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:15

Jeetje busymissy.. hopelijk knap je snel op!

Ik longeer altijd van tevoren.. inmiddels is het nog maar 5/10 minuutjes. Hij is echt onwijs braaf :)

Wij zijn lekker aan het door trainen. Mochten jullie het leuk vinden om te volgen op insta deel ik meer! @mylifewithspriet :j

Afbeelding
Afbeelding

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:46

Hier wordt het een weekje longeren helaas.
Zelf van de trap gegleden. Enkelbanden een klap gehad.
Op het moment nog thuis aan het werk, aangezien ik de koppeling van mijn schakelauto niet kan induwen en geen automaat tot mijn beschikking heb. Gelukkig ondertussen wel weer enigszins lopen.

Thirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 14:27

Ah kak moonlight dat is vervelend.

Gaaf dier ook die spriet, ik zal je straks opzoeken met de insta van Joop.

Hier longeer ik niet meer voor het rijden, hebben we iets van 5/6x gedaan en daarna al gestopt ermee.

Joop is nu een ruime maand zadelmak, ik heb nu twee keer echt gereden zonder dat de ruiter er eerst op is gegaan. Maar wel met m’n instructrice erbij. Vandaag ga ik voor t eerst zonder begeleiding rijden.

De ruiter komt nu nog 1x in de week omdat ik dat fijn vind, dat is ook echt een leuke combi.
Afgelopen zaterdag ben ik met hem naar haar vereniging geweest en is ze erop gegaan op voor hem vreemd terrein. Hij vond zowaar wat dingetjes spannend maar niks wat niet op te lossen was. Het was fijn om eens te zien wat hij doet als hij iets spannend vind, bij mij op stal vind ie niks echt eng. Zijn reactie was dan ook alleen een stapje opzij of iets versnellen maar bleef wel in de gang waar hij in zat.

Dit is met de ruiter
Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 17:13

Dat ziet er heel fijn en ontspannen uit xsensibel, mooi plaatje zo!

Oh bah Moonlight17, dat is niet lekker. Maar kun je dan wel longeren met die enkel? Dan lijkt al dat rondjes draaien mij ook niet prettig. Of longeer je dan los, zonder lijn?

Ik vond het ook altijd zo'n verademing als het vakantie was voor de kids. Even niet zoveel verplichtingen op uur en tijd. Zou leuk zijn als je in deze periode weer een fijn stukje verder komt DDDara.

Dat wordt zo al een heel paard om te zien Thirza, fijn dat hij zo relaxed blijft en lijkt me heerlijk om iemand te hebben die alle "eerste keren" even uit wil proberen.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 16:14

Ik kan meestal na 24 uur weer enigszins normaal lopen, met natuurlijk wat extra ondersteuning. Dus longeren en rondjes draaien lukt meestal wel. Die koppeling in de schakelauto is veel lastiger.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 20:26

Oei, je klinkt als ervaringsdeskundige met je enkelbanden, maar dan weet je wel waar je aan toe bent. Beterschap. Ik rijd gelukkig een automaat.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 09:59

xsensibel

ziet er zo fijn uit mooi duo zijn jullie :)

Thirza
wat een knapperd zeg ben gek op bont patronen :)

Moonlight17
sterkte nniet fijn allemaal ..

door drukte even weinig gedaan weekend stap ik er even op en jawel volgend weekend is mijn eerste uitje naar vreemd terrein ben zo benieuwd heb volgende week vrijdag eerst les sinds lange tijd en zaterdag naar friesland voor clinic in hand trail en ik ga er ook even op mits het goed gaat :)

mental11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-24 11:43

Zertab schreef:
@Dara: je hebt zeker gelijk! Er komt een ruiter aan huis in het voorjaar :)
Die gaat het inrijden doen. De rest van te voren doe ik wel zelf. (Zadelmak maken en longeren trainen, grondwerk).

Ik had gehoopt het stuur en rem met dubbele lijnen er ook al voor haar op te zetten maar dat gaat hem niet meer worden denk ik... Vanwege de slechte rijbak momenteel..

Het fijne is, hij blijft dus thuis. En ik wil er super graag bij blijven zodat ik er ook van kan leren en die ruimte krijg ik ook :D waarschijnlijk qua planning ook wel te doen en anders moet ik maar een soort dat ruilen.

Ik wil er natuurlijk ook bij blijven omdat ik niet wil dat hij dadelijk "afgestraft" wordt op iets wat ik hem geleerd heb. Dat het een beetje gebeurd zoals ik het voor me zie.
Ik heb de inrijder al gesproken en qua visie liggen we gelukkig op een lijn al! :D

Ah! Ik ben toevallig aan het rondkijken voor iemand, voor een trainer ofzo die aan huis kan inrijden, bij tijdgebrek. Tips?

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 13:10

Het weer is echt om te huilen, dus helaas kan ik minder met Replay doen dan ik idealiter zou willen..

Afbeelding

Afbeelding

Maar dat gezegd hebbende, vandaag heeft er voor het eerst iemand echt op gezeten en even op zijn rug gestapt, en ook dat doet hij echt fantastisch! Hij is alleen ook een binnenvetter, dus ik moet ervoor zorgen dat ik hem niet gelijk te veel laat doen, omdat hij gewoon alles aanpakt en braaf doet.

Hebben alleen even 1 rondje linksom gestapt, toen er weer af en opnieuw op. Toen 1 rondje rechtsom, en hij deed het echt fantastisch! <3

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-24 20:09

Wat fijn dat Replay zijn eerste rondje onder het zadel goed heeft gedaan!

Reus heeft door het weer afgelopen week ook niet gereden. Wel 2 keer gelongeerd. Om de galop te oefenen want dat vindt hij nog wel echt moeilijk op de cirkel en om een beetje af te vallen. Want met die paar rondjes stappen onder het zadel die ik met hem doe gaan we de kilo's niet verliezen....

Volgende week komt de tandarts hopelijk krijg ik dan meer duidelijkheid over zijn plotselinge afkeer van het bit.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:08

oeh wat leuk zo eerste keer

ja het weer is echt vreselijk had ook gehele week niks gedaan gisteren was het te doen dus hup even stap en draf gedaan trots op mn puppy johnny :o :D Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 09:51

Wat is Replay toch een gaaf paard met zijn brede bles en buikvlek! Stoere uitstraling heeft hij en wat toont hij braaf zo onder het zadel. Mooie start.

De afkeer van het bit is dus niet minder geworden DDDara, hopelijk is het zo iets eenvoudigs als wolfstandjes.

Johnny ziet er zwaar relaxed uit. Wordt hij western beleerd?

Hier alles nog steeds op pauze na mijn ongeval. Vooral de hersenschudding maakt dat ik maar weinig kan doen, maar gelukkig gaat het iedere dag een klein beetje beter. Nog even geduld hebben. Hoop deze week een rondje op een paardenrug te kunnen stappen. Meer hobbels kan ik nog niet verwerken. De 3- jarige kan ik wel los longeren en wat simpele oefeningen aan de hand doen. Zijn we toch een beetje bezig samen.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:18

Ja western beleerd uiteindelijk ik doe nu vooral een standaard basis stap draf , de galop heb ik nog maar 1x gedaan ik leer hem vooral via de nek te sturen verder nog niet veel speciaals alles in kleine stapjes :) ik zit er ongeveer 1x per week op soms zit er 2 weken tussen en indd hij is tot nu toe echt heel braaf heb hem pas 3 maanden in bezit echt heel blij met Johnny een lieverd is het

Alleen komt vanmiddag even de da langs hij heeft sinds gisteren een vlekje in z’n oog waarschijnlijk beschadigd omdat hij z’n oog gestoten heeft ergens … ben benieuwd

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 10:48

Oh leuk, nog eentje die de eerste keer ruiter op de rug mijlpaal heeft gehaald. Supergoed.

Hopelijk gaat de tandarts helpen DDDara bij het weer willen accepteren van het bit. Wel fijn dat Reus duidelijk aangeeft dat er iets niet lekker zit met het bit. Ik heb zelf ook veel bitloos gedaan, deels omdat ik geen fijn bit had (nu al een tijdje wel) en deels omdat ik veel met de kaptoom werk. Met de bitclips krijg ik het bit net niet op de juiste hoogte. Dus dan maar zonder gedaan. Nu mag hij nog even met hoofdstel en bit oefenen, want daar wordt hij vanaf volgende week ook verder mee ingereden.

Leuke update over het rijden Sheeltje2. Nou hopen dat het gaat meevallen met dat oogje.

BusyMissy let je wel op dat een hersenschudding veel tijd nodig kan hebben en je echt voldoende rust moet pakken!

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 06:55

Johnny heeft een hoornvlies beschadiging nu 2 zalfjes smeren de 1 2x per dag de andere 4x gelukkig helpt m’n stal bazin mee :):) vrijdag komt da weer even langs om te kijken of het beter gaat

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 08:54

Sheeltje2 wat klote van de hoornvlies beschadiging hopelijk helpen de zalfjes goed!

Hier lopen we op het moment wel tegen wat probleempjes/ protest aan waarvan ik nog even niet zo goed weet wat ik er mee moet of kan.......
Reus heeft een bepaalde hoek ik de bak waar die wat moeilijk doet, hij is niet bang hij loopt de hoek juist ver in zonder de bocht om te gaan (eigenlijk loopt hij een soort van tegen het hek aan en wil daar dan wat om hoog komen. Nu zou je denken dat gewoon optijd sturen het probleem oplost, maar het sturen is op dit moment ook een beetje lastig, soms volgt hij de teugel netjes en gaan we keurig de bocht om maar soms gaat hij ook juist tegen de teugeldruk in en als ik dan toch probeer door te sturen wil hij ook wat om hoog komen. Hij heet natuurlijk een weekje vrij gehad misschien dat dat er iets mee te maken heeft maar ik vind het wel een lastig punt, want ik wil ook niet dat hij leert zelf te mogen bepalen wat hij gaat doen en als hij niet luistert naar mijn stuur dat hij dan maar zijn eigen zin mag doen.

Gister heb ik het opgelost door als hij niet mee wilde sturen door dan toch maar gewoon met been en zweepje op de schouder door te blijven sturen als hij dan toch wat om hoog wou komen goed been erbij en zweepje erbij en met me stem duidelijk UHHH. En dan ging dan goed tot we even later weer tegen het stuur probleem aan liepen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen na 1 goede volte even af te stappen hem goed de hoek door te longeren zodat hij wist dat hij echt door moest en vervolgens nog 1 rondje op te stappen en de hoek goed door te rijden.
Daarna heb ik hem weer in de wei gezet.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 10:27

Soms is het jammer dat ze zo slim en inventief zijn. Zo te lezen heb je het voor nu goed opgelost.
Je zou de hoek schuin af kunnen zetten met een stuk rood-wit lint zodat hij zich daar niet meer "vast" kan lopen maar meer de bocht door geleid wordt. En anders iemand op de grond erbij die hem voorwaarts drijft met een longeerzweep of iets anders waarmee je hem voorwaarts hebt geleerd?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 11:48

De hoek afzetten zou wel is de oplossing kunnen zijn ja.
Uiteindelijk los ik er natuurlijk niets mee op maar het houd me voor nu even uit de problemen.

Ik zal proberen de eerst volgende keer in het longeerrondje te rijden. Dan hoef ik me alleen druk te maken om me voorwaarts en is sturen helemaal niet nodig.

Toch denk ik dat mijn leven met bit in, als dat na de tandarts weer kan, makkelijker is. Want met die sidepull trek je het hoofd toch een soort van opzij en heb het idee dat hij daar ook niet heel gelukkig van wordt......
We gaan het zien..... hoef me de komende tijd niet te vervelen, dat is zeker!

Vandaag weer wezen trailer laden dat ging echt super. Het is echt een super makkelijk en vriendelijk en relaxt paard maar zo slim dat het soms tegen je werkt.

De moeilijkheid bij het omdoen van het halster is ook als sneeuw voor de zon weer verdwenen....
Ik loop nu binnen met het halster hij komt naar me toe doet zijn hoofd omlaag, ik doe het halster open en hij steekt zelf zijn hoofd erin :')

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:41

BusyMissy schreef:
Soms is het jammer dat ze zo slim en inventief zijn. Zo te lezen heb je het voor nu goed opgelost.
Je zou de hoek schuin af kunnen zetten met een stuk rood-wit lint zodat hij zich daar niet meer "vast" kan lopen maar meer de bocht door geleid wordt. En anders iemand op de grond erbij die hem voorwaarts drijft met een longeerzweep of iets anders waarmee je hem voorwaarts hebt geleerd?

Thanx voor de tip dit was echt de goude tip voor ons nu!

Ik ben dus het longeerrondje in gegaan zodat ik zeker wist dat hij zich in geen enkelen hoek kon vastlopen. Zeepje in me binnen hand zodat ik kon zorgen dat hij op de hoefslag bleef zonder te veel te moeten sturen. En het ging echt super!
Ook ons eerste drafje gedaan. Alleen linksom gereden dat was de kant dat ik steeds in de problemen kwam en goed is goed dus binnen 5 min stond ik er weer naast!

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 15:42

Fijn dat jullie weer een positief rondje hebben gehad nu!

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 18:38

Hier de zadelmaker gehad en zadel lag idd niet slecht
Maar nu beter en kunnen dus nu ook echt veder ( veelzijdig lsg ook niet verkeerd voor af en toe voor vaker moet er wel aangepast worden maar ze rade aan daar nog even mee te wachten. En tekijken hoe hijcdan tegen die tijd lag ivm hoe ze zal uit groeien.. ( richting papa fries of richting moeders rijpaard achtig)

Vanmorgen ook lekker even gewandeld in de buurt even kijken wat ze doet op nieuwe dingen en wat in het voren gepland dus her we go!
Over 2 weken rijden in de manege met 1 ander paard >;) iemand die ik ken van de club lessen en over 3 weken een "les" paard en spel bij haar via de nvvr.. dus leuk leuk in vooruitzicht en lekker beginnen met on tour
( manege is maar 6 min met de trailer)