Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nynkster

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:11

Ik beleer haar zelf, voornamelijk omdat ze bij mij rustig is :o gewoon beginnen met wennen aan tuig. Wandelen met tuig en dan longeren. Zo bereid je het steeds iets uit.
Lina is 3,5. Wordt in mei 4

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:18

kvulden schreef:
Voor Rosie heb ik ook tuig. Wil binnenkort beginnen met lange lijnen. Ik krijg zelf af en toe menles. En dan hoop ik dat het dit zomer lukt om haar te mennen. Ik denk wel dat ik dat laat doen in de eerste instantie. Hebben jullie het zelf gedaan? En op welke leeftijd begonnen. Rosie wordt in april 3.

Ik heb het zelf gedaan afgelopen jaar maar heb dan ook best veel ervaring met beleren en mennen.
Onze eerste Tuigers hebben we ook laten betuigen maar dat is al 10 jaar geleden :')

Wij beginnen meestal een paar maandjes nadat ze 3 zijn geworden, Bram is beleerd in Juli/Augustus 2017 en is van 23 mei 2014.
Mijn advies is om niet zelf te beleren als je niet meerdere paarden hebt gereden voor de wagen.
Wil je het wel zelf doen, zorg er dan altijd voor dat je minstens 2 anderen bij je hebt.

Ik begin altijd met het wennen aan de stemhulpen (voorwaarts, stap, drrrraf etc.) daarna het schofje, dan het borsttuig erbij, dan los de oogkleppen (wil nog wel eens met schaduwen voor problemen zorgen), dan alles aan de lange lijnen en daarna gewoon de kar erachter (evt. met iemand die ervoor loopt).
Of je wil slepen is aan jou.

Met wat voor een wagen wil je beleren? Ervaring leert dat lichte karren het fijnste zijn (met voorkeur een sulky). De eerste paar keer iemand mee op de fiets en niet te veel bochten maken (naar buiten is vaak makkelijker dan in de bak omdat krappe bochten maken met een lamoen nog wel eens voor gedrang wil zorgen).
Als je met sulky beleerd dan eerst de sulky erachter, jij zit er dan niet op maar loopt naast de wagen. Zorg er in dat geval ook voor dat er iemand voor het paard loopt die hij kan zien.
Daarna ga jij op de kar zitten (ALLEEN!) en pas als dat goed gaat kan degene die voor het paard loopt naast je gaan zitten.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:30

Ik heb een licht karretje. Geen Sulky, maar wie weet. Ik heb niet veel ervaring met mennen. Heb het wel met mijn shet gedaan. Die heb ik niet echt hoeven beleren. Die deed alles gewoon. Ik heb nu zelf 2 lessen gehad. En daar kunnen ze ook helpen met leren. Dat leek me op zich niet zo'n slecht idee. Maar dacht dat ik bv lange lijnen zelf al wel kon oefenen. Ik probeer haar nu alles te leren op de stem.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:33

Hopemyday ik begrijp dat die van jou al een tijd beleerd is? Slepen zou ik gewoon altijd doen..

Kvulden zilver word in maart beleerd voor de wagen. Zoals je ziet sleep ik al. Eerste keer slepen was na de erge sneeuwval. Uh, december ergens. En nu tweede keer. Lange lijnen deed ik vant zomer al toen ze 2 jaar was. Ik ga eind maart erop maar heb er al 1x opgezeten

Vrijdag heb ik de zadelmaker. Dan laat ik mijn oude kn zadel op maar maken zodat ik met een passend zadel beleer. Als ze braaf is krijgt ze een mooi nieuw duur dressuurzadel op van het merk Custom :)

Xapple ziet er goed uit!! Je kan wel zitten joh :P

Nynke super knappe familie heeft ze <3 en zo braaf vandaag. Echt super. Zo leuk om "samen" te beleren :D

Kijk dit jongens . Baby zilver <3
Afbeelding
Afbeelding
De kleinste
Afbeelding
De bruinste
Afbeelding
Ik gok de rechter. Weet dit niet zeker
Afbeelding
En diegene zonder deken
Afbeelding
Zo leuk <3

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:36

kvulden schreef:
Ik heb een licht karretje. Geen Sulky, maar wie weet. Ik heb niet veel ervaring met mennen. Heb het wel met mijn shet gedaan. Die heb ik niet echt hoeven beleren. Die deed alles gewoon. Ik heb nu zelf 2 lessen gehad. En daar kunnen ze ook helpen met leren. Dat leek me op zich niet zo'n slecht idee. Maar dacht dat ik bv lange lijnen zelf al wel kon oefenen. Ik probeer haar nu alles te leren op de stem.

Wat voor een kar heb je?
Als je genoeg mensen bij je hebt dan moet het goed komen, zolang er dus iemand bij is met kennis.
Tegen de zomer heb je al wat meer lessen gehad dus zal je ook meer kennis hebben van het mennen en de manieren van mennen.

Je goed inlezen is sowieso een goed idee. Leer de verschillende problemen kennen en welke oplossingen er zijn.
Als je zelf nog nooit een paard hebt beleerd dan is het goed om er hulp bij te halen, dus mijn advies.
Breng hem weg om te laten beleren of haal er mensen bij die eerder paarden beleerd hebben zodat je zelf het proces kan bekijken.

Jaja die van mij is al in 2017 aangespannen beleerd, 2018 word het ohz beleer jaar. Hij is al zadelmak trouwens :') ook ons schreeuwende buurmeisje heeft er een keer opgezeten dus in principe is hij alles mak :j
Ik sleep eigenlijk nooit trouwens, slepen is hier alleen nodig als het paard nog niet klaar is voor de kar (qua gewicht o.a) Ik heb met Bram ook nooit gesleept.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:48

Ik heb gewoon een recreatie wagentje met marathon wielen. Als jullie de paarden beleerd hebben en dus al ervaren zijn. Gaan julloe dan ook wel alleen weg of alleen met iemand erbij? Waar ik nu les heb die gaat Rosie ook de eerste keren voor de kar doen en dan neem ik het langzaam onder begeleiding weer over. Dat is het doel voor deze zomer. Ik heb nog geen idee wanneer zadelmak het beste zal zijn. Ik heb al wel eens het zadel erop gedaan en ook het tuig heeft ze al eens omgehad. Dat soort dingen boeien haar echt niet. Dat is al heel fijn. Ik heb straks een grote wei en daar zou ik mooi met haar met het tuig kunnen oefenen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:50

kvulden schreef:
Ik heb gewoon een recreatie wagentje met marathon wielen. Als jullie de paarden beleerd hebben en dus al ervaren zijn. Gaan julloe dan ook wel alleen weg of alleen met iemand erbij? Waar ik nu les heb die gaat Rosie ook de eerste keren voor de kar doen en dan neem ik het langzaam onder begeleiding weer over. Dat is het doel voor deze zomer. Ik heb nog geen idee wanneer zadelmak het beste zal zijn. Ik heb al wel eens het zadel erop gedaan en ook het tuig heeft ze al eens omgehad. Dat soort dingen boeien haar echt niet. Dat is al heel fijn. Ik heb straks een grote wei en daar zou ik mooi met haar met het tuig kunnen oefenen.

Met kar op buitenrit altijd iemans mee. In de bak niet als ze braaf is

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:51

echt zo gaaf elina <3

Ik ga ook slepen voordat ik de wagen erachter hang. Soms gaan zo toch wat spoken als ze erachter komen dat er way achter hangt te rammelen

Ik ga straks als Lina braaf is gewoon alleen op pad :j maar scheelt dat ik in een rustige omgeving zit. En zal toch moeten leren dat er niet altijd een mee is

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 21:56

Het zal lastig zijn steeds iemand te vinden die mee wil. Vandaar de vraag. De kinderen denk ik nog wel te jong. Hoop wel dat hun het ook leuk gaan vinden. Maar ik ben zelf ook wel graag alleen bij de paarden.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:14

Zeker altijd iemand mee, in het begin eigenlijk altijd 2 mensen.
Ook in de bak heb ik er altijd mensen bij (mijn "hangers") 1 bij het enkel- en tweespan 2 bij het vierspan.

Degene die je meeneemt (zeker in het begin) moet niet bang zijn voor paarden ( of twijfelen) mocht er wat misgaan, altijd klaar staan om takken uit je wielen te verwijderen en moet stil achterop kunnen zitten.
Ik heb altijd een vast team, neem eigenlijk nooit iemand van buiten mee tenzij ik iemand mee moet nemen voor bijvoorbeeld een sponsorrit.
Mijn team bestaat uit 5 mensen, ik kan altijd wel iemand bereiken.

Degene die meegaat moet ook een werkende telefoon hebben (ervaring mee) :')
Hoe oud zijn de kinderen? Vanaf een leeftijd of 14/15 zijn ze vaak wel mans genoeg om een pony te grijpen indien nodig.

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:24

Ja mijn oudste is bijna 18 maar interesseert zich er niet heel erg voor. Mijn 2 jongsten wel, maar die zijn 11 en 8.

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-18 22:30

kvulden schreef:
Ja mijn oudste is bijna 18 maar interesseert zich er niet heel erg voor. Mijn 2 jongsten wel, maar die zijn 11 en 8.

Die van 11 zou je nog wel kunnen vertellen hoe ze voor een paard moeten staan wanneer er ergens op gewacht moet worden en bij het aanspannen.
Het hangt ervan af hoe "dapper" hij/zij is om daadwerkelijk als groom te figureren maar in de wei/bak moet het zeker kunnen.

Voor naar buiten zou ik me wel houden aan ongeveer 14/15 jaar oud. Wel het makkelijkst mocht er wat gebeuren.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 09:20

Leuke dekens heb je Nynkster! En Lina even proef gestaan voor de sulky, staat goed!

xApple wat braaf!! Goed bezig hoor, mooi vanuit rust en zo komt er ook geen spanning. Erg prettig.

kvulden mijn jonge merrie heeft een zelfde rugverloop als mijn oudere merrie (haar moeder) en aan de hand daarvan heb ik een zadel gekocht. De eerste paar keer opleggen heb ik met een ouder wintec zadeltje gedaan, maar omdat er geen druk op kwam te staan maakte het ook niet veel uit of het helemaal goed lag.

Over menvragen kan ik niks beantwoorden, helemaal geen verstand van.

Baby Zilver was een schatje! <3

Het is me gisteren niet meer gelukt om Flo te longeren. Te druk helaas. Komende week maar even kijken wanneer het wel gaat lukken. Meneer had gisteren zijn halster gesloopt buiten en die hing charmant om zijn nek te bungelen. Zal hij niet leuk gevonden hebben, maar eigen schuld, dikke bult. _O-

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 11:43

@Kabayo; Ja ik denk ook dat ik er zo op kan inderdaad :j Maar ik MOET wachten van mezelf. 12 april ga ik erop voor het eerst. Maar ik ben blij dat dat waarschijnlijk in alle rust en stressloos kan.

Wat betreft beleren voor het mennen heb ik het ook zelf gedaan met een vriendin. Ik had 0 ervaring en mijn vriendin wel erg veel. Ik denk dat je met gezond verstand en paarden ervaring al een eind komt. Longeren, lange lijnen, lange teugelen en slepen met goede voorbereiding kun je best zelf (in de meeste gevallen). Maar goed ik had ook een erg brave pony.

Ik rij in de bak alleen, maar buiten altijd met iemand mee op de fiets. Kan niemand mee op de sulky :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:06

Goede voorbereiding scheelt een heleboel denk ik Apple. Onze volgende stap is ook wat leunen vanaf een trappetje. Ik wil daar nog even mee wachten (daarom volgende keer maar even vrijspringen als de bak tenminste een beetje droger wil worden). Hier is 9 april de datum waarop het "mag" :)

Flo heeft nog wel even heel knap staan kijken trouwens. Het is gewoon een charmeur he <3
Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:40

Ik snap dat jullie niet er eerder op willen dan 3 jaar. Maar zouden ze die paar maandjes echt nog veel groeien? Ik denk niet dat er tussen nu en april niet heel veel veranderd in het lichaam. Geen enkel paard groeit hetzelfde en ik denk niet dat een paardenlichaam precies op de geboortedatum de gewrichten enz gaan sluiten. Al snap ik de gedachtegang natuurlijk wel!

Straks komt de tandarts! Ben er gewoon zenuwachtig van :o

Knap koppie Claudia <3 Wat leunen met een trappetje deed ik al met het poetsen dik een jaar terug. Bijv toen ik de manen ging invlechten. En lief he!

xapple fijn dat het al kan. Waarom moet je wachten van jezelf om alleen even kort te zitten?

Buiten neem ik altijd iemand mee. Geen zin in ongelukken. Je kan niks als je op de bok zit...

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:50

Oh spannend de tandarts :D Hopen dat het goed gaat.

Bij mij is het vooral het principe. Ik heb die regel voor mijn eigen enthousiasme. Ik weet dat hij heel braaf gaat zijn en dat ik het helemaal te gek ga vinden. Daarom ga ik niet over die regels heen. Want ik wil het heel rustig aan doen met hem. Vanaf 12 april wordt de regel max 1x per week erop en dat opbouwen van een rondje stappen naar 20 minuten rijden. En dat wil ik zeker een halfjaar volhouden.

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:51

Dat heb ik ook hoor :D ik moet die pony beschermen tegen Mn eigen enthousiasme. Ik wil Dat als ik de sulky erachter Hang dat ze rustig weg kan stappen. Geen gedoe met op hol etc. Moet gewoon normaal en rustig gaan. Daarom doe ik nu veel droogmennen en straks slepen, heb nog geen band. Maar nu loopt ze zelf steeds voorop. Dat vind ik wel belangrijk, ze is soms Wat onzeker. En het gaat eigenlijk gewoon om het principe. Die van mij is natuurlijk een jaar ouder dan de meesten hier, maar het idee is hetzelfde

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:52

Murosch schreef:
Goede voorbereiding scheelt een heleboel denk ik Apple. Onze volgende stap is ook wat leunen vanaf een trappetje. Ik wil daar nog even mee wachten (daarom volgende keer maar even vrijspringen als de bak tenminste een beetje droger wil worden). Hier is 9 april de datum waarop het "mag" :)

Flo heeft nog wel even heel knap staan kijken trouwens. Het is gewoon een charmeur he <3
[ [url=m/cc1fxL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knap paard zeg :~

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:00

Volgensmij gaat het niet om de datum maar inderdaad het principe :)
Anders denk je, goh wat zullen die maandjes nou uitmaken en zitten we er straks met 2,5 op want hij was al uitgegroeid. Ik zou het echt doen om gewoon hou vast te hebben aan een bepaalde datum om genoeg tijd te nemen. Mijn dierenarts vertelde dat 8 vd 10 dressuurpaarden op jonge leeftijd al verkalking in de nek heeft... dan ben ik weer zo blij dat mijne met 5 jaar nog niet bereden is..

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:11

Ah vandaar. Ik ga er op en dan is ze ook nog geen 3.

Enten ging goed! Tandarts was ze ook braaf. Lekker slapen
Afbeelding
Beide wolfskiezen getrokken. Eentje zat tegen de kiezen aan. Zat geen ruimte meer tussen. Waarschijnlijk was dat de reden dat ze de stang van het mennen niks vond. Ook bijgevijld en enkele doppen verwijderd
Afbeelding
Knap slaperig kindje. Met steun van Fayola.
Afbeelding
Afbeelding
Drup.. drup..
Afbeelding
En de oogst
Afbeelding
Hou haar nu in de gaten. Leuk uitzicht
Afbeelding
Afbeelding

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 19:23

@kabayo, ziet er goed uit met zilver!!
Ze zal blij zijn dat die wolfskiezen eruit zijn, zal weer schelen met het bit idd!

@Kvulden; super dat het goed ging met het bit! Wat voor ras is Rosie? Tinker? Ze ziet er op de zomer foto's zo fijn uit

@nynkster: oh dat staat mooi die sulky! Je zou echt de neiging hebben om gewoon op te stappen en weg te rijden, haha.

@apple; Lekker bezig met Lars! Die loopt braaf zijn rondjes, dat is wat anders dan de mijne die vaak toch nog probeert om te draaien :+

@hopemyday; Oh dat zijn leuke momentjes volgens mij als je kleintje het zo flink volhoud naast de oudere!

@murosh, oh lekker dan zo een sloper. Heb je hem wel geprobeerd te longeren of de hoop al opgegeven toen je hem zo aantrof? :p Hij is wel knap!!

Over mennen kan ik ook weinig toevoegen! Ik heb een zadel gekocht voor 400 euro op marktplaats en ligt gewoon mooi samen met de instructeur even naar gekeken. Heb ook nog een springzadel maar wou graag voor mezelf een iets betere zit dus heb een vzh die neigt naar dressuur gekocht. Mijn paard is natuurlijk al wel 8 dus de echte bouw zal niet meer veranderen, en spieren zullen we met de tijd zien wat dat gaat geven.

Vroeger dacht ik daar echt niet bij na of ik alleen ging of niet, gewoon hup naar buiten. Ben dan ooit met de shetter met de kar onderweg geweest toen er een hond kwam afgestormd. Pony in paniek er vandoor en bokken enz. Toen was ik toch echt niet blij dat ik alleen was. Had bv een halster op de kar liggen enz en dat was er allemaal af gevallen. Sta je dan alleen echt niet tof!

Met Callista niks gedaan vandaag, heb buikgriep zelf echt super vervelend! Ben even wezen kijken en haar manen zijn echt vreselijk lelijk voel me er helemaal schuldig over het ziet er echt niet uit :( Maar hopelijk groeit dat snel weer bij! Woensdag normaal gezien weer les, en dan wil ik de instructeur er op hebben om te kijken of we haar door haar dreigende gedrag kunnen doorzetten of dat er toch meer achter zit dan dominantie. Ben heel benieuwd!

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:13

Hier wordt er momenteel 1 beleerd voor de koets, hij is al wel 4 jaar zadelmak en heeft ook al veel wedstrijden gedaan. Verder begint het hier ook aardig vol te lopen met paarden die zadelmak gemaakt moeten worden. Momenteel bezig met een 5 jarige en 6 paarden van 4 jaar. Vanaf maart - april komen de 3 jarige paarden ook aan de beurt. Hoeveel het er dit jaar gaan zijn weet ik niet, meestal doe ik er 25 per jaar.

SBravour

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:37

Kabayo schreef:
Ah vandaar. Ik ga er op en dan is ze ook nog geen 3.

Enten ging goed! Tandarts was ze ook braaf. Lekker slapen
[ [url=m/FqsQj5.jpg]Afbeelding[/url] ]
Beide wolfskiezen getrokken. Eentje zat tegen de kiezen aan. Zat geen ruimte meer tussen. Waarschijnlijk was dat de reden dat ze de stang van het mennen niks vond. Ook bijgevijld en enkele doppen verwijderd
[ [url=m/CRGg3b.jpg]Afbeelding[/url] ]
Knap slaperig kindje. Met steun van Fayola.
[ [url=m/hTjihI.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/uEOsbp.jpg]Afbeelding[/url] ]
Drup.. drup..
[ [url=m/LIN8dW.jpg]Afbeelding[/url] ]
En de oogst
[ [url=m/EWTtWX.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hou haar nu in de gaten. Leuk uitzicht
[ [url=m/QTT3B4.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Djypdf.jpg]Afbeelding[/url] ]

Geeft niet hoor, Volgensmij voel jij Zilver heel goed aan wat ze wel en niet aan kan. Je zorgt ook voor heel veel afwisseling wat ook top is.
Fijn dat de tandarts is geweest, Kun je weer verder met een schone lei!

kvulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:39

@k_m Rosie is inderdaad een Tinker. En al flink groot. Rond 160.

Nu zeggen ze inderdaad dat inrijden van koudbloeden eigenlijk wat later moet dan warmbloeden. Maar wat houden jullie aan. Want wanneer begin je bv een keer op te stappen. En direct weer af te stappen? En tussen dat en echt inrijden zit natuurlijk een heel groot gebied. En inrijden in de bak of veel rechtuit in stap op buitenrit. Ben erg benieuwd vooral van de tinker mensen haha