Super weer wat over Frum te lezen. Blij dat het allemaal best stabiel met hem gaat , met af en toe wat afwisseling om het spannend te houden Geweldige baas ben je voor hem, fijn om te lezen!
Het blijft wel een paard met een flinke gebruiksaanwijzing. Maar zo fijn om te lezen hoe jij met hem omgaat. Dat hij zichzelf kan zijn op zijn eigen clownachtige, autistische manier.
Het gaat helemaal niet lekker met Frum. Een week geleden kwam hij op 3 benen zijn stal uit. Rechtsachter alleen maar spastisch in de kramp opgetrokken en wilde zijn voet niet op de grond zetten. Been was dun, geen wondje, er was niets geks gebeurd. Het leek op een hoefzweer. Die had hij laatst ook al gehad, nadat hij wat idioot over betonplaten was gerend en wellicht in een steentje was gaan staan. De hoefsmeden konden het zien aan zijn voeten. Die zweer kwam heel snel los. Maar nu zijn we een week verder. Hij is nog hartstikke kreupel achter. De smeden (ik heb een setje) hebben van de week drie kanaaltjes gevonden in zijn hoef rechtsachter, waarvan 1 diepe die ze niet weg konden snijden, maar waar wel een beginnetje was gemaakt. Zijn voet had was toen al geweekt met nat verband en met de smeden heb ik het ook weer verbonden. Een uitdaging met zo'n krampbeen... Helemaal als je het alleen moet doen. Maar goed, met wat vastberadenheid kom je een eind.
Ik kan niet aanzien dat hij zo'n pijn heeft en ik vind het veel te lang duren. Even was ik bang voor een breuk, bijv. in zijn hoefbeen, maar aangezien hij verder totaal niet reageert op het bewegen van zijn hoef, alleen op belasting, leek dat onwaarschijnlijk. Inmiddels worden beide achterbenen wat dikker van al dat kramptrekken en hangen op links, maar ze waren dus dun.
Elk ander paard had ik in de trailer gezet voor een bezoek aan de kliniek. Met Frum kan dat niet. In nood komen ze met apparatuur aan huis. Frum is al eens met de echo voor gynaecologie gescand op een peesblessure. Maar toen was hij redelijk normaal. Nu is hij extreem spastisch. De artsen zijn zuinig op de apparatuur (logisch...) en ik durf nu niet te zeggen dat het heel blijft. Frum kan daar zelf even niks aan doen. Hem verdoven werkt voor geen beter, dan is er helemaal geen controle meer, dus dat maakt het ingewikkeld. Vandaar dat me eerst werd aangeraden om met de hoefsmeden naar een zweer te zoeken. Zij kennen de spasmes van Frum beter en kunnen tussen het krampentrekken door beter voelen wat een spasme is en wat een pijnreactie is. Er is dus wel een zweer gevonden, maar die zou er na dit weekend wel uit moeten zijn, volgens hun voorspelling. Frum loopt nu bijna nog beroerder, dus het schiet niet op.
Ik bel morgen de smeden maar weer en eventueel nogmaals overleggen met de kliniek... Wat een ellende.
MarliesR
Geplaatst: 27-01-19 13:41
Och wat een moeilijke situatie! Zo ingewikkeld als je dan qua opties zo beperkt bent. En altijd moeilijk om te zien als ze zoveel last hebben. Heel veel sterkte!
Jet
Geplaatst: 27-01-19 14:07
Oh, wat een rotnieuws! Ik kan je geen raad geven hierin, jij kent hem zo door en door dat je wel weet wat wel en niet kan. Ik hoop dat het toch die hoefzweren zijn en dat ze snel doorbreken. Is hij met de vorst ook naar buiten geweest? Soms is het al genoeg als ze op een bevroren kluitje terecht komen ) of meerdere) om daar een hoefzweer van te krijgen. Hoe stond hij erbij met de vorige hoefzweer voodat die eruit was?
Dat was aan een voorbeen en inmiddels weet ik hoe hij dan is. De 1e keer had ik nogal geschrokken de dierenarts gebeld dat hij koliek had en meteen daarna dat hij ook hoefbevangen kon zijn. Hij was namelijk eerst geel ongelukkig aan het rollen en schrapen en daarna ging hij achterover hangend in een hoekje staan. Achterbeen is nog lastiger, omdat hij zo kramperig is. Hij maakt complete loopgraven. Zijn manier om aan te geven dat hij zich rot voelt. Hij mag zelf kiezen waar hij loopt en zet zichzelf toch hoofdzakelijk op stal.
Ik ga toch proberen om onderzoek aan huis te krijgen. Dit is niet om aan te zien.
Wat klote. Dat is zijn grote nadeel, als hij wat krijgt is het meteen een groot probleem. Is het een optie om hem echt een heel licht streepje tranquigel oid te geven dat ie een klein beetje kalm wordt?
Jet
Geplaatst: 27-01-19 15:35
Ja, voor of achter is sowieso al een heel verschil, ook bij een paard zonder de problemen van Frum. Ik kan me goed voorstellen dat je gaat proberen ze aan huis te laten komen en dat je dit niet aan kan zien. Hopelijk lukt het en krijg je inderdaad duidelijkheid van wat er aan de hand is. Hoe lang geleden is het dat hij de vorige keer gesedeerd is? Kan je hem met de sedatie niet tegen de boxwand parkeren met zijn "goede" kant of gaat dat niet lukken. Dit om hem in zijn wiebeligheid te ondersteunen. Eet hij nog wel hooi/voordroog of is zijn eetlust verdwenen?
Hij eet prima en lijkt verder niet ziekig. De hoofdtic is wel terug.
Hem ergens tegenaan parkeren is nog nooit gelukt, hooguit op het moment van uit balans raken aan de goede kant ondersteunen. Als de ene smid eronder staat, dan staat er ander er als stutpaal bij... Maar je kan hem niet tegen een wand zetten voor steun. Om een of andere reden wordt hij daar zenuwachtig van en dan zijn de spasmes erger.
Jet
Geplaatst: 27-01-19 18:14
Oei, dat is dan ook al geen optie. Moeilijk probleem hoor, wil je ons verder op de hoogte houden van het hoe en wat met hem?
Ik week het met watten in een luier, verbonden en afgeplakt met ducttape. Beetje betadine bij de zweer...
Pandora2
Geplaatst: 27-01-19 18:30
Ik heb mijn oudje zijn hoef ooit eens dagen ingepakt met een laag trekzalf erop. Ook voor een hoefzweer die maar bleef sluimeren. Uiteindelijk wel resultaat mee gehad.
Is wat pijnstilling een optie? wel met het risico als er een scheur/breuk of iets ergens zit dat het verergerd omdat hij zn rem dan kwijt is. Waardeloos zeg, ik hoop dat je snel duidelijkheid hebt en Frum weer snel de oude is
De dierenarts is vanochtend geweest. De zweer is verder uitgesneden. Hij zit echt diep in de zool. Frum mag novacam, maar dit hoeft niet. Hij staat nu in een hoefzak, in de hoop dat het nog iets beter helpt dan nat verband en dat de ontsteking eruit komt. Na 12 uur moet het wel beter zijn. Na 12 uur met zak moet hij 12 uur zonder zak en dan eventueel nog één keer 12 uur met zak. Als het dan nog niet helemaal goed is, dan weer dierenarts.