Een nieuw paard kopen Deel VII

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:24

Ook een paard houden bij je vriend op stal kost geld.
Of eet jouw paard niet? En staat ie op een kale bodem?
Reken maar op gem. een 150 euro per maand minimaal.
Ik heb een tijdje ergens kale huur betaald.
En dat was ik gem. nog wel extra kwijt.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:32

grauwman schreef:
Stel nou dat het paard iets gaat mankeren kan je dan die bedragen wel ophoesten. Bijv koliekoperatie oid.

volgens mij denkt iedereen hier dat ik niet meer dan €1000 bezit x)

Uiteraard kan ik zulke bedragen ophoesten, anders zou ik ook geen paard overwegen hé :)
Ik wil nu voor de moment niet meer dan €1000 geven, ik ben gewoon op zoek naar een goedkoop paardje. Dit wil niet zeggen dat ik niet meer geld kan uitgeven hé ;D Als ik wil kan ik me gerust een paard kopen van 7.000 ofzo... Maar ik wil gewoon nog geld overhebben, vandaar dat ik nu slechts €1000 wil uitgeven.

Maar ik snap jullie bezorgdheid wel hoor :)

Maar ik denk dat we nu beter terug 'on-topic' kunnen reageren. Of is dit hier nog steeds on topic ?? :)

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:35

Needje schreef:
Ook een paard houden bij je vriend op stal kost geld.
Of eet jouw paard niet? En staat ie op een kale bodem?
Reken maar op gem. een 150 euro per maand minimaal.
Ik heb een tijdje ergens kale huur betaald.
En dat was ik gem. nog wel extra kwijt.

Mijn kosten zouden enkel medisch, voeding, hoeven, scheren zijn hé :)
Mijn vriend heeft een boerderij. Stro = gratis, stalling = gratis, kuil = gratis, weidegang = gratis, lessen = gratis

Ik hou heus wel rekening met kosten hoor ;)
Ik ben 20 en koop bewust een paard, niet zomaar omdat ik er zin in heb.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:43

En stel dat je relatie op de klippen loopt, wat dan?

Alja

Re: Een nieuw paard kopen Deel VII

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:48

marktplaats :+

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:49

Waratje schreef:
En stel dat je relatie op de klippen loopt, wat dan?

Dan zet ik het op de wei bij mijn pepe :)
Geen boerderij, maar wel een halve hectare grond + stal + afdak op de wei + hooi

Ik weet waar ik aan begin hoor :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:57

Iedereen moet doen wat hij/ zij zelf wil maar ik wil je er alleen op attenderen dat je soms onverwachte kosten hebt.
Ik hoop van harte dat je een leuk en goed paard voor je budget kunt kopen of ik het verstandig vindt is wat anders ;).

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 15:58

Ik kom weer even binnenspringen.
Wij hebben net een friese merrie op proef en de dierenarts heeft er daarnet eens naar komen kijken.
Ze had lichte poot-exceem aan haar voorpoten, maar de DA zei dat dit bij bijna elke fries wel voorkomt.
Zou dit voor jullie een reden zijn om haar te laten staan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:08

Friezen en mok, dat gaat echt hand-in-hand :D
Als je perse een fries wilt, dan is zo'n dier daar op laten staan wel wat kort door de bocht want ze hebben het inderdaad bijna allemaal. En het zou snel over zijn als iedereen eens die sokken ging scheren :=

Ook Friezen hebben trouwens gewoon voorbenen ;)

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:16

Dees, heet jouw paard nu serieus Dancing Queen?

Dieter, paard met zo'n "probleem" zou ik niet laten staan. Maar alleen als dat dan echt "mijn" paard is. Anders zoek ik wel verder!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:39

Ik val even op een andere manier binnen. Ik ben op zoek naar een goed tehuis voor een 5 jarig paard, die wegens halsartrose niet geschikt is om (fanatiek) op te rijden. Mocht iemand een goed tehuis te bieden hebben en een weidemaatje oid zoeken, dan hoor ik het graag.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:40

Lichte mok is wel te behandelen hoor. Sokken er af, goed drooghouden. Droge wei, daarna kun je zokken wel weer laten groeien. Doet even pijn (mij niet, vind het vreselijk sokken). Maar dan komen ze er wel veel sneller van af. Een paard met ernstige mok zou ik wel laten staan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:44

maar als ze nu al wat mok hebben, hoe erg is het dan als ze in de blubber staan van de winter?

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:46

Er zijn ook paarden die meer last hebben van mok in de zomer als ze in het lange, vochtige gras staan dan in de winter als ze in een droge paddock/stal staan. :)

Eastpak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 16:47

@ Johnnydepony

Wat bedoel je met een droge wei en hoe lang duurt het ong. om de sokken terug te laten groeien?
Op onze weide staat momenteel zéér hoog gras.
Bedoeling is ook om ze te laten staan op deze weide tot het gras af is en dan in het andere deel te zetten...

@ fokfanaat

Moet wel zeggen dat de weide nu al blubberig is.

Johnnydepony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:00

Droge wei, als in geen blub das het beste. Ik heb hier wel eens eentje met mok gehad, maar heel licht. En ik zorgde ervoor dat ik hem in de droogste wei neer zette. Hier was het zo weg, met een week of 2.
Friezen geen ervaring mee verder.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:21

xLIESSSx schreef:
ikke schreef:
Een beetje paard kost je per jaar een veelvoud van dat bedrag aan stalling en onderhoud!
Ik vraag me dus ernstig af waarom je als uitgangspunt al zo laag gaat zitten met je aanschafbudget. bedenk heel goed: quality remains, long after the price is forgotten..... (Henry, die van die auto's, ja, Royce.....)

Mijn vriend heeft een boerderij, dus stalling is geen probleem en zal me dus ook al niks kosten. (als ik alles zelf onderhoudt natuurlijk)
Stalling is bij velen de grootste kost en die heb ik dus al niet.

En mijn budget is laag omdat ik juist wil overhebben voor onderhoud en dergelijke. Het is niet dat ik slechts €1000 op zak heb hoor xD
Alles is goed afgewogen hoor :)

Zoals ik in een eerdere reactie zei: ik koop niet hals overkop een paard als ik op voorhand weet dat ik het dier niet kan onderhouden. Zo'n mens ben ik ook niet.
Ik heb nu gewoon €1000 vrij en ben rustig aan het rondkijken naar paarden rond die prijs. Over 2 maand kan dat een budget zijn van bijvoorbeeld 1500, over 6 maand ...
Je snapt het wel denk ik :)

Nu, zo'n boerderij zonder hypotheek zoek ik ook! Om over het onderhoud en verbruiksmateriaal (hooi, stro, hardvoer) maar niet te spreken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 17:38

Eastpak schreef:
Ik kom weer even binnenspringen.
Wij hebben net een friese merrie op proef en de dierenarts heeft er daarnet eens naar komen kijken.
Ze had lichte poot-exceem aan haar voorpoten, maar de DA zei dat dit bij bijna elke fries wel voorkomt.
Zou dit voor jullie een reden zijn om haar te laten staan?

Mok komt heel veel voor bij Friezen. Opscheren vd sokken is inderdaad verstandig. En het paard niet te nat weg zetten. Modder maakt de huid zacht en vatbaar voor mok.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:22

ikke schreef:
Nu, zo'n boerderij zonder hypotheek zoek ik ook! Om over het onderhoud en verbruiksmateriaal (hooi, stro, hardvoer) maar niet te spreken.

Wel, dan moet je ook een vriend zoeken die een boerderij heeft en een moeder die dol is op paarden :)
Dan heb je weidegang, stalling, stro en hooi gratis *\o/*

Voorwaarde is dat ik dan gewoon help op de boerderij met de dieren enzo ;)

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:33

xLIESSSx schreef:
ikke schreef:

Wel, dan moet je ook een vriend zoeken die een boerderij heeft en een moeder die dol is op paarden :)

Haha, daar hebben ze een naam voor:

Afbeelding

:')

Sorry, zo bedoel ik het natuurlijk niet, maar jouw reactie vraagt wel om een inkoppertje

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:37

xLIESSSx schreef:

Mensen zoals jij heb ik vorig jaar veelvuldig bij mijn paard gehad :)
Ik heb ervoor gekozen niet te verkopen. Weet je waarom?
Ik denk dan: als je budget 1500 euro is, waar ga je dan een goed passend zadel van kopen?
En is er daarna nog geld om de zadelmaker regelmatig het zadel na te laten kijken?
Komt de plaatselijke smid die voor 5 tientjes je paard rondom beslaat? Hoe váák is het de bedoeling dat die smid gaat komen?
Mijn paard is gewend elk jaar door een hele goede, maar wel dure, tandarts gedaan te worden. Moet hij het dan de rest van zijn leven doen met eentje die voor 3 tientjes een beetje de voorkant bijvijlt en een lief verhaaltje heeft?
Wie gaat de dierenartskosten betalen als er onverhoopt wel wat met het paard gebeurt? Maar ook de standaard dierenartskosten kunnen best oplopen.... bloedonderzoekje als ie wat minder fit is, regelmatig mestonderzoek, wormenspuit....
Je hoeft van mij echt niet de meest luxe artikelen voor je paard en het nieuwste van het nieuwste. Maar het moet wel passen en prettig zijn voor het paard. Ook dat kost een behoorlijke duit geld.

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:39

Ik lees hier altijd mee omdat ik het zo'n leuk topic vind, maar ik weet ook nog een leuk paard te koop.

Nog iemand opzoek naar: een 8-jarige donkerbruine ruin, Solitair x Peter Pan, allrounder, maar meer dressuurmatig doorgereden, thuis op M1 niveau, maar wegens tijdgebrek nog maar L op concours. Is nog maar twee keer gestart. Voor meer info even PB'tje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:39

Johnnydepony schreef:
Snap niet zo goed waarom ze vooraf laten keuren. Als hij niet goed is bij verkoop dan is dat pech, maar ben je het geld net zo goed kwijt als je hem vooraf had laten keuren.
Veel particulieren willen paard toch graag in de verzekering en dan mogen foto's vaak niet ouder zijn dan 3 maanden. Plus ik wil er over het algemeen met mijn neus bovenop staan als een paard gekeurd wordt.

Ik laat het dier puur voor mezelf keuren. Dan weet ik dat ik een goed paard verkoop. En overkeuren mag zeker, maar dan k.k. Enkel bij afkeuring voor mij hihi
Maar heb pas 1x gehad dat iemand over liet keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:43

grauwman schreef:
Stel nou dat het paard iets gaat mankeren kan je dan die bedragen wel ophoesten. Bijv koliekoperatie oid.

Koliekoperatie, er off topic, maar daar begin ik dus echt niet aan!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 18:53

Ik ook niet. :n
Alleen maar ellende van gezien.

Aimee, ik vraag me af hoe jij wil controleren of het allemaal gaat zoals jij het het liefste ziet.
Verkocht is verkocht. En mensen kunnen zich bij de koop heel anders voordoen.