Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

XUlyssesX

Re: Paarden die in 2015 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:49

Wat fijn dat Elmo weer lekker naar zijn vertrouwde omgeving mag! Super!

Die USG body protector lijkt op mijn oude Imperial riding protector uit 1 blok. Ik wil later de cross in mijn mijn bloederige paardje dus zoek ik wel 1 protector waarmee dat kan over een jaartje of ander half jaar.

@Switt, Ik heb confectiemaat M/L brede schouders en helaas een flinke voorgevel.
Heb je een foto van de protector?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:07

Usg is een blok. Maar die vormt bij warm worden naar je lijf. Vind hem persoonlijk fijner dan mn race safe maar de race safe is veiliger. Kieffer heeft een soort van foam protector die wilde ik eerst maar lukte met maten niet. http://www.canter-equipment.nl/bodyprot ... s-racesafe

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:23

Marije_jiplover schreef:
*\o/* Elmo mag naar huis *\o/*
Morgenochtend haal ik hem weer op.
Krijg nog wel antibiotica mee om te spuiten en moet het drainage wondje nog even open houden en spoelen (doorspuiten) met betadine oplossing.
Maar het scheelt een hoop heen en weer gereis datie gewoon lekker thuis mag komen.

Super fijn!! Reis goed gegaan vandaag? Was hij blij om weer thuis te zijn?

XUlyssesX schreef:
@Switt, Ik heb confectiemaat M/L brede schouders en helaas een flinke voorgevel.
Heb je een foto van de protector?

Hier een foto van de voorkant: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=568705F2
En de zijkant: https://scontent-ams2-1.xx.fbcdn.net/hp ... e=56CFB1AB

Ik vond hem eerst ook wel mooi maar toen zei mijn moeder dat ik net een wandelende tonys chocolonely was ermee -O- Maargoed, ik vind hem heel fijn zitten en daar gaat het om!

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 22:13

Dat ziet er helemaal niet uit als een inieminie protector maatje

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-15 23:26

Hallo meiden, ik ben even wat stiller geweest in dit topic ivm een rotperiode. Wel heb ik ondanks alles vandaag toch nog VWF Prinsenstad gereden.

Hinde was braaf, eigenlijk te braaf. Door alle indrukken werd ze wat matjes en moest ik er teveel aan rijden voor het mooie. We kregen 97 punten en mooi jurycommentaar; Aansprekend chique type, miste nog wat kracht in alledrie de gangen, maar ze zagen er een goed dressuurpaard in voor de toekomst. Ik ben trots op haar, ze flikt het toch maar even zo tussen alle grote namen!

Afbeelding

Afbeelding

Filmpje eventueel via pb voor geïnteresseerden!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:33

Ze is heel gaaf hoor!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:02

Super hoor!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 12:13

Wat stoer van Hinde!

Ja, Elmo is weer lekker thuis. Blij met extra aandacht en dat hij ook weer zijn box af en toe uitmag. Hij was wel heel druk in zijn hoofd, maar door hem eerst een poos aan de hand te laten grazen en daarna een eind met hem te stappen, was dat gelukkig een heel stuk minder.
Heb gistermiddag een stukje van het weiland afgezet, waar geen modder is en zo groot dat hij kan grazen en een beetje heen en weer kan scharrelen maar te klein om echt in te gaan draven. En daar heeftie heerlijk 2 uurtjes ingestaan. Heerlijk liggen rollen, kortom, zich even weer echt paard kunnen voelen.

Daarna was hij ook gewoon moe, dat was ook wel mooi om te zien. Vanmorgen even zijn ab-prik gegeven, het drainage wondje weer gespoeld -dat moet 2-3x per dag- even gras gegeten aan de hand en een klein rondje gestapt. Vanmiddag weer een rondje stappen en dan mag hij daarna ook weer even een uurtje oid op zijn afgezette stukje wei.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 18:37

Yentl, wat super stoer jullie hebben dat toch maar ff mooi gedaan .

Marije, wat heerlijk dat elmo weer lekker thuis is , en wat fijn dat hij toch lekker buiten kan staan .

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 19:57

Marije, super dat elmo weer thuis is!

Yentl, super mooie foto's!

Ulysses, ik heb een airowear Outlyne, zit super comfortabel!

Woensdag ga ik terug op Danica. Staat daar nu bijna een maand. Ze is braaf zeggen ze en maakt goede vorderingen. Dus we gaan zien he!
Afbeelding

Afbeelding
Vanmiddag met nieuw halster :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:55

Onze History doet het ook goed. (Alhoewel hij vandaag toch weer even aan de kletter ging, omdat sommige ruiters toch niet zo goed beseffen dat je met een jong dier bezig bent...)
Enfin, nu met muziek. :D :D :D :D Ik heb zijn galop er even uitgelicht. Die vind ik namelijk fantastisch voor zon jong dier die (op de film) pas weer voor de 5e keer ohz was na de wei.
https://www.youtube.com/watch?v=C0pv3T5W-SU

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:05

Coberlina , dat is wel heel fijn dat je er woensdag weer op gaat.. Goed te lezen dat ze braaf is en goede vorderingen maakt .

Babootje, ziet er heel fijn uit .. ( klein puntje .. Op het goede been lichtrijden ;) )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:21

@moniek: dat moest juist niet haha. hij had wat moeite met de hoeken en door op t binnenbeen licht te rijden had ie het wat makkelijker met t binnenachterbeen. (trucje van onze instructrice)

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:36

Babootje.. Ohh dat wist ik niet , wel een hele goeie tip ;) ga ik ook eens proberen :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:20

Dat, en zelf ook goed de hoek inkijken.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 23:39

Kun je dat toelichten, Babootje?
Want bij lichtrijden op het binnenvoorbeen zit je toch juist wanneer het binnenachterbeen naar voor gaat? Wat maakt dat dan makkelijker?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 07:22

Ziet er goed uit bobootje benieuwd naar argument waarom inderdaad. Interessant Wat mij alleen opviel is dat je bp wat te kort / klein lijkt.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 08:49

Marije: tof dat Elmo weer thuis is! Lekker verwennen nu en dan is hij vast snel weer de oude! :j
Yentl: Hinde ziet er goed uit, wat een mooi commentaar!
Coberlina: fijn dat ze het zo goed doet! Lekker zelf weer aan de slag!
Babootje: knappe history! Galop ziet er idd goed uit! :j

Hier morgen mijn eerste les met Rico. Een half uurtje en t gaat vooral om hem een keertje kennis te laten maken met een hindernis. :)
Balkjes op de grond gaan heel goed, cavaletti ook :j dat heb ik vrijdag voor de eerste keer gedaan en hij snapte het dadelijk :) benieuwd of dat morgen ook zo gaat zijn :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:47

Marije_jiplover schreef:
Kun je dat toelichten, Babootje?
Want bij lichtrijden op het binnenvoorbeen zit je toch juist wanneer het binnenachterbeen naar voor gaat? Wat maakt dat dan makkelijker?

Ik heb ook na zitten denken waarom dat nu goed werkt. Heb het eerlijk gezegd de instructrice nog niet gevraagd, maar ik kan mij uit een grijs (manege)verleden ook nog wel herinneren dat als we gingen galopperen bij een paard dat moeite had in de goede galop aan te springen we ook altijd op het verkeerde been moesten lichtrijden.
Het volgende artikel leek me wat dit betreft een logische verklaring. Want je wil je paard - als hij iets naar binnen wil vallen - juist iets naar buiten laten lopen. Dat zou je al licht "wijken" kunnen noemen.
http://www.dressuur.nl/berichten/lichtr ... tten/3641/

De draf is een tweetakt beweging met een zweefmoment. Elke pas is een beweging van een diagonaal benenpaar, linksachter tegelijk met rechtsvoor en rechtsachter tegelijk met linksvoor. Traditioneel zit je tijdens het lichtrijden als het buitenachterbeen naar voren beweegt en sta je op op het moment dat het binnenachterbeen naar voren komt.”

Het is het makkelijkst voor een ruiter om zijn been te gebruiken om zijn paard een grotere of zijwaartse stap te laten maken op het moment dat hij zit en het binnenachterbeen op het punt staat naar voren te bewegen.
Het moment van opstaan kan je paard juist helpen zijn rug op te bollen en los te laten, zodat hij een groter zweefmoment krijgt en meer ruimte om zijn achterbeen onder zijn lijf te zetten.

Tijdens het wijken wil je een grotere pas van het binnenachterbeen schuin naar voren richting het buitenvoorbeen, terwijl je paard licht om je binnenbeen gebogen is.
Als je paard niet graag opzij gaat, dan kun je zijn zwakkere kant beïnvloeden door je lichtrijden aan te passen.
Wil hij niet naar rechts rijd dan licht op zijn rechterachterbeen, dus zit dan in op het moment dat zijn linkerachterbeen naar voren beweegt. Je kunt dan met je linkerbeen drijven op het moment dat je paard zijn linkerachterbeen naar voren opzij moet bewegen en jouw invloed is het grootst op het moment dat je zit. En op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren gaat sta je op en maak je het voor hem makkelijker. En als hij liever niet naar links wil dan zit je in op het moment dat zijn rechterachterbeen naar voren beweegt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 09:51

vencedor schreef:
Ziet er goed uit bobootje benieuwd naar argument waarom inderdaad. Interessant Wat mij alleen opviel is dat je bp wat te kort / klein lijkt.

Ja die is idd te kort/klein maar het is iets. De andere die we hadden gekocht (de oranje sir lancelot) vind ze niet fijn (te stijf) en History vond hem te oranje :D :D :D (zie eerder filmpje). Nu heeft ze dus dr oude Phoenix Tipperary RiteLite weer aan :D :D. Eigenlijk moet ik dus een nieuwe kopen, maar die krengen zijn duur.
Dus eerst die Lancelot maar eens verkopen.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:51

Ja heel duur. Ik heb de racesafe via bokt voor 70 euro hartstikke nieuw. Echt een gelukje.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:11

Zo gisteren "gesprongen" :) Ik dacht rustig aan eens een sprongetje langs de kant te nemen, maar lesgeefster dacht daar duidelijk anders over. ;) Dadelijk de piste in waar het parcourtje voor de privelessen opstond. Dus dadelijk springen over de gekleurde balken :)
Eerst een balkje op de grond en 2 balken op de staanders. Hij keek wel, maar ging er toch braaf over, zo 2x langs links en 2x langs rechts. Toen een "echte" sprong :D Eerst in draf een paar keer, ging goed, kijken deed ie niet meer echt en sprong er gewoon deftig over. Geen show, niet wauw, maar gewoon deftig. Toen in galop, ging eigenlijk ook goed :j
Toen moest ik in draf er 3 na mekaar springen, elke nieuwe kleur resulteerde in wat kijken, maar hij ging er wel braaf over :)
Hij wou voorzichtig zijn en voelde aan alsof hij vermogen genoeg heeft. Je kan er natuurlijk niet veel van zeggen, diertje heeft nog nooit echt gesprongen en al helemaal niet onder de man. Ik had verwacht dat hij met meer lucht ging springen, maar dat was dus niet. Ik ben benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen in zijn techniek de komende weken/maanden. Hij was gewoon topbraaf en meewerkend en wou heel graag zijn best doen :j
Wel stikop ocharme, les duurde een klein halfuurtje en hij stond helemaal in het zweet en schuim. Vandaag krijgt hij dan ook lekker rust op de paddock met zijn maatjes! :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:25

Dat is inderdaad een vraag die ookin mij opkwam. Wat is een oke leeftijd om springen mee te pakken. Ik dacht zelf aan 4? Fijn dat hij zo goed aan pakte. Ik ga vandaag weer even belle n over de vorderingen en nieuwe afspraak maken om te kijken. Hij staat er nu 5/6 weken

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 09:57

Goh, mijn plan was om gelijk gisteren 1x per week een klein beetje te springen om hem er wat ervaring en handigheid in te laten krijgen. Voor de rest gewoon de basis op dressuurmatig gebied.
Eind november is er een onderlinge springwedstrijd hier op stal, die wou ik misschien wel gaan meerijden als hij het zo goed blijft doen :j

Spannend, benieuwd hoe die van jou het doet!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-15 11:05

Ja wat betreft springen ben ik er niet zo in thuis. Dit wordt de eerste driejarige die ik rijd :+. Mijn vorige waren beide al ouder. De een 4 en paar maanden mak, de andere 5 en verreden dus niet zo vergelijkbaar. Dus moet maar even mn weg zien te vinden en her en der informeren wat "normaal" is :D. Ik vind het wel stoer van je Charisma!

Wat betreft dat lichtrijden daar heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord,ontlasting van het binnen achterbeen oid?

Loopt het al storm voor verkoop Hinde kan me voorstellen dat je veel interesse voor haar hebt?

Elmo weer thuis :D

En een nieuw halster zie ik voorbij komen!