Batlow schreef:Voorbereiding... Mijn paard is eerst op van alles voorbereid. Gelongeerd met een touw om het achter been, om de kont, als ik poets, de bezem even pakken over hem heen wrijven etc. Vallen is altijd een mogelijkheid, hoe kundig je ook bent. Als een paard van plan is jouw van z'n rug te halen, dat kan je zitten wat je wilt... De beleerfase is belangrijk, dat ben ik met je eens, maar je kan niet alles uitstippelen hoe je alles wilt hebben en doet, want hij zal onvoorspelbaar zijn. Deze manier van voorbereiden zorgt ervoor dat mijn paard niet schrikt als ik er af val omdat ik per ongeluk met mijn been op een plek kom die je normaal nooit aanraakt... Omdat er zo werd aangemodderd met mijn paard door verschillende mensen die ik heb gevraagd mijn paard te beleren, heb ik gezegd, aju ik doe het lekker zelf. De ene deed het langzaam met hem aan. De ander ging er op zitten en wilde hem vooruit krijgen. Nou, beide was het voor hem geen optie. Mocht hij echt onhandelbaar zijn dan zou een kennis Gert van T hof bellen, maar het gaat nu zo goed dat dat niet meer nodig is..
Ik werk al 4 maanden met Hinde vanaf de grond en ik mag haar overal aanraken. Ik heb tot nu toe denk ik 20 paarden zelf zadelmak gemaakt in de periode dat ik op een handelsstal heb gewerkt en daar werden verschillende methodes gebruikt. Juist door deze ervaring heb ik besloten Hinde de eerste keren uit handen te geven, al het voorbereidende werk is al gedaan.
Tevens stippel ik ook niet uit hoe ik alles wil hebben, want het zijn dieren. Maar ik de methode die we gaan gebruiken wel aanpassen aan haar karakter, vandaar mijn keuze. Daarom heb ik ook voor deze beleerder gekozen, het is een prof en weet wat er van hem verwacht wordt. Toch blijft het een slag apart dat zadelmak maken, gelukkig heeft iedereen zijn eigen ideeën en methodes, haha!
Ziet er netjes uit GerenGer!!