Harmonie in chaos vinden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 00:09

_O- het was wel een leuk ding, ik ben niet zo gek van shetlanders... Er is maar één ding dat er hier NIET in komt, dat is een shetlander. Het dichtste dat ik bij een shet gekomen ben was Pharaon (welsh mountain )en dat was miserie genoeg. _O- Hij had geluk dat we samen op gegroeid zijn en hij een stukje ziel met me deelde want die heb ik meermaals op het spit willen steken. :))

Types als Sam en Joy (als hij zich aan de regels houdt) zijn eigenlijk de ideale maatjes voor mij. Rêve is al tegen het grootte aan. Niet kwa rijden, maar vooral kwa poetsen en zadelen. :+ Als ik haar kont en rug echt goed wil zien heb ik een krukje nodig. _O- Kwa rijden is Rêve wel een zaligheid tov Sam kwa gangen... Ik weet nog dat ik de eerste keer op Rêve draafde aan de longe en ik had meteen een smile en mijn man zei "voelt ze fijn?" (want ja hoe ze voelen onder het zadel weet je pas als je er op zit uiteindelijk.) en ik kon alleen maar zeggen "Ze voelt alsof je op een wolkje mee lift. :+: "

Kwa uiterlijk is Rêve wel meer "mijn ding". Beetje stoerder en zwaarder dan Sam. Ik denk ook niet dat Joy echt veel "lichter" gaat worden kwa bouw dan Rêve. Iets eleganter misschien maar niet perse minder stoer. Het is nu al best een blokje.

Sam is echt een fiets met vierkante wielen. _O- Als die echt 100% ontspannen is "laat" hij je zitten maar zodra hij enigszins spanning heeft test ie je core stability behoorlijk zeg maar. :)) :))

Kreeg ooit een paard aangeboden om te rijden met de waarschuwing "ze gooit wel heel hoog op."
Was ook een aardige dame, 1.70 geloof ik. Vergeleken met mijn Sammeke toch wat centimeters extra... Er op geraken was ook een ding. Da's nog wel een leuke in de categorie "het leven met paarden in Kath-stijl."

We hadden geen krukje en de eigenaresse had rugproblemen. Ze onderschatte mijn gewicht enigszins en kon me ook niet helemaal balanceren (en ik kon nipt aan het zadel met mijn handen dus ik kon echt amper wat om mezelf te balanceren) en onze timing zat niet helemaal op 1 lijn omdat we haast hadden (prijsuitreiking. _O- ) waardoor ik soort van op mijn buik op die rug belande en me nog net op tijd kon vast grijpen aan haar hals om er niet aan de andere kant af te duiken. _O-
Jullie weten dan dat ik echt hele slechte heupen heb dus ge-luk-kig was dat echt een engel van een merrie die gewoon bleef staan terwijl de eigenaresse mij hielp om mijn been over die knol te krijgen (terwijl we 100 keer sorry zeiden tegen de merrie in kwestie, die gewoon met de oortjes op ons gericht stond te kijken van "Ik ben echt op pad met mongolen.") Ik zit nl graag lang dus mijn voet in de beugel zetten had totaal geen zin in dit geval. _O-

Let wel: dit was op een vlaams kampioenschap. Wij moesten dus twee van de 12 beste ruiters van onze provinciale van dat jaar voorstellen die allebei in de prijzen gereden hadden. _O- _O-

Uiteindelijk raakte ik in de juiste positie op die merrie. Ik kom in de prijsuitreiking, er werd aan elke deelnemer gevraagd om een "begeleider" mee te hebben. Nu weet ik dat een aantal provinciales prijsuitreiking te paard af geschaft hebben wegens te gevaarlijk. Ik meen zelfs dat de provincie waar ik rijd de enige is die het nog doet op "gewone" wedstrijden. De anderen enkel op kampioenschappen en zelfs dan vaak niet. Het laatste vlaams kampioenschap moesten we zelf rennen. :+ Maar het kampioenschap daarvoor was wel te paard maar zijn er wel twee valpartijen geweest. Dus ik dacht dat de begeleider was om het "stil staand" deel "veiliger" te maken zeg maar... Nee hoor.. Ineens kwam er door de speakers dat de ruiters mochten af stappen en de begeleiders het paard mochten vast houden. >;) >;) eigenaresse en ik keken echt naar elkaar van "NEEE!!!!!" (ja tóen zat onze timing wel goed.)

Niks aan te doen, ik val half van die merrie af omdat ik nog steeds met Sam in mijn hoofd zat en de grond dus langer op zich liet wachten dan gewoonlijk. >;) eigenaresse zag het gelukkig gebeuren en wist me te stabiliseren met één arm zodat ik niet op mijn kont langs die merrie zat. Merrie in kwestie zuchtte eens. >;) Wij waren ons ziek aan het lachen (wat niet hielp, niet bij het opstappen en niet bij het er af komen.)

Dus blijkbaar deden ze daar zeg maar bij elke prijsuitreiking zoals op de grote wedstrijden de ruiters "op het podirum" prijzen aan nemen, dan de ruiters weer op het paard en dan dus het rondje. := Ik sta dus langs een meisje van mijn grootte die ook een groot paard had. En zij zegt tegen me "Wist jij dat ze dat gingen doen?" dus ik zeg "nee, en ik heb geen idé hoe ik weer op dat paard ga geraken. Als we het op dezelfde manier gaan doen als aan de stallen mogen we niet meer mee doen de volgende keer vrees ik." dus ze schiet in de lach. Blijkbaar had ze dat schouwspel mogen bijwonen. _O-

We lopen terug naar onze paarden. Eigenaresse en ik staan een beetje verloren te kijken naar dat paard. Ineens laat eigenaresse die merrie los (waarop ik die teugels vast greep want paard was braaf maar jong. _O- ). Blijkbaar had de begeleider van het meisje dat langs me stond een krukje weten te veroveren dus eigenaresse zodra dat meisje een voet in de beugel had "Mogen we dat krukje lenen?!!!" en dat meisje op dat paard "Geloof me, ze hebben het nodig." _O-

Wij schoten dus terug in de slappe lach waardoor het zelfs met krukje niet bijzonder soepel ging maar ik kwam op het paard. Eigenaresse zei nog eens "denk er aan, ze gooit hoog op" en ik reageerde dus met "Gezien hoeveel moeite het kost om er terug op te geraken ben ik niet van plan om er langs te gaan." wat het meiske naast me dan weer de slappe lach gaf. _O-

Dit alles duurde overigens maar een vijftal minuten. We waren met vijf in de prijsuitreiking dus eer iedereen zat en de begeleiders op veilige afstand waren, waren er wel wat minuten voorbij.
We vertrekken, ik zet die merrie in draf en ze had grote passen maar op zich zat ze best fijn. Het was even wennen aan het ritme maar zodra ik dat te pakken had was een kleine verruiming ook geen probleem.

dus ik rijd de losrijpiste in, donder weer bijna van die knol en die eigenaresse: "HOE dan?!!" dus ik zeg "Sam loopt niet zo groot maar hij zit minder makkelijk." en zij: "Ik ben blij dat Sam te klein voor me is want daar zou ik dus nooit op kunnen zitten dan."

_O- Ik moet echt het eerste paard nog tegen komen dat moeilijker zit dan Sam. Heb toch wel een aantal grote paarden gereden (1.75 en hoger) die echt heel ruime gangen hadden. (Heb een zomer jonge paarden gereden die verkocht werden voor de topsport. Dus echt geen "simpele HTK paarden"). Maar bij die grote gangen is het tot op heden altijd "gewoon" ritme vinden en mee volgen geweest... het paard van mijn vorige trainster was de enige die ook nog vrij hoog op gooide maar nog steeds fijner dan Sam. _O-

Daarom dus dat mijn liefde voor Sam zo onrealistisch is... Er is echt geen enkel rationeel argument om zo gek te zijn van dat paard en toch is hij echt mijn zielsmaatje... en extreem, ik weet zelf dat het extreem is. Mijn man plaagt wel eens dat Sam een beschermde diersoort is maar zo is het ook haast. :o Ik maak zoveel tamtam rond dat paard.. _O- Niet omdat hij dat perse nodig heeft maar omdat ik gewoon blind ben door liefde en wíl dat hij zo behandeld wordt. :)) Zelfs Chris is altijd extreem voorzichtig als hij aan Sam moet komen en toont altijd meerdere keren dat iets echt niet te vast zit of dat een hulp echt niet te ruw is omdat hij weet dat ik ze anders niet geef. _O-
Zelfs als ik er niet op sta te kijken is er niemand die ook maar enigszins bruut met Sam durft zijn omdat ze weten dat ik het aan hem merk zodra ik hem zie als er iets voorgevallen is. _O-

Neon

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 11:24

Ik vind dat je bij mij op de foto moet met 4 mini shets :+ gewoon omdat het kan

Je verhaal over die prijsuitreiking... _O- het is bijna visueel waar te nemen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 11:25

_O- _O- Ik vind ze leuk hoor. Zolang ze op een ander staan. :))

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 17:52

Zo vandaag les gehad. Ben beetje dood. :j

Chris was verontwaardigder over de punten dan ik. Hij had de jury in kwestie gezien en had hem willen aanspreken maar heeft het maar niet gedaan omdat hij vreesde dat dat het erger ging maken. Maar het was zo mooi om te horen hoe boos hij was dat Sam niet gewaardeerd was. _O-
Sam palmt iedereen in. :j

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:11

Ah dat is tof en iemand als hij die jullie als combinatie goed kent en jullie op waarde weet te schatten is toch eigenlijk veel mooier :j
En die jury komt ook wel weer tot bezinning.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 20:15

Sorry maar dat verslag over je les is veel te kort :Y)

Als je bent uitgerust, uitgebreid verslag? O:)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 20:30

Ik had gehoopt dat mijn man meer gefilmd had maar helaas. :roll: Het was fijn geweest voor mij als één van de wissels er op gestaan had. :roll: :+ Zal zo de "pauzes" er uit halen en het uploaden. :)

Fijne oefening bij voor de wending om de achterhand die soms nog wel eens mis gaan omdat Sam denkt "Ik weet wat je wil!" en vervolgens veel te snel om stapt. :+

Fijn aan de wissels gewerkt gezien ik zondag toch geen wedstrijd heb. Gewerkt aan de appuyementen. :j Vooral naar rechts had ik een beetje "moeite" omdat ik links mijn contact niet goed voel. Sowieso werken we doorheen de lessen consequent aan de aanleuning omdat het voor mij erg moeilijk is om te voelen (aangezien ik letterlijk niks voel in mijn handpalm.) en Sam héél sensitief is voor elk minimaal verschilletje gaat prullen met het bit. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 21:40

Pft ik ga hem gewoon zo uploaden. We zeggen niets dat niet gehoord mag worden. _O- De stukken die jullie niet boeiend vinden skippen jullie maar. :+ Het is dus inclusief de dingen die mis gaan. Jullie kunnen zien dat, ondanks dat Chris wel steeds zegt wat ik moet doen en ook echt wel een "plan" in zijn hoofd heeft om die les te komen waar we willen zijn, ik ook gewoon erg veel vrijheid heb. Ergens halfweg na de eenvoudige wissel laat ik hem even wat lager en ronder komen. Chris weet dat ik dan gevoeld heb dat hij zich te fel aan het opnaaien was dus dan gaat hij daar gewoon in mee ook al stond dat niet perse in Chris zijn planning. Met de wendingen om de achterhand gaat het dan even mis omdat ik te traag was. Dan raak ik gefrustreerd op mezelf (wat niet helpt).

Dan hoor je Chris ook meteen ingrijpen. De travers op die volte tien meter doen we idd vaker wanneer hij te snel "om gaat" omdat ik liever een wending om de achterhand heb die iets te groot is dan eentje waar hij zo dwaas om stapt en een been laat staan. De oefening die daar op volgt ken ik een variant van maar die was voor iets anders bedoelt. Da's een hele fijne om nu in de trukkendoos te hebben zitten. :j Vlak daarvoor hoor je hem zeggen "kijk es naar mij". Dat zijn dus de momenten die van Chris zo'n fantastische trainer maken. Hij kan zijn ruiters (of iig mij) zo goed lezen. Hij weet dat ik hersenletsel heb en dat ik soms moeite heb met op het juiste te focussen zeker als ik het graag goed wil doen. Dus op dat moment haalt ie me even uit mijn "hyperfocus" op Sam zodat zowel Sam als ik even adem halen en ik even volledig op hem focus en daardoor ook de spanning in mijn lijf iets los laat omdat ik "gewoon stil sta" dus hij dwingt me zeg maar om even "niets te doen". Iets wat ik soms echt even nodig heb, iemand die heel even zegt (op eender welke manier) "laat even alles los en haal adem."

Een paar minuten later zie je wat er gebeurt als je dat niet doet. Dan besef ik pas dat ik Sam tegen een muur op aan het sturen ben als Sam heel duidelijk zegt van "baas dit word 'm nie hoor." :+ Voor wie het interesseert. Chris zegt gewoon heel droog "ho, niet naar buiten...." En nee. Het is niet de eerste keer dat die woorden gevallen zijn in mijn les. _O- Ook ooit eens tijdens de galop op de middellijn. _O- Sins is de poort dicht tijdens de les. :)) (het is echt een klein wonder dat ik binnen de hekjes weet te blijven. _O- ) Na dat incidentje zorgt Chris dat we bij de volgende "bijna botsing" op tijd er van weg sturen. Toen had ie door dat het me meer focus kostte dan eerst ingeschat. _O-

Naar rechts gaan ze denk ik ook makkelijker omdat ik zo aan het kl*ten ben met mijn rechterheup. Voor de wending naar rechts moet ik met mijn rechterbeen enkel ondersteunen en kan ik in mijn voorkeurshouding gaan zitten (been niet naar achter maar lang en op de singel.). Voor de wending naar links moet ik dat been naar achter leggen en dat doet dus pijn waardoor ik ga tegen zitten want dan komt de spier die verkort is "op rek".

Wat wel geinig was (voor mij dan) was dat mijn man af en toe in dutte. En bij de eerste vliegende wissel sprong Sam wel héul enthousiast en die was dus in de hoek waar mijn man zat. Omdat mijn man maar half aan het opletten was zag die ineens 400kg paard op zich af komen en donderde bijna van zijn stoel. _O- _O-

Toen we naar huis reden zei hij dat hij niet zoveel gefilmd had want dat hij in slaap viel steeds. Dus ik zeg "na die 1e wissel waart ge toch wakker?" en hij "Ja! Na die wel ja! stomme ezel!" _O-
Sam ging spontaan weer naar "ezel". _O-

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 22:38

Wat een interessante les en ik vind je kleine grote paard onwijs meewerkend.

Maar wat mij het meest opviel: er valt met jou een gesprek te voeren _O-. Niet verwacht :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 23:04

Sam is echt altijd 200% aan en KLAAR en daar zit ook meteen het moeilijke stukje, hem kanaliseren is een uitdaging. :j :))

Er valt een gesprek met mij te voeren maar wees ook niet te enthousiast. :o Een paar gesprekken die Chris en ik serieus ooit al gevoerd hebben:

C: "Hoe kom je aan hem?" (Sam dus)
ik: "Hij werd gedeporteerd."
C: "hij werd wat?"
ik: "Zijn land uit gezet. Dus ik heb hem naar mij laten brengen."

Vanaf toen heeft Chris nooit meer gevraagd hoe ik aan Sam gekomen ben. :+

C *heel enthousiast* "JA!!! dat was goed! Wat deed je nou anders?"
Ik *gefocussed op knol*: "Ik heb geen idee."
C: *volgt stilzwijgend, met de ogen knipperend, Sam die op een volte rond hem galoppeert terwijl hij probeert te bedenken hoe hij het van daaruit weer moet op pikken.*
**

Op wedstrijd over een proef:
C: "Waarom hield je halt na de achterwaarts?"
ik: "omdat dat moet?"
andere lesklant van C: "Nee Kath, het moet juist niet... Meteen doorstappen"
ik: *ietwat bedachtzaam* "Dus daarom stond er steeds een 5 met "halt" als commentaar."
*andere lesklant schiet keihard in de lach*
C *kijkt me wederom aan wat ie nu precies met me moet. Na een korte stilte.* "Hoe vaak heb je die proef al gereden zo?"
ik: "het hele seizoen al?" (we waren hier letterlijk de laatste wedstrijd voor de finale dus letterlijk einde seizoen.)
*Andere lesklant kwam nu helemaal niet meer bij*
C: "Maar... Je ...... *geeft op* wil je dat volgende week niet meer doen?"
ik: "oké."

**
Na af loop van een proef:
C: "Wat vond je er zelf van?"
ik: *geeft hele waslijst aan dingen die mis gegaan waren in mijn ogen. Chris gaat steeds glaziger kijken en lijkt spijt te hebben van zijn vraag* dus ik rond af en zeg "wat vond jij dan?"
C: "nou, ja, ik vond het eigenlijk wel goed..."
ik: "oh"

**
C tijdens een stappauze: "houd je van carnaval?" (rond carnavalstijd)
ik: "Nee, met carnaval staat er elk jaar een eekhoorn en een piraat aan de deur met de vraag of ik een broodje spek met ei wil kopen."
C: *Kijkt ietwat verloren naar mijn moeder die er toen nog bij was.*
Mijn moeder: "Ze gaan daar verkleed rond met broodjes om geld in te zamelen voor de plaatselijke groep en Kath heeft een ochtendhumeur."
Ik *alsof dat van belang was maar ik ben graag eerlijk* "Het zijn niet altijd een piraat en een eekhoorn maar om één of andere reden zit er wel altijd een beest bij."
C: *knippert* "o-ké.... Ik dacht meer aan de feestjes enzo...."
ik: "oh... Dat kan ook... Nee, mijn epilepsie gaat niet meer akkoord met feestjes."

**
C; "Wat was dat?"
ik: "Niks wat leek op wat ge wilde zien blijkbaar."
C: *schudt met hoofd*

**

C: "Houd eens even halt en vertel eens wat er mis gaat?"
ik: *gefrustreerd met tranen in mijn ogen* "Ik VOEL niks links dus ik kan die stomme hand niet stil houden!"
C *ietwat in paniek want zoals veel mannen kan ie blijkbaar slecht tegen tranen*: "Jamaar dan moet je niet huilen dan moet je zeggen: Chris jij stomme l*l dat kan ik toch helemaal niet? en dan zoeken we een andere manier. '
ik: *kijk hem ietwat geschokkeert aan.* "Ja ik ga je dus geen ouwe l*l noemen...."
C: "Je gaat het alleen denken zeker?
ik: "mogelijk..."
C *schiet in de lach*

**

C: "heb je al eens wissels gereden?"
ik: "ja..."
C: "ook met hem?"
ik: *na een korte denkpauze* "alleen per ongeluk."
C: *legt hoofd in zijn hand en zit zo een paar minuten hoofdschuddend*
Ik weet nog steeds niet of hij toen aan het lachen was of zich aan het af vragen was waaraan hij me verdiend had.

**

C toen hij zelf een paar weken weg moest en me dus even niet meer zou zien: "Gedraag je je een beetje als ik weg ben?"
ik: "zie ik er uit alsof ik me ooit niet gedraag?"
C: "nou krullebol, je ziet er iig niet uit als een sulletje."
ik: "ik ben diep beledigd."
C; "daar geloof ik helemaal niks van."

_O-

Er zullen er me vast nog wel te binnen schieten. De keren dat Chris in de lach geschoten is of me echt zit aan te kijken van "oke ik heb geen ide wat ik hier mee moet" zijn echt niet meer te tellen. _O- en ik besef altijd pas dat ik een dwaas antwoord gegeven heb als hij me zo zit aan te kijken. :))

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 23:36

Oh, maar dan doe ik gezellig met je mee:
Vorige stalhouder terwijl we in het bos rijden met een groep en ik op mijn Rock die overal luchthindernissen zag of een zandpad als zigzagpad zag: "ik ben toch zo blij dat jij een goede zit hebt!"
Ik (die sh kent; veel droge humor en vaak sarcastisch): euh oké?
Sh: ja want anders was jouw paard steeds in zijn eentje teruggekomen ipv met jou
_O-

Sh, die tevens mijn lesgeefmeneer was: "nou dat gaat toch goed?
Ik, die de humor en het sarcasme van sh kent, zet paard stil, kijkt sh aan met opgetrokken schouders en een groot vraagteken: " oké wat doe ik nu weer fout?"
Sh:"euh hoezo?"
Ik:" nou ik ken je een als je op deze manier een boodschap brengt, zit er een addertje onder het gras, dus zeg even, wat was er mis?"
Sh: "nog eigenijk niks, het gaat toch gewoon hartstikke goed?!"
Ik:" :oo "

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-22 23:42

_O- _O- het is wel praktisch als ze een beetje humor hebben. :+
bij mijn vorige trainster hebben we zo ook regelmatig dubbel gelegen.

Ik kan echt totaal niet om met mensen die niet tegen droogheid en sarcasme kunnen, dan ben ik echt gewoon niet jouw mens. Ik doe het niet eens expres of bewust dus ik kan het ook niet, niet, doen als er iemand is die er moeite mee heeft. Het floept er gewoon uit. :+

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 00:44

Heerlijk die nuchtere instructeurs met droge humor :D

Ik had er een die riep standaard ‘hey wat doe jij nu?’ Als ik er naast viel := Ehm, ja dat doe ik niet voor mijn lol he vriend :P

En daarna was het ‘de kunst van paardrijden is om het paard tussen jou en de grond zien te houden :')
Dan moest ik toch weer even gniffelen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:14

ik ga stuk _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 08:41

Ik heb alleen even de eerste minuten gekeken en ik weet niet of ik je nu ga beledigen, maar je hebt eigenlijk wel een lief stemmetje, haha. Niet te verstaan, maar wel lief :P

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 10:33

Ik heb de hele les gekeken, da's vet pittig rijden. Het viel me trouwens op in je proef op wedstrijd en nu bij de les weer een beetje, dat je best veel naar beneden lijkt te kijken. Doe je dat bewust om iets te checken dat je niet goed voelt bijvoorbeeld of is het onbewust, of kan je lijf niet anders?

Wat ik heel mooi vind om te zien is dat je mooi in balans in je zadel blijft zitten maar dat je durft te variëren met je armen en handen om Sam andere aanwijzingen te geven. Soms zet je je armen/handen best breed.

Gaaf hè, een instructeur waarmee te communiceren valt. En als je dan ook nog dezelfde humor hebt, wordt het helemaal leuk. Kan je op basis van wederzijds respect lekker samen paard puzzelen.

Het scheelt trouwens wel als je een beetje dezelfde achtergrond hebt, dan begrijp je sneller wat de instructeur bedoelt. Ik heb les van een academisch geschoolde instructeur terwijl ik een westernachtergrond heb. Dat geeft weleens interessante misverstandjes. Dan moet hij echt duidelijk zeggen wat ik moet doen en hoe het er dan uit moet zien of hij moet het zelf even voordoen zodat ik kan zien wat hij bedoelt want soms heb ik echt geen idee. Is altijd wel heel leerzaam.

Heb ik natuurlijk weer een vraag, beetje voortbordurend op mijn vorige vragen: heb je in verband met je prothese wel een "gewone" cap kunnen aanschaffen of heb meer moeten zoeken/iets op maat laten maken?

Ik begrijp trouwens best dat N. jou heeft gevraagd om Vigo te zijner tijd te gaan inrijden. Zoals je over haar en Vigo schrijft, lijkt het nog niet een match te zijn of te worden terwijl ze wel klinkt als een fijn mens met hart voor dieren.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 11:40

Hihi heerlijk dat sarcastische en die droge humor. Mijn vrouw kijkt mij regelmatig gniffelend aan als ik luidop in de lach schiet bij jouw beschrijvingen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 12:47

Arme Chris. :+ Wel heerlijk om te lezen hoe jullie communiceren. :')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 14:34

Mars schreef:

Ik had er een die riep standaard ‘hey wat doe jij nu?’ Als ik er naast viel := Ehm, ja dat doe ik niet voor mijn lol he vriend :P

En daarna was het ‘de kunst van paardrijden is om het paard tussen jou en de grond zien te houden :')

één instructeur heeft me dat ook gevraagd maar dat was gewoon omdat die merrie zo verschrikkelijk snel was dat ze gemist had dat ik er af gedonderd was. :+ (we waren met twee in de les en "plots" zat één van de 2 op de grond. :+)

Maflinger_S schreef:
Ik heb de hele les gekeken, da's vet pittig rijden. Het viel me trouwens op in je proef op wedstrijd en nu bij de les weer een beetje, dat je best veel naar beneden lijkt te kijken. Doe je dat bewust om iets te checken dat je niet goed voelt bijvoorbeeld of is het onbewust, of kan je lijf niet anders?

Wat ik heel mooi vind om te zien is dat je mooi in balans in je zadel blijft zitten maar dat je durft te variëren met je armen en handen om Sam andere aanwijzingen te geven. Soms zet je je armen/handen best breed.

Gaaf hè, een instructeur waarmee te communiceren valt. En als je dan ook nog dezelfde humor hebt, wordt het helemaal leuk. Kan je op basis van wederzijds respect lekker samen paard puzzelen.

Het scheelt trouwens wel als je een beetje dezelfde achtergrond hebt, dan begrijp je sneller wat de instructeur bedoelt. Ik heb les van een academisch geschoolde instructeur terwijl ik een westernachtergrond heb. Dat geeft weleens interessante misverstandjes. Dan moet hij echt duidelijk zeggen wat ik moet doen en hoe het er dan uit moet zien of hij moet het zelf even voordoen zodat ik kan zien wat hij bedoelt want soms heb ik echt geen idee. Is altijd wel heel leerzaam.

Heb ik natuurlijk weer een vraag, beetje voortbordurend op mijn vorige vragen: heb je in verband met je prothese wel een "gewone" cap kunnen aanschaffen of heb meer moeten zoeken/iets op maat laten maken?

Ik begrijp trouwens best dat N. jou heeft gevraagd om Vigo te zijner tijd te gaan inrijden. Zoals je over haar en Vigo schrijft, lijkt het nog niet een match te zijn of te worden terwijl ze wel klinkt als een fijn mens met hart voor dieren.

Ik ben meestal naar mijn linkerhand aan het kijken, of ik de teugel daar nog op de juiste lengte heb (via die leertjes die er op zitten.) omdat ik links onbewust hem soms er uit laat schuiven en of ik mijn handen nog mooi gelijk heb zodat ik niet zelf een ongelijk contact creëer. Ik kan heel veel voelen in de rug maar of mijn hand nog doet wat ie moet doen kan ik helaas fysiek gewoon niet meer voelen dus dan moet ik kijken.

Sam weet dat "breed" betekent dat hij lager mag en teugel mag "meenemen". Handen bij elkaar is dan weer verzameld. :j

Chris zegt soms ook nog wel dingen die hij even moet uit leggen hoor. _O- Soms zit de NL/BE taal barrière er wel maar het meeste hebben we inmiddels wel gehad denk ik. :))

Ik heb een aantal caps moeten proberen voor ik eentje had die geen pijn deed ja. :) Heb nu eentje van Uvex. Die wat ik nu heb is de Exxential. Er was toen ook eentje van Lamicell, de ventex meen ik, die ook fijn zat maar die hadden ze toen alleen in het blauw in die winkel en ik was toen nog niet zo van het online bestellen. :+ Dus het is de Uvex geworden. Maar tenzij ik exact dezelfde cap opnieuw kan kopen moet ik dus idd passen om te kijken of ik ze kan verdragen. Er is ook niemand die mij een cap op zet. :o Dat levert gegarandeerd een klap op. :o Van mij of van mijn man. Je kan dan alleen nog hopen dat het van mij komt. _O-

Jonge paarden rijd ik eigenlijk meestal met een vrij los teugeltje in. :o Pas als ze links, rechts en "ho" snappen (wat ik er liefst al in steek naast het paard en daarna bevestig via de persoon die hem vast heeft dat het ook zo werkt als ik er op zit) neem ik wat meer contact. Maar ik probeer altijd om die eerste weken ze niet meteen "vast te pakken" vanvoor zoals ik veel zie gebeuren. Handen breed is fijn als je ze lager wil rijden omdat je ze dan meer kan "wijzen" waarheen. De teugel die opent, daar wil ik heen. De andere teugel "duwt" een beetje tegen de hals om die schouder mee om te krijgen. Dat snappen ze vaak heel snel om de simpele reden dat we ze vanaf de grond zo ook wel eens "om zetten" door tegen de schouder te duwen. Dus ze gaan soort van automatisch om en leggen de link naar die open teugel dan heel snel.
sowieso verbaast het me enorm hoe snel paarden snappen wat wij willen onder het zadel...

jokari schreef:
Hihi heerlijk dat sarcastische en die droge humor. Mijn vrouw kijkt mij regelmatig gniffelend aan als ik luidop in de lach schiet bij jouw beschrijvingen.

_O- sorry, not sorry. _O-

petraaken schreef:

:)) mijn man moet er nog altijd aan wennen dat Chris me standaard met krullenbol begroet. :)) Chris heeft ook erg krullen en we hebben het daar eens uitgebreid over gehad tijdens een stappauze. _O- toen maakte ik nog geen vlechten dus dan zie je in mijn staart hoe erg mijn haar krult. :))
Op wedstrijd had Jeanette hem eens een zendertje gegeven om me te helpen. Dus nadat we dat zendertje allebei hadden begon ie ineens tussen het helpen door over hoe ik mijn krullen in vredesnaam in dat netje kreeg. Dus ik zeg "vlecht maken en duwen" kreeg ik terug "jamaar ik kan geen vlecht maken mijn haar is te kort..." Iedereen die enigszins binnen Chris zijn gehoorafstand stond draaide zich naar hem om (niet dat Chris dat wat boeit.) en ik lag dubbel op die knol. :')

Het is me wel opgevallen dat Jeanette sinds haar zendertjes niet meer geeft.. _O- Dat ging ook regelmatig van "let op met die zwarte." "welke zwarte?" " ja dat dacht ik al. Neem maar gewoon even tempo terug dan passeert ie je zo."

_O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 17:43

pmarena schreef:
Ik heb alleen even de eerste minuten gekeken en ik weet niet of ik je nu ga beledigen, maar je hebt eigenlijk wel een lief stemmetje, haha. Niet te verstaan, maar wel lief :P

Deze las ik even overheen. _O- ehm, ik vind dat ik een irritante stem heb eigenlijk. :') Het probleem is dat zodra ik mijn stem enigszins moet verheffen, zelfs maar zo beperkt als op het filmpje, dat mijn stembanden pijn doen en mijn stem dan ook nogal "er uit geperst" klinkt om de simpele reden dat dat ook zo is. :+

Mijn "normale volume" is heel zacht. Net genoeg dat er stemgeluid te horen is zeg maar. :+ Mijn stembanden zijn beschadigd door de intubatie waardoor luider spreken erg vermoeiend is voor mijn stembanden. Dan klinkt mijn stem altijd "net niet hees" ofzo. :+ Maar goed in die bak die wat groter is dan 20*40 moet ik wel als ik niet op een volte rond Chris zit. Het is geen 20*60 bak maar wel groter dan de 20*40, de exacte grootte weet ik niet. Mijn gok zou zijn dat de lange zijde 45 a 50m is. De korte zijde zal hoogstens een tweetal meter langer zijn áls die al langer is. Thuis rijd ik op 16*40 dus dat vind ik moeilijker in te schatten vergeleken met thuis of die korte zijde nu langer is of niet. Ik moet dan heel veel druk zetten op mijn stembanden en dan slaat mijn stem over of ze klinkt juist hors of een combinatie van de twee. :roll: Normaal spreek ik niet in volzinnen wanneer de afstand me te ver is (mijn man heeft geleerd ja-nee vragen te stellen als ik niet in dezelfde kamer ben) maar voor Chris maak ik een uitzondering. :+ Zo in het dagelijkse leven zijn mensen gewend dat ik weinig praat en als ik praat dat ik vrij zacht praat. Ik zal ook echt geen moeite doen om "boven een groep" uit te geraken als er discussie is of als twee mensen aan het grappen zijn zoals bij mijn fysio, dan wacht ik rustig tot ze klaar zijn. Niet omdat ik geen gevoel voor humor heb maar omdat het me dat niet waard is om mijn stembanden te forceren. Het duurde even voor mijn fysio door had dat dat de reden is waarom ik zo vaak niet deel neem aan gesprekken. Tenzij je me echt "de kans geeft" om te antwoorden zonder dat ik zeg maar mijn "plek moet eisen" houd ik me er gewoon buiten ongeacht hoe dat over komt. Zolang het gesprek mij of wie/wat ik lief heb niet bedreigd is het me het gewoon niet waard. Ik sla er soms ook wel een beetje in door in die zin dat ik hele dagen heb dat ik niet spreek of dat de woorden die ik gebruik op twee handen te tellen zijn. _O- Ik kan echt heel veel met lichaamstaal communiceren. :)) Zelfs met Chris komt dat wel voor als hij zegt dat we iets gaan doen waar ik weinig vertrouwen in heb dat ik hem dan gewoon aan kijk en hij zelf zegt "je moet niet zo bezorgd kijken, we gaan het gewoon proberen." _O-

Het gevolg is ook wel dat al mijn paarden nogal heftig reageren op harde stemmen natuurlijk... áls ik mijn stem verhef bij de paarden dan weten ze dat ze vrij grof de fout in gegaan zijn. :+

Als hij vraagt naar die achterwaarts zeg ik dat hij "achterwaarts" onderstreept had en een vijf maar geen opmerking gezet had. En dat de achterwaarts zover ik gevoeld had niet fout gegaan was. Dat de jury in kwestie sowieso de neiging heeft om bepaalde woorden te onderstrepen maar geen opmerkingen te zetten dus dat je het zelf maar uit moet zoeken wat er nu precies mis gegaan is. Dat hij onderaan bij gangen en regelmaat wel een 7.5 gegeven had. En dat ik hem ooit benaderd heb om uit leg te vragen maar dat ie toen gewoon zei "ik zie gewoon liever groter paarden" dus dat ik daar ook niks mee was. Chris zegt dan ook "ja wat ben je daarmee" Chris had aan het begin vd les gezegd dat ie 'm gezien had een paar dagen na de wedstrijd op een andere wedstrijd en hem had willen aan spreken. Hij zegt vlak voor ik ga aandraven iets van "hij moet gewoon jureren wat ie zie ongeacht zijn voorkeur, hij doet het gewoon netjes." daarom zeg ik al lachend "u gaat 'm serieuzer nemen dan ik, want ik heb maar een pony." :+

Als hij zegt "tis gewoon een klein groot paard." ( :+ ) mompel ik iets van "vertel jij hem dat maar." en daarna zeg ik dat hij wel onderaan het protocol geschreven had "paard met uitstraling". Waarop Chris zegt "dat dan weer wel, geef dan ook gewoon die punten *****" (ik veronderstel dat je dat woord zelf wel verstaat. _O- )
waarop ik dan weer reageer met "ja dat dacht ik ook, ik heb dan liever punten die passen dan die commentaar onderaan." Chris maakt dan een sarcastische grap over "geen punten maar jeuh wat een uitstraling" waarop ik dan even sarcastisch reageer met "ja dat komt neer op "tis maar goed datie mooi is want voor de rest was het niet veel." :+

Dat is zo ongeveer de normale toon van gesprekken tussen Chris en mij wanneer we het over niet rijtechnische dingen hebben. _O- Hij lacht me ook altijd uit als Sam met zijn nierdekentje binnen komt zodra het 15°C is of regent en ik zeg dat Sam niet waterproof is.. _O-

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 23:51

Kath, mijn vrouw focust zich vanuit haar job (zangdocent) heel erg op correct stemgebruik en schoolt zich daar constant in bij (oa in revalidatie van de stem). Ik wil altijd eens vragen of ze iets voor jou zou kunnen betekenen ? (Nee, je moet heus geen zangles gaan volgen :D )
(Als je daar geen zin in hebt wegens welke reden dan ook, is dat ok hoor. :) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 00:18

Je mag het haar altijd vragen. In het ziekenhuis doen ze er weinig mee. Pijn aan de stembanden en weinig volume is niet belangrijk in ‘the grand scheme of things.’
Ik kan praten dus das voldoende.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 03:10

Overigens, maflinger, of het mijn ‘komt wel goed, geef hem tijd’ attitude is weet ik niet maar ik merk wel meer en meer dat ze meer zelfvertrouwen heeft met hem en ook rustiger is als ze met hem om gaat. Vroeg haar laatst of ze hem nu ging houden en ze zei overtuigd dat ze nu wel potentieel in hem ziet. :j ze lijkt dus de klik gevonden te hebben met hem. Ze heeft me er wel graag bij dus ik heb het idé dat het gevoel dat er iemand is die kan ingrijpen haar wel helpt. En mensen blijven nooit lang nerveus in mijn buurt tenzij ik niet wil dat ze ontspannen.

Op basis van mijn observaties en input van mijn fysio’s is dat omdat ik blijkbaar heel kalm over kom. Ik observeer rustig waardoor ik doordacht overkom. Ik zeg niet veel maar wel altijd eerlijk wat ik denk waardoor mensen geloven wat ik zeg ook als ik ze aanmoedig ongeacht hun zelf twijfel.

Ik heb blijkbaar (aldus een fysio zijn mening) een beetje een ‘seen it all’ uitstraling... Als ik niet panikeer dan kalmeren de mensen rondom me vaak ook. We zijn in wezen ook kudde dieren. Een bang paard heeft veel aan een nuchtere. Kijk naar Vigo en Joy.

Ze waren wat aan het rennen in hun nieuwe weide en N vroeg of ik daar niet nerveus van werd, dus ik zeg terwijl ik ze observeer ‘nee, waarom? Ze remmen op tijd en letten op elkaar.’ En toen ging N ook goed kijken en kwam er ‘ja inderdaad..’ en je zag de spanning uit haar gaan.

Denk dat het wel goed komt met die twee. N heeft gewoon iemand nodig die haar helpt geloven in zichzelf. Ze is echt goed met paarden en idd een groot hart (en gevoel) voor ze maar om één of andere reden twijfelt ze enorm aan zichzelf. Mijn man die haar heel lang kent zegt dat ze vroeger niet zo was. Juist meer zoals ik. Ik kan inmiddels wel gokken wat de verandering veroorzaakt heeft maar helaas zijn dat mijn zaken niet, :) Ik hoop gewoon dat ze terug dat vertrouwen op bouwt en het weet vast te houden. Ook als Joy naar huis komt mag ze me gewoon altijd sturen. Dat ga ik haar tegen dan ook wel duidelijk maken overigens.

Nu vertelde ze ook dat een paar klanten (1 klant eigenlijk maar twee dochters dus twee paarden.) weg gegaan waren waar ze best veel voor gedaan had en eigenlijk hadden die gewoon gezegd dat ze niet voldoende zorgde voor hun dier.

Als ik zie hoe ze met die veulens is, ook de mijne, kan ik me daar echt niks bij voorstellen. Ik ben haar bijna wekelijks aan het gerust stellen dat Joy echt genoeg eten krijgt en niks te kort komt. _O- aan aandacht en verzorging mankeert het de paarden die daar staan echt niet. Als je dan ook gewoon de feiten hoort. Los van wie wat wel of niet gezegd/gedaan heeft hebben ze ook gewoon een bijzondere keuze gemaakt. :+

Paard is insuline resistent. Stond op een paddock met aangepast hooi en voer. Nu hebben ze hem op een kort af gegeten weide gezet (dus op gras) omdat N niet elk sprietje stro dat in de paddock waaide weg haalde. :?

Ik ben geen DA maar liever 1 spriet stro dan een weide vol kort gras lijkt me?

Maar dat raakt haar dan en dan lijkt ze altijd even nood te hebben aan contact met mij... Hoe dat precies werkt weet ik ook niet. Maar blijkbaar werkt het. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 09:43

Ayasha schreef:
Mars schreef:

één instructeur heeft me dat ook gevraagd maar dat was gewoon omdat die merrie zo verschrikkelijk snel was dat ze gemist had dat ik er af gedonderd was. :+ (we waren met twee in de les en "plots" zat één van de 2 op de grond. :+)

Maflinger_S schreef:

Ik ben meestal naar mijn linkerhand aan het kijken, of ik de teugel daar nog op de juiste lengte heb (via die leertjes die er op zitten.) omdat ik links onbewust hem soms er uit laat schuiven en of ik mijn handen nog mooi gelijk heb zodat ik niet zelf een ongelijk contact creëer. Ik kan heel veel voelen in de rug maar of mijn hand nog doet wat ie moet doen kan ik helaas fysiek gewoon niet meer voelen dus dan moet ik kijken.

Sam weet dat "breed" betekent dat hij lager mag en teugel mag "meenemen". Handen bij elkaar is dan weer verzameld. :j

Chris zegt soms ook nog wel dingen die hij even moet uit leggen hoor. _O- Soms zit de NL/BE taal barrière er wel maar het meeste hebben we inmiddels wel gehad denk ik. :))

Ik heb een aantal caps moeten proberen voor ik eentje had die geen pijn deed ja. :) Heb nu eentje van Uvex. Die wat ik nu heb is de Exxential. Er was toen ook eentje van Lamicell, de ventex meen ik, die ook fijn zat maar die hadden ze toen alleen in het blauw in die winkel en ik was toen nog niet zo van het online bestellen. :+ Dus het is de Uvex geworden. Maar tenzij ik exact dezelfde cap opnieuw kan kopen moet ik dus idd passen om te kijken of ik ze kan verdragen. Er is ook niemand die mij een cap op zet. :o Dat levert gegarandeerd een klap op. :o Van mij of van mijn man. Je kan dan alleen nog hopen dat het van mij komt. _O-

Jonge paarden rijd ik eigenlijk meestal met een vrij los teugeltje in. :o Pas als ze links, rechts en "ho" snappen (wat ik er liefst al in steek naast het paard en daarna bevestig via de persoon die hem vast heeft dat het ook zo werkt als ik er op zit) neem ik wat meer contact. Maar ik probeer altijd om die eerste weken ze niet meteen "vast te pakken" vanvoor zoals ik veel zie gebeuren. Handen breed is fijn als je ze lager wil rijden omdat je ze dan meer kan "wijzen" waarheen. De teugel die opent, daar wil ik heen. De andere teugel "duwt" een beetje tegen de hals om die schouder mee om te krijgen. Dat snappen ze vaak heel snel om de simpele reden dat we ze vanaf de grond zo ook wel eens "om zetten" door tegen de schouder te duwen. Dus ze gaan soort van automatisch om en leggen de link naar die open teugel dan heel snel.
sowieso verbaast het me enorm hoe snel paarden snappen wat wij willen onder het zadel...

jokari schreef:

_O- sorry, not sorry. _O-

petraaken schreef:

:)) mijn man moet er nog altijd aan wennen dat Chris me standaard met krullenbol begroet. :)) Chris heeft ook erg krullen en we hebben het daar eens uitgebreid over gehad tijdens een stappauze. _O- toen maakte ik nog geen vlechten dus dan zie je in mijn staart hoe erg mijn haar krult. :))
Op wedstrijd had Jeanette hem eens een zendertje gegeven om me te helpen. Dus nadat we dat zendertje allebei hadden begon ie ineens tussen het helpen door over hoe ik mijn krullen in vredesnaam in dat netje kreeg. Dus ik zeg "vlecht maken en duwen" kreeg ik terug "jamaar ik kan geen vlecht maken mijn haar is te kort..." Iedereen die enigszins binnen Chris zijn gehoorafstand stond draaide zich naar hem om (niet dat Chris dat wat boeit.) en ik lag dubbel op die knol. :')

Het is me wel opgevallen dat Jeanette sinds haar zendertjes niet meer geeft.. _O- Dat ging ook regelmatig van "let op met die zwarte." "welke zwarte?" " ja dat dacht ik al. Neem maar gewoon even tempo terug dan passeert ie je zo."

_O-

Denk dat de conversaties tussen Jeannette en Chris soms ook wel eens interessant kan zijn om te volgen. :+

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 11:56

Best een beetje jammer dat N. blijkbaar ergens in de afgelopen jaren wat van haar intuïtie wat paarden betreft (en waarschijnlijk ook wat andere aspecten in haar leven betreft maar daar gaat het hier niet over) kwijt is geraakt. Mooi dat ze dankzij Vigo en het feit dat hij met Joy opgroeit en jij er dus ook regelmatig bent om mee te sparren, weer wat van dat oude gevoel/intuïtie terug vindt.

Ik zie toch wel heel vaak in de paardenwereld dat je niet het paard hebt/krijgt dat je wenst maar het paard dat je nodig hebt. Het trieste daaraan is ook vaak dat het paard je verlaat als de taak is volbracht.

Ik weet trouwens niet of je echt zo rustig bent als je overkomt. Ik heb je nog nooit "live" ontmoet maar ik begrijp inmiddels dat jij voortdurend aan energieconservatie doet en je dus pas druk gaat maken als het echt nodig is. En als je de tijd neemt/hebt om te observeren, zie je vanzelf dat het merendeel van wat er zich om je heen afspeelt onder de noemer "OK" valt, in plaats van onder "Help!".