Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merel___

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:17

Ik had 14, maar ben nu gezakt naar 10 en dat is ook het max., ik wil op termijn ook de sport in en met een iets jonger dier kan je (denk ik) toch wat langer vooruit. :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 23:01

Hobbyboerin 15 lijkt mij een hele mooie leeftijd! vooral voor recreatief gebruik en misschien ook wat onregelmatig gebruik moet je niet een al te jong paard kopen! Ik denk dat voor jou heel belangrijk is dat je het paard bv. 2 weken moet kunnen laten staan om dan rustig weer een buitenritje te kunnen maken.

Mijn max leeftijd is ook 6 jaar! Liefst een 4/5 jarige die goed is aangereden!

Mijn eisen worden door alle klappen wel heel specifiek! Ik ben nu op zoek naar een stamboek merrie met goed (oud) bloed! Ik wil graag een merrie met een goede familie, eentje die sowieso al uitblinkt. WANT ik vind keuringen heel leuk en ik wil graag met mijn jonge merrie naar de keuring als ze ster wordt, een veulentje(van goede papa) om dan mama door te rijden naar preferent en topsport dus! En veulentje weer van vooraf aan beginnen! Leuk he?!

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 08:56

He bah Alice, wat balen zeg!
Wat een hufter die verkoper

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:16

Ja, maar ik ben er al weer overheen! Dit is niet de eerste handelaar waarmee ik werk, ik ben alleen veel te lief!
Kijk ik had al geen goed gevoel, maar ik denk ik heb geen vertrouwen in mensen, stel je niet aan komt wel goed! (hele weekend tegen mezelf gezegd!) Maar ik had gelijk, jammer genoeg!
Enige voordeel heeft wel dat ik nu geen kapot paard op stal heb staan of een dure keuring moet betalen! Op naar de volgende. Vriendin van mij die is al weer aan het zoeken, die vindt het zo zielig voor mij. Ze heeft nu een Bonte merrie met KWPN papier gevonden en een zwarte geloof ik met heel goed papier! Ook mijn pap helpt me die heeft nog wel wat connecties en iemand vertelde hem ook dat hij een heel goed paard met heel goed papier te koop heeft staan, alleen beetje duur! Maar mijn ouders zijn het onder tussen ook een beetje zat dus zelfs mijn moeder (die zei dat ik noooooit meer een paard kreeg) is overstag en wil me te hulp schieten. Alleen ik ben 23 woon op mezelf dus wil ook voor mezelf en mijn beesten zorgen, dus ik weet niet of ik deze (geld) hulp aan neem!

Nou volgens mij heb ik al weer een heel verhaal getypt, ik zal binnen kort alle linkjes weer plaatsen zodat jullie weer kunnen meegenieten!

Merel__ benieuwd hoe het bij Linda Verwaal is verlopen?!?

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:21

@hobbyboerin
Nee 15 is niet te oud. Ik zou mn bijrijdpaardje van 20 ook nog kunnen starten in de B en de L. Andere bijrijdpaardje is nu 18 en daar wilde ik echt mee gaan starten en kijken hoe ver we nog konden komen, maar die loopt al een tijdje niet goed.. (gaat trouwens nu stukken beter met speciale ijzers :D ) Dus daarom toch de keuze gemaakt voor een eigen paard. Maar dat wordt iets jongs omdat we met ons budget dan een kwalitatief goed paard kunnen kopen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:24

Zo dat is balen Alice! Maar gelukkig kwam je er wel op tijd achter!
Ik heb nog een merrie in de verkoop, alleen weet ik niets van keuringen en ook niet erg veel van afstammingen dus weet ik niet of dat het is wat je zoekt :P

als maximumleeftijd heb ik nu ook 10 voorop staan.. Maar als het echt 100% is wat we zoeken, kan 11 ook nog wel..
We hadden er eentje geprobeerd van 12 en dat vond ik toch al net te oud :)

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:33

Het lijkt me heel leuk om er een keer een veulen bij te fokken, maar of ik die kan houden is dan maar de vraag! Keuringen zijn geweldig leuk, ook met veulens. Dus ik wil graag een paard met papier en veel oudbloed ! :D We zullen zien wat er op mijn pad komt. Lioony ik ga je wel achterna me al die pech! Hopelijk werkt dit forum niet aanstekelijk. Straks krijgt niemand hier nog een paard:S hahaha

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:36

Ik had als maximumleeftijd 14 in gedachten
En wil eigenlijk eentje van een jaar of 10

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:37

hahaha! nouja 3 maal is scheepsrechts iig, hopen we dan maar haha!
Maar ik wacht dit eerst nog even af, was toch wel goed nieuws. :)

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 09:57

Alice13, heb je even een PB gestuurd :)

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:00

mijn paardje is nu 10, ze was 9 toen ik begon met de koop :P
Nog 2 maandjes :D

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:06

Mijn maximale leeftijd is 4 jaar, wil eigenlijk ook echt alleen een 4 jarige al mag een super leuke van 3 jaar ook wel van mij maar als je puur een paard koopt voor buitenritten etc dan zou ik gewoon tussen de 10 en 15 jaar kijken.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 10:19

@ anne_mieke88, jij kent je paardje ook al heel lang toch? Was je anders ook voor de zelfde leeftijd gegaan?

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 11:16

als ik mijn paardje niet had gekent, dan was ik voor een 3 a 4 jarige schimmel andalusier gegaan :P

Tal1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 14:01

Wij willen op termijn ook een pony kopen. Onze 9 jarige paardengek is dit toegezegd toen we dit huis kochten. Helaas hebben we lang met dubbele lasten gezeten, waardoor het financiele plaatje anders is geworden, dus ze moet er nog wel even op wachten... verder moeten we de stal opknappen. Deze is niet veel meer waard. De omheining van ons weitje is weggehaald inmiddels, de nieuwe isolatoren liggen al klaar, nu nog palen kopen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 17:41

superlise schreef:
Mijn maximale leeftijd is 4 jaar, wil eigenlijk ook echt alleen een 4 jarige al mag een super leuke van 3 jaar ook wel van mij maar als je puur een paard koopt voor buitenritten etc dan zou ik gewoon tussen de 10 en 15 jaar kijken.

Sorry, maar dat is dus klinklare onzin!
Ten eerste: waarom zou je met een jong paard niet uitgebreid buitenritten kunnen/mogen maken?
Ten tweede: waarom is zo'n oudje goed genoeg voor de recreatie?
Ten derde: waarom zou je eigenlijk een leeftijdsgrens hebben? Ik denk dat een passend karakter nog altijd ver te prefereren valt boven elke andere eis!

Of ben jij van het type: eerst die bok kapot rijden voor het plaatje en als ie dan net niet stuk is, mag een ander er nog een paar jaar recreatief mee door het bos sturen?! (niet te vaak, anders wordt ie kreupel) De advertentiesites staan er vol mee, als je goed tussen de regels door leest.........

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:28

Waarom zou je als je alleen recreatief wilt rijden en vooral buiten aan een jong paard beginnen? Die zijn vaak niet tot weinig verkeersmak. Nee dan zou ik écht voor wat ouders gaan. Het lijkt me dat je ook niet een al te hoog budget hebt voor die doeleinden. Dan zitten er héél veel rotte appels tussen die jonge beesten (nee niet allemaal, maar wel veel) en dan zal er ook nog wel niet zoveel tijd aan training inzitten.

Heb je er ooit weleens aan gedacht dat mensen kinderen krijgen? Misschien is wat krapper bij kas komen te zitten? Of gewoon eens wat meer tijd aan andere dingen willen gaan besteden? Of misschien gewoon de wedstrijdsport vaarwel willen zeggen en recreatief willen gaan rijden of zelfs helemaal niet meer?! Het is pas klinklare onzin om over het type die hun paarden kapot rijd en daarna als recreatief rijpaard aanbied, te beginnen!
En veel van die paarden die als recreatiepaarden worden aangeboden hebben inderdaad wat, waardoor ze niet meer geschikt zijn voor de wedstrijdsport, tja zo gaat dat gewoon, niets aan te doen. En dat heeft helemaal niets met kapot rijden te maken vaak.. Als jou paard nou kissing spines heeft en hij is nog erg jong, dan kán hij niet kapot gereden zijn, dan heb je dus gewoon PECH!! En dan zou ik ook m'n paardje aanbieden als recreatiepaard ja, in de hoop dat hij nog van z'n leven mag genieten en lekker door de bossen rijden!
Pff.. lekker hoor om zo even te generaliseren!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:43

Lioony schreef:
Waarom zou je als je alleen recreatief wilt rijden en vooral buiten aan een jong paard beginnen? Die zijn vaak niet tot weinig verkeersmak. Nee dan zou ik écht voor wat ouders gaan. Het lijkt me dat je ook niet een al te hoog budget hebt voor die doeleinden. Dan zitten er héél veel rotte appels tussen die jonge beesten (nee niet allemaal, maar wel veel) en dan zal er ook nog wel niet zoveel tijd aan training inzitten.

Heb je er ooit weleens aan gedacht dat mensen kinderen krijgen? Misschien is wat krapper bij kas komen te zitten? Of gewoon eens wat meer tijd aan andere dingen willen gaan besteden? Of misschien gewoon de wedstrijdsport vaarwel willen zeggen en recreatief willen gaan rijden of zelfs helemaal niet meer?! Het is pas klinklare onzin om over het type die hun paarden kapot rijd en daarna als recreatief rijpaard aanbied, te beginnen!
En veel van die paarden die als recreatiepaarden worden aangeboden hebben inderdaad wat, waardoor ze niet meer geschikt zijn voor de wedstrijdsport, tja zo gaat dat gewoon, niets aan te doen. En dat heeft helemaal niets met kapot rijden te maken vaak.. Als jou paard nou kissing spines heeft en hij is nog erg jong, dan kán hij niet kapot gereden zijn, dan heb je dus gewoon PECH!! En dan zou ik ook m'n paardje aanbieden als recreatiepaard ja, in de hoop dat hij nog van z'n leven mag genieten en lekker door de bossen rijden!
Pff.. lekker hoor om zo even te generaliseren!

Sorry; ten eerste is 80% van wat tegenwoordig "kissing spines" worden gediagnostiseerd gewoon verrot gereden waardoor de rug vast zit. ECHTE kissing spines is gewoon einde paard. De ergste pijn is die van twee botten die over elkaar schuren en dat resulteert in een volkomen onbetrouwbaar paard, dat op de gekste tijden de gekste en vooral de gevaarlijkste dingen doet!

En dan: een jong paard mag dus niet van het leven genieten door in het bos rond te lopen? Verkeersmak moeten ze allemaal worden en jong geleerd is oud gedaan. Ik zie totaal niet in waarom alleen jonge paarden in de wedstrijdring zouden verschijnen en alleen oudere paarden veilig door het bos kunnen. Ik ken namelijk bosjes voorbeelden die het tegendeel bewijzen, zowel in de wedstrijdring als in het bos.

Dat dingen "gewoon zo gaan" mag voor jou misschien een vast gegeven zijn, ik kijk daar toch wat anders tegenaan. Je zou je af kunnen vragen wat je aan het doen bent en op welke manier je ervoor kunt zorgen dat je paard veilig en verantwoordt datgene kan doen wat je vraagt, ongeacht of dat picknikken op de Dam in Amsterdam is of een ZZ-L proef rijden en beide zelfs met hetzelfde paard........

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:51

Men verloofde en ik hebben samen besloten om zelf een paardje/pony aan te schaffen aangezien bijrijdpaard/verzorg pony toch niet het meest ideale is...
Het plan was tegen het einde van de zomer, maar dat kan vroeger (hopelijk niet later) worden.
We zijn dus op zoek naar een lief beestje dat verkeersmak is, niet te pittig (aangezien het de bedoeling is dat mijn verloofde er op gaat leren rijden) en tussen de 5 en 12 is. Liefst niet ouder, jonger alleen als ie echt goed is in gereden.

We hebben het beidde enorm voor "stoere" paarden met behang en lange manen, maar tinkers, friezen en zulke paarden liggen spijtig genoeg boven ons budget (wat 2500 euro is).

Dus nu kom ik dit topic ook wat volgen ^^ Ik heb een aantal jaren terug een pony en een paardje gehad, dyus ervaring heb ik wel een beetje :)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:55

Ja, misschien 80% ja, maar niet ALLES dus! En ik heb het ook niet over échte kissing spines, dan zou een paard namelijk wel continu met pijn lopen en dan zou het voor mij persoonlijk gewoon klaar zijn. En ik gaf maar een voorbeeld er zijn zóveel andere blessures.
En nee, ík zeg niet dat alleen jonge paarden in de wedstrijdring verschijnen, dat lees je ook niet in mijn bericht. Ik zeg alleen dat ik me héél goed kan voorstellen dat iemand daar niet aan zou willen beginnen. Dat de meeste mensen gewoon een wat betrouwbaarder, ouder paard willen.
En het is heel makkelijk om zo vanachter je pc te stellen dat dan maar alle recreatiepaarden kapot gereden zijn, dat kan gewoon ook door andere voorvallen komen.
En ja dingen gaan zo gewoon ja, daar kunnen jij en ik niets aan veranderen, dat iemand anders zijn/haar paard kapot rijd. Het enige wat je zelf kan doen is dat zelf niet doen. En dat was ik ook zeker niet van plan, ik koop een paard ook mede voor de wedstrijdsport, maar dat wil niet zeggen dat ik alleen maar rondjes rijd in de bak met z'n kop in de krul.. Ik weet héél goed hoe je een paard op een goede manier vanuit activiteit van de achterhand en correct taktmatig lopen, fijn nagefelijk krijgt met een goede aanleuning en vanuit die basis werk je door.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:00

Ikke wat ben je lekker alles over een kant aan het scheren! Alles heeft zo ze voor en z'n na delen! Ik kies ook voor een jong paard omdat ik mijn paard zelf zadel mak kan maken, zelf verkeersmak kan maken.
Maar ben je het niet met lioony eens dat een paard niet verkeersmak uit de wei komt?! Ik hoor lioony namelijk niet zeggen dat een jong paard geen buitenrit mag maken?! Maar jij beweert toch echt dat ze dat zegt?

Ik zou als ik geen jong paard wilde heel graag een ouder paard willen met heeeel veel ervaring om dan zowel lekker het bos als wedstrijden te rijden! Nu kies ik voor een onervaren paard omdat ik deze uitdaging leuk vind.

Oud betekent alles behalve afgeschreven, het betekent in mijn ogen ervaring. Hobbyboerin vroeg waarom wij en in welke leeftijds catagorie wij zochten. Ze vroeg ons of een paard van 15 oud was, nou ik geloof dat ze hier goed antwoord op heeft gekregen. En dan snap ik niet waarom jij het antwoord van iemand zoals Superlise dan moet aanvallen? (zo komt het in mijn ogen een beetje over)

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:03

Inderdaad.. Als je nou een discussie wilt beginnen, gebruik dan in ieder geval niet zoveel drogredenen..

Ik kies voor een jong paard, omdat ik dan meer kans heb op een kwalitatief beter paard. Ook zet ik toch wel m'n vraagtekens bij een paard van 8 met B niveau (waarom die niet verder is gereden). Dat gewoon omdat ik toch altijd wantrouwig blijf, hoeft natuurlijk niets te zijn! En het lijkt mij inderdaad ook een uitdaging om samen op te stromen. Áls het lukt heb je alles zélf gedaan. :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:08

ikke schreef:
superlise schreef:

Sorry, maar dat is dus klinklare onzin!
Ten eerste: waarom zou je met een jong paard niet uitgebreid buitenritten kunnen/mogen maken?
Ten tweede: waarom is zo'n oudje goed genoeg voor de recreatie?
Ten derde: waarom zou je eigenlijk een leeftijdsgrens hebben? Ik denk dat een passend karakter nog altijd ver te prefereren valt boven elke andere eis!

Of ben jij van het type: eerst die bok kapot rijden voor het plaatje en als ie dan net niet stuk is, mag een ander er nog een paar jaar recreatief mee door het bos sturen?! (niet te vaak, anders wordt ie kreupel) De advertentiesites staan er vol mee, als je goed tussen de regels door leest.........

Uhmm mag ik als eerste zeggen: PARDON???!! wat een achterlijke reactie!
Ik geef mijn mening, lees mijn post dan goed, dan had je gelezen dat het een mening is en meningen kun jij wel onzin vinden maar kunnen geen onzin zijn.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:12

Trouwens ik ben inderdaad het type van wat jij noemt ''ik rij een jong paard de wedstrijdsport in en verkoop hem daarna weer door'' , en tja wie weet heb ik hem inderdaad aan gort gereden, dan hadden ze hem maar moeten laten keuren. En wat dan nog als ik zo'n type ben, daar kies ik zelf voor en daar heb jij helemaal niks over te zeggen behalve dat je het zielig mag vinden. Ik bepaal zelf wel wat ik met mijn eigen geld en eigen dieren doe, niet een ander.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 19:23

Tja je weet het nooit, kan net zo goed dat hij een erfelijke aandoening heeft gehad.. Er is zoveel doorgefokt! Je weet het nooit, maar ik vind het begrip "kapot rijden" zo wel erg ver gaan, vanaf je pc!! Ik zie 4 jarige ook niet graag opgericht met zweefpassen in draf lopen nee, maar je weet het verhaal daarachter niet. Het ene paard bied véél meer aan dan de ander! En misschien neem je dat wel eens mee in je training dan, wat hij dan nog net extra aanbied. Maar dat hoeft niet altijd te zijn. Ik denk toch wel dat veel mensen wel zuinig zijn op hun beesten. Je zou eens moeten weten wat wij gaan betalen voor het paard waar we nu mee bezig zijn! Als ik die kapot rijdt dan vergeef ik me dat nooit meer! Op emotioneel gebied niet, maar ook niet op financieel gebied!! En dan gaan we over op het "gouden kooitje verhaal" hoogstwaarschijnlijk.. Nou hij mag dan een prijskaart aan z'n gat hebben hangen, maar hij is nog steeds paard en krijg een paardenleven! Maar in mijn doen en laten qua rijden en gekke dingen ben ik wel voorzichtiger ja!