Types als Sam en Joy (als hij zich aan de regels houdt) zijn eigenlijk de ideale maatjes voor mij. Rêve is al tegen het grootte aan. Niet kwa rijden, maar vooral kwa poetsen en zadelen.

Kwa uiterlijk is Rêve wel meer "mijn ding". Beetje stoerder en zwaarder dan Sam. Ik denk ook niet dat Joy echt veel "lichter" gaat worden kwa bouw dan Rêve. Iets eleganter misschien maar niet perse minder stoer. Het is nu al best een blokje.
Sam is echt een fiets met vierkante wielen.

Kreeg ooit een paard aangeboden om te rijden met de waarschuwing "ze gooit wel heel hoog op."
Was ook een aardige dame, 1.70 geloof ik. Vergeleken met mijn Sammeke toch wat centimeters extra... Er op geraken was ook een ding. Da's nog wel een leuke in de categorie "het leven met paarden in Kath-stijl."
We hadden geen krukje en de eigenaresse had rugproblemen. Ze onderschatte mijn gewicht enigszins en kon me ook niet helemaal balanceren (en ik kon nipt aan het zadel met mijn handen dus ik kon echt amper wat om mezelf te balanceren) en onze timing zat niet helemaal op 1 lijn omdat we haast hadden (prijsuitreiking.

Jullie weten dan dat ik echt hele slechte heupen heb dus ge-luk-kig was dat echt een engel van een merrie die gewoon bleef staan terwijl de eigenaresse mij hielp om mijn been over die knol te krijgen (terwijl we 100 keer sorry zeiden tegen de merrie in kwestie, die gewoon met de oortjes op ons gericht stond te kijken van "Ik ben echt op pad met mongolen.") Ik zit nl graag lang dus mijn voet in de beugel zetten had totaal geen zin in dit geval.

Let wel: dit was op een vlaams kampioenschap. Wij moesten dus twee van de 12 beste ruiters van onze provinciale van dat jaar voorstellen die allebei in de prijzen gereden hadden.

Uiteindelijk raakte ik in de juiste positie op die merrie. Ik kom in de prijsuitreiking, er werd aan elke deelnemer gevraagd om een "begeleider" mee te hebben. Nu weet ik dat een aantal provinciales prijsuitreiking te paard af geschaft hebben wegens te gevaarlijk. Ik meen zelfs dat de provincie waar ik rijd de enige is die het nog doet op "gewone" wedstrijden. De anderen enkel op kampioenschappen en zelfs dan vaak niet. Het laatste vlaams kampioenschap moesten we zelf rennen.

Niks aan te doen, ik val half van die merrie af omdat ik nog steeds met Sam in mijn hoofd zat en de grond dus langer op zich liet wachten dan gewoonlijk.

Dus blijkbaar deden ze daar zeg maar bij elke prijsuitreiking zoals op de grote wedstrijden de ruiters "op het podirum" prijzen aan nemen, dan de ruiters weer op het paard en dan dus het rondje.

We lopen terug naar onze paarden. Eigenaresse en ik staan een beetje verloren te kijken naar dat paard. Ineens laat eigenaresse die merrie los (waarop ik die teugels vast greep want paard was braaf maar jong.

Wij schoten dus terug in de slappe lach waardoor het zelfs met krukje niet bijzonder soepel ging maar ik kwam op het paard. Eigenaresse zei nog eens "denk er aan, ze gooit hoog op" en ik reageerde dus met "Gezien hoeveel moeite het kost om er terug op te geraken ben ik niet van plan om er langs te gaan." wat het meiske naast me dan weer de slappe lach gaf.

Dit alles duurde overigens maar een vijftal minuten. We waren met vijf in de prijsuitreiking dus eer iedereen zat en de begeleiders op veilige afstand waren, waren er wel wat minuten voorbij.
We vertrekken, ik zet die merrie in draf en ze had grote passen maar op zich zat ze best fijn. Het was even wennen aan het ritme maar zodra ik dat te pakken had was een kleine verruiming ook geen probleem.
dus ik rijd de losrijpiste in, donder weer bijna van die knol en die eigenaresse: "HOE dan?!!" dus ik zeg "Sam loopt niet zo groot maar hij zit minder makkelijk." en zij: "Ik ben blij dat Sam te klein voor me is want daar zou ik dus nooit op kunnen zitten dan."

Daarom dus dat mijn liefde voor Sam zo onrealistisch is... Er is echt geen enkel rationeel argument om zo gek te zijn van dat paard en toch is hij echt mijn zielsmaatje... en extreem, ik weet zelf dat het extreem is. Mijn man plaagt wel eens dat Sam een beschermde diersoort is maar zo is het ook haast.

Zelfs als ik er niet op sta te kijken is er niemand die ook maar enigszins bruut met Sam durft zijn omdat ze weten dat ik het aan hem merk zodra ik hem zie als er iets voorgevallen is.