Wie gaat er op zoek naar een paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:33

Muze schreef:
Gaan mensen hier bewust ook voor bepaald geslacht?( merrie/ ruin).
Ik ben eigenlijk een ruinen “ mens”, althans... ik rijd de laatste 20 jaar alleen ruinen..
Maar zie ook wel leuke merries.. ben alleen zo bang voor die hengstigheid en geMiep. De laatste merrie die ik reed had dit heel erg. Daardoor wat afgeknapt toen..

Leuk hoor, zo'n kereltje, maar doe mij maar een merrie.

Ik herken dat het ook totaal niet dat merries miepers zijn.
Merries hebben vaak wel een uitgesproken karakter. Als ze het er niet mee eens zijn, zul je het weten en als je daar doorheen ramt, solliciteer je naar klappen. Merries zijn vaker vechtersbaasjes.

Onderhandel je het uit, doen ze het voor je, voor het echie.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:34

Ik ben een merrie-mens :D heb dan ook wel twee echte dametjes, maar van mij hoeft het niet zo ongecompliceerd haha, ben juist gek op merries omdat ze vaak gewoon iets meer emoties en mening tonen dan een ruin. Tuurlijk mag je daar een voorkeur in hebben, maar niet elke merrie is een typische merrie en niet elke ruin is ongecompliceerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:34

Ik heb een voorkeur voor een merrie, want wellicht wil ik er ooit nog een veulen uit fokken. Maar een leuke ruin of hengst laat ik er niet om staan. Hoewel in het laatste geval wel meteen de ballen eraf gaan, want dat is gewoon makkelijker met stallen.

_Lorette_: Ik merkte niet per se verschil tijdens de hengstigheid met een hoop merries, maar een aantal had wel een karakter waar je mee om moet kunnen gaan. Niet altijd even eerlijk van zichzelf, maar ook beledigd (tot het gevaarlijke aan toe) als je ze op hun donder gaf daarvoor. Bij die merries is het gewoon een kwestie van slimmer zijn dan zij en, zoals ikke zegt, onderhandelen, en niet iedereen heeft daar de vaardigheden of het geduld voor. Die hebben vaak meer met brutale hengsten en domme kracht, en ik heb daar dan weer helemaal niks mee. Ik kan ermee omgaan, maar leuk is anders. :')

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:37

ikke schreef:
Muze schreef:
Gaan mensen hier bewust ook voor bepaald geslacht?( merrie/ ruin).
Ik ben eigenlijk een ruinen “ mens”, althans... ik rijd de laatste 20 jaar alleen ruinen..
Maar zie ook wel leuke merries.. ben alleen zo bang voor die hengstigheid en geMiep. De laatste merrie die ik reed had dit heel erg. Daardoor wat afgeknapt toen..

Merries hebben vaak wel een uitgesproken karakter. Als ze het er niet mee eens zijn, zul je het weten en als je daar doorheen ramt, solliciteer je naar klappen. Merries zijn vaker vechtersbaasjes.

Maar dat is meer karakter als merries ding. Of ik heb ruinen met een identiteitscrisis gehad en gereden.

Ik had dus ook echt geen probleem om van merrie naar ruin en weer terug te gaan. Niks wennen, gewoon behandelen als elk ander paard. En ja, er waren merries die andere er af gegooid hadden omdat ze over de grens heen gingen en signalen negeerden, maar dat deden de ruinen ook :')

Of ik heb een talent in gelijke karakters uitzoeken ondanks geslacht. Dat kan ook

Sherivey

Re: Wie gaat er in 2021 op zoek naar een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:43

Ik heb altijd ruinen gehad. Maar dat waren ook altijd paarden die je niet kon dwingen :o

Ga zelf met de tijd ook op zoek naar een ruin. Of hengstje als ik echt bij een jonkie uitkom, maar dan gaan idd de ballen er wel af. Kan hier nergens een hengst fatsoenlijk stallen.

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:48

Ik heb tot mn 21e alleen maar ruinen gereden en daar moet je soms echt wel lomp duidelijk zijn over wat te doen. Daarmee zeg ik niet dat ze altijd makkelijk zijn en nooit beledigd :+. Maar toch zijn vooral jonge ruinen in mijn ervaring van het proberen, hebben duidelijke grensen nodig en soms hebben ze gewoon oogkleppen en willen ze er overheen haha. Als de samenwerking goed gaat vind ik het meer een "ik zeg het en jij doet het"-samenwerking. En als ze het niet doen komt het meer uit eigen ding willen doen dan uit beledigd zijn.

Met mijn 1e merrie hoef ik niet een keer lomp in te komen met been want dan staat ze beledigd stil. Wilde ze ergens niet langs, is het meer overleggen met haar om het op te lossen, meer gevoel. Maar toen ze me eenmaal vertrouwde was het het dapperste paard ooit.
Met mijn 2e merrie die ik echt wel super merrie vind heb ik een gebruiksaanwijzing. Ze is erg sensibel dus ik doe alles met haar rustig en op gevoel, waar ruinen vaak niet onder de indruk zijn van een schreeuw, kruipt zij in elkaar en bij verkeerde hulpen is ze heel snel beledigd. Andere kant is dat ze daardoor super meedenkt, ik hoef haar niks twee keer uit te leggen en ze werkt de hoefjes onder haar lijf vandaan als ze snapt wat ik bedoel en ik het netjes vraag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 10:53

MyWishMax schreef:
ikke schreef:

Maar dat is meer karakter als merries ding. Of ik heb ruinen met een identiteitscrisis gehad en gereden.

Ik had dus ook echt geen probleem om van merrie naar ruin en weer terug te gaan. Niks wennen, gewoon behandelen als elk ander paard. En ja, er waren merries die andere er af gegooid hadden omdat ze over de grens heen gingen en signalen negeerden, maar dat deden de ruinen ook :')

Of ik heb een talent in gelijke karakters uitzoeken ondanks geslacht. Dat kan ook

Nee, als je de juiste toon aanslaat, willen alle paarden het voor je doen. Ook kerels stellen het wel op prijs om te onderhandelen maar ze stellen over het algemeen minder eisen.

Maar het is ook hoe je er zelf tegenaan kijkt.
Iemand op stal d'r paard heeft een hekel aan knuffelen, volgens deze persoon. Laten we zeggen, ik zie en ervaar iets heel anders bij dat paard. Het is een enorme knuffelkont maar wat subtieler dan sommige andere paarden.
Combi van een lieve knuffelkont en keiharde werker. Dat laatste ziet en waardeert deze persoon erg in het paard, het eerste ziet ze een beetje over het hoofd maar is waarschijnlijk ook een stukje het karakter van deze persoon. Het is een aardig mens maar wel een niet l*llen, poetsen mentaliteit.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:08

Ik houd in elk geval van zachte, knuffelige paarden. Klinkt een beetje Penny haha. Maar dus paarden die echt veel contact met hun mens willen en daarvan genieten en gewoon echt zachtaardig zijn.
Geen stoïcijns gedrag. Maar een die, als je hem/ haar terugzet op de weide of ophaalt, ook echt contact met je wilt.
En of dat dan een merrie of ruin is, is me eigenlijk om het even.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:15

Muze schreef:
Ik houd in elk geval van zachte, knuffelige paarden. Klinkt een beetje Penny haha. Maar dus paarden die echt veel contact met hun mens willen en daarvan genieten en gewoon echt zachtaardig zijn.
Geen stoïcijns gedrag. Maar een die, als je hem/ haar terugzet op de weide of ophaalt, ook echt contact met je wilt.

Daarom vind ik arabieren zo leuk :D

Ken er geen een die menselijk contact niet leuk vindt

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:16

Die zijn zeker leuk!!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:23

November108 schreef:
Ik heb tot mn 21e alleen maar ruinen gereden en daar moet je soms echt wel lomp duidelijk zijn over wat te doen. Daarmee zeg ik niet dat ze altijd makkelijk zijn en nooit beledigd :+. Maar toch zijn vooral jonge ruinen in mijn ervaring van het proberen, hebben duidelijke grensen nodig en soms hebben ze gewoon oogkleppen en willen ze er overheen haha. Als de samenwerking goed gaat vind ik het meer een "ik zeg het en jij doet het"-samenwerking. En als ze het niet doen komt het meer uit eigen ding willen doen dan uit beledigd zijn.

Met mijn 1e merrie hoef ik niet een keer lomp in te komen met been want dan staat ze beledigd stil. Wilde ze ergens niet langs, is het meer overleggen met haar om het op te lossen, meer gevoel. Maar toen ze me eenmaal vertrouwde was het het dapperste paard ooit.
Met mijn 2e merrie die ik echt wel super merrie vind heb ik een gebruiksaanwijzing. Ze is erg sensibel dus ik doe alles met haar rustig en op gevoel, waar ruinen vaak niet onder de indruk zijn van een schreeuw, kruipt zij in elkaar en bij verkeerde hulpen is ze heel snel beledigd. Andere kant is dat ze daardoor super meedenkt, ik hoef haar niks twee keer uit te leggen en ze werkt de hoefjes onder haar lijf vandaan als ze snapt wat ik bedoel en ik het netjes vraag.

Maar wat jij beschrijft over jouw merries hadden mijn ruinen precies zo. Ja, de merries ook, maar de ruinen juist ook. En merries moest ik ook flink duidelijk zijn, die waren iets minder lomp, maar hadden hele duidelijke grenzen nodig. Maar lomp inkomen met been hoefde ik bij geen 1 te doen. Ene ruin was nog erger beledigd als de merries zelfs, die knalde je er gewoon echt af. Gewoon samen doen met gevoel en niet denken dat je kan eisen zonder gevoel.

Maar wat ik zei, ik denk dat ik echt dezelfde karakters aantrek en uitzoek. :')

Muze schreef:

Maar dat vind ik dus wel lastig met een bezichtiging, want dat moet soms ook groeien. Ik heb dat maar bij 1 vanaf de 1r minuut gehad, maar alle anderen kwam dat ook toen ze gewend waren.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 11:29

Dat is zo. Maar aan contact met de eigenaar kan je ook wel een en ander aflezen, vind ik.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:06

Waarschijnlijk van het weekend naar 2 paardjes kijken. Een schimmelmerrie en eventueel een bonte ruin! Ben erg benieuwd! Schimmelmerrie nog wel jong (5) maar wel erg braaf, ook buiten. Dus ben zeker benieuwd! Zouden jullie met de eerste keer ook al kijken of ze braaf buiten is? Of met de 2e keer? Of je test je dat niet standaard? :+ Is wel de bedoeling dat ik met het beestje buitenritjes kan maken!

Vandaag ook contact gehad met een eigenaar van echt een super leuke pony, helaas in België. Maar wat ik begreep van verschillende websites is het niet gemakkelijk om even de grens over te gaan. Iemand daar ervaring in? Nu met de covid toestanden :')

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 16:11

Ik ben met Mona niet naar buiten geweest, maar dat komt omdat de verkoper zo makkelijk was dat ze zei dat ik haar buiten uit mocht stappen (in de sneeuw, maar niet gedaan.. :') ). Maar die vertrouw ik wel.

Ik vraag me af waarom je het risico opzoekt om "voor de fun" naar België zou willen nu. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:14

Ik heb nooit het buiten rijden getest, alleen wel eens gevraagd of het wel gedaan werd en daarna als ze paar maanden van mij waren gewoon naar buiten :+ als ze het niet kunnen leer ik ze het wel.

Naar België zou ik nu niet doen. Niet de bedoeling in deze situatie en kans is zeker aanwezig dat je aangehouden worst bij de grens en terug gestuurd. Je hoort allerlei formulieren bij je te hebben en een geldige reden om België in te mogen

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:17

Ik heb de eerste keer hem los gezien, toen is hij voor mij opgezadeld en voorgereden en daarna kon ik hem zelf proberen.

De tweede keer kon ik zelf opzadelen, meteen zelf opstappen en heb ik zowel in de binnenbak als buitenbak gereden en ben ik een stukje de weg uit geweest (hij was 3 jaar en nog hengst.. :D)

Als je de mogelijkheid niet hebt om twee keer te kijken dan zou ik het wel proberen om even naar buiten. Ik denk dat je dan meteen heel veel leert over het paard.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:20

MyWishMax schreef:
Ik heb nooit het buiten rijden getest, alleen wel eens gevraagd of het wel gedaan werd en daarna als ze paar maanden van mij waren gewoon naar buiten :+ als ze het niet kunnen leer ik ze het wel.

Naar België zou ik nu niet doen. Niet de bedoeling in deze situatie en kans is zeker aanwezig dat je aangehouden worst bij de grens en terug gestuurd. Je hoort allerlei formulieren bij je te hebben en een geldige reden om België in te mogen

België heb ik inderdaad al uit mijn hoofd gezet! Wil geen risico nemen.

Ik ga proberen wel 2x te kijken, maar alles gaat zo vlot qua verkoop, dus hopelijk is niet iemand mij weer voor :o Ik ga eerst wel rustig een keertje kijken en ga het beleven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:21

upendo schreef:
Ik ben met Mona niet naar buiten geweest, maar dat komt omdat de verkoper zo makkelijk was dat ze zei dat ik haar buiten uit mocht stappen (in de sneeuw, maar niet gedaan.. :') ). Maar die vertrouw ik wel.

Ik vraag me af waarom je het risico opzoekt om "voor de fun" naar België zou willen nu. :)

Anderzijds: voor mij is Antwerpen bijvoorbeeld ongeveer anderhalf uur rijden, Groningen minstens drie, dus kijk je puur naar de afgelegde afstand, dan kan ik beter naar Antwerpen gaan dan naar Groningen als ik m’n reisbewegingen wil beperken. :P

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:23

Ik weet niet of ik het zou durven, met een vreemd paard naar buiten :') Al is het wel m'n intentie 1x per week op buitenrit te gaan als ik een paard heb.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:29

Letten jullie op moment ook extreem op het rhino virus wat je kan verspreiden.!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-21 18:34

StalNollie schreef:
Letten jullie op moment ook extreem op het rhino virus wat je kan verspreiden.!

Dat is wel een goede, maar van wat ik weet is het alleen in Ede vastgesteld? Of is dat achterhaald?

Sowieso wel slim om een setje schone kleding mee te nemen en ik zag bij een bepaalde handelsstal dat ze vroegen om inderdaad als je een afspraak maakte alleen die dag daar naartoe te gaan. :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:36

Zijn hier ook weleens mensen die bewust voor een ouder (20+) paard gekozen hebben...?
Kennis van mij heeft er voor haarzelf een gezien, ik dacht eerst “ nooit doen”,
Maar best aansprekend dier.. gezond... leuk te rijden...
Maarja hoelang heb je er dan “” plezier van”...

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:45

Muze schreef:
Zijn hier ook weleens mensen die bewust voor een ouder (20+) paard gekozen hebben...?
Kennis van mij heeft er voor haarzelf een gezien, ik dacht eerst “ nooit doen”,
Maar best aansprekend dier.. gezond... leuk te rijden...
Maarja hoelang heb je er dan “” plezier van”...

Ik zou het zelf niet doen. Simpelweg omdat ik nog teveel wil qua ritten maken. En dat vind ik niet eerlijk tegenover een ouder paard dat richting pensioen gaat.

Qua hoe lang je er plezier van hebt is niet leeftijdsgebonden. Dacht met Titane ook nog wel een jaar of 10 te kunnen rijden. Maar die heb ik helaas maar 2 jaar gehad (was 11 toen ik hem kocht)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 19:49

Luusje_Kviek schreef:
Waarschijnlijk van het weekend naar 2 paardjes kijken. Een schimmelmerrie en eventueel een bonte ruin! Ben erg benieuwd! Schimmelmerrie nog wel jong (5) maar wel erg braaf, ook buiten. Dus ben zeker benieuwd! Zouden jullie met de eerste keer ook al kijken of ze braaf buiten is? Of met de 2e keer? Of je test je dat niet standaard? :+ Is wel de bedoeling dat ik met het beestje buitenritjes kan maken! :')

Ik ben bij mijn pas gekochte paard de 1e keer na een kwartier in de bak gereden te hebben er mee naar buiten geweest, over een parallelweg pal naast de snelweg en onder een viaduct _O-
En ik ben vrij bang aangelegd, zocht wel een paardje voor veel buiten rijden, en braaf was ze :D

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 21:33

Ego-post

Het is nog niet officieel Afgerond maar ik heb een welsh cob sectie C merrie gekocht ! Voornamelijk voor de fok :D