Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 16:43

manic schreef:
Zo jullie zijn rustig geweest :D

Ik ben net terug van een heerlijke vakantie, was echt top. Merrie ook top verzorgd en heel veel knuffels gehad, maar nu dus weer aan de bak.

In die 10 dagen dat ik weg ben geweest is ze ineens gaan verharen, wintervachten aangemaakt en natuurlijk redelijk fris want niks gedaan en ook het weiland is nog te nat om er nog op te kunnen dus een stuk minder buiten geweest…. Maar toch pakte ze het longeren best braaf weer op. Paar bokjes en sprongetjes maar niet extreem rennerig of gek doen.

Heb net voor de vakantie ook nog toch maar een Wintec gekocht. Leuk ding maar kortere stoten dus nu past de singel niet meer := Wel een mooi ding verder! (Maar het blijft plastic en het eerste schilfertje zit er al in)

Precies dezelfde periode met vakantie geweest; ook 10 dagen. En het was heerlijk. 1e 5 dagen 37 graden (dat was wel even heel heet, dus plompie in en uit) en daarna 31-33 graden gehad. E-reader mee. Heerlijk uitgerust en opgeladen.
Mn dochter was niet mee dus het paardengebeuren is prima doorgelopen. Ze had het wel extra druk met het uitlaten van onze honden, wat normaal niet in haar "werkpakket" zit :D

Koekie73

Re: Paarden die in 2023 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:36

@manic en @babootje heerlijk die vakantie!!!

@elina hoe gaat het nu met Pim? Heeft de behandeling geholpen en is hij wat minder sjagerijnig?

@leedebee volgens mij heb jij zo'n braverd. Kinderen op zijn rug en zo lief.

@nienketje wat een leukerd! En jij bent al best ver, heerlijk dat het zo goed gaat.

@sheri oef ja, dat buiten en dan nog zo schrikken is heel herkenbaar. Dan merk je goed dat ze nog puppy zijn en nog genoeg te leren hebben. En die 1 doet het wat makkelijker dan de ander. Ellie schrikt heel erg nog van honden onderweg (hoewel er genoeg honden lopen op de stal waar ze al even staat. Maar dat is blijkbaar toch niet hetzelfde LOL)

@magootie Parker is een knapperd zeg. En ook al zo lekker onderweg met rijden. Ging het zadelmak maken makkelijk?

@oji zo fijn om te lezen!!! Het ziet er echt heel mooi uit. Gaat sneller dan ik had gedacht. En zo te zien, ziet Owen de lol er nog van in hahaha.
Ik zou jezelf straks samen met Owen gaan longeren; ben je de 5 kilo zo kwijt :+

Ellie gaat goed! Vorige week woensdag kwam de DA controleren of de plug er nog in zat. Natuurlijk was dat stomme ding er al weer uit. Had ik ook verwacht. Maar hij vond het er dit keer mooi uitzien, mooi roze ipv felrood en ontstoken. Daarmee heeft ze ook groen licht om eind deze week weer opgepakt te worden.
Ze mag weer verhuizen naar de gang met trainingspaarden :D

Ik ben heel, heel benieuwd hoe ze nu gaat reageren op het bit. Haar kennende gaat ze er nog wat stuurs op reageren doordat het eerder pijn deed en heeft daar even tijd voor nodig.
Ze vermaakt iedereen wel door streken uit te halen; ze heeft al meerdere keren haar paddock open gekregen om lekker gras te gaan eten bijvoorbeeld.

Ik moet zeggen dat ik er ook wel een beetje klaar mee ben; pony op de ene stal en Ellie nog een stuk verder weg. Ben blij als ik haar weer op kan halen. Planning is ergens in december. Dat betekent ook dat dochter binnen nu en 4 weken eindelijk zelf op haar kan gaat zitten. Daar verheugt ze zich zo op. Hopelijk is het dan nu ook even klaar met de ellende, maar mss kan ik dat beter nog even afkloppen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 19:59

Positief nieuws dus Koekie!
Snap dat je blij bent als ze straks weer thuis is :j

Ik ben vanavond nog ff naar stal geweest om Sheri te longeren. Die moest ff wat kwijt. Bokken, rennen, snurken...
Nou was onze andere (10 jaar) ook behoorlijk voorwaarts. En mn bijrijdpaard ging ook al aan de race in de wei. :+ zal wel wat in de lucht zitten. :')

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-23 20:01

@sheri hier hadden ze ook allebei een gekken-kwartier. Ik wijd het maar naar het weer ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 14:38

@magootie mooie foto's!

@oji wat geneest het netjes!

@koekie fijn dat ze straks weer aan het werk kan. Hopelijk geen "traumatje" van het bit :o

@change ik denk dat hij op de wei die afstanden ook wel aflegt, dus mak aan en dan lukt dat vast :j

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:04

Nou, de gup heeft toch iets te gek gedaan vrees ik. Kwam er met borstelen achter dat de kogel wat warm was en een heel klein beetje opgezet. Dus meteen maar gekoeld en ingesmeerd met groene leem.

Hij loopt er gelukkig niet kreupel op, ontlast het niet en kan er ook gewoon aanzitten. Dus hoop dat het meevalt.

Merk nu wel dat ik veel geoefend heb met benen afspuiten. Was eerst echt drama, maar ging steeds beter. En nu met koelen dus ook geen probleem.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:32

Oh balen! Het zijn ook echt lomperikken af en toe 8)7

Ik weet niet hoe het bij jullie is, maar hier in de buurt is iedereen druk met de voorbereidingen voor Halloween. Stip heeft dit jaar ook zijn best gedaan :')

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:47

Ja, is weer goed voor een paar extra grijze haren. Al hoop ik dat ik me druk maak om niks en het morgen weer beter is.

Hahaha dat filmpje, geniaal. :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 19:53

Meestal is het wel snel over.

Thanx :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:16

Hahahaha leuk filmpje. Lekker crea bezig.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 20:43

@dierenfan wat fijn dat je weer gereden hebt. En wat een heerlijke omgeving ook om te rijden!

@babootje klinkt goed hoe jullie bezig zijn

@sherivey haha, als ze het vaker doen dan worden ze vanzelf rustiger. Tenminste dat is de bedoeling :+. En balen van de blessure hopelijk valt het allemaal mee uiteindelijk .

@magootie prachtig paard is het, en mooie fotos ook.

@manic hoort er bij, als je over een half jaar terug kijkt ben je vast en zeker trots op wat je allemaal hebt bereikt :D

@change03 tsja, ik zou het niet wandelen, maar ik ben de luiheid zelf. Je paard kan het ongetwijfeld prima handelen.

@oji ziet er netjes uit die wond hoor. En wat fijn dat hij zich gedraagt op stal.

@leedee haha ik heb niks met Halloween, maar wel leuk filmpje om te zien.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-23 22:40

Haha ja joh, onzin zijn we goed in, nu nog wat nuttigs gaan doen. Maar dat is een stuk lastiger :')

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:00

Koekie73 schreef:
@magootie Parker is een knapperd zeg. En ook al zo lekker onderweg met rijden. Ging het zadelmak maken makkelijk?

Ellie gaat goed! Vorige week woensdag kwam de DA controleren of de plug er nog in zat. Natuurlijk was dat stomme ding er al weer uit. Had ik ook verwacht. Maar hij vond het er dit keer mooi uitzien, mooi roze ipv felrood en ontstoken. Daarmee heeft ze ook groen licht om eind deze week weer opgepakt te worden.
Ze mag weer verhuizen naar de gang met trainingspaarden :D

Ik ben heel, heel benieuwd hoe ze nu gaat reageren op het bit. Haar kennende gaat ze er nog wat stuurs op reageren doordat het eerder pijn deed en heeft daar even tijd voor nodig.
Ze vermaakt iedereen wel door streken uit te halen; ze heeft al meerdere keren haar paddock open gekregen om lekker gras te gaan eten bijvoorbeeld.

Ik moet zeggen dat ik er ook wel een beetje klaar mee ben; pony op de ene stal en Ellie nog een stuk verder weg. Ben blij als ik haar weer op kan halen. Planning is ergens in december. Dat betekent ook dat dochter binnen nu en 4 weken eindelijk zelf op haar kan gaat zitten. Daar verheugt ze zich zo op. Hopelijk is het dan nu ook even klaar met de ellende, maar mss kan ik dat beter nog even afkloppen.

Fijn dat het de goed kant op gaat met Ellie!!

En het zadelmak maken van Parker ging vanzelf. Ik heb heel veel dingen zoals schriktraining, hersenwerk, grondwerk enz gedaan met hem afgelopen 3 jaar. En op een dag had ik het zadel erop liggen en ging een paar keer in de beugel staan en erover hangen. En toen met het touw aan zijn halster wat in beweging gezet en stapte hij wat rond. En de keer erop ben ik gaan zitten. Helemaal alleen zonder hulp haha :P heb de filmpjes nog mocht je het leuk vinden om te zien ;)
Daarna de eerste keer draf even wat hulp vanaf de grond om hem in draf te krijgen en na een paar keer was dat ook niet meer nodig. Longeer hem ook niet voor ik opstap. Alleen de eerste 4 keer of zo gedaan ;)

Nienketje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-23 14:25

magootie schreef:
Afgelopen dinsdag had ik een fotoshoot met Parker :D zo onwijs trots op hem <3

[ [url=m/iqGo7k.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/CgX5AB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/cZs7Fj.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/jrPPfv.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/QkPHVV.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/p2Pkv8.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0TUXN9.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/iSGduB.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/u0BqFh.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wauw wat een knapperd zeg! Prachtige combinatie zijn jullie en een heel vriendelijk beeld.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 17:02

Deze week kwam de arts weer even Ellies’s gat ( :+ ) checken. Bijna helemaal dicht en mooi licht roze van kleur. Zo blij mee!
Maandag gaat de trainer haar weer oppakken. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

Ze moet ook weer naar de hoefsmid. Inmiddels kunnen we haar hoeven achter prima uitkrabben . Dochter heeft er veel mee geoefend.
Maar bij de smid trapt ze nog steeds als hij haar achterbenen wil doen >;)
Dramatisch dier dan ineens. Hoop wel dat dat verbeterd want bekappen gaat dus nu elke keer met praam op.

Hoe gaat het met jullie?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 18:09

Wat fijn! :D
Wel jammer van dat gedrag bij de smid :=

Hier ligt het beleren even stil -O-
Alles is verregend.

En wil Sheri zn achterhand binnenkort ff laten checken. Hij loopt soms wat wijdbeen, met name als ie spanning heeft of erg afgeleid is. Dus wil even laten nakijken of het iets fysieks is.

Verder wandelen we buiten. :)
Afbeelding

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:14

Fijn koekie! Met wat geduld komt het vast ook goed bij de smid.

Sherivey bij twijfel idd fijn om na te laten kijken!

Hier na 1,5 week rust weer de lange lijnen opgepakt. Hij was mentaal helemaal lek doordat een merrie (zijn surrogaat moeder) met veulen en een nieuwe pony in de kudde geïntroduceerd worden. Hij doet super boos tegen die pony (wat niks voor hem is en pony is super onderdanig) en moeder met veulen wil hij "bij zich houden". Ook als ze nog apart staan houdt hij alles in de gaten, dus hij was al moe van die fulltime baan :')

De laatste dagen leek hij weer een beetje aanspreekbaar. Lange lijnen deed hij nu echt zijn best mee, ookal is het nog moeilijk. Maar komt goed!

Ik zit alleen ff in dubio over zn zadel. Het idee was dit voorjaar een zadel aan te schaffen. Hij is in juni 3 geworden.
Nu is het handig om de afspraak te combineren dus zou het februari of juni worden. Februari is denk te vroeg. Dan is het koud, heeft hij een dikke (vieze :') ) vacht en ben ik ongetwijfeld nog niet "ver" met de training. Ik heb niet zoveel discipline daarin. Gaat een beetje hoe de wind waait zeg maar :+

In juni wordt hij 4, maar dan is hij ook al weer een stuk gegroeid en zo, dus misschien meer kans dat zijn zadel een blijver is... Ik kan van stalgenoten ook een bbpad lenen, maar dat zou dan puur voor mezelf zijn denk ik. Tot nu toe vindt hij alles op/aan zn lijf wel best...

Ik heb nergens haast mee en ik zou natuurlijk ook op een ander tijdstip een afspraak kunnen maken als dat handiger zou zijn. Ik weet het gewoon ff niet.
Het lijkt wel op toen mn oudste kind naar de basisschool ging, dan moet je opeens overal overna gaan denken en zo :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 19:27

Ik zou denk ik ff wachten tot juni :j
Is die bb pad echt om hem aan iets aan zn lijf te laten wennen, of wil je er op gaan zitten?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:04

Denk allebei? Haha dat weet ik dus ook niet zo goed. Ik denk dat ik er tzt gewoon een keer op ga zitten, maar als je ook rond wil stappen is wat meer "steun" misschien wel fijn? Ok heb gewoon geen idee hoe het gaar lopen haha

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:09

@koekie fijn dat alles goed lijkt te genezen! Dat met de smid gaat vast goed komen.

@leedebee ze veranderen nog wel erg. Maar als je ergens een tweedehands zadel kan scoren die wat aangepast kan worden dan zal je best in februari al wat kunnen aanschaffen.

Hier van de week voor het eerst geoefend met een rijdende trailer. Ze was super braaf, gaf geen kik. Vond het wel spannend en was flink bezweet. Maar dat zweten kwam waarschijnlijk grotendeels door de zweetdeken die ik op had gelegd :+

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 20:43

Fijn dat Ellie de goede kant op gaat!! Mijn dametje haalde het vandaag ook ineens in haar hoofd om in mijn richting te trappen met achterbeentje. Ik was kennelijk erg irritant, maar toen heeft ze wel even op haar lazer gekregen want dat vind ik echt niet okay.

Qua zadeltje heb ik voor nu even een Wintec gekocht. Vind het best een leuk zadeltje eigenlijk. Dan kijk ik misschien volgend jaar verder voor een wat permanenter zadel.

Fijn dat het goed ging met de trailer Eline! Toevallig heb ik van de week ook een eerste stukje met die van mij gereden. Ben heel blij dat ik hulp heb ingeroepen want na het ongeluk van mijn jaarling had ik zelf wel een beetje schrik gekregen.

Verder gaat het bij mij supergoed. Zadelmakmaker heeft nu een aantal keer gezeten, gestapt en gedraafd, op het harde en nu longeerbak, dus denk dat het nu wel de goede kant op gaat. In ieder geval wordt niks overhaast.

Ze is wel echt was frisser en joliger nu :=

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-23 21:04

ElinaSK schreef:
@koekie fijn dat alles goed lijkt te genezen! Dat met de smid gaat vast goed komen.

@leedebee ze veranderen nog wel erg. Maar als je ergens een tweedehands zadel kan scoren die wat aangepast kan worden dan zal je best in februari al wat kunnen aanschaffen.

Hier van de week voor het eerst geoefend met een rijdende trailer. Ze was super braaf, gaf geen kik. Vond het wel spannend en was flink bezweet. Maar dat zweten kwam waarschijnlijk grotendeels door de zweetdeken die ik op had gelegd :+

Fijn dat de trailer goed ging :j

Het wordt sowieso een 2e hands zadel, maar het liefst natuurlijk een waar hij voorlopig nog ff mee door kan :D
Ik denk dat ik nog maar ff afwacht hoe het loopt...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 14:42

Leedebee schreef:
In juni wordt hij 4, maar dan is hij ook al weer een stuk gegroeid en zo, dus misschien meer kans dat zijn zadel een blijver is...

Hmmm vergeet dat maar :D. Met een jaar of 8 als je paard qua bouw en bespiering redelijk is uitgegroeid weet je dat pas. In de tussentijd is het toch vaak wel dat je een ander zadel moet kopen omdat je paard uit zn zadel is gegroeid. Ik zou er niet op wachten tot je een blijvertje kunt kopen, want dan loopt je paard toch lang zonder goed passend zadel op zn rug.
Er zijn veel goede 2-hands kwaliteitszadels te koop voor die periode. Ik heb ooit een 2e hands albion adjusta op de kop kunnen tikken. Zadels die erg makkelijk passen op veel paarden. De adjusta kun je ook nog eens 3 boommaten verstellen. Bij onze Mexx staat ie nu op de laatste stand en potdorie hij begint er nu toch een beetje uit te groeien. Maar dan kan het zadel weer terug in de stand en op ons jonkie.
Superfijn zadel. Heeft me destijds 900 gekost en me veel geld bespaard. :D Die gaat nooit meer weg.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 18:15

Ik heb ook niet de illusie dat hij met 4 klaar is met groeien hoor haha! Hij is een welshcob, dus dat zijn sowieso al laat bloeiers. Dan kan ik idd wel wachten tot hij 10 is of zo :')

Tegenwoordig heb je ook wel zadels die nog redelijk ver aangepast kunnen worden. Maar goed als hij tzt een zadel heeft en die past niet meer, dan komt er natuurlijk gewoon een ander :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-23 16:56

Koekie73 schreef:
Deze week kwam de arts weer even Ellies’s gat ( :+ ) checken. Bijna helemaal dicht en mooi licht roze van kleur. Zo blij mee!
Maandag gaat de trainer haar weer oppakken. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan.

Ben ook benieuwd. Fijn dat het gat weer dicht is.

@Sherivey. Inderdaad goed om te laten checken. Is hij nog nooit gekeurd geweest?