de paarden van 2011 - hoe doen ze het?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 00:37

Batlow schreef:
Voorbereiding... Mijn paard is eerst op van alles voorbereid. Gelongeerd met een touw om het achter been, om de kont, als ik poets, de bezem even pakken over hem heen wrijven etc. Vallen is altijd een mogelijkheid, hoe kundig je ook bent. Als een paard van plan is jouw van z'n rug te halen, dat kan je zitten wat je wilt... De beleerfase is belangrijk, dat ben ik met je eens, maar je kan niet alles uitstippelen hoe je alles wilt hebben en doet, want hij zal onvoorspelbaar zijn. Deze manier van voorbereiden zorgt ervoor dat mijn paard niet schrikt als ik er af val omdat ik per ongeluk met mijn been op een plek kom die je normaal nooit aanraakt... Omdat er zo werd aangemodderd met mijn paard door verschillende mensen die ik heb gevraagd mijn paard te beleren, heb ik gezegd, aju ik doe het lekker zelf. De ene deed het langzaam met hem aan. De ander ging er op zitten en wilde hem vooruit krijgen. Nou, beide was het voor hem geen optie. Mocht hij echt onhandelbaar zijn dan zou een kennis Gert van T hof bellen, maar het gaat nu zo goed dat dat niet meer nodig is..

Ik werk al 4 maanden met Hinde vanaf de grond en ik mag haar overal aanraken. Ik heb tot nu toe denk ik 20 paarden zelf zadelmak gemaakt in de periode dat ik op een handelsstal heb gewerkt en daar werden verschillende methodes gebruikt. Juist door deze ervaring heb ik besloten Hinde de eerste keren uit handen te geven, al het voorbereidende werk is al gedaan.

Tevens stippel ik ook niet uit hoe ik alles wil hebben, want het zijn dieren. Maar ik de methode die we gaan gebruiken wel aanpassen aan haar karakter, vandaar mijn keuze. Daarom heb ik ook voor deze beleerder gekozen, het is een prof en weet wat er van hem verwacht wordt. Toch blijft het een slag apart dat zadelmak maken, gelukkig heeft iedereen zijn eigen ideeën en methodes, haha!

Ziet er netjes uit GerenGer!!

Batlow

Re: Wie heeft er ook een 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 08:26

Dat blijft het zeker, vooral omdat niet altijd dezelfde methode werkt bij ieder paard! Als je er zelf maar een leuk rij paard aan over houdt en straks lekker door de bossen kan crossen. Daar gaat het om!

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:04

Gio was 3x onder het zadel geweest voordat hij bij mij kwam. Maar ik denk dat het per paard verschillend is. Gio heeft nog geen 1x gebokt, ook niet aan de longeerlijn.

Gister was Gio ontzettend aan het klieren op het bit, direct een geheugensteun dat de tandarts echt moet komen. Tandarts direct gebeld, dus die komt volgende week. Toen was ik wel nieuwsgierig of hij al aan het wisselen was, had eigenlijk nog nooit in zijn mond gekeken. Heeft hij zijn voortand er scheef inzitten.... zat ook los, dus die heb ik er zelf maar uit getrokken! En ook dit vond hij helemaal niet erg.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:52

Dubbel post
Laatst bijgewerkt door Kady1 op 23-01-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:54

Kady1 schreef:
@ annertuh "mijn manier" al zullen er heus wel meer mensen zijn die zo werken, is eerst vanaf de grond een hele hoop bevestigen. Enkele longe. Dubbele longe (zowel bitloos als met bit dat ze beide kennen) bij zetten, desensibiliseren als ze bang zijn voor bepaalde dingen.
Als ik er dan op ga werk ik met een krukje links en rechts hangen. Beetje stappen , keertje zitten beetje stappen aan de hand dan langzaam longe steeds wat langer beetje stappen rondom de longeur dan een drafje aan de longe gaat dat goed dan zsm los. Hoe lang het proces duurt van zitten naar los kan verschillen bij het ene paard is dit 2 dagen bij de ander is dit een wk of miss wel 2 kijk per karakter / type. Galoperen doe ik bijna nooit aan de longe maar meestal gewoon los. Vind ik fijner dan aan de lijn. Verder ga ik meestal binnen 10x er op zitten het bos al in met 1 of 2 ervaren paarden er bij en dan gewoon lekker lange stukken rijden.

Ik heb zadelmak gemaakt voor verschillende bazen (in loon dienst ) en dan heb je soms geen keuze betreft methode vreselijk vond ik dat. Toen heel lang nog zadelmak gemaakt voor 3e partij (klanten) en hoewel je dan meer vrijheid hebt betreft methode houd je er altijd mensen bij die het er niet mee eens zijn, het anders willen, het sneller willen enz.. vroeger sprong ik dan in de houding en deed wat me gevraagd word. Ondertussen heb ik zo iets, mijn lijf, mijn manier , niet mee eens ? Vraag dan maar iemand anders.
Ik vind zadelmak maken heel erg leuk om te doenmaar als je een manier gebruikt die voor jou niet werkt dan gebeuren er sneller ongelukken en het is mijn lijf wat beschadigt kan raken. Daarom ben ik het dus ook wat minder voor 3en gaan doen hoewel ik er vorig jaar nog een paar heb gedaan maar dat waren hele makkelijke mensen , hier is het paard veel plezier er mee ik kom af en toe kijken hoe het staat..
Oh ben je al zo ver ? Dat gaat goed haha

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:43

Ik doe zadelmak maken ook het liefst gewoon zelf. Een van de redenen is omdat ik een slechte ervaring met "professionals" heb. Hoorde laats weer leuke verhalen over een paard die met de pessoa om los werd gegooit en waar emmers met touwtjes aan het paard vast werden gemaakt om te desensibiliseren. -O- Ook wordt hier in de omgeving door veel stallen met het motto "als je zaagt gaat het hoofd wel naar beneden" gewerkt. Geen fijn idee om je paard daarheen te sturen.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:29

Ik zie dat het topic al een tijd terug is aangemaakt, maar ik zou me ook graag willen melden. Ik wil gewoon graag meelezen voor de ervaringen. Ik heb een 3,5 jarige (een G'tje) die ik nu zelf aan het opleiden ben.

Mijn 3,5 jarige heet George Clooney en is een Trento B-nakomeling. Ik heb hem nu 2 maanden en hij is zadelmak. Ik ben nu bezig met lengte in het lijf te krijgen tijdens het rijden en bezig met trailermak maken en meenemen naar een aantal locaties. Tot nu toe zijn we 3x met de trailer bezig geweest en zijn we 1x naar de rijvereniging geweest. George is heeft een redelijk braaf karakter maar is wel dominant. Iets om in de gaten te houden dus. Ik krijg 2 à 3 keer in de week begeleiding als ik met hem rijdt en longeer. Verder hebben we enkele pogingen gedaan hem verkeersmak te maken maar dat lukt nog niet zo goed. Wellicht als het echt niet lukt dat ik dat uit besteed.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 12:38

Ik ga Haydn zadelmaker laten maken, puur om het feit dat ik me niet kan permitteren er vanaf te vallen ( en natuurlijk kan het later toch ook nog gebeuren .... ) ivm mijn rug, dus laat ik het eerste rauwe randje er door een ander af rijden ;) .... Dit gaat gebeuren door een springruiter die erg kundig is... En ook gelijk op stapt ipv van te voren te longeren. In mijn ogen krijgen ze daar ook alleen maar meer energie van als je dat steeds voor je wilt gaan rijden moet gaan doen. 2 mei gaat hij heen :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:44

Ik vind het juist wel fijn als er aan de longe al wat voorwerk gedaan is, dan hebben ze onder het zadel veel sneller het spelletje door :j Conditie maak ik me nooit zo druk om, je hoeft ze geen uren te longeren.

Leuke naam Picasso!
Verkeersmak worden ze vanzelf. Ervaren en braaf paard mee is dan wel heel fijn. Laat ze maar drie keer stuiteren om die auto, dan weten ze daarna vaak wel dat het niet eng is ;)

Mijn gupje liep weer fijn vandaag, hij begint nu eindelijk fijn in de hand te zakken na een kwartiertje rijden. Weekend heeft hij vrij, dan heb ik nachtdienst en lig ik in Amsterdam op bed :P

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:51

Ja, dat hoopte ik inderdaad ook Gomir. Hij hangt niet echt aan andere paarden en heb hem 3 keer meegenomen langs de weg (op zondag, wanneer er weinig auto's rijden) over het fietspad met een brede tussenberm naar de weg toe en ook nog twee meter berm naast het fietspad aan de andere kant. Ik had en leadrope en touwhalster, wilde expres geen hoofdstel of hengstenketting om, maar wilde hem 'relax' laten wennen. Hij werd helaas steeds wilder en sprong met vier benen tegelijk de lucht in, steigeren, wegrennen. Het werd niet beter gedurende de vijf minuten wandelen, juist slechter. Daarom is het verstandig misschien iemand anders met veel verstand van zaken even naar te laten kijken.

Overigens voor de rest is het een superbraaf dier. Echt kipmak. We hebben het idee dat het een dominantie-probleempje is. Hij is namelijk met werken aan de hand vrij dominant. Hij lijkt niet echt bang van het verkeer.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:12

Ik ga er altijd op zitten, aan de hand kun je niets als ze aan de stuiter gaan.
Het blijven kuddedieren, ze hoeven echt niet aan andere paarden te hangen om er toch steun aan te hebben. De meeste jonge paarden maken echt helemaal niets van een auto of ander verkeer, zeker niet als er een ander paard bij is dat onverstoord doorloopt.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:02

Vandaag voor het eerst helemaal zelf gereden op mijn puppy! :D

Afbeelding

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:19

wat goed, gefeliciteerd!

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:24

Supergoed! Doet ze braaf! Hoe vaak is ze nu ongeveer onder het zadel geweest?

Het is hier lekker mistig, maar jammer genoeg geen sneeuw dit jaar.
Afbeelding

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:31

Rond de 20 keer denk ik nu! Is de derde keer voor mezelf, degene die me altijd helpt kon vandaag niet dus ik dacht ik doe een poging.. :o

Wauw hij is echt een prachtige vos! Heb niet zo veel met vossen maar deze laat mijn hart wel wat sneller kloppen. :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:47

yeentll schreef:
Volgende week is Hinde aan de beurt. Het zadelmak maken besteed ik uit aan een jongen die ook de beesten bij Tim Coomans zadelmak maakt. Hopelijk hoeft hij maar 3 á 4 keer te komen en ga ik daarna zelf met haar aan de slag. Ik laat hem komen omdat ik weet dat hij in (bijna) alle gevallen blijft zitten, en dat durf ik niet van mezelf te zeggen. Zo bespaar ik haar hopelijk een nare ervaring door als ik er zelf af zou vallen. Maar eigenlijk ben ik er bijna zeker van dat ze geen stap verkeerd gaat zetten. Als iemand nog een kundig persoon zoekt voor het zadelmak maken in de provincie Zuid holland, geef me maar een seintje voor zijn telefoonnummer.

Dit is een hele slimme beslissing. Mijn Obelisk was ook een zeer gevoelig type. Heel stoer en nuchter maar ook rillerig en electrisch. De paar keren dat ik er af ben gegaan tijdens het inrijden (omdat hij zo ernstig ergens van schrok) waren voor hem heel traumatisch, hij was er minstens zo van onder de indruk als ik en hij moest er in de dagen/weken erna echt weer overheen komen .. Dus voorkomen is beter dan genezen. Hij was heerlijk om aan te rijden heel getalenteerd en eerlijk, maar door het gevoelige element kon hij ook erg schrikken en dan maakte hij zichzelf al heter en banger.
Op een gegeven moment kon je dat heel snel voor zijn of uitzitten en toen was het ook klaar..

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 16:55

@ Fargo, Ja ik kijk het nu al een paar weken aan en merk dat het gevoelig type is. En niet gevoelig op een slechte manier, want de spanning vloeit ook weer snel af, maar ze onthoudt alles gewoon heel lang. Bij Peter weet ik dat ze in goede handen is en ik ben er ten alle tijden bij wanneer hij erop stapt. Ik zal een paar filmpjes maken volgende week als hij erop stapt. Ik ga dit weekend nog even oefenen met dubbele lijnen zodat ze dat ook allemaal kent.

G_entle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 22:49

wat een fijne berichten weer allemaal! echt super.

Zag iets voorbij komen over longeren voor het inrijden, mij heeft dat echt super geholpen, omdat hij begreep wat ik van hem verwacht als ik zeg ''let op, Gaaalop''
Toen ik dat zei de 2de keer dat ik erop zat snapte hij direct wat ik bedoelde en sprong hij dus ook heel snel aan. Vind het nog steeds bizar hoe snel een paard leert en dingen begrijpt. Geniet er nog elke dag van :)

Gentle gaat geweldig! Nieuw zadel, op maat gemaakt. Eentje die ook makkelijk weer aan te passen is en hij zit heerlijk. Osteopaat is langs geweest.
En dit koude weer zorgt ervoor dat hij net even een stukje actiever is, en wat kan ie dan lopen!!
Vrees dat mijn paard veel meer talent heeft dan dat ik zelf heb.. Maar gelukkig heb ik goede begeleiding :=

Zal hem weer eens laten filmen binnenkort!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:40

@G_entle, ik heb precies hetzelfde idd onder het zadel! Met longeren zeg ik: gaaaaaaaaaaa-LOP. Heb daarvoor de zweep nu niet meer nodig en hij springt zelf aan! Dit zei ik ook onder het zadel en hij galoppeerde lekker aan! Die van mij galoppeert alleen heel vaak overkruist aan de longe

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 23:44

Leuk al die updates!!! En leuke foto's :D

Mijne staat al 3 weken stil. Bolletje laten weghalen. Net aan de singel... dus maar even niet rijden.

Longeren doe ik wel. Maar haalde hem vandaag uit zn stal en hij liep niet helemaal goed... waarschijnlijk van in de paddock te staan die bevroren is... zoolkneuzing; blein;... afwachten...

Mijne springt ook regelmatig overkruist aan de longe. Vooral enkele maanden geleden. Nu gaat het al beter!

Was ook een melktandje afgebroken. Heeft tandarts vlug even getrokken!

Brandje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:06

Ik ben gisteren met Goofy voor het eerst naar een andere plek gegaan. En wat deed hij het goed! Super braaf, oortjes erop en gaan! Goofy leert echt super snel en heeft enorm veel plezier in het werk, ik moet er wel voor waken dat we niet te snel gaan. Galop is soms lastig omdat hij groot is en nog aan kracht mist en tja dan heb je vier benen en waar moet je die dan toch plaatsen?! :? :+ haha gelukkig gaat het steeds beter!

Ik maak de paarden meestal samen met mijn vader zadelmak. Dan weet ik wat er met het paard gebeurd en ik heb de volle 100% vertrouwen in mijn vader dat als hij zegt dat ik erop kan ik dat dan ook echt kan. Tot nu toe gaat dit altijd prima!

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:09

Ik zal nog even mijn bericht toelichten over het niet longeren voor het " erop " gaan, het is niet zo dat ik helemaal niet ga longeren... Hij komt eind volgende maand uit de opfok. Ik ga hem dan van maart tot en met 1 mei longeren ...ik wil dat hij wel de stemcommando's kent ;)
Maar als hij beleerd gaat worden ...gaat hij er gelijk op zitten , ipv eerst te longeren ;)

G_entle wat goed dat het zo lekker gaat met 'm , en wat fijn dat je een nieuw zadel hebt ...Haydn gaat 28 feb verhuizen...dan is het gedaan met de kleuterklas voor hem :(:) heb er veel zin in dat hij lekker in de buurt komt staan en met hem aan de gang kan :D

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:13

Hier wordt er wel van te voren gedaan, anders is het zand happen voor mij :D ook staat er op de planning in maart een jacht mee te rijden dus hij moet flink conditie opbouwen nu :P

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:22

Dat is wel heel gaaf Batlow een jacht, waar gaat dat gebeuren ?
Het lijkt mij heel erg leuk om een keer een trec ( schrijf je dat zo ?? ) wedstrijd of oefenwedstrijd mee te doen , gewoon voor de afwisseling straks .

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 19:21

Jacht vind ik ontzettend stoer om te zien, maar ik zou het zelf echt niet durven.

Vanmiddag weer super fijn gereden, galop gaat steeds beter en hij loopt eigenlijk uit zichzelf aan de teugel nu. Ik ga denk ik maar eens de startkaart aanvragen, zien waar het schip strand. Ik heb vanmiddag ook nog een leuke foto gemaakt in de wei, hij heeft zo'n lief koppie (al zeg ik het zelf)
Afbeelding